Brukt effektforsterker til Gradient Revolution

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei og hå folkens!

Har Gradient Rev 05 høyttalere. Lyst på mer effekt, bruker nå en Arcam AVR350 (receiver). Se link i signaturen for hele komponent listen og bilde av rom.

I første omgang vil den drive høyttalerene fullfrekvent, på sikt kun bassene med aktiv deling. Den bør derfor ha godt med muskler og spille best mulig i bassen.

Tenker brukt og prisklassen rundt 10 000.

Vet at PM Audio tidligere solgte Dynamic Precision og Gradient så det burde være en god match.

Så til spørsmålet; Hvilken effektforsterker vil dere anbefale å se etter på bruktmarkedet?

Alle svar mottas med takk :)
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
hei du!

jeg er ikke i tvil om at en dp 6.3 vil gjøre en meget habil jobb med å drive de nedre frekvenser. bruktprisen på disse ligger vel også rundt omkring prisnvået du nevner.

christian
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
åffer ikke gå for 2 stk Doxa 70SE?
Tror de skal funke greit!
Finnes sikkert mye som gjør jobben enda bedre, men da koster det nok tilsvarende mer og.............;D

mvh
Proffen
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Doxa er et merke som er høyst aktuell. Har muligheten til å få testet en 72 etterhvert. Problemet er at jeg frykter de ikke klarer å få skikkelig liv i Gradientenes 4 tolvtommere...

Det jeg savner mest nå er nettopp det jeg etterspør, muskler! Hva som til slutt blir brukt på mellomtone/diskant i et aktivt oppsett er noe jeg kan kose meg med når den tid kommer. Her er Doxa en kandidat, i tillegg til rør, men dette blir i neste omgang.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
OM du kan doble budsjettet, kan jeg love at Coda CS 300 gjør susen. Har en i sort som jeg vurderer å selge (den er en supermatch med Gradient).
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
J.Haugen skrev:
OM du kan doble budsjettet, kan jeg love at Coda CS 300 gjør susen. Har en i sort som jeg vurderer å selge (den er en supermatch med Gradient).
skulle faktisk akkurat til å nevne denne jeg :)
 
O

omholt

Gjest
Det finnes vel ikke noe som er bedre klasse D eller ICE til bass?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
J.Haugen skrev:
OM du kan doble budsjettet, kan jeg love at Coda CS 300 gjør susen. Har en i sort som jeg vurderer å selge (den er en supermatch med Gradient).
Skal love deg at hjernen er vridd i alle vinkler for å finne en finansiering av Coda CS300 du har til salgs he he ;) Det har vært drømmeforsterkeren siden jeg fikk Gradientene i hus! Så var det denne doblingen av budsjettet da... Denne tråden er resultatet etter endt tankearbeid.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
omholt skrev:
Det finnes vel ikke noe som er bedre klasse D eller ICE til bass?
Midgard er også en kandidat på listen, absolutt! Er det noen i Agderfylkene som har Midgard Audio Ice blokkene er det fullstendig åpent hus hos meg for test hint hint ;D

Har som med så mye annet kun lest og hørt om disse. Tilbakemeldingene kan vel trygt kalles sprikende. Uansett, svært interessant alternativ.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
I det prisområdet du antyder tror jeg det blir veldig vanskelig å toppe en brukt DP.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Du har et problem. Gradient er ikke en høytaler du bare dytter en forserker på.Jeg tror du må jobbe for å finne en god kombo til 10 000 .da jeg selv hadde gradient valgte jeg dp 6.12 fremfor noen andre dp forserkere men jeg var ikke 100% fornøyd før jeg kjøpte BAT vk 500.jeg følte at man trengte en så kraftig forserker for å få tøkk i bassene.(kontrol på start og stopp)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er da noen som har meget gode resultat i kombo med Bryston :)
Men da sprekker budsjettet ditt en smule....for en 4B SST må en vel ut med 17-20 brukt.
Da har du i hvertfall noe som starter og stopper elementene raskt 8)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ikke undervurder rotel rb 1090 til dette bruket.
et realt kraftmonster som vet å mishandle basselementer.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
bruker advance map 407 til gradient mk1 og er kjempefornøyd. kjøpte min som demoforsterker og ga 8990. Den kan også brukes som en effektforsterker 2 ganger 200watt og 65 watt klA. Les testen på av forum....Det blir bass men også god lyd fra den "lille" boksen..

mvh 8)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
ramos skrev:
ikke undervurder rotel rb 1090 til dette bruket.
et realt kraftmonster som vet å mishandle basselementer.
Bør den virkelig vurderes, hvis den mishandler basselementene :-\
 
K

kbwh

Gjest
Behandle er nok et bedre ord.
ICEpower er alltid et godt bud for presis styring av basselementer.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Behandle er nok et bedre ord.
ICEpower er alltid et godt bud for presis styring av basselementer.
;D ;D

Embla-blokkene (kl-D) slo i alle fall "knock out" på RB-1090 når det gjaldt bassgjenngivelse i mine Dali Grand, som jeg hadde for en tid tilbake. Strammere, tørrere, dypere og med en sortere bakgrunn..
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Takk for svar sålangt folkens!!! Setter pris på det :)

Setter opp en liste over alternativene som er kommet så langt:

- DP (6.12)
- ICE
- Advance Map 407
- BAT VK.500 (pris brukt???)

Brukt Bryston og Coda er absolutt hete alternativer, men det blir det ikke økonomisk rom for før sommeren 08. Lenge å vente det... Tror ikke jeg taper noe særlig hvis jeg kjøper en av overnevnte brukt for å eventuelt selge igjen etter en stund.

Flere forslag mottas fremdeles med takk! ;)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.351
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
hei

Enig i at du trenger en forsterker som kan kontrollere bassene. Bremsekraft eller dempingsfaktor om man vil. Noen forsterkere gjør dette bedre i praksis enn på papiret så det er ikke så enkelt...
De er jo også relativt tungdrevne, men her er jo mod 05 lettere å drive enn mk II som jeg har. De trenger vel mer strøm enn watt for å si det slik. Utfra budsjett ville jeg vel satset på brukt utstyr, det er det dessuten enklere å bytte ut om du ikke skulle bli fornøyd. Vi hifi tullinger har en tendens til å investere både følelser og penger i det vi kjøper, så vi liker ikke å velge "feil" ved nyanskaffelser.

Gamut bygger delefilterene til de aktive revolusjonene, og har også blitt brukt av Gradient på messer. Har ikke hørt dette selv, men har lest mye vakkert om dette. Selv bruker jeg dpa1 og er nokså fornøyd, men ikke 100% (handler vel også noe om nysgjerrighet) Har ikke hørt Bryston heller, men vil anta at det er en god match.

mvh

PS Dette spørsmålet hadde da passet i "venner" tråden? DS
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
God tanke Burnt_Island.

Jeg linket til denne tråden i Revolusjonsrådet. Det er kanskje like greit. Det er jo etterhvert ganske mange tråder, både her og der, og både gamle og nye.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva med Parasound?

Her bør både kraft, dynamikk og kontroll + pris være innen rekkevidde.

Noen som har testet Parasound til GR?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Oppdatert liste:

- DP (6.12)
- ICE
- Advance Map 407
- ML 332 / 332.5 / 335
- Gamut
- Parasound (god match???)
- Muse
- Bryston 4B ST
- Xindak XA8800MNE (lyd kvalitet og krefter???)

Vet ikke om samtlige av de overnevnte er tilgjengelig til en brukt pris på rundt 10 000. Disse under er alternativer som ligger brukt på rundt 20 000:

- Bryston SST
- Coda
- BAT VK.500



Får låne en Doxa 72 i dag. Blir interessant.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det kommer antakeligvis av at det ikke er så mange som har erfaring med disse, men jeg ser så å si aldri noen nevne Muse når det spørres etter effekttrinn med evne til virkelig å drive. Bør definitivt sjekkes ut, IMHO. "Not to be missed", som det heter på utenlandsk.
 
J

Jurassic

Gjest
Går du for Bryston 4B ST (forrige utgave) må du ikke strekke budsjettet ditt så mye.

Lykke til med lånet av Doxa og husk å poste inntrykk.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
La til Bryston 4B ST og Muse i listen over.

Begynner å bli mange gode alternativer som jeg kan holde øye med på bruktmarkedet.

Har lest litt om denne BAT VK 500, virker som en svært god kandidat, spørsmålet er om den kan fåes til rundt 10 000.

For de som har vært hjemme hos PM Audio og hørt Gradient med Coda forsterkere er det vanskelig å tenke seg noe som kan slå den matchen. Problemet er prisen, og det faktum at en helst skulle hatt råd i går ::)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hva med en av kraftpluggene til Xindak?

http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1294&tid=1&id=1296&uid=1294

Jeg fant disse på sidene til den Norske importøren. Og etter hva jeg leser på nettet, så er dette lovende greier.
Prisen er jo heller ikke noe å snakke om!

Ikke brukte da, men........ ;)

Xindak XA8550

Forsterkeren yter 2x120W i 8 ohm og har mulighet for både balansert og ubalansert drift.


Xindak XA8800MNu

“lillebrødrene” til XA8800MNE monoblokkene. 130W i 8ohm og 260W i 4ohm.


Xindak XA8800MNE

200 watt, 8 ohm, monoblokker.

I følge importøren:
Disse har krefter nok til å drive hvilken som helst høyttaler samtidig som bruken av FET transistorer sikrer en ren, varm, fyldig og musikalsk gjengivelse.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hmm, disse Xindak produktene så svært lovende ut både på pris, utseende og spesifikasjoner. Noen som har noen erfaringer med disse??? De var på årets hifi messe i Horten, noen med erfaringer derfra? Tviler ikke et sekund på at en får mye for pengene med Kina produkter men litt skummelt å kjøpe uten at noen har hørt dem...
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Ringte Audiofoni AS som fører Xindak. Alle var solgt, inkludert tre par han fikk inn i løpet av uka. Ca en mnd til neste parti kom.

Blokkene var testet, men han viste ikke når testen ville publiseres. Kritikken selgeren jeg pratet med hadde sammenlignet opp mot en del dyrere saker var noe mangel på oppløsning. Hørtes uansett interessant ut.

Noen her inne som har de og kan komme med noen erfaringer?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ivaols skrev:
Hmm, disse Xindax produktene så svært lovende ut både på pris, utseende og spesifikasjoner. Noen som har noen erfaringer med disse??? De var på årets hifi messe i Horten, noen med erfaringer derfra? Tviler ikke et sekund på at en får mye for pengene med Kina produkter men litt skummelt å kjøpe uten at noen har hørt dem...
Har ikke erfaring med dem selv, men etter hva som ligger ute på nettet, så virker det veldig lovende. Forøvrig så er Audiofoni som regel meget behjelpelige mtp. hjemlån, og prøving.
Koster deg ikke mer enn en telefon ;)

EDIT:

Du var meg i forkjøpet ;)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ivaols skrev:
Ringte Audiofoni AS som fører Xindak. Alle var solgt, inkludert tre par han fikk inn i løpet av uka. Ca en mnd til neste parti kom.

Blokkene var testet, men han viste ikke når testen ville publiseres. Kritikken selgeren jeg pratet med hadde sammenlignet opp mot en del dyrere saker var noe mangel på oppløsning. Hørtes uansett interessant ut.

Noen her inne som har de og kan komme med noen erfaringer?
Har vel gjort noen erfaringer med dem.. Har hatt XA8800MNE med NMD MC-3R (pre-amp) stående i stua noen dager, og disse ble satt inn i stedet for DK Design-forsterkeren min. Patos Symphonic IV var høytalerne i oppsettet.

Førsteinntrykket mitt ble nok litt blandet.. Jeg mistet noe luft og detaljer, lydbildet ble totalt sett noe flatere og mindre engasjerende. Bassgjenngivelsen virket dyp med god fylde, om enn ikke like presis som med DK`n. Litt endring i plassering av HT, og forskjellene i bassen var stort sett utlignet.. med en fastere og fortsatt dyp gjenngivelse, med godt fundament! Den litt manglende oppløsningen er nevnt, men er nok fullt på høyde med tilsvarende prisete forsterkere.

Jeg byttet senere HT til mine "reservehøytalere", som er Kef Q11. Dette skulle vise seg å være en mye bedre match hos meg i alle fall. Her ble det solide fundamentet i bassen ett ubetinget pluss, og fungerer vesentlig bedre enn DK`n gjorde. Spiller med en liten anelse varme opp i mellomtoneområdet, og toppen spiller uten å bli ubehagelig hard/ pågående.

Atter en påminnelse om att match er viktig. Forsterkerne virker ellers kraftfulle, og i flg importør er de målt til å kunne levere ca 60w i klasse A. Dette har vært spekulert litt i, har jeg sett ;)

Kombinasjonen gir desverre noe støy ut på "tomgang", med pre-amp`ens høye utgangsnivå som direkte årsak (ref: importør). Dette kan jeg bekrefte, ved att jeg koblet CD-spiller via nivåregulert utgang rett i Xindak-blokkene, og alt ble stille..
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Mange takk G-K for en god beskrivelse av Xindak blokkene!

Nå har jeg brukt Doxa 72 to kvelder og tenkte å dele noen inntrykk. Sammenligningen blir kun opp mot Arcam AVR 350 da det er den eneste forsterkeren jeg har hørt på Gradientene i mitt oppsett.

I utgangspunktet var jeg ute etter en forsterker som makter å få liv i Gradientenes nedre oktaver formidlet gjennom fire stk 12 tommere. Doxa har mer kontroll enn A 350, men som forventet ikke stålkontroll. Den beholder kontrollen på moderate volum, typisk normalt lyttevolum for meg. Med Doxa skiller bassen seg klarere fra resten av frekvensspekteret.

Mellomtonen er nydelig og har litt mindre hardhet enn Arcam 350. Jeg tok meg selv flere ganger i å smile mens jeg lyttet f.eks. på stemmen til Lisa Ekdahl. Diskanten virket mer direkte enn Arcam 350, men samtidig mer oppløst og mindre hard. Etter å ha spilt Doxaen varm ble diskanten mer på linje med mellomtonen, oppløst, myk og en fryd for øret.

Er ikke helt inne i hifi termen holografi, men hvis dette betyr gjenngivelse av bredde, dybde og høyde er holografien bedre enn Arcamen. Tredimensjonalt kommer spesielt forskjeller i dybdeplassering av ulike instrumenter bedre fram.

Generelt er Doxa 72 bedre enn Arcam 350 i mitt anlegg etter min hørsel.

Har kommet frem til at jeg ikke vil ha dårligere mellomtone og diskant gjenngivelse enn jeg får fra Doxaen, men gjerne enda bedre :) Samtidig vil jeg ha mer trykk i bassen. Innser derfor at jeg nok må legge mer enn opprinnelig tenkt i effekttrinnet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ivaols skrev:
Ser det ligger en DP 6.4P til salgs. Vil dette funke???
I aller høyeste grad! Hvis jeg hadde råd ville jeg kjøpt den på flekken. Jeg har en 6.4P fra før, og våte drømmer om aktiv Revolution. To sånne er tett på hva jeg ønsker/planlegger i realistisk og relativt nær fremtid. (Jeg tipper ikke lotto.)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
He he, jeg har også drømmer om aktiv Revolution. Får vann i munnen av å tenke på frekvensresponsen i bassen en kan tune seg til med denne ;D

Synes prisen på 28 000 for det aktive delefilteret pluss 4000 for å bygge om Gradientene er litt stiv, men en vakker dag så kanskje muligens...
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 8) 8)

Grunnen til dette forsøket på uhemmet jubel er at til onsdag får jeg Coda CS 300 til odel og eie.

Kjøpt brukt, lommeboka er vrengt med innsiden ut, og ekstravakter hver helg blir den nye standarden. Hva gjør man ikke for god lyd!!!

Inntrykk vil bli lagt ut på Gradient sin vennetråd her på sentralen.

Mange takk for gode forslag og engasjement i tråden! :)
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
8)

Var spent på korleis det gjekk - gratulerer med tilslag !!!! Rått. Vatn og graut framover ei stund no ja ;D

Sjåast i kveld!

Mvh. Karl
 
Topp Bunn