Digitale avspillere Bruke integrert DAC på Hegel H160, eller Hegel HD11?

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hei.

Dersom noe har tatt opp dette tidligere så beklager jeg.

Har nettopp kjøpt meg en ny Hegel H160. Tanken er å bruke den integrerte DAC'en. Men så har det seg slik at jeg har en Hegel HD11 som jeg prøver å finne en unnskyldning for å beholde :)

Noen som har erfaring, eller synspunkter på hvorvidt det vil ha noe for seg å bruke HD11 istedenfor den integrerte DAC'en?

Jeg vet at det åpenbare svaret ville være at jeg koblet det opp og testet det ut. Men når forsterkeren ikke er innkjørt ennå, så er lydbildet såpass nytt for meg at jeg trenger tid på å venne meg til det. Så selv om jeg koblet det opp nå, så er det ikke sikkert at jeg ville bli så mye klokere.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hei.

Dersom noe har tatt opp dette tidligere så beklager jeg.

Har nettopp kjøpt meg en ny Hegel H160. Tanken er å bruke den integrerte DAC'en. Men så har det seg slik at jeg har en Hegel HD11 som jeg prøver å finne en unnskyldning for å beholde :)

Noen som har erfaring, eller synspunkter på hvorvidt det vil ha noe for seg å bruke HD11 istedenfor den integrerte DAC'en?

Jeg vet at det åpenbare svaret ville være at jeg koblet det opp og testet det ut. Men når forsterkeren ikke er innkjørt ennå, så er lydbildet såpass nytt for meg at jeg trenger tid på å venne meg til det. Så selv om jeg koblet det opp nå, så er det ikke sikkert at jeg ville bli så mye klokere.
Ofte en fordel med så lite kabler som mulig. Bruk den innebygde dacen når du spiller inn forsterkeren så dacen også får noen timer på baken før du sammenligner.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Det er vel sånn ca en HD12 som er innebygd i H160 så den er nok bedre enn HD11.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Hadde HD11 over flere år, og testet innganger på kryss og tvers.. ble aldri fornøyd med hverken usb eller optisk. Med en HD2 forran, og coax inn på HD11 liker jeg den svært godt!
 

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
29
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Takk for gode innspill.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

HD11 var for meg en nedtur. Den var for lys i klangen. Det er like godt å bruke den innebygde
i H160. Har hatt slik forsterker selv til Dynaudio Focus 160 og Contour S1.4 LE. Spilte meget godt
sammen med den innebygde dacen. Så til disse høyttalerne savnet jeg ikke noe som gjorde at jeg
ville oppgradere dac. Samme med H300 til Focus 160. Gikk fra H200 og HD20 dac og opplevde
god forbedring med H300 og dens innebygde dac. Men selvsagt kan alt bli bedre. Alltid noe.
Men til hvilken pris? Har man kjøpt en forsterker med dac så ser jeg på en måte ikke helt vitsen med
enda en dac. Da kan man heller gå for en forsterker uten dac og velge dac etter ønske :)
De fleste dagene i forsterkere litt opp i pris holder god standard i forhold til forsterker etter mitt øre.
 
Topp Bunn