Brukbar vaskemaskin?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
vaskemaskin.jpg

Er denne verdt og kjøpe? Noen med erfaring med den?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg bruker en slik, men sammenligningsgrunnlaget mitt er mildt sagt tynt.
Registrerer selvsagt at skivene blir renere enn de var før vask og at den er forholdsvis enkel i bruk når først ting er gjort klart.
Jeg tar som regel 10-12 skiver i slengen. Det er liksom ikke like enkelt som med en helautomatisk sak hvor man kan vaske en og annen "on the fly"
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Som en start bør den der være grei, men jeg ville personlig tenkt litt mer langsiktig, og gått for en fullautomatisk Nitty Gritty- med et solid væskelager i tillegg. Hvis jeg hadde begynt å bruke den SpinCleanen, tror jeg platene rimelig fort ville vært fulle av uhelbredelige riper..De fleste andre maskiner i markedet i Norge er etter min erfaring vanskelige å få deler/væske til. Men den ultralyds-Glässen er jo tøff ,da. Verste med den er prisen- du skal vasse i vinylskatter for å kunne forsvare 15k..
 
Sist redigert:

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.317
Antall liker
1.301
Jeg har også en liknende. Den fungerer helt fint, men det er litt styr å komme i gang. Tror det blir en sånn med innebygd støvsuger på meg snart.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tror det er et slit med at platene ikke blir tørket i maskinen. Jeg hadde gått (kommer til å gå) for en Okki Nokki.

Synes den virker vesentlig mer elegant enn Nitty Gritty.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Det gikk en tråd om ultralydvask her for en stund siden. Det ser lovende ut.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men ferdige slike fra butikk koster vel fort en tre-fire Okki Nokki-er. ;)

Har fått en demonstrert, og det funker fantastisk. Ultralydvasker, altså.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har en Miele, fungerer fint...

Ellers, på Ebay er der en Disco antistat eller noe i den dur, litt billigere, noen herinne har prøvd den også.
Jeg må sikkert investere i noe sånt, bruker Zalo og lunkent vann på de brukte plater jeg kjøper, tørker med en mikrofiber klut etterpå, og det er kolossalt hva pickuppen graver opp av dritt. Ser mest ut som mikrofiber rester dog, kanskje jeg bare skal la platene lufttørke.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Takk for svarene. Jeg er et mye klokere menneske nå.
Når det gjelder denne vaskeren hvertfall. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har en Miele, fungerer fint...

Ellers, på Ebay er der en Disco antistat eller noe i den dur, litt billigere, noen herinne har prøvd den også.
Jeg må sikkert investere i noe sånt, bruker Zalo og lunkent vann på de brukte plater jeg kjøper, tørker med en mikrofiber klut etterpå, og det er kolossalt hva pickuppen graver opp av dritt. Ser mest ut som mikrofiber rester dog, kanskje jeg bare skal la platene lufttørke.
Bruker du vanlig støvsuger på platene?

Mistenker at mikrofiberkluten ikke kommer skikkelig nedi rillene. Å spille plater med fukt i rillene kan ikke være spesielt heldig for pickupen. (?)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Nei, platene er tørre når de spilles. Nei, støvsuger bruker jeg ikke dog. Vasker de med litt Zalo, skyller de, tørker de, og pickuppen graver mye dritt opp fra rillene likevel. Ikke god vask tror jeg, må prøve en sånn Spinnvill dings, eller en Disco.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt en sånn noen år nå. Clearaudio Smart Matrix. Grei nok den.

clearaudio smart matrix.jpg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bra forsøk fra tyskere som også kan bygge spillere..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva skal du med Spin Clean da?

Det er vinylklubben sin den der, kanskje?
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Som en start bør den der være grei, men jeg ville personlig tenkt litt mer langsiktig, og gått for en fullautomatisk Nitty Gritty- med et solid væskelager i tillegg. Hvis jeg hadde begynt å bruke den SpinCleanen, tror jeg platene rimelig fort ville vært fulle av uhelbredelige riper..De fleste andre maskiner i markedet i Norge er etter min erfaring vanskelige å få deler/væske til. Men den ultralyds-Glässen er jo tøff ,da. Verste med den er prisen- du skal vasse i vinylskatter for å kunne forsvare 15k..
Hvem selger den for 15k?
Jeg har sett 18K Grrr..
Finne det i det hele tatt noen som selger den for en mer ovekommelig penge?

Jeg har forøvrif Spin-Clean som til 1150,- NOK virker som en stiv pris, siden den selges av diverse nettforhandlere for rundt 400,- men jeg lot meg rive med i ørska, og betalte ågerprisen...
Den fungerer bedre enn ikke'no, så sånn sett er den vel grei nok, men prisen er for høy. Prisen på platevaskemaskiner genrellt synes å være stive ut fra hva man får for pengene. Jeg har andre vaskeremedier basert på ultralyd som fungerer, defor er vel Gläss Audiodesk sin vaskemaskin den jeg selv har mest tro på. Flere bekjente har forskjellige typer vaskemaskiner, uten at noen av dem har imponert til de grader.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den koster det den koster, Janus!
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Den koster det den koster, Janus!
Det gjør en liter drivstoff også, men det er et fritt marked, med fri konkurranse, noe som gjør at noen kaskje ikke forsøker å få inn all avansen på kun ett salg, men tenker at volum skaper kundemasse...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den der er ikke et volumprodukt, altså gjelder andre regler- og Eurosonen sliter med finansene nå..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ville kontaktet Audioaktøren og bedt om et tilbud. Det er ikke sikkert prisen er hogget i stein, for å si det sånn.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.141
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har Spin-Clean, og har vasket noen hundre plater med den. En del plater har blitt bortimot 100% etter én vask, andre har ikke blitt helt bra selv etter flere vask. Før vask av innkjøpte brukte plater, så børster jeg de. Så 3-4 fulle turn hver vei m/sakte rotasjon i Spin-Clean. Så grovtørk m/en av microfiberklutene som i forkant er våt, og så tilslutt lett tørring m/tørr mikrofiberklut. Deretter lufttørking før de går i coveret.
OBS - det er viktig, og avgjørende at man renser microbørstene som plasseres i badet ofte, dersom det er mye støv/møkk på platene. Med fordel etter hver 5 plate. Jeg bytter også ofte vann/rensevæske (15-20 plater) og rengjør beholderen, dersom det er skitne plater. Møkka fra platene legger seg jo etterhvert i bunnen av beholderen, og blir det for mye, eller om man roterer plata for fort, så vil/kan det hvirvles opp og legge seg på børstene - og i værste fall noe legge seg på plata. Men, er man litt tolmodig og bruker litt tid, så gir den (min erfaring) et ok/greit resultat. Rensevæsken til Spin-Clean virker å være ganske så effektiv, så jeg har aldri vurdert å bruke noe annet.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hele poenget, for meg ihvertfall, når det gjelder platevask er å få sugd driten av plata, og da er en vasker med vacuumsug nødvendig.
Kanskje den kan suge andre ting også? (ikke forsøkt her, men...)
R
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Hele poenget, for meg ihvertfall, når det gjelder platevask er å få sugd driten av plata, og da er en vasker med vacuumsug nødvendig.
Kanskje den kan suge andre ting også? (ikke forsøkt her, men...)
R
Grisen:rolleyes: da er vel en melkemaskin bedre egnet:eek:
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Jeg ville kontaktet Audioaktøren og bedt om et tilbud. Det er ikke sikkert prisen er hogget i stein, for å si det sånn.
Jeg snakket med dem tidligere i vinter, men det virket som prisen stod til Dovre falt...
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hele poenget, for meg ihvertfall, når det gjelder platevask er å få sugd driten av plata, og da er en vasker med vacuumsug nødvendig.
Kanskje den kan suge andre ting også? (ikke forsøkt her, men...)
R
Grisen:rolleyes: da er vel en melkemaskin bedre egnet:eek:
Melkemaskin :rolleyes: . Bare pass på at den ikke er stilt inn på automatstopp etter 6000 liter ;)

R
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
januscp: Det betyr at de Glässene er sjeldne, og kvalitet koster- se på ASRen din..
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Skal kjøpe en slik Spin Clean eller Knosti til å begynne med, og senere kjøpe en automatisk større platevasker.

Både denne Spin Clean og Knosti har fått skrytt via tester.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
januscp: Det betyr at de Glässene er sjeldne, og kvalitet koster- se på ASRen din..
Sjelden Auditor??? jeg trodde dette var vanlig handelsvare??? Det er jo alltid et poeng å gjøre en så god handel som mulig, ikke sant? Og det er vel ikke til å kommen unna at avansen er ofte (u)rimelig høy i denne bransjen. (uten at jeg vet noe om dette gjelder også for Audidesk, men jeg tviler ikke). Forsåvidt ser jeg ingen relasjon til min ASR:rolleyes:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ikke? Kvalitetsmessig kan de nemlig sammenlignes lett..bombesikre begge to..
 
Topp Bunn