Politikk, religion og samfunn Brukar du radikalt bokmål (nynorskfolk treng strengt tatt ikkje svare)

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen av de sarteste snøfnuggene og språkpolitiet her inne kjefter stundom på min litt "radikale" norsk, og gloser de ikke helt forstår.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så også et enkelt spørsmål som dette klarte du å forsøple med dine vanlige skjellsord? Ja/nei holder. Trist.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke helt sikker på hvor du vil med denne, Arve... - er det de forskjellige dialektene i det sentrale østlandet du sikter til, med sine endinger og avbøyninger som avviker fra standardisert bokmål? Ja - for det er faktisk for dialekter å regne, selv om østlendingene stort seg innbiller seg at det er det som er "ekte norsk"...
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Er radikalt bokmål lågstatus austpå? Eller er det berre riksmålsforbundet som blærar seg?
Helt ærlig, jeg veit ikke helt. Jeg har ei venninne som en gang syns det var rart at jeg brukte a-endinger i samma setningen som jeg sitterte Bjørnboe, ettersom hu anså mitt prolletarspråk som noe kun de lavt beleste holdt på med. Det jeg har merka meg, er at majjoriteten av folka der jeg bor, prater mye finere enn meg, akkurat den overgangen skjedde i min ungdom på 70-tallet, husker jeg. Noen av kompisa mine bytta språk over natta. Jeg var en sær jævel som ikke lote meg lede inn i en-endings-hælvetet.

Disqutabel
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er radikalt bokmål lågstatus austpå? Eller er det berre riksmålsforbundet som blærar seg?
Jo, de mest sofistikerte riksmålerene synes det.


For ordens skyld: Har ikke lest det du refererer til men på generelt grunnlag:

For Danskene (Riksmålsforbundet / naziene) er alt bokmål utenom i svært forfinede varianter gyselig og uspiselig selv om bokmål med a endininger og tjukke l mm er en direkte arv fra norrønt/gammelnorsk. Det pussige er jo at RMF så fort bokmålet begynner å bære preg av dialekt er det fullt akseptert. Olsenbandenbokmålet er jo faktisk nokså utbredt - vestover fra Oslo/Bærum og har sikkert nært slektskap med Oslo Ø. Dette er vel den "sjargong RMF hater mest og især om det havner i levende media som programlederspråk.

For å belyse hvor nært riksmålet er med dansk ser man følgende: en ur-danske (de med de tyngste danske dialektene (Køben?) vil normalt forstå de som snakker riksmål utmerket. Tar man samme danske og lar han/henne snakke med en med tung bokmålsdialekt med a endinger og tjukke L etc blir det ofte full stopp, Taler I svÆnsk eller?

For egen den er taledialekten min bokmål med all arv fra norrønt jeg kan dra med meg. I seriøse sammenhenger skriver jeg alltid riksmål-norsk. På dette forum bøyer jeg og tøyer alt jeg kan :)


Elles:

https://no.wikipedia.org/wiki/Østlandsk

https://nn.wiktionary.org/wiki/Kategori:Ord_i_bokmål_med_opphav_i_norrønt

Så kan riksmålsdanskene hyle og bære seg så mye de orker... :)

EDIT: [Tipper jeg ville havnet under kategorien radikalt bokmål iflg danskene i RMF]
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Quiz: Hvor i Norge har man et talespråk som er nærmest riksmål? ( Tips : Det er ikke Øvre Montebello...)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Man snakker jo stort sett norsk hele veien langs kysten fra Oslo til Bergen, selv med litt varierende uttale.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
For en som har besvevet det meste av kriker og kroker i Norwegia synes jeg det er fascinerende med alle dialekter og varianter. Kan slite litt med dialektene i Valle/Setesdal og Voss-området men jevnt over går det greit.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Noen av de sarteste snøfnuggene og språkpolitiet her inne kjefter stundom på min litt "radikale" norsk, og gloser de ikke helt forstår.
Altså, går du virkelig rundt å tror at ditt neandertalspråk er positivt i en debatt sammenheng og at du bidrar positivt i noen som helst sammenheng? Virkelig?
Ordet delusional er meget nærliggende.
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg snakker en for de fleste uforståelig bygdedialekt, med sterke innslag av knoting etter å ha bodd ulike steder. Men jeg skriver ikke slik jeg snakker, å skrive på dialekt hører i beste fall hjemme i SMS'er og statusoppdateringer på Facebook.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Hvis bokmålet mitt er radikalt må jeg bare beklage.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Pen Bergensk er generelt regnet som det nærmeste bokmål man kommer i norsk talespråk, ja. Finnmark(!) er heller ikke så langt unna.
 
6

65finger

Gjest
Registrerer at Oslo dialekt brer seg geografisk utover. har nådd hamar i nord og arensal i sør
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Øst-Finnmark er det som regnes å være nærmest opp til riksmål. Fiiin-Bærgensk er vel i mitt hode nokså fjernt fra rent riksmål....
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Øst-Finnmark er det som regnes å være nærmest opp til riksmål. Fiiin-Bærgensk er vel i mitt hode nokså fjernt fra rent riksmål....
Der tror jeg at du tar feil. Prøv å ignorere skarringen og tonefallet, så vil du finne et rendyrket bokmål med -en endelser og "gammeldags" ordforråd.
Tro meg, jeg har det i familien. Mine to nieser, hhv. lege og advokat, oppvokst på Natlandsfjellet,har det ned helt perfekt!

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Tenk om man hadde sluppet med å lære bare ett skriftspråk som er milevis unna egen dialekt.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Tenk om man hadde sluppet med å lære bare ett skriftspråk som er milevis unna egen dialekt.
Ja, tenk hvor enkelt det ville vært å bare skrive norsk, altså nynorsk. Gammeldansk slutta vi å ha behov for i 1814. Selve navnet på språket forteller jo hvor nært talespråket det var :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spør ikke Arve om skriftspråk her?

Talespråk: Ungene mine, som vokser opp på bygda, snakker en slags byspråk. Men de har gått barne- og ungdomsskole i en forstad til Hamar. Selv liker jeg å sette min egen nordjærske på 100% når folk synes den avslepne gjøre meg forstått-utgaven er vanskelig å forstå. Skulle bare mangle. Jeg omgås folk som snakker innavla Romedøl.
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Registrerer at Oslodialekt brer seg geografisk utover. har nådd hamar i nord og arendal i sør
Ikke bare Hamar, men til Lillehammer og oppover Gudbrandsdalen også (bare hør på Kjetil Jansrud). Tror de fleste unge på Lillehammer i dag snakker Oslodialekt. Som jeg synes er bra, at vi går mot mot en felles språkbruk som alle deler og forstår er en fin ting. Jeg får riktignok ikke til å snakke flytende bokmål selv, men jeg synes det er en positiv utvikling at det går den veien.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Mange dialekter opplever vel nå en større status enn tidligere, hjulpet blant annet av SMS-språket basert på muntlig uttale. Unntaket er (kanskje) enkelte østlandsdialekter. For alle oss andre er det ikke helt lett å plassere alt sammen riktig, geografisk og hierarkisk. Har hørt på språkprogrammene i mange år og dette diskuteres jo flittig. Nynorsken er vel ikke akkurat på frammarsj. Bokmålet er blitt mer oppstyltet og med økt grad av kansellistil og substantivsjuke ispedd mye lånt setningsbygning fra engelsk.

Dessverre. A-endingene er på vei til å bli politisert over til å være et tegn på reaksjonær venstreside. Se her på forumet, vi skriver et sobert riksmål alle som en, omtrent. Også vi som har en helt annen/ei helt annen/anna dialekt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Med unntak av indre østlandet og kyststrekninga forbi sørlandet og til Bergen, så er vel de fleste dialektene nærmere nynorsk enn bokmaål/riksmål...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Med unntak av indre østlandet og kyststrekninga forbi sørlandet og til Bergen, så er vel de fleste dialektene nærmere nynorsk enn bokmaål/riksmål...
-Jærbu, karmøydialekt, harding, strilemål er da ganske nær nynorsk :confused:

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Med unntak av indre østlandet og kyststrekninga forbi sørlandet og til Bergen, så er vel de fleste dialektene nærmere nynorsk enn bokmaål/riksmål...
Her midt i landet er vi som sagt omtrent like langt unna begge deler, vil jeg si.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå leste jeg litt feil. Jeg så "radikal blomkål".

Det hørtes ganske skummelt ut.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pen Bergensk er generelt regnet som det nærmeste bokmål man kommer i norsk talespråk, ja. Finnmark(!) er heller ikke så langt unna.
Ikkje bokmål - riksmål. Sjølv om riksmålsforbundet meiner noko anna, er nok riksmål det gamle namnet på det som for meg er sidemål... Moderat bokmål og riksmål ligg tett attåt kvarandre. Radikalt bokmål har hokjønn og a-endingar, mellom anna. Det er etter mitt øyre meir forståeleg og presist, kanskje fordi eg brukar det som for meg er hovudmål.
Men innvandringa frå Austlandet til Finnmark sette nok ein del språklege standardar der oppe. Dei er ganske konservative i språket sitt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mange dialekter opplever vel nå en større status enn tidligere, hjulpet blant annet av SMS-språket basert på muntlig uttale. Unntaket er (kanskje) enkelte østlandsdialekter. For alle oss andre er det ikke helt lett å plassere alt sammen riktig, geografisk og hierarkisk. Har hørt på språkprogrammene i mange år og dette diskuteres jo flittig. Nynorsken er vel ikke akkurat på frammarsj. Bokmålet er blitt mer oppstyltet og med økt grad av kansellistil og substantivsjuke ispedd mye lånt setningsbygning fra engelsk. (...) Se her på forumet, vi skriver et sobert riksmål alle som en, omtrent. Også vi som har en helt annen/ei helt annen/anna dialekt.
Nonei.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Registrerer at Oslodialekt brer seg geografisk utover. har nådd hamar i nord og arendal i sør
Ikke bare Hamar, men til Lillehammer og oppover Gudbrandsdalen også (bare hør på Kjetil Jansrud). Tror de fleste unge på Lillehammer i dag snakker Oslodialekt. Som jeg synes er bra, at vi går mot mot en felles språkbruk som alle deler og forstår er en fin ting. Jeg får riktignok ikke til å snakke flytende bokmål selv, men jeg synes det er en positiv utvikling at det går den veien.
Ein bør iallfall unngå det oppstylta språket med substantivsykje og kanselleringar som ser ut til å utvikle seg for tida. Oslo-dialekten er ikkje spesielt enkel eller logisk, samanlikna med andre austnorske dialektar - det er berre så mykje av han i media.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her i Nordre Østfold prates det Oslo, grensa for utbredelsen av dennne er omtrent i Råde, en mil eller to syd for Moss. Kommer du videre nedover blir det tydelig Østfold dialekt med pælar og båtar.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ikke helt sikker på hvor du vil med denne, Arve... - er det de forskjellige dialektene i det sentrale østlandet du sikter til, med sine endinger og avbøyninger som avviker fra standardisert bokmål? Ja - for det er faktisk for dialekter å regne, selv om østlendingene stort seg innbiller seg at det er det som er "ekte norsk"...
Tror nok Arve fortsatt ikke helt har kommet over Margrethe Munthe-diskusjonen i en annen tråd. Den var ganske sterk kost for oss begge. :)


Jeg ser at noen har trukket frem Bærum som et sted for konservativt riksmål. Historisk sett er det helt feil. I Bærum hadde man fra gammelt av flere dialekter som avvek betydelig fra talespråket i hovedstaden. Dessverre er det kun et fåtall mennesker i dag som kjenner til disse dialektene, og enda færre som kan bruke dem i praktisk tale. Hovedårsaken er naturlig nok at nesten hele Bærums befolkning i dag er innflyttere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Når sant skal sies, så er det opptil flere oslodialekter. Som seg hør og bør, med rundt 12% av landets befolkning.
 
Topp Bunn