Brudd i phonokabel på Thorens 318

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har i 16 år gått rundt og trodd det var strømkabelen jeg og en kompis kuttet av på thorens spilleren, men det viser seg å være phono kabelen.

Som det vises her så ser det ut til å være jordingskabel ytterst og selve signalet inni røret(?)
    Hvordan fikser jeg dette ASAP? Jeg er ingen diy-kar og har lite eller ingen lodde erfaring så alt må inn med te-skje ;)
    IMG_0710.JPG
    IMG_0711.JPG

Sist, men ikke minst så var reima falt av, hvor skal den egentlig stå?
    IMG_0707.JPG

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er det bare å lodde på nye phonoplugger, det får du siikkert hjelp med av en entusiast i nærheten, evt må du finne en radio/TV-reparatør.
    Remmen ligger bare litt feil. Den skal ligge rundt innertallerkenen som den (nesten) gjør.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Okay, å lodde på en phonoplugg bør i følge youtube videoene jeg har sett siden jeg postet tråden være en kurrant affære, eneste minus er at kablen blir svært kort så jeg burde i grunn fått loddet kablen slik at riaaen ikke blir liggende oppå spilleren, er dette en mulighet eller vil det forringe lyden veldig?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Med innertallerken, mener du den øverste innerste? For da blir den alt for slapp.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg trålet google og er dette en løsning som vil virke?

Fjern kabel fra hovedleder - tvinn sammen, lodd,isolere, tvinn skjermkabel,lodd,isoler,isoler hele pakke?

Godt mulig dette er en dårlig løsning, men finner lite erstatningskabler for spilleren.

Eventuelt lodde på nye plugger på den korte enden og bruke standard lakris forlenger rca kabel? Det burde vel å gå
    Greit siden det er tidenes tynneste kabel som sitter på spilleren originalt?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.863
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den "beste" løsningen er å lodde på ny og tilstrekkelig lang kabel. Dvs bytte ut de stumpene som er igjen med ny kabel - og montere RCA-plugger i enden på den.
    Alternativt som du selv nevner > Montere RCA i enden på stumpene, og bruke "skjøtekabel".
    Reima skal gå slik det vises på bildet ditt. Om den er gammel, så kan den med fordel byttes. Reim til denne er kurrante saker å få tak i.
    Finnes for salg over disk i Oslo, og ny original Thorens-reim koster ca kr. 390,- (Duet Audio og Vennerød & Dahl´s eftf har). Det går an å skaffe billigere reim på f.eks Ebay, men jeg ville nok latt være å kjøpe billigste sorten.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Se her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/18869-noen-thorens-modifikasjoner-

Ved bytte av kabel er dette viktig:
    Kabelkapasitansen er en del av PU "loading" hvis du har MM. Sammen med inngangskapasiteten til RIAA ugjør den belastningen i paralell med 47k som er standard.
    Velger du kabel med for høy kapasitans, er det ikke noe å gjøre.
    For lav kapasitans kan kompenseres med noen pF ekstar på RIAA inngang eller i spilleren.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den "beste" løsningen er å lodde på ny og tilstrekkelig lang kabel. Dvs bytte ut de stumpene som er igjen med ny kabel - og montere RCA-plugger i enden på den.
    Alternativt som du selv nevner > Montere RCA i enden på stumpene, og bruke "skjøtekabel".
    Reima skal gå slik det vises på bildet ditt. Om den er gammel, så kan den med fordel byttes. Reim til denne er kurrante saker å få tak i.
    Finnes for salg over disk i Oslo, og ny original Thorens-reim koster ca kr. 390,- (Duet Audio og Vennerød & Dahl´s eftf har). Det går an å skaffe billigere reim på f.eks Ebay, men jeg ville nok latt være å kjøpe billigste sorten.
    Flotte greier, må vel få loddet på en ny kabel relativt uproblematisk :) Kan fort være jeg må til med ny reim, det får jeg se etterhvert!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Se her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/18869-noen-thorens-modifikasjoner-

Ved bytte av kabel er dette viktig:
    Kabelkapasitansen er en del av PU "loading" hvis du har MM. Sammen med inngangskapasiteten til RIAA ugjør den belastningen i paralell med 47k som er standard.
    Velger du kabel med for høy kapasitans, er det ikke noe å gjøre.
    For lav kapasitans kan kompenseres med noen pF ekstar på RIAA inngang eller i spilleren.
    Hei, jeg får ikke opp den siden (?) Men er det noen kabler som er lett tilgjengelig som passer til mitt formål?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ok, kan alltids bytte reim :)

Nå har jeg demontert spilleren for å finne loddepunktene.
    IMG_0712.JPG
    IMG_0714.JPG

Som dere ser her så er det de som ligger helt til venstre, jeg føler meg lite komfortabel med å begynne med lodding der, men hvis dere ser på dette bildet så ser dere at jeg har en 10-12 cm fra spilleren og ut. Vil det forringe lydkvaliteten veldig mye med å lodde sammen kablene her? Isåfall isolere med elektrikerteip eller sølvfolie for å unngå unødvendig støy?

IMG_0722.JPG

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.536
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det meste av godt skjermet «mikrofonkabel» passer fint til formålet. Kjøp kun kapel som har spec for pF/m - dva kapasitiv last per meter - da har du i det minste mulighet for å ta kontroll med noe av det du driver med. Som Audiomix antyder er det enklere med få pF/m (under 100 pF/m) enn mye (over ca 300 pF/m). Egnet mikrofonkabel i metermål selges hos de fleste musikkforretninger. Dersom kabelfestetet/loddepunktene er på det flytende opphenget må du være litt påpasselig med å velge en myk kabel og legge kabelen slik at den ikke unødig påvirker opphenget (ei løkke og strekkavlastning i hver ende fungere ofte fint).

mvh
    KJ

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flott link audiomix, men er litt skeptisk til og demontere hele spilleren for å komme til printkortet.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Du har funnet riktig kabel. Jeg har brukt den til flere spillere og synes den er knall.
    Tilsvarende 2-leder har jeg brukt til mikrofoner.

RCA kontakten du har funnet, er ikke den samme som jeg bruker. Jeg har en "Profi". Fordelen med den er at den har en "flytende" skjerm som gir kontakt før senterpinnen.

Loddebolten er sikkert ok. Den koster det samme som en brukt Weller. Med 5 år garanti er vel valget lett. Ta var på kassalappen:)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Flotte greier, så bare at prisen var på over 200,- pr kontakt og med mine tusen tommeltotter kan det fort bli en kostbar opplevelse, bør jo unngå å bruke like mye penger på en reperasjon som det koster for de billigste pro-ject spillerne.

Men for å komme til kortet må jeg ta av armen ser det ut som, er det noen knep jeg bør kjenne til der?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er loddeutstyr innkjøpt og kveldens agenda består i å lodde sammen kablene igjen, litt for å bli kjent med loddebolten og litt for å se om det kan være noe annet galt med den før jeg handler inn neoprene og wbt, men det kommer jeg nok helt sikkert til å gjøre på sikt, men da må jeg vel borre litt i chassi osv, ikke minst være komfortabel med å demontere armen som er den store utfordringen akkurat nå.
    nuvel den tid den sorg.

IMG_0724.JPG

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Flotte greier, så bare at prisen var på over 200,- pr kontakt og med mine tusen tommeltotter kan det fort bli en kostbar opplevelse, bør jo unngå å bruke like mye penger på en reperasjon som det koster for de billigste pro-ject spillerne.

Men for å komme til kortet må jeg ta av armen ser det ut som, er det noen knep jeg bør kjenne til der?
    Hei igjen!

For å få av printet må du først forsiktig skru/lirke av den plastmekanismen som sitter i bunnen av armen. Denne regulerer autostoppen på armen slik at jeg ville markert den med en tusj e.l. før jeg tok den av. Kjedelig om den slår inn midt på siste sporet. Så løsner du den store mutteren som holder hele armen og printet til stålplata på plintet. Legg noe mykt og lett fjærende under armen mot bordet eller lokket slik at armen ikke faller ut. Da er det bare å trekke frem printe varsomt slik at du kommer til loddepunktene.. Så lodder du av de gamle stumpene før du så lodder på de nye signalledningene. Husk å fortinne/lodde litt på den ferske kabelen før du lodder den fast i printet..

Lykke til! :)

mvh
    lassemann

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn