Forsterkere brokobling av 2 stk Aragon mk2 effektforsterkere

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har et Aragon oppsett bestående av forforsterker 24k sp og 2 stk 4004 mk2 effekttrinn.
per i dag bruker jeg bare en effektforsterker på mine Respons Grand LE høyttalere.

Forforsterkeren har to stk pre-out som etter sigende skal være identiske.
Hadde HT hatt doble terminaler ville jeg bi-ampet dem men siden de kun har sigle terminaler ønsker jeg å prøve å brokoble forsterkerne for å kunne gjøre bruk av begge effektene.

Det ble nevnt i en tråd på et utenlandsk forum at disse stereoforsterkerne ikke var lagt opp for brokobling..
Hvordan gjør man dette så på beste måte, eventuelt eneste måte?

er takknemlig for hjelp.

mvh
 
J

J.J

Gjest
Splitt delefilteret og monter doble terminaler på høyttalers.


/JR
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Har lekt litt med tanken men er det spørs om filteret er i paralell eller serie mtp hvor enkelt det er å gjøre dette?
en annen ting er at HT ikke lengre er 'originale' men det er mindre viktig forsåvidt.

Er dt slik at det ikke anbefales å brokoble forsterkerne, eventuelt at det ikke er det gunstigste lydmessig?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Er dt slik at det ikke anbefales å brokoble forsterkerne, eventuelt at det ikke er det gunstigste lydmessig?
Disse forsterkerne kan ikke brokobles. Men ut fra innlegg tolker jeg at du mener biampe = en forsterker til bass, og en til mellomtone/diskant.

Hvis så er tilfelle: Det er mange meninger rundt biamping. Etter min erfaring fungerer det noen ganger veldig bra. Andre ganger ikke. Jeg hadde i hine, hårde dager 2 x Aragon 2004mkII. Prøvde biamp vs. singleamping på små Mission-høyttalere. Null effekt. Men som sagt: Resultatet kan variere av en eller annen grunn. Har høyttalerne et parallell-delefilter, så kan du fysisk splitte LP og HP, og kjøre biamp.

4004 er dog såpass robust, at jeg mistenker at selv biamping gir marginal/ingen effekt. Synsing såvisst, men jeg hadde heller vurdert å selge det ene trinnet - evt. kjørt inn et aktivt delfilter (XO=80Hz), og brukt ene 4004 til å drive sub.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Er dt slik at det ikke anbefales å brokoble forsterkerne, eventuelt at det ikke er det gunstigste lydmessig?
Disse forsterkerne kan ikke brokobles. Men ut fra innlegg tolker jeg at du mener biampe = en forsterker til bass, og en til mellomtone/diskant.

Hvis så er tilfelle: Det er mange meninger rundt biamping. Etter min erfaring fungerer det noen ganger veldig bra. Andre ganger ikke. Jeg hadde i hine, hårde dager 2 x Aragon 2004mkII. Prøvde biamp vs. singleamping på små Mission-høyttalere. Null effekt. Men som sagt: Resultatet kan variere av en eller annen grunn. Har høyttalerne et parallell-delefilter, så kan du fysisk splitte LP og HP, og kjøre biamp.

4004 er dog såpass robust, at jeg mistenker at selv biamping gir marginal/ingen effekt. Synsing såvisst, men jeg hadde heller vurdert å selge det ene trinnet - evt. kjørt inn et aktivt delfilter (XO=80Hz), og brukt ene 4004 til å drive sub.

Hvis det ikke går å brokoble forsterkerne så er den grei, da er det fastsatt. Det var brokobling jeg mente, men hvis filteret er paralell så blir det snakk om bi-amping og å da sette inn et par ekstra terminaler.
Det kan jo være som du sier at det blir en marginal forskjell og om det viser seg blir det 'bomtur' men HT nyter jo power så,..
Når det kommer til dette med aktivt delefilter som du nevner sist, så vet jeg ikke noe særlig om det emnet..?

Takk for tips:)

Mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Da lar du heller være å brokoble..det er ikke lurt å utfordre skjebnen heller..Evt kan du jo se etter et annet høytalerpar fra enten en nyere Sonus Faberlinje, PMC eller antre..
 
Topp Bunn