Alt til hus og bolig Branndør og dørpumpe

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har en utfordring med inngangsdøren til leiligheten der jeg bor. Inngangsdøren er en branndør og har påmontert en dørpumpe - slik jeg har forstått at forskriftene krever det.

Problemet er at når barn og barnebarn kommer på besøk, blir de nærmest klemt flate dersom det skulle bli stopp i "køen" og noen blir stående midt i døråpningen mens de først ankomne kanskje begynner å ta av seg ytterklær og sko. For ikke å snakke om når de minste har med seg dukkevogner og hva vet jeg - slikt har det med å bli hengende fast i døråpningen.

Men det er vel ikke tilrådelig å demontere dørpumpen - selv om det er ytterst fristende?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.849
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du kan vel "hekte av" midtleddet på arma midlertidig? Ikke anbefalt å gjøre det for ofte pga slitasje.
Forutsatt at det er gamletypen pumpe.

B
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du kan vel "hekte av" midtleddet på arma midlertidig? Ikke anbefalt å gjøre det for ofte pga slitasje.
Forutsatt at det er gamletypen pumpe.

B
Jeg tror at jeg har en annen type dørpumpe - det er bare en eneste arm som ender opp i en slags glideskinne.

Griffenfeldt: Jeg vet ikke hva som er mulig å justere, men blir døren lettere å åpne da? Helst også at den ikke klasker igjen like fort og hardt.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Du må ta av dekselet. Normalt sett så drar du den av sidelengs. Inne i pumpen er det vanligvis 2 skruer som du justerer hastigheten døren smeller igjen på.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du må ta av dekselet. Normalt sett så drar du den av sidelengs. Inne i pumpen er det vanligvis 2 skruer som du justerer hastigheten døren smeller igjen på.
Takk for tipset!

Da gjenstår bare å manne seg opp til å gjøre et forsøk.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det er lett som en plett. Det er ikke 100 vis av skruer inne i mekanismen. Det er støpegods og ett par skruer.
 
Topp Bunn