Høyttalere Bra sub som ikke koster skjorta?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Jakter på en ikke-dyr sub til hjemmekinoen, har sett at Klipsch sine modeller har kommet bra ut på ulike tester, liker normalt ikke signaturen fra det merket på vanlige høyttalere, men når det gjelder bass er jeg til film mest opptatt av trøkk og dybde og ikke finesse.

Bør vel gå for en 12" har jeg fått med meg, (rom ca 20 kvm) og ser at effekt på de fleste varierer mellom 150 og 800 W - ser ut som ICE er det vanligste i de nye.
Mulig Klipsch kjører med høy virkningsgrad også på sine subber og derfor ligger lavere enn mange andre i effekt. Så noen modeller til under kr. 3.000.- på Svarte Fredagen, noen som har hørt disse? (R 120SW tror jeg det var)

Ser også at HiFi klubben har en Argon med 15" som er priset ikke for galt, men ikke fått mulighet til å høre den heller.

Så har man selvsagt XTZ som jeg ser mange sverger til og som vel også gir mye dB pr krone.

Hva anbefales innenfor budsjett kr. 4000.-? Får vel mye som er 3-5 år gammelt til halv pris, men er det skjedd mye utvikling på sub de siste 5-10 årene?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ole: www.oslohificenter.no
Se hvilken REL du kan få ut av disse gutta. Bedre subwoofere finnes ikke..Anbefales varmt, selv om de kan koste noe mer enn budsjettet ditt. Firmaet i Wales bygger KUN subwoofere- og det høres.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.952
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jakter på en ikke-dyr sub til hjemmekinoen, har sett at Klipsch sine modeller har kommet bra ut på ulike tester, liker normalt ikke signaturen fra det merket på vanlige høyttalere, men når det gjelder bass er jeg til film mest opptatt av trøkk og dybde og ikke finesse.
Er du så sikker på at du ikke er så opptatt av finesse da? Rumlende, utflytende bass uten skikkelig definisjon og kontroll? Med slapp dårlig timing og blafring fra bassporter?

Mener ikke å være bessserwisser her altså, -er ny på sub selv, men fikk noen wake-ups nylig og det er overraskende stor forskjell på subber. I den prisklassen var det lite som imponerte egentlig. En brukt REL f.eks som Auditor sier er bra saker. Bare pass på at den har de tilkoplingsmulighetene du vil bruke.

Og Ja, du bør nok ha en 10-12 tommer, med rundt 500w, lukket kasse er ikke så dumt det heller. Og finner du en sub som er bra på musikk og integrerer godt med høyttalerene dine, så bli det sjelden feil i kinoen :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Takk for gode svar.
Joda, finesse er ikke å forakte, grunnen til at jeg skrev dette er at jeg antok at innen mitt hjemmekinobudsjett får jeg ikke i pose og sekk. Men blafring og romling er ikke fristende heller.
Har et realt 2 kanals HiFi i stua, så tenkte holde hjemmekinoen på et annet nivå..

Hva med brukte sub'er som er 10 år gamle og kjører med tradisjonelle forsterkere (ikke ICE) - for eksempel JM Lab, er dette saker som er løpt forbi av utviklingen? Eller blir det som rørforsterkere som jeg vet mer om, og trives med konstruksjoner fra forrige århundre :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
SVS SB1000 er noe av det dårligste jeg har hørt av sub.. hadde 2 stk i stereo oppsett.. vrenger å bryter opp lyden.. evner ikke å spille høyt.. og går seg en god 10mils marsj rundt på gulvet lenge før det blir volum på dem.. Skal du ha SVS så gå for noe større og dyrere.. de har ikke gjort en god jobb med sb1000 :)

om du finner Klipsch R112sw eller r115sw på brukten så får du en rå sub. Har hat 112 her i stereo og det var sinnsykt rått.. og de spilte bra på musikk også!

ellers er vel XTZ et sikkertstikk. billig og låter godt ifølge tester :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
SVS SB1000 er noe av det dårligste jeg har hørt av sub.. hadde 2 stk i stereo oppsett.. vrenger å bryter opp lyden.. evner ikke å spille høyt.. og går seg en god 10mils marsj rundt på gulvet lenge før det blir volum på dem.. Skal du ha SVS så gå for noe større og dyrere.. de har ikke gjort en god jobb med sb1000 :)

om du finner Klipsch R112sw eller r115sw på brukten så får du en rå sub. Har hat 112 her i stereo og det var sinnsykt rått.. og de spilte bra på musikk også!

ellers er vel XTZ et sikkertstikk. billig og låter godt ifølge tester :)
SB1000
Det var nå rart. Den ble nå skrytt opp i pressen og privat da den kom.
I prisklassen.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
SVS SB1000 er noe av det dårligste jeg har hørt av sub.. hadde 2 stk i stereo oppsett.. vrenger å bryter opp lyden.. evner ikke å spille høyt.. og går seg en god 10mils marsj rundt på gulvet lenge før det blir volum på dem.. Skal du ha SVS så gå for noe større og dyrere.. de har ikke gjort en god jobb med sb1000 :)

om du finner Klipsch R112sw eller r115sw på brukten så får du en rå sub. Har hat 112 her i stereo og det var sinnsykt rått.. og de spilte bra på musikk også!

ellers er vel XTZ et sikkertstikk. billig og låter godt ifølge tester :)
SB1000
Det var nå rart. Den ble nå skrytt opp i pressen og privat da den kom.
I prisklassen.
Ja man skal ikke alltid tro på pressen :) i min store stue sammen med Mantra 50 så falt de igjenom til de grader.. en liten Jamo sub800 gjor bedre jobb enn 2 sb1000 :)
De var også bedre priset da, ca 4000kr stykk.. i dag til nærmere 7000kr.. galskap :)

Jeg er ikke i tvil om at Klipsch r112sw er den beste subben som har vært her om man ser hva den gir og prisen.
Klart den REL r528SE var en meget bra musikk sub.. men til nyprisen hadde jeg nok gått for 4x r112sw og kjørt 2 på vær side :p
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg skal ikke uttale meg veldig bastant om SB1000 siden jeg ikke har hatt den selv, men han jeg hjalp har den enda og er iallefall fornøyd.

Jeg må legge til at han ikke er ekstremt kritisk og spiller ikke veldig høyt. Han trengte bare noe som kunne hjelpe de små Klipchene han har inne i stereobenken.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg skal ikke uttale meg veldig bastant om SB1000 siden jeg ikke har hatt den selv, men han jeg hjalp har den enda og er iallefall fornøyd.
Det er klart øret som hører har mye å si..

Jeg ble bare enormt skuffet. en 12" skal levere MYE mer enn sb1000 klarer, at den vandret rundt på gulvet var en ting, men at den brøyt opp og begynte å vrenge lenge før elementene har nådd noe som helst slags grenser skuffet.

Som sagt så ble 2stk fraspilt av en stykk Jamo S800.. den har kun 3x6,5".. 800w og går såklart ikke like dypt.. men volum maktet den! Har faktisk 2 slike i dag og de spiller flatt ned til 30hz her. :)
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg er vel en av de som "sverger" til XTZ, har 4 stykk 10.16 i dag og er kjempefornøyd, kjempebra sub for allround-bruk. Har testa litt forskjellig, b&w asw608 er ikke ille, små er de også. Xtz 12.16 opplevde jeg som mye mer "boomy" enn 10.16. Kunne tenkt meg og hørt/prøvd 10.17/10.17 edge. Lykke til med letingen og håper du blir fornøyd med valget ditt. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.002
Antall liker
12.882
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har en sub du kan få gratis.
Billigere enn det får du det ikke. :p

(fungerer 100 % Sort pianolakk)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.002
Antall liker
12.882
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jakter på en ikke-dyr sub til hjemmekinoen, har sett at Klipsch sine modeller har kommet bra ut på ulike tester, liker normalt ikke signaturen fra det merket på vanlige høyttalere, men når det gjelder bass er jeg til film mest opptatt av trøkk og dybde og ikke finesse.

Bør vel gå for en 12" har jeg fått med meg, (rom ca 20 kvm) og ser at effekt på de fleste varierer mellom 150 og 800 W - ser ut som ICE er det vanligste i de nye.
Mulig Klipsch kjører med høy virkningsgrad også på sine subber og derfor ligger lavere enn mange andre i effekt. Så noen modeller til under kr. 3.000.- på Svarte Fredagen, noen som har hørt disse? (R 120SW tror jeg det var)

Ser også at HiFi klubben har en Argon med 15" som er priset ikke for galt, men ikke fått mulighet til å høre den heller.

Så har man selvsagt XTZ som jeg ser mange sverger til og som vel også gir mye dB pr krone.

Hva anbefales innenfor budsjett kr. 4000.-? Får vel mye som er 3-5 år gammelt til halv pris, men er det skjedd mye utvikling på sub de siste 5-10 årene?
Det har ikke skjedd mye av utvikling på suber de siste 5-10 årene, nei.
...eller 20-30 årene heller. Den mest markante utviklingen er vel at mange suber kommer med integrert DSP, men kvalitetene der er ymse.

En ekstern DSP løsning er oftest mye bedre.
Men siden den skal brukes med hjemmekino reciever?...går det vel greit med DSP funksjonen der tenker jeg.
 
H

Hifibasillen

Gjest
SVS er konge det så lenge en får integrert det skikkelig, har hatt PB 12 NSD DSP og PB 4000 begge helt utrolige suber men det koster spesielt PB 4000

Har også hatt R 115SW en kort stund men denne ble sendt i retur på angrerett, god sub men fikk den ikke skikkelig integrert samt lyden sto ikke i samsvar med størrelsen for min del, hadde da RP 280F samtidig.

Kjører nå to stk XTZ 10.17 Edge og de skyver unna alt annet jeg har til nå hørt i samme prisklasse, flott design og tar liten plass, ulempen er lite kabinett med et element som flytter heftige mengder luft og da dukker portstøy opp, kan også kjøres i lukket modus men taper mye dypbass på dette, men det er ren selvfølge med såpass lite kabinett og dyp tuning,
allerede snakket med XTZ om dette så det er ren fakta ifølge dem.

Anbefaler Klipsch,REL, XTZ, SVS en lytt hvis muligheten byr seg, mange gode merker der ute men anbefaler spesielt XTZ en lytt.
 

janperry

Medlem
Ble medlem
24.07.2012
Innlegg
23
Antall liker
8
Har også hatt SVS SB1000 og må si meg enig i at det var dårlige greier. Alt for lett og puslete selv i en liten stue og vanskelig å integrere med resten.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ole: Eksempel på en bra eldre sub? REL Strata 5, for eksempel..Men de nye waliserne har blitt så bra at Strataen faktisk har liten sjanse. Poenget med en subwoofer er at den skal FYLLE UT, IKKE OVERTA for hovedhøyttalere. Den skal kunne integreres sømløst med dem- og med rommet den står i.. Det betyr:

a) Subwooferen skal ikke merkes når den er på.
b) Slår du den derimot AV , savner du den.

Men så til hele cluet:

c) Får du ikke til den sømløse integreringen, dropp suben!

Det er en av RELs virkelige styrker at de har en innstillingspakke som muliggjør det. Dessuten får du velbygde, kompakte kabinetter, monstermagneter og kjempeforsterkere. Membranet kan da bevege seg mest mulig likt et stempel. Og kombinasjonen derav leverer EKTE BASS, både på musikk og film. Selv en 6,5" REL-sub klarer dette, og det bedre enn mange titommere. Fortell OHC-gutta hva du har, så finner de RELen din til deg.. Vil du søke brukt, begynn med en walisisk T5i...Den takler å jobbe sammen med Audio Physic i hundretusenkronersklasse:rolleyes:
 
Sist redigert:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
636
Antall liker
535
Torget vurderinger
7

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
767
Antall liker
109
Sted
Bærum
Takk til alle for gode råd.
Har nå kjøpt meg en SVS SB12-NSD Sledge. Fant en på FINN og slo til. Veldig fornøyd, den er presis og ganske tørr, ikke noe port-bulder siden den er tett. Fin størrelse også. Muligens ikke like heftig som XTZ 12.17 på kinoeffekter og "luftflytting", men verdsetter den kontrollerte lyden jeg opplever SVS lukket kabinett har.
 
Topp Bunn