Bra rør til RIAA?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.953
Antall liker
27.991
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har hatt sjenerende susing i høyre kanal en liten stund, og gjorde et elevforsøk med å bytte rør, ett etter ett.
Det ble heldigvis bingo, fant synderen og susingen er borte.
RIAA'en er en ARC PH-5:

RIAA'en er ny, og rørene ARC leverer den med, er fire stk Electro Harmonix 6922.
Røret som nå erstatter synderen er et NOS Mullard rør.

Nå, til det egentlige spørsmålet; har noen noen erfaringer med hvilke 6922 rør som egner seg i en RIAA? Har blitt fortalt at det er forskjeller i støy osv, som gjør noen rør mer/mindre egnet enn andre.

Ville satt pris på noen hint i riktig retning, så jeg slipper å handle rør helt blindt....

::)

Lagga
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
Gratulerer med en svinaktig god RIAA ;) ;D

Ring Kvannlid på Motron; han kan rør....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Om du ramler over fire stykker og har budsjett til fornøyelsen, ville jeg sjekket ut Siemens & Halske Cca. Ikke akkurat billige (regn med i overkant av en tusing pr.stk.), men bevare meg vel for et rør. Støysvakt som få (om noen), og rett og slett legendarisk lydmessig.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Jeg bruker NOS Mullard E88CC fra Motron. Kremlyd :)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Jeg erstattet Elektro Harmonix 6922 rør, med rimelige russiske Voshkod rør. De funker som bare det i min riaa. Riktig nok bare to stykker av dette røret i forsterkeren, på utgangstrinnet.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.953
Antall liker
27.991
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk gutta!
Da har jeg fått litt å tygge på, fra dyrt til billig, og vet litt mer om hva jeg skal se etter....

;)

Lagga
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Om du ramler over fire stykker og har budsjett til fornøyelsen, ville jeg sjekket ut Siemens & Halske Cca. Ikke akkurat billige (regn med i overkant av en tusing pr.stk.), men bevare meg vel for et rør. Støysvakt som få (om noen), og rett og slett legendarisk lydmessig.
Enig.
Men et tips jeg fikk og som jeg nå har prøvd og er godt fornøyd med i forhold til prisen:

Matshushita E88CC 6922 Japan

NOS-rør laget på 1970-tallet med verktøy og maskiner fra Mullard. $30 per stykk rør.
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Håper du deler dine erfaringer med ulike rør i PH5 når du har fått rullert litt. Jeg har en PH5 selv, og er naturligvis også interessert i hva man kan oppnå med ulike rør.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.216
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Om du ramler over fire stykker og har budsjett til fornøyelsen, ville jeg sjekket ut Siemens & Halske Cca.

Jeg kan bekrefte at Siemens CCa er et ekstraordinart rør. Før i tiden leide jeg leilighet hos en fyr som bokstavelig talt hadde kjelleren fylt med rør. Æresord! ;D ;D
Jeg hadde en Audio Research LS-1 forforsterker, og prøvde absolutt alt. Og da mener jeg absolutt alt ;D. Siemens CCa skilte seg virkelig ut. Betalte 100kr for to stk.... ;D ;D ;D
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.953
Antall liker
27.991
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Får de vel neppe til den prisen i dag, skjønner jeg, men godt å vite at det er en konsensus om disse rørene.

:)
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Skriver her i steden for å starte ny tråd. Har pr i dag J.J/Tesla rør i riaa delen på min arc sp-14. Syns lyden blir i overkant feit, med mest fokus på bass slik at mellomtonen forsvinner. Hvilke rør burde jeg se etter for å få ett mer helhetlig lydbilde, gjerne med mellomtone som fortrinn? Selv tenker jeg på Mullard, men har for liten erfaring til at jeg skal være bastant.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg ville prøvd Mullards-de er bare kule--og har mellomtonefortrinn. Det gjelder også hos deg, Lagga- få i tre tel..
Impulse: Morsomt rør, den tyskeren også! Meesa like!
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har noen 6922 i skuffen her, og skulle ikke forundre meg om jeg ikke har fire like (JAN Philips f.eks.) også. Gi lyd hvis du trenger.
 
A

Avgatt19087

Gjest
Philips Miniwatt E88CC fra sent 1959 og frem til og med midten av 60-tallet. Disse kan være merket Valvo, Mazda, Adzam, Amperex. Alle sammen er produsert i Herleen i Holland. De har gullpinner, de er 10.000 timers rør og i boka mi spiller de godt. Organisk/luft/godt sortnivå.

Siemens Halske er også veldig gode. Disse rørene kan dukke opp med RCA label.

Telefunken er helt sykt priset. De går også for å være veldig gode.

Men hva du liker av disse og de som er foreslått tidligere i tråden, nei si det du.

Det er faktisk et stort spenn i hvilket lydbilde du får med de ulike produsentene.

Mitt generelle inntrykk er at stabilitet kan være et tema på en del nyproduserte rør. Jeg startet med Electro Harmonix i mitt riaatrinn(bruker 12ay7), men det varte ikke lenge før lyden begynte å vandre. I dag sitter det General Electric rør fra 1955 der. Ikke et feilslag på flere år.

Motron er et smart valg, fordi da er det mye greiere å få byttet dersom du får rør som støyer.

Du har også pm.

mvh
Tore
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.953
Antall liker
27.991
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Her dukket det opp interessante ting igjen, supert!

Fikk testet og kjøpt etter denne tråden i 2008, og de som står der ennå etter det, er 4 Philips SQ 6922 (goldpin),
minst ett av de er dog i ferd med å gi seg - øket sus og støy i en kanal....

Spennende å teste ut noen alternativer nå.....

ShineySmileysSmile.jpg


/ Morten
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ah. jeg så ikke at det var en gammel tråd. :) Sorry. Stusset litt over at du hadde kjøpt ny PH-5. :)
 
Topp Bunn