Digitale avspillere Bra CD-spiller til under 10.000

woodrand

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.06.2015
Innlegg
611
Antall liker
2.000
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg holder på med vinyl og har ikke særlig greie på CD-spillere. Men etter at å ha hatt et topp drivverk fra CEC på test, så fant jeg fram CD-ene fra loftet og kjøpte en god del nye på loppemarked forrige helg. Kunne ha tenkt meg å ha skaffet meg en ålreit CD-spiller til rundt 10.000. Hva skal jeg i så fall kjøpe da? Og er det kanskje noe å få tak i nå som flere butikker har messehelg? Kjøper gjerne brukt. Takknemlig for alle innspill.
 

Okioki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2010
Innlegg
103
Antall liker
208
Tror jeg så Rega Saturn til halv pris (ble da rett over 10000,- )
i en eller annen annonse i forbindelse med Høstmessen. Den må vel være bra.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.898
Antall liker
4.383
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
Jeg holder på med vinyl og har ikke særlig greie på CD-spillere. Men etter at å ha hatt et topp drivverk fra CEC på test, så fant jeg fram CD-ene fra loftet og kjøpte en god del nye på loppemarked forrige helg. Kunne ha tenkt meg å ha skaffet meg en ålreit CD-spiller til rundt 10.000. Hva skal jeg i så fall kjøpe da? Og er det kanskje noe å få tak i nå som flere butikker har messehelg? Kjøper gjerne brukt. Takknemlig for alle innspill.
da ville jeg trudd at en noen år gammel CEC ftl 51 xr / xz eller tl 5100 ville vært det naturlige valget man får dem til alt fra ca 4500 for tl 5100 til ca 7000 for xr modellen på ebay og det er dem uten tvil verdt :) alle disse modellene gir svært mye for penga og fint flyt til musikken som toppmodellen hadde flust av etter det jeg fikk hørt på messa også :) alle CEC spillerne spiller med en lettflytende og åpen mellomtone som er fort gjort å havne tilbake på etter å ha testet flere andre spillere :)
mvh
ivan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Dette har forutsetning for å bli en interessant tråd.
10k for en cd-spiller gir jo et visst spillerom, særlig hvis ts i tillegg vurderer å kjøpe brukt.
Er det snakk om en klassisk rb-spiller, eller er en cd-transport interessant? Hvilke krav stilles evt til muligheten til å kunne spille av sacd?
Har nettopp fått i hus en cd-transport, dvs at jeg er avhengig av ekstern dac.
Min transport er de facto en "no-name", i den forstand at det ikke noe sted er mulig å finne navnet eller logoen til noen produsent.
Drivverket i seg selv skal være basert på det forholdsvis kjente og godt utprøvde Philips cdm12.
Så gjenstår det å se hvor god denne transporten er, og ikkke minst; holdbarheten...

Hvorfor jeg nevner dette?
Jo, av den enkle grunn at jeg mener det er mulig å finne både gode integrerte spillere og dedikerte transporter til hyggelige priser - samt at noen av disse vil være av fabrikat de aller fleste vil nikke gjenkjennende til. Men så var det disse odde, ukjente, uprøvde sakene, da. Er man villig til å satse litt og ta sjanser, eller vil man helst kjøre på det trygge og kjente? Har ligger det kaaanskje en flaskehals...

En annen sak er jo alder. Hvor gamle, brukte spillere kan/bør man kunne ta sjansen på å prøve ut? Hvilke spillere er det muligheter å skaffe reservedeler til (det er jo kjedelig hvis f x laseren ryker, og ny laser ikke er mulig å oppdrive)? osv osv....

mvh
Proffen
 

woodrand

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.06.2015
Innlegg
611
Antall liker
2.000
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for interessante betraktninger, Proffen. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det er en ren transport eller en "alt i ett" jeg trenger. Jeg har en T+A DAC 8 i dag som jeg er fornøyd med til sitt bruk. Det vil si, den brukes lite fordi jeg for det aller meste hører på vinyl. Vil det fungere med et bra drivverk inn til denne dac-en? Eller skulle jeg kanskje vurdere Rega Saturn som Okioki nevner her i tråden? Ser at den får fine omtaler. Og kjøper jeg den, med innebygget dac, så kan jeg kanskje selge T+A?
Hvorvidt den bør kunne spille SACD er også et godt spørsmål. Jeg har som sagt ikke greie på dette, men jeg et bare av mine kompiser fra Oslo Vinylklubb tror jeg ville anbefalt at jeg velger noe som spiser SACD også.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Brukt kan du kommer temmelig langt for 10 000!

Jeg har sett på et par på Finn i det siste: en T+A og en fra Densen ligger nå på Finn. Ikke til 10 000, men til 4 og 3500... Du kommer altså langt på bruktmarkedet :)

Selv bruker jeg en Lyngdorf CD-1. Den har en latterlig lydkvalitet, men byggekvaliteten gir ikke den drøyeste hi-end feelen: Skuffen er nokså lett og skranglete, men lyden er det altså ingenting å si på!
 

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Innlegg
117
Antall liker
35
Enligt TS profil verkar du ha en kvalificerad separat DAC (T+A ?)
Därmed borde du kunna köpa en enklare CD spelare, som har digital utgång (till separata DAC),
och använda denna CD som transport ?
De enklare CD-spelarna spelar iofs ej SACD. vilket den ovan nämnda Denon däremot gör, liksom släktingen i koncernen Marantz SA 8005 för ungefär samma peng.
Med dem blir det en avvägning vilken DAC som är bäst, den i respektive CD-spelare alt den separata T+A DAC.
Om SACD ej är viktigt, har t ex Cambridge en ren transport för måttlig peng,(men den spelar alltså ej SACD),
och som skulle kunna kopplas till den separata T+A DAC.
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
299
Antall liker
330
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Kan denne være noe? *****link til annonse fjernet'*****
 
Sist redigert av en moderator:

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Electrocompaniets EMC1 bør vel stå på listen. Kommer regelmæssigt på Torget/finn til omkring de 10k. Synes selv det er en fantastisk cd spiller til pengene, og jo også anbefalet af Fidelity redaksjonen.

De første generasjoner er ikke SACD kompatible, men er formålet at genforene dig med din gamle CD samling bør det ikke spille noen rolle - kun hvis du overvejer at hive dig på SACD hypen. Som er omdiskuteret.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg vil tro at dacen til ts holder i lange bananer, og slik sett kunne gjerne jakten dreie seg om en transport.
Tror man skal slite litt med å finne en integrert spiller som har en dac som kan matche t+a dac8 (dog uten å ha hørt den.....)
Utfordringen blir da gjerne at en ren transport ikke vil kunne spille av sacd via dac - så om sacdavspilling er tema, bør det gjerne være en integrert cdspiller med sacdfunksjon som bør jaktes på. Der finnes det jo etterhvert masse å velge mellom, men jeg vil gjerne tro at en eldre Sony av type toppmater (scd777es, scd1es) kanskje kan gjøre nytte både som drivverk og sacdspiller.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn