Bose

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Noen som har noe formening om dette BOSE anlegget som som Hi-Fi anlegg for noen som egentlig er ute etter et "lite" og smukt steroanlegg i stua?

http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=321gs_dvd_index

Ble spurt om jeg hadde noen formening om dette opp i mot Yamaha E600.
http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=n&country=NO&idprod=1305

Sammenligningen er selvsagt interessant, men først og fremst spør jeg etter Bose systemet som stereoanlegg.
Min mening, kostbar søppel ;)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Var nede på den sjappa i Hegdehaugsveien å hørte på et annlegg til 35000,-

Syntes faktisk det spilte meget bra. For en litt over middels interessert nordmann, tror jeg dette annlegget er en innertier. Designmessig er det små høyttalere og pen kontrollunit, subben kan avgi gode mengder bass, nok for en medium stue og det spiller bra.


Selvfølgelig får man mer og bedre kvalitet for penga andre steder, men så er vil ikke vi akkurat Boses ideelle kundegruppe heller.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjå her: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=256

Bose er ikkje dumt for den som må ta omsyn til møblering, og ikkje er særleg oppteken av å tweake...
Du får heilt klart betre anlegg for pengane, men då må du fin-myse over oppstilling, samansetting og justering. Styrken til Bose er at du får 90% av skikkeleg godlyd ved å kople ting saman, få det plassert slik at framme er framme, bak er bak, senterkanalen i midten - køyre testoppsett - ferdig til musikklytting.
 
B

BjornE

Gjest
Spørre om Bose HER!!!!! Du må være gal!! Vet du ikke at om Bose får du akkurat slike svar som cosmos leverte over her eller andre noe mer subtile forsøk som videre oppover. Det spennende er at disse ofte overhodet ikke har hørt på Bose, men desverre - alle vet at Bose er dårlig.

Sier desverre fordi jeg selv har Bose's toppmodell 901, med et par Embla Adelaer som drivkrefter. Har av og til ikke kunnet dy meg, men forsøkt å indikere at dette for meg er suveren lyd. Men Bose er desverre dårlig på dette forumet.

Litt synd, opphavsmannen Amar Bose er Prof. på MIT, antagelig det mest prestisjefylte universitetet i verden - men det duger altså ikke her. Doktoravhandlingen brakte frem 901 midt i 60 årene, men det å levere en doktoravhandling på MIT duger heller ikke spesielt godt her.

Derfor et godt råd fra en Bose tilhenger - prøv varene hjemme og kjøp det siden du helt sikkert kommer til å like det, men ikke et ord her på forumet!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lenge sidan eg har høyrt 901en no. Det var desse høgtalarane (i MK II og seinare MK III-utgåve) som vart mine fyrste inngangsbillettar til godlyd. Ikkje perfekte, på langt nær. Men dei fortener ei heiderleg omtale ut frå sitt nivå.
Eg trur Bose si avhandling som låg til grunn for konstruksjonen 901 har mykje svært viktig over seg. Mi største innvending mot konstruksjonen er at dei lagar sitt eige lydbilde, som ikkje er ei avspegling av rommet der innspelinga gjekk føre seg. Skikkeleg gode innspelingar klarar sånt. Bose-høgtalarane er etter mitt syn slik konstruerte at dei burde ha eigne innspelingar med ekstremt mykje direktelyd og lite romklang og andre effektar som normalt er til stades.
Prøv Bose 901 på multi-mikrofon-innspelingar frå Deutche Grammafon frå ca 1980, og du vil skjøne at høgtalarane absolutt har sine gode sider...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Spørre om Bose HER!!!!! Du må være gal!! Vet du ikke at om Bose får du akkurat slike svar som cosmos leverte over her eller andre noe mer subtile forsøk som videre oppover. Det spennende er at disse ofte overhodet ikke har hørt på Bose, men desverre - alle vet at Bose er dårlig.

Sier desverre fordi jeg selv har Bose's toppmodell 901, med et par Embla Adelaer som drivkrefter. Har av og til ikke kunnet dy meg, men forsøkt å indikere at dette for meg er suveren lyd. Men Bose er desverre dårlig på dette forumet.

Litt synd, opphavsmannen Amar Bose er Prof. på MIT,  antagelig det mest prestisjefylte universitetet i verden - men det duger altså ikke her. Doktoravhandlingen brakte frem 901 midt i 60 årene, men det å levere en doktoravhandling på MIT duger heller ikke spesielt godt her.

Derfor et godt råd fra en Bose tilhenger - prøv varene hjemme og kjøp det siden du helt sikkert kommer til å like det, men ikke et ord her på forumet!
Kjøp det uten å prøve det hjemme og ikke sammenlig det med andre annlegg i samme prisklasse
;)
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.058
Antall liker
1.367
Sted
Trondheim Stockholm
Bose er FRYKTELIG overpriset, og ikke minst i Norge.

Men ufattelig nok - de selger = dyktige forretningsfolk med nokså tvilsomt gehør.
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Har et lite Bose anlegg tilkoblet i hjemmekinoen + ektra Sub (Infinty Kappa) i LFE kanalen. Bruker det også musikklytting der hvis det kniper (og kona har besøk.) Synes det er helt topp faktisk, har også fått mye skryt av venner og kjente for svært realistisk kinolyd. Har ikke hørt det anlegget du spør om TJ.
MVH
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Kanskje en liten digresjon men jeg har vært på HifiCenter kjeden og hørt på Bose sine Lifestyle produkter. Disse låt veldig overbevisende i forhold til størrelsen. Å sammenligne med andre "store" produkter blir i mine øyne feil.

Uansett, det jeg skullle si var at man kan importere Bose's toppmodell som her koster 50 000 for rundt 30 000 fra statene (da har man betalt moms også). Hva frakt kommer på i tillegg vet jeg ikke, men det kan være muligheter til å spare en slant om man kjøper i utlandet. Hvem vet, kanskje en Tyskland tur kan være tingen?
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Oaaahhhhh Nevn ordet Bose og frontene samler seg! Hvorfor denne voldsomme heten rundt et produkt?

"god råd, dårleg tid, innreiing med mykje kompromiss, dårleg rom og stor musikk-/filminteresse, er det klart at Bose gjer underverk."

Hvor har dere det fra? Er det hat mot en gammel professor? Er det feil design - dere som overhodet ikke er interessert i design? Er det dyrt - dere som gir 10.000 for en kabelstump som overhodet ikke har hørbar funksjon?

Jon Harald, Audiophil arve etc. hvorfor disse utrolig kraftige meningene? Vi som har Bose blir litt såre faktisk. Vi er fornøyd med anleggene og trives. Vi kaster ikke stein på rørforsterkere, Usher og hva det nå heter. Vi har en løsning og liker den. Mange av oss var på Woodstock og Isle of Wight, går på klubber lytter til klassisk etc. og vet at det er korrekt der hjemme hos oss. OG vi vet at vi har en fantastisk musikkopplevelse! Har dere? Der dere sitter og hater Bose og alle som har Bose komponeneter?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Unnskyld BjørnE, men kvar finn du denne "utrolig krafige" meininga?
Og det var faktisk langt færre til stades på Woodstock enn dei som i ettertid seier at dei var der....
Elles: Bose er utmerka til dei som kan betale, og ikkje har høve til å gjere høgtalarplassering til fyrsteprioritet i rominnreiinga. Det er også topp på ganske vanskelege rom. Sjå her om du vil ha mi vurdering: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=256

Men for 35 000 skal eg ta på meg å skape endå betre lyd, og dertil spele SACD-plater, om eg berre får til disposisjon eit ålreit rom til fri møblering nokre dagar.......
 
B

BjornE

Gjest
"Bose er FRYKTELIG overpriset, og ikke minst i Norge"
"forretningsfolk med nokså tvilsomt gehør"
"Kjøp det uten å prøve det hjemme og ikke sammenlig det med andre annlegg i samme prisklasse "
"i tilegg får man et gigantisk frekvenshøl "
"Min mening, kostbar søppel"

Synes dette er relativt sterke meninger? Synes kanskje ikke det akkurat er høflig formulerte ytringer med ønske om å gi gode råd og indikere mindre svakheter eller konkrete forbedringspotensiale?
 
M

Mulelid

Gjest
Har mer sansen for Bose enn Bang & Olufsen sitt opplegg. B&O har laget MYE dritt, for å si det sånn, men noe har satt sine spor fra den fabikken også: En del høyttalere som var BÅDE pene og ga mye lyd i forhold til størrelsen, platespillerne og 5000-serien som ser ut som et normalt stereoanlegg i forhold til en del andre greier fra B&O. B&O laget noen meget bra FM-deler i receiverne, men DIN-plugger er ikke min greie på et anlegg fra ca 1990. Bose og Canton er i samme kategori; Prates ikke høyt om, men låter fett! :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Bose er FRYKTELIG overpriset, og ikke minst i Norge"
"forretningsfolk med nokså tvilsomt gehør"
"Kjøp det uten å prøve det hjemme og ikke sammenlig det med andre annlegg i samme prisklasse "
"i tilegg får man et gigantisk frekvenshøl "
"Min mening, kostbar søppel"

Synes dette er relativt sterke meninger? Synes kanskje ikke det akkurat er høflig formulerte ytringer med ønske om å gi gode råd og indikere mindre svakheter eller konkrete forbedringspotensiale?
Då skulle du ikkje tatt meg med på lista over sterke kritikarar, ingen av desse sitata stammar frå meg, slik du indikerte.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Canton er også sterkt undervudert, dei har (iallfall ein god del) svært interessante produkt. B&O har gjennom tidene laga platespelarar med spennande armar, men som måtte radikalt ombyggjast om dei skulle ta vanlege pickupar. I det siste har dei laga aktive høgtalarar og klasse D-forsterkarar som har hausta mykje lovord. Likevel ser eg B&O fyrst og framst som ei bedrift som tek seg betalt for design og innovasjon, og ikkje i same grad lydkvalitet. Men det er driftssikre saker som ser frykteleg spennande ut. Også bilprodusentar lagar ting etter liknande produktidear, og dei vert kvitt varene sine, så det er heilt klart nisjar også for dette.
 
B

BjornE

Gjest
"Då skulle du ikkje tatt meg med på lista over sterke kritikarar, ingen av desse sitata stammar frå meg, slik du indikerte. "

Beklager Arve - slang deg med for godt mål, du er forøvrig den eneste som har reagert på utsagnet.
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei Bjorn E!!
Ingen grunn til mulking,det virker som om du har en bestemt mening om Hifisentralens medlemmers opfatninger.
Denne gang om Bose,andre ganger om tweakere.
Meningene er like mange mange som medlemmene og litt frisk fraspark må man tåle ...min mening
Mvh
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Bose sine priser kan ikke forsvares, dyrt søppel.
901 var nok et unntak, men de ble dårligere med årene ettehvert som mk. II II og IV dukket opp,
motsatt av hva en skulle kunne forvente.
 
B

BjornE

Gjest
Og med hensyn på Boses synkende kvalitet opp gjennom revisjonene - hva med dine ører?
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Du har dine meiningars mot, ser eg.
Men har du høyrt MK I? Her i landet?

Mener det, men dette er såpass lenge siden så hukommelsen kan jo spille meg et puss, mulig det er noe jeg har drømt.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Mener det, men dette er såpass lenge siden så hukommelsen kan jo spille meg et puss, mulig det er noe jeg har drømt.


Ble vel også laget noe som liknet veldig på disse.
'Nesten kloner' med Coral fulltone-elementer,og muligens en diskanti midten.. Tør vedde på at det var sånne de hadde på diskoteket After Dark i Oslo midt på 70-tallet. Antakeligvis uten Equaliseren.
901 sin sterkeste side var vel egentlig Opera.
 
B

BjornE

Gjest
Venter stadig på forslag til high end priser som kans forsvares rasjonelt
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Venter stadig på forslag til high end priser som kans forsvares rasjonelt

Jeg vet ikke hva High-End er; viste det på 80-tallet, men ikke nu lenger.
Arve kan kansje hjelpe, han er jo skribent og greier.
 
B

BjornE

Gjest
Tydelig at du vet hva som ikke er high end eller god kvalitet - ta noe av det andre!
 
Topp Bunn