Forsterkere "Born again" Hi-Fi entusiast og gammel bransjemann på jakt etter ny forsterker (og kanskje nye høyttalere)

Spionas

Medlem
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
9
Antall liker
9
Sted
Oslo
Heisann.

Jeg har tidligere jobbet mange år med Hi-Fi på Oslo Hi-Fi Center og noen år med Bose konsument og proff lyd etter det. Alt dette for en god del år tilbake. De siste årene har jeg vel fokusert på jobb (IT-Bransje/Proff AV/Videokonferanse) og Hi-Fi interessen har vel ligget i dvale i drøye 10 år. Jeg har begynt å savne det å lytte til musikk igjen og har fisket opp min gamle Electrocompaniet ECI-1 forsterker fra kjelleren. Jeg har hatt surround (Anthem 720 receiver) hele tiden men som dere alle vet så funker jo musikk best på en god stereo forsterker. Center og bakhøyttalere har blitt koblet fra og den gamle Electrocompaniet forsterkeren ble koblet til. Høyttalerne mine er et par Audiovector Mi3 Signature. I stua står også en nyanskaffet Blusound node 2i som går inn i en Denafrips Ares 2 Dac samt en gammel og god Denon S-10 CD spiller. Jeg er helt "allergisk" mot analytisk hifi som reduserer platesamlinga til kun skiver spilt inn på Kirkelig kulturverksted og er avhengig at musikk låter "live" med kropp, varme og realisme. Rommet mitt har endel harde flater og liker ikke analytiske forsterkere. Jeg har eid forsterkere som Krell Kav 400 xi , Densen, Atoll osv. Den gamle Electrocompaniet forsterkeren er den som fungerer best for å balansere opp et litt kaldt og hard rom samt at mine Audiovectorer har en litt slank mellomtone og en avslørende diskant. Totalen blir en grei balanse. Uansett var dette statusen jeg kom frem til for endel år tilbake. Jeg er dog på utkikk etter en ny forsterker men ønsker å beholde fylde , realisme og varme. En fjernkontroll hadde også vært toppers. Dac / Streaming muligheter osv er ikke nødvendig. Jeg ser det er en Karan I 180 mk2 til salgs på Finn som kanskje kunne vært noe.?. Ellers så er jeg svak for Burmester sine rimeligere løsninger (051 f.eks) da det var merket som jeg alltid ble sittende å lytte til lengre enn noe annet merke når jeg jobbet på OHC. Musikaliteten til Burmester var liksom en helt annen greie enn mange av de andre merkene som jeg følte var mer opptatt av å flexe muskler på detaljer men som ikke klarte å fange oppmerksomheten over tid. Lyttetrett ble man også. Jeg har som sagt vært ute av bransjen en stund så gode innspill er velkomne.. PS. forsterkeren må spille bra på lavt volum. Et lavt støygulv er også viktig. Budsjett er ikke helt fastsatt men kan godt strekke meg til 30 tusen pluss hvis dere mener det er verdt det. Brukt går fint. Jeg setter stor pris på gode tilbakemeldinger her altså..
 
Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hei,

Og velkommen tilbake :) Kjenner meg mye igjen, både i historien din og i innstillingen til lyd. For min del har rørutstyr gitt det som du ønsker deg - fylde, realisme og varme. Primaluna er et fint sted å begynne. Problemfritt rørforsterkeri med fjernkontroll.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vil tipse om å ikke forbigå Devialet, det kan hende at det er forsterkeri som kan by på positive overraskelser....

mvh
Proffen
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei!

Velkommen tilbake! Siden du nevner Karanen på Finn og siden jeg har kommentert at den er et godt kjøp, følger jeg litt opp her med noen kommentarer. Jeg har en lik Karan selv. Har hatt min i noen år nå. Har tidligere hatt bla Doxa, Wyred 4 Sound, Accuphase, Atoll for å nevne noe. Har testet Spec og eier også en LM 508ia med oppgradert rørpakke. Fikk litt noja med for mye fokus på sibilanter en periode. Ble litt mye testing og bytting av utstyr. Fant roen med Marten Miles 5, Transparent Music Wave Ultra MM2 ht-kabler, samt LMen og Karanen. Karanen fordi den er en forbasket bra forsterker. Den er svært solid bygget. Flott tidløst design etter min smak, spesielt i sølv, og lyden er virkelig blant de beste. Anlegget mitt byr på åpenhet og transparent gjengivelse, dynamikk og kjøtt på beinet, og nå uten lyttetretthet.

LMen har jeg beholdt pga av kosefaktor. Rør må man jo prøve en eller annen gang. LMen gir et noe mer varmere lydbilde enn Karanen. Karanen er mer presis, litt mer frampå, og har mer kontroll på de dypere toner. Karanen har krefter nok til å servere godlyd ved lave lyttevolum. I forhold til Accuphase E470, som jeg eide parallelt med de to nevnte, er nok beskrivelsen av forskjellen på Karanen og Accuphasen, at Karanen flytter deg et par rader fram i lyttesalen. Karanen opplevde jeg som mer presis og tydelig i å skille ut og presentere instrumenter og artister, på en måte litt mer nærhet og innlevelse, med en større scene. Gjengivelse av bass mener jeg er mer presis og noe tørrere med Karan, og Karanen går ikke tom for krefter. Jeg har spilt med den på høyttalere, som med et lavt innsignal, tålte at jeg skrudde volumet ut på fullt. Karanen spilte helt uten å rote noe til.

Som du forstår, er jeg svært tilfreds med Karanen. Den er en sofistikert arbeidshest uten nykker. Den får mine beste anbefalinger, og til bruktprisen på Finn, selger åpner til og med for bud, så finner du nok ikke et bedre Black weekend-tilbud.

Mvh Olav E
 

Spionas

Medlem
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
9
Antall liker
9
Sted
Oslo
Hei!

Velkommen tilbake! Siden du nevner Karanen på Finn og siden jeg har kommentert at den er et godt kjøp, følger jeg litt opp her med noen kommentarer. Jeg har en lik Karan selv. Har hatt min i noen år nå. Har tidligere hatt bla Doxa, Wyred 4 Sound, Accuphase, Atoll for å nevne noe. Har testet Spec og eier også en LM 508ia med oppgradert rørpakke. Fikk litt noja med for mye fokus på sibilanter en periode. Ble litt mye testing og bytting av utstyr. Fant roen med Marten Miles 5, Transparent Music Wave Ultra MM2 ht-kabler, samt LMen og Karanen. Karanen fordi den er en forbasket bra forsterker. Den er svært solid bygget. Flott tidløst design etter min smak, spesielt i sølv, og lyden er virkelig blant de beste. Anlegget mitt byr på åpenhet og transparent gjengivelse, dynamikk og kjøtt på beinet, og nå uten lyttetretthet.

LMen har jeg beholdt pga av kosefaktor. Rør må man jo prøve en eller annen gang. LMen gir et noe mer varmere lydbilde enn Karanen. Karanen er mer presis, litt mer frampå, og har mer kontroll på de dypere toner. Karanen har krefter nok til å servere godlyd ved lave lyttevolum. I forhold til Accuphase E470, som jeg eide parallelt med de to nevnte, er nok beskrivelsen av forskjellen på Karanen og Accuphasen, at Karanen flytter deg et par rader fram i lyttesalen. Karanen opplevde jeg som mer presis og tydelig i å skille ut og presentere instrumenter og artister, på en måte litt mer nærhet og innlevelse, med en større scene. Gjengivelse av bass mener jeg er mer presis og noe tørrere med Karan, og Karanen går ikke tom for krefter. Jeg har spilt med den på høyttalere, som med et lavt innsignal, tålte at jeg skrudde volumet ut på fullt. Karanen spilte helt uten å rote noe til.

Som du forstår, er jeg svært tilfreds med Karanen. Den er en sofistikert arbeidshest uten nykker. Den får mine beste anbefalinger, og til bruktprisen på Finn, selger åpner til og med for bud, så finner du nok ikke et bedre Black weekend-tilbud.

Mvh Olav E
Hei. Takk for bra innspill. Jeg vet at de eldre Karan Integrerte var varme og gode med "Live musikk egenskaper" og troverdighet som var helt rå.. Jeg er litt usikker på om denne MK2 versjonen har beholdt nok av denne varmen.. Jeg Tenkte å ringe selger og høre litt angående hans erfaringer. Jeg er forresten også fan av å ha 2 forsterkere slik du nevner. En til rødvin og ost og en til Metallica.. God helg.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei igjen!

Med Karanen i hus har jeg erfart at den byr de ulike høyttalerne jeg har hatt i hus på de beste betingelser for å vise hva de er gode til. Jeg er derfor litt der hvor jeg mener at en godt bygget forsterker like gjerne kan være fundamentet i et anstendig anlegg. Normalt er rådet å velge høyttalere først, så bygge anlegget rundt dem. Karanen er etter mitt syn en godt egent grunnstein i et hvert anlegg. Tilpass deretter resten av anlegget til rom og musikksmak.

Lykke til!

Mvh Olav E
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjekt å sjå at det kjem nye rekruttar (eller kanskje dette må reknast som repetisjonsøving?) Audiovector M3 Sig er ein god høgtalar som eg hugsar godt. Eg hadde ein innvending (etter å ha testa storebror, som hadde bass i massevis http://audiophile.no/nb-no/omtaler/hoytalere/item/387-audiovector-s-6-arreté-–toppmodellen)
Eg vil tru at det kan vere ein god ide å prøve nokre kraftige rørforsterkarar. Iallfall ein forforsterkar med rør, og sjekka om du får den lyden du leitar etter på den måten. Det er mange alternativ, og du kan gjerne sjekke dei i fornuftig prisklasse frå Rogue og Tsakidiriks, som kanskje gjev mest for pengane i desse tider. Eg var begeistra for Apollon monoblokkene, som greidde seg godt saman med mine svært tungdrivne høgtalarar, men der er også integrerte modellar. Få du sjansen til å prøve Rogue Chronus er dette eit svært godt kjøp for den som vil ha bort "transistorglansen" utan at det går ut over klangnøytraliteten i nemneleg grad. Så har vi Manley, som er litt dyrare, men veldig skikkeleg.
 

Spionas

Medlem
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
9
Antall liker
9
Sted
Oslo
Hei. Takk for bra innspill. Karan forsterkeren ble dessverre solgt rett foran nesa på meg selv om jeg tror jeg var først på ballen. Jeg skal se på alternativer hvis jeg da ikke er så heldig at det dukker opp en ny Karan. Pga en stygg resonans i det øvre bass området i rommet mitt så er jeg avhengig av god kontroll av bass på en forsterker. Jeg liker rør men er litt usikker på om en rørforsterker har nok kontroll. Kanskje jeg tar feil her og at man kun trenger å gå litt opp i styrke. Kanskje en rør preamp ?
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Sløs ikkje bort pengane på ein røyreffektforsterkar. Trafoen på utgangen er ulineær og genererer forvrengning. Ein anna ulempe er at dei har for liten opensløyfeforsterning (forsterkning utan tilbakekopling), så sløyfeforsterkning (forsterkninga rundt tilbakekoplingssløyfa) blir for lita til å undertrykkja forvrengning. Om du vil ha ein nøytral forsterkar bør du hamda deg langt unna røyrforsterkarar. Kjøp heller ein god klasse D-forsterkar. Røyrforsterkarar høyrer heime på museum.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.375
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
En Roksan Blak kan nok være noe og vurdere i denne prisklassen. Har testet den her hjemme og den har noe av det du etterlyser🤔.

O
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Devialet er den nye tid! Ikke se deg tilbake på 100 år gammel teknologi :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sløs ikkje bort pengane på ein røyreffektforsterkar. Trafoen på utgangen er ulineær og genererer forvrengning. Ein anna ulempe er at dei har for liten opensløyfeforsterning (forsterkning utan tilbakekopling), så sløyfeforsterkning (forsterkninga rundt tilbakekoplingssløyfa) blir for lita til å undertrykkja forvrengning. Om du vil ha ein nøytral forsterkar bør du hamda deg langt unna røyrforsterkarar. Kjøp heller ein god klasse D-forsterkar. Røyrforsterkarar høyrer heime på museum.
Kvifor skal ein ha ein nøytral forsterkar? Og korleis skal ein få ein klasse D-forsterkar til å høyrest ut som ein ARC SP10 då? Du fiksar ikkje det med ein equalizer (eg har prøvd).
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Om det er klass A, B eller D er ikkje så viktig, dei nyttar alle halvleiarkomponentar. Forsterkarar skal vera nøytrale av di det er musikarane si oppgåve å generera lyd. Forsterkarar, høgtalarar, etc. bør ikkje farga lyden. Om dei gjer det ender ein opp med å endra på det musikarane har skapt. Det blir som å studera eit fargekart gjennom solbriller. Eg skjønar ikkje kvifor nokon vil betala i dyre domar for utdatert teknologi som SP10, når det finst mykje betre (meir nøytrale) forforsterkarar. Det kan argumenterast for at det er ekstra ille at dei som tek på seg å testa lydutstyr nyttar komponentar som ikkje er nøytrale. Det er òg mykje anna eg ikkje skjønar...
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg tror et av de beste kjøpene det går an å gjøre under 30k er Kinki Studio EX-M1. Moiz har et demoeksemplar til salgs nå for 26` (!) Les deg litt opp på den, KInki har egen vennetråd og det finnes ganske mye omtale av den rundt omkring. Moiz er sikkert villig til å la deg teste den før et evt. kjøp (?)

Selv har jeg monoblokkene til Kinki, de erstattet Parasound JC1 og Karan KAS400 før der igjen. Prislappen er er latterlig lav ift hva man får av lyd her. Det betyr ikke at de er perfekte, men hva er vel det?

Ellers vil jeg si at om du skulle være heldig å ramle over et brukt eks av Coda CSiB ville den vært veldig høyt oppe på listen (min liste:). Den kostet 50`ny for 3-4 år siden og er et kraftverk uten like. Silkemyk topp og brutal kontroll.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har som deg og veldig mange andre her samme preferanser, og har «god» erfaring med trøblete rom.
Erfaringer tilsier at det er begrenset hva forsterker kan utrette, om den ikke har en form for romkorreksjon.
På høyttalersiden er det IMO litt mer å hente, men alt i alt så er vel det beste å endre litt på plassering, få inn mere dempende materiale som møbler, gardiner, tepper o.l. Fikk montert lamellgardiner og dermed tatt refleksjoner fra store vinduer forrige uke, bare det gav en STOR forbedring, og mykere, varmere, fyldigere lyd.

Ang.forsterkere, så må jeg bare få lov til å slå et slag for franske YBA. Nydelig oppløst og sweet diskant, deilig mellomtone, god og fyldig bass. Old school tunet lyd IMØ. Jeg har kun innstegsmodellen Heritage A100 da, men utifra tester så virker det som huslyden fra selskapet er relativt lik over produktlinjen. A200 er kraftigere enn min og har 2 digitale input. Bakdelen er at de må handles fra sverige, men av og til er de å finne på brukten/finn. Da gjerne veldig gunstig priset. Mange fine tester kan googles :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Om det er klass A, B eller D er ikkje så viktig, dei nyttar alle halvleiarkomponentar. Forsterkarar skal vera nøytrale av di det er musikarane si oppgåve å generera lyd. Forsterkarar, høgtalarar, etc. bør ikkje farga lyden. Om dei gjer det ender ein opp med å endra på det musikarane har skapt. Det blir som å studera eit fargekart gjennom solbriller. Eg skjønar ikkje kvifor nokon vil betala i dyre domar for utdatert teknologi som SP10, når det finst mykje betre (meir nøytrale) forforsterkarar. Det kan argumenterast for at det er ekstra ille at dei som tek på seg å testa lydutstyr nyttar komponentar som ikkje er nøytrale. Det er òg mykje anna eg ikkje skjønar...
Musikarane er no på sitt vis. Dei spelar. Men skru lyd har dei andre til å gjere. Desse tolkar, komprimerer, produserer og blandar etter eige hovud. Ingen grunn til å slå seg til tåls med slikt.
Det vert som å lage maten sjølv. Du kan alltids få det meir etter sin smak. Og utdatert smak....vel. Korleis vil du beskrive skilnaden på kanel og gurkemeie?
Eg trur ikkje det er råd å få til ein "standard nøytral lydattgjeving". I mange år spelte eg på eit svært nøytralt oppsett (ASR Emitter 2 Exclusive - skulle likt å registrere med øyrene noko meir nøytralt enn denne forsterkaren). No har eg, ved hjelp av utdatert teknologi (SP 10), lyd som er langt meir lyttevenleg. I mitt noverande oppsett er nok effektforsterkaren (Vera) ein av dei mest nøytrale av slaget. Ved å hekte på ein nøytral forforsterkar vil eg ha avsindig nøytral nøytralitet innan elektronikken.
Trur eg..
Vesle vitet strekk ikkje til, ei tru må stydja oppunder (sitat av Ivar)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Om det er klass A, B eller D er ikkje så viktig, dei nyttar alle halvleiarkomponentar. Forsterkarar skal vera nøytrale av di det er musikarane si oppgåve å generera lyd. Forsterkarar, høgtalarar, etc. bør ikkje farga lyden. Om dei gjer det ender ein opp med å endra på det musikarane har skapt. Det blir som å studera eit fargekart gjennom solbriller. Eg skjønar ikkje kvifor nokon vil betala i dyre domar for utdatert teknologi som SP10, når det finst mykje betre (meir nøytrale) forforsterkarar. Det kan argumenterast for at det er ekstra ille at dei som tek på seg å testa lydutstyr nyttar komponentar som ikkje er nøytrale. Det er òg mykje anna eg ikkje skjønar...
Man behøver ikke forstå alt, Bolinder.
Det viktigste en musikkelsker gjør, er å finne fram til det utstyret som gjør at han elsker mest mulig. Det meste annet blir fort et villspor.

Vi velger alle vår vei, med forskjellig motivasjon og innfallsvinkel. Jeg er en emosjonell musikkelsker, og leter fram utstyret deretter. Blir MYE forvrengning av sånt, Bolinder, og jeg elsker det! 🕺
 

Spionas

Medlem
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
9
Antall liker
9
Sted
Oslo
Jeg stemmer med Audiophile-Arve og Håkon Rognlien på de to siste innleggene. Lyd er ytterst subjektivt og med dagens produsenter (kompresjon fest) ofte avhengig av litt "tweaking" / kompensering for å ikke gi lyttere lytte tretthet. Praktiske og personlige erfaringer veier vesentlig tyngre enn teori.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Sløs ikkje bort pengane på ein røyreffektforsterkar. Trafoen på utgangen er ulineær og genererer forvrengning. Ein anna ulempe er at dei har for liten opensløyfeforsterning (forsterkning utan tilbakekopling), så sløyfeforsterkning (forsterkninga rundt tilbakekoplingssløyfa) blir for lita til å undertrykkja forvrengning. Om du vil ha ein nøytral forsterkar bør du hamda deg langt unna røyrforsterkarar. Kjøp heller ein god klasse D-forsterkar. Røyrforsterkarar høyrer heime på museum.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Er du noen gang på museum selv?
Ut fra sånn som du skriver virker det ikke slik. Gi de en sjans. Museer er en bra greie.
for å parafrasere SvartePette. 😉
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Spionas: Med den fartstid du har, veit du at det ganske riktig ikke finnes noen standard tilnærming til lydreproduksjon. ALLE merker har sin huslyd. Det er evnen til å kunne gjøre formidlingsjobben best mulig MED den, og PÅ GRUNN AV den som definerer et merkes egenart, særpreg, stil og sjel😎 Hvorfor tror du Roy Gandy bygger platespillere som han gjør? Hvorfor bruker Audio Research rør i omtrent alt? Og hva med Dieter, God rest his soul? Alle bruker FILOSOFIER. Reglene som nedfeller hva en huslyd er! For det enkelte merke, dets grunnlegger/konstruktør og dets brukere. Hold rede på de filosofiene, hvem som leverer hva og ikke minst hva du selv søker, så blir den veien mye lettere, mer lærerik og hundre ganger morsommere👍 Egentlig er det ganske utrolig at noe så elementært virker å ha unnsluppet en plass i tankene til de fleste her. Match er og blir alfa og omega. Og hva du selv skal ha beror på preferanser, ønsker, følelser og en relativt vanvittig dose selvinnsikt. Den selvinnsikten bruker også konstruktører, teknikere, produsenter..Fordi alle veit en ting: HVEM DE SELV ER. Det som tar tid, er å bygge opp den erfaringsbanken og selvinnsikten / selvtilliten til å bruke den i sin søken..Men HAR man først skjønt det..Happy days! Det hjelper deg mer enn du aner, og det vil merke hele deg. For hele livet. I alt fra valg til prioritering og problemløsning. Verktøy du kan bruke for å komme dit du vil.


Det har skjedd ett og annet de siste 20 år på forsterkere, ja..Men hva søker du? Burmester er fortsatt mer enn OK, det😎 Men jeg spør: Er høyttalerne for store til rom og forsterker? Kunne du krympa dem, og fått en bedre balanse? Også i rommet? Vanskelige rom kan løses akustisk. Men har du prøvd nyere transmisjonslinjehøyttalere på en god Klasse A?😈🎶 Uhyre musikalsk, ekstremt lettplassert, vanskelig rom finnes ikke..Og det låter mer enn live..
 
Sist redigert:

Spionas

Medlem
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
9
Antall liker
9
Sted
Oslo
Hei. Hele denne lille "comeback som audiofil" forsterker reisen endte med en brukt Gryphon Atilla. Jeg kjøpte ett lite utvalg av brukte forsterkere. En Simaudio Moon 340 IX og et par Electrocompaniet forsterkere. En eldre og en nyere. Det ble også lyttet litt på andre ting. Jeg vet jo litt om "huslyd" som Auditor skriver om men det er også vært noen skifter i hvordan disse "husene" har endret lydprofil over de siste 5-10 årene fikk jeg oppleve. Da jeg bor i en stue hvor estetikk kan trumfe ønske om absorbenter så blir det jo å kjøre ett løp der man må forholde seg til hvordan ting er og ikke hvordan det kunne blitt ved akustisk optimalisering. Jeg gikk for cadillacen over formel 1 bilen. Moon 340 forsterkeren var supergøy, tight presis, dynamisk og levende men litt vel frampå i presens område på dårligere innspillinger. Electrocompaniet var digg, stort lydbilde men litt lite dynamisk. Gryphon forsterkeren virker å ha dynamikken, den sorte bakgrunnen og en lydkarakter som er behagelig å høre på over tid. Takk for innspill. Nå blir det å legge ut de forsterkerne som ble til overs på Finn. Når det gjelder kilde så blir det sannsynligvis en Denafrips Pontus som erstatter min Denafrips Ares 2. Jeg har fått inntrykk av at det er en riktig oppgradering hvor man faktisk får valuta for pengene. Jeg liker huslyden til Denafrips. Med en Denafrips Pontus II så er ihvertfall forsterker og Dac på plass..... Så kommer vi til høyttalere. Så langt har jeg tittet på Elac Vela serien. Jeg er litt nyskjerrig på en god bånd diskant og da en leverandør som har erfaringen med disse. Hørte endel på Audiovector sine forsøk i 3 serien tidligere men de fikk det ikke til synes jeg. Uansett så takker jeg for innspill fra forumet. Hvis noen vet om en høyttalere som har fått til integrasjon av bånd diskant uten at den prøver å ta hele oppmerksomheten så kom gjerne med tips. Elegant og ikke for store gulvstående er ønsket. Så langt så er vel nye Elac Vela FS 407/507 relevante. Jeg har også hørt ProAc D40R .. Synes den også fungerte fint. God helg.
 
Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Hørte på Audio Physic Midex på Burmester (sikkert veldig dyr) på høstmessen. Synes de hadde en utmerket balanse mellom livlighet, tilgivelse og detaljer.
 

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
420
Antall liker
948
Torget vurderinger
7
Hei. Hele denne lille "comeback som audiofil" forsterker reisen endte med en brukt Gryphon Atilla. Jeg kjøpte ett lite utvalg av brukte forsterkere. En Simaudio Moon 340 IX og et par Electrocompaniet forsterkere. En eldre og en nyere. Det ble også lyttet litt på andre ting. Jeg vet jo litt om "huslyd" som Auditor skriver om men det er også vært noen skifter i hvordan disse "husene" har endret lydprofil over de siste 5-10 årene fikk jeg oppleve. Da jeg bor i en stue hvor estetikk kan trumfe ønske om absorbenter så blir det jo å kjøre ett løp der man må forholde seg til hvordan ting er og ikke hvordan det kunne blitt ved akustisk optimalisering. Jeg gikk for cadillacen over formel 1 bilen. Moon 340 forsterkeren var supergøy, tight presis, dynamisk og levende men litt vel frampå i presens område på dårligere innspillinger. Electrocompaniet var digg, stort lydbilde men litt lite dynamisk. Gryphon forsterkeren virker å ha dynamikken, den sorte bakgrunnen og en lydkarakter som er behagelig å høre på over tid. Takk for innspill. Nå blir det å legge ut de forsterkerne som ble til overs på Finn. Når det gjelder kilde så blir det sannsynligvis en Denafrips Pontus som erstatter min Denafrips Ares 2. Jeg har fått inntrykk av at det er en riktig oppgradering hvor man faktisk får valuta for pengene. Jeg liker huslyden til Denafrips. Med en Denafrips Pontus II så er ihvertfall forsterker og Dac på plass..... Så kommer vi til høyttalere. Så langt har jeg tittet på Elac Vela serien. Jeg er litt nyskjerrig på en god bånd diskant og da en leverandør som har erfaringen med disse. Hørte endel på Audiovector sine forsøk i 3 serien tidligere men de fikk det ikke til synes jeg. Uansett så takker jeg for innspill fra forumet. Hvis noen vet om en høyttalere som har fått til integrasjon av bånd diskant uten at den prøver å ta hele oppmerksomheten så kom gjerne med tips. Elegant og ikke for store gulvstående er ønsket. Så langt så er vel nye Elac Vela FS 407/507 relevante. Jeg har også hørt ProAc D40R .. Synes den også fungerte fint. God helg.
Piega har i mine ører meget behagelige, men samtidig oppløste bånddiskanter. Nå vet jeg ikke hvilket budsjett du har, men om du har mulighet, gi ett øre til Piega sine høyttalere med koaksialelementer.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Quad Z-serie er gode på bånddiskanter, men kan være vanskelige å få til i midbassen og trenger god elektronikk som matcher og i tillegg takler lav impedans for å unngå fæl forvrengning. Klasse D og Dirac var løsningen for min del.
Mistenker Elac er litt mer nøytral, men her svikter lyd hukommelsen min litt.
Piega er allerede nevnt, men om man finner Adam Audio så er det også gode høyttalere (her er det vel bare brukt da de har kun produksjon av studio høyttalere nå). Også er det jo alltids Dali som bruker dome+bånd diskant.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Hva med Lyngdorf? Forsterkere som fungerer bra med det meste av høyttalere. Har en fabelaktig romkoreksjon. Gjør at man kan få god lyd uten for mye demping av rommet. Samtidig finnes det, og kan lages voicing kurver slik at en kan tilpasse lyden etter egen smak og behag.
Disse forsterkerne har dac og Hdmi pluss innebygget streamer, så slipper mange bokser. Dra innom en HiFi klubb butikk å sjekk ut. Sikkert mulig med hjemlån også.
 
Topp Bunn