Bordsirkelsag?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.763
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Hva finnes?

Når jeg skal skjære innvendige skrå avstivninger, kammer til bakladede horn osv med nøyaktige angitte grader på skråkuttene. Hvor nøyaktig må det være?

Med en gammal Elukapp stående på huk på gårdsplassen har det alltid gått med mye lim til hornåpningen i H6 kloner og det blir ikke særlig pent.


Er f eks en grønn Bosch bra nok?

https://megaflis.no/bosch-advanced-...MI6-H4nfmZ6QIVFqaaCh3Y9A_iEAQYBiABEgJVTPD_BwE


Lengdene får jeg alltid kuttet på Ski Bygg. De er nøyaktige på milimeteren. Så sparer jeg den tiden.



Det er en håndfull vinkler her og bør være tett da det er en del trøkk inni et BLH:

alfredo.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en Makita 2704 du kan låne av meg dersom du bor i nærheten av Lørenskog :) . Står nå bare der i garasjen....
Var ihvertfall bra og presis da jeg brukte den :) Mulig sagblad kunne fått seg en sliping?
En slik Makita kommer på finn.no av og til. Blå Bosch er alltid bra og dewalt sit alternativ er også helt greit.

Den du linker til kjenner jeg ikke men så da ok ut?

Har også:
Evt. også en Bosch GKT 55 GCE dykksag med Styreskinne FSN 1600 men det er til et annet formål tenker jeg?
Og dewalt dw712n kapp/gjæring på sagbord dersom det er behov.

Bor i Lørenskog så du kan låne noe dersom du føler det hjelper. Uansett så forsvinner ikke en slik bordsag og det er kjekt å ha :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Når du sier at du får kappet lengde riktig, så går jeg ut fra at det er bredden på hele lengder du får kappet, slik at alle har lik bredde i kassa?
Jeg har sett lenge på en Metabo 254 (?) på Obsbygg, og går nok for denne, - men jeg har tenkt å felle den ned i et annet bord for å få mye større anleggsflate. Uansett, - det er minst like viktig at anlegget godt og stødig, slik at kuttet er 90 grader i forhold til sida. Det er uansett småvanskelig å få stilt inn riktig helningsvinkel på bladet, på alle slike sager hvor vinkelgradering er nokså grovteljet. En slik kan hjelpe,men ta da høyde for at selve sagbordet er i vater.....
https://www.gustavsenas.no/merk-mål...MIifCGwY-a6QIVDU8YCh3QiA9JEAQYBSABEgJ2lfD_BwE
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.763
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Bredden på hele lengder ja.

Godt tips med den lille målern :)



Når du sier at du får kappet lengde riktig, så går jeg ut fra at det er bredden på hele lengder du får kappet, slik at alle har lik bredde i kassa?
Jeg har sett lenge på en Metabo 254 (?) på Obsbygg, og går nok for denne, - men jeg har tenkt å felle den ned i et annet bord for å få mye større anleggsflate. Uansett, - det er minst like viktig at anlegget godt og stødig, slik at kuttet er 90 grader i forhold til sida. Det er uansett småvanskelig å få stilt inn riktig helningsvinkel på bladet, på alle slike sager hvor vinkelgradering er nokså grovteljet. En slik kan hjelpe,men ta da høyde for at selve sagbordet er i vater.....
https://www.gustavsenas.no/merk-mål...MIifCGwY-a6QIVDU8YCh3QiA9JEAQYBSABEgJ2lfD_BwE
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg har en grønn Bosch Bordsag, denne:
https://www.bosch-do-it.com/no/no/hobbyhandverkere/verktøy/pts-10-t-3165140654210-199900.jsp

denne er ikke supernøyaktig, men mye er også trening ift bruk av en slik bordsag. Pass fingrene....
Denne fås i hvert fall til en gunstig pris rundt omkring

Måleren som er linket til over er et godt hjelpemiddel. Nulles ut på sagbordet (så det må ikke være i vater) deretter fester man den til bladet og setter vinkel


den du linker til tror jeg blir for spe, lite blad og generelt en liten sak
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Er det ikke bedre å gå for å litt påkostet dykksag med skinnesystem? Noe mer allround også for annet bruk.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.763
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Er det ikke bedre å gå for å litt påkostet dykksag med skinnesystem? Noe mer allround også for annet bruk.
Er ikke det mer knotete på kortsider?
På langsider er det genialt.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.509
Antall liker
14.236
Sted
Langesund
Er det ikke bedre å gå for å litt påkostet dykksag med skinnesystem? Noe mer allround også for annet bruk.
Det synes jeg er et godt forslag. Gå for festool sin. Brukte bare den når disse ble bygget. 12 stk. har det blitt og 60 stk 2,4m x 1,2m 22mm plater har gått med. Har forresten den Makita 2704 - Noe jævlig plast ræl


hornsub 1.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For å skjære skråvinkler på alle disse småplatene tror jeg ikke dykksag er et særlig egnet verktøy... i mangel på precut av lange seksjoner som skissert her, kan nok ei dykksag være et egnet alternativ...
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.509
Antall liker
14.236
Sted
Langesund
Er vel enig i at over 20 grader er dykksag mindre egnet.

Mange biter på den hornkonstruksjonen som har over 45 grader. Byr på utfordringer med bordsag også det.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en lengre runde med meg selv på dette.

Den grønnbosch-saga du lenker til, er veldig attraktiv pga lett vekt og kompakte mål. Litt sjekking på nettet avslører at nanoblade-patenten gir litt grove kutt, slik at platekanten trenger noe etterbehandling. Dermed falt den ut for min del.

Blåbosch, Dewalt og Makita er alle gode sager, men vesentlig høyere pris enn budsjettsagene.

Det er et par ting som hovedsakelig feiler på budsjettsagene - slarkete parallellanlegg og dårlig repeterbarhet på skalaene.

Jeg var i markedet for ei rimelig sag, og så dukket ei «Blakk og drekker» BES 720 opp på salg til en veldig rimelig penge.
Denne hadde mindre slark i parallellanlegget enn de fleste andre av billigsagene, så den fikk bli med hjem. I tillegg hadde den større kløyvebredde enn mange andre av de billige sagene (610mm), og den er også relativt lett, med et lett stativ til.

Jeg har nettopp laget et sett høyttalere, med skrå fronter og sider, og dette passet helt supert sammen. Nå må det også anføres at jeg la hodet mye i bløt før jobben startet, med å planlegge skjæringa slik at hver innstilling kun ble gjort en gang. Dvs at alle plater med en gitt bredde ble saget, før saga ble stilt inn på ny dimensjon. Likeledes gjorde jeg alle rette kutt, før jeg stilte om til å skjære med skrått blad.

Jeg har oppdaget noen mangler på saga.
- Det er knotete å måle fra blad til parallellanlegg. I praksis blir det å løsne vernedekselet, måle, remontere deksel og så skjære.
- verndekselet over bladet burde hatt uttak for støvsuger.

Johan-Kr
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
^^ Enig der... mange rare vinkler i den konstruksjonen... enn så lenge har jeg tilgang på ei god justersag, om lystene skulle melde seg.. hvilken kontruksjoner er det der forresten? Tegninga er kjent, men spekulatoren spiller ikke på lag...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Alfredo horn for Lowther av Alf Lepp
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg tenker å lage en 45grader "jigg" så trenger sagen bare justeres for restvinkelen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er bare å snu plata oppned, så er du alltid innafor 90˚

Johan-Kr
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Utfordringen ligger i at de fleste sager kan tiltes bare 45 grader. En 70 graders vinkel er lik selv om du snur plata.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Snur du plata opp ned, så blir vinkelen du skal skjære 20˚

Johan-Kr
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Nei. Vinkelen blir ikke mindre spiss av å snu plata 180 grader.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Brain fart, der. 20-graderen blir selvfølgelig om du legger plata på siden.

Slike spekulatorfeil som koster materialer :D

Johan-Kr
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.509
Antall liker
14.236
Sted
Langesund
Å skjære plater på høykant er køddent, blir sjelden helt bra
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det ække så særlig greit, nei. Fort gjort at det går med mere ting enn plater da...

Johan-Kr
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.236
Antall liker
2.416
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
youtube, søk på "table saw 60 degree angle" osv.
Da bør du finne mange forslag og jigger til hvordan en kan gjøre slike kutt på en bordsag.
 
Topp Bunn