Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Var innom en BMW forhandler i dag, mest for å se.
    Da ble jeg fortalt at de har en leasing kampanje nå. Bl.a. 225XE Sport Line inkl. 8 hjul og metallic for 4500/mnd UTEN innskudd.
    3 års service er også inkludert.

    Er dette en "løp-og-lei" avtale?
    Kan ikke være helt på viddene, men 4500 pr mnd er jo penger det også, kan finansiere over 1 mill i bolig. :) Kommer an på hva som er alternativet, men uten innskudd må dealen være levelig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Veldig aktuelt å velge 3-års leasingavtale nå fremfor å kjøpe ny/nesten ny. 3 år frem i tid kan mye skje med avgifter, el-bil-utvikling osv.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gammel tråd men fremdeles relevant. Jeg holder meg til BMW.
    Min 520i Touring fra 2012 ble i år skiftet til en ny iX3. Vegret meg lenge fra å skifte ut 520en, spesielt etter at jeg trimmet den, men er veldig fornøyd med fullspecket elektrisk iX3 M Sport. Komfortabel, effektiv og veldig godt lydisolert/stille. Jeg var fristet av nye iX, mengder av plass og stor rekkevidde, men syns interiørdesignet var direkte smakløst. Prøvekjørte både Mercedes EQC og Audi sine respektive Q4 og Q8, men valget falt fort på iX3.
    Det ble 3 års leasingavtale denne gangen, fikk et godt kampanjetilbud i sommer. Og tre års persketiv passer meg bra, tror det kommer flere forbedringer på elbiler de kommende årene. Og om 3 år er vi kanskje pensjonister, og da kanskje med nytt transportbehov og nye lyster.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker i utgangspunktet ikke SUVer. iX har jeg prøvekjørt og likte den dårlig. Du vurderte ikke i5?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde behov for en høy bil med lett innsteg, har vært gjennom ryggoperasjoner og er stivnet ganske mye de siste årene. Slik sett passet iX3 meg best. Og så likner interiør og kontroller på min gamle, der er jeg konservativ gubbe.
    Jeg ville ha ny bil til ferien i år, og i5 var ikke kommet. Jeg blir stadig invitert på diverse visninger og prøving, men den er nok for lav for meg. Men meget tiltalende. Hvis jeg var 15 år yngre, ja takk.
    Men som sagt, 3 år leasing, så får vi se.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den nye 5-serien ser veldig lekker ut, det er blitt en stor bil. 506cm er 1 cm kortere enn 7-serien F01 som ble produsert fra 2008-2015…

    Kjører selv en 2021 X5 45e som er en glimrende bil, men har lyst til «ned på bakken» igjen, trenger igrunnen ikke SUV. Kona har en Polestar 2, så vi kjører helt el. I hverdagen, men er i tvil om jeg er klar for ren el på langturene våre, tror ikke jeg har tålmodighet til det ennå. Dermed fremstår den kommende 550e xdrive som den mest aktuelle for min del. Får se hva det blir til, prisene på denne er ikke klare, men med en totaleffekt på 490Hk blir den nok ikke helt gratis.

    Drømmen er dog den nye M5`en som for første gang blir V8 hybrid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde ikke tenkt å si det, men jeg bestilte en i5 m60 på fredag. Prøvekjørte flere ganger. Fantastisk behagelig kjøremaskin. Masse plass i baksetet, også for personer over 1,90. Nok bagasjeplass til vanlig, super å kjøre, men lurer litt på hvordan den blir å parkere i trange parkeringshus.
    Avslaget jeg fikk tilsvarer vel verditapet det første året. Alt av utstyr. Veganza komfortseter. Utrolig behagelige. Sto over M-sport fjæring og karbon-eksteriørgreier.
    Mye lettere å komme inn og ut av enn den 330e jeg har nå. Levering første uke i desember - bilen produseres om 2 uker.

    Det ble m60 fordi det er greit å ha xDrive her i Trondheim om vinteren. Kunne jo ventet til det kommer en e50 xDrive (som vel kommer neste år), men da ville jeg gå glipp av storkunderabatten og introduksjonstilbudet. Dermed ville en sikkert ikke bli mye billigere, så hvorfor ikke? Men 0-100 på 3,8 sek trenger jeg virkelig ikke.

    1696939264050.png
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk bil. Overraskende at BMW gir såpass rabatt, trodde de stort sett ga null…jeg er dårlig til å forhandle…tydeligvis.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    De hadde ikke fått med seg renteoppgangen i Norge. De hadde slottet inn flere biler for produksjon til Norge, men fikk ikke inn nok bestillinger. Så i en kort periode - 4-5 dager ga de spesialtilbud. Jeg fikk totalt nesten 300 000 i rabatt (inkludert storkunderabatten), og da kunne jeg spesifisere bilen akkurat slik jeg ville. Bestilte sist fredag og i dag er tilbudet over.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    De hadde ikke fått med seg renteoppgangen i Norge. De hadde slottet inn flere biler for produksjon til Norge, men fikk ikke inn nok bestillinger. Så i en kort periode - 4-5 dager ga de spesialtilbud. Jeg fikk totalt nesten 300 000 i rabatt (inkludert storkunderabatten), og da kunne jeg spesifisere bilen akkurat slik jeg ville. Bestilte sist fredag og i dag er tilbudet over.
    Wow, snakk om flaks! Gratulerer med ny bil, må innrømme det rykker litt i foten nå:)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, otare!
    Det der er noe av det fineste tilgjengelig idag, i mine øyne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Enig. Den er utrolig lekker. Litt stor, men det skal jeg nok håndtere.
    Lyst interiør. Alle professional pakker inkludert. xDrive og styring på bakhjulene.
    Snek seg litt over 1 mill, men langt billigere enn tilsvarende Audi og Mercedes. Og er mye penere enn disse (i mine øyne - man skal jo både like interiør og eksteriør samt kjøreopplevelsen)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Da ble det elbil på deg også, du skulle kjøpt når vi kjøpte, da hadde du slippi golf, passat og 330 med medfølgende nybil tap ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ingen problem med det. De hadde ikke i5 da :) Jeg har uansett planlagt å gå over til elbil. Nå kom det endelig en bil jeg har lyst på og ladenettverkene er utbygd der jeg bruker bilen i utlandet. I tillegg får jeg storkunderabatt (ville ikke få det neste år) og et skikkelig avslag på prisen.
    Den er egentlig litt for stor for meg og jeg hadde egentlig lyst på å vente til Neue Klasse kommer, men det er sikkert ikke levering før om 3 år og det blir litt for lenge å vente.

    Min datter fikk Golfen og sønnen fikk Passaten. Og 330en blir feriebil i Praha (og svigerdatter i Praha kommer til å bruke den når jeg ikke er der). Jeg har jo hatt tap underveis (som alle som har bil), men barna har spart penger, så bilene har fungert som forskudd på arv.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Nå kom det endelig en bil jeg har lyst på og ladenettverkene er utbygd der jeg bruker bilen i utlandet. I tillegg får jeg storkunderabatt (ville ikke få det neste år) og et skikkelig avslag på prisen.
    Gratulerer, @otare. Det har vore artig å følgja desse "kanskje - kanskje ikkje"-dryppa dine undervegs.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det har vært klart ganske lenge (for meg i hvert fall) at jeg skulle over på el-bil. Jeg har bare ventet på at det skulle komme en bil jeg liker (kinesiske biler har vært uaktuelle, og jeg vil ikke ha SUV) og at ladenettverkene skulle bli bedre utbygd. Noe fra VAG har vært uaktuelt etter dårlige erfaringer med Møller i Trondheim. At jeg likevel har hatt et par VW hybrider har vært fordi de var de eneste som passet mitt bruk da de ble kjøpt. Hittil har jeg levd greit med en plug-in hybrid fordi jeg har kunnet kjøre elektrisk i det daglige og hatt grei bensinøkonomi på langtur.

    i5 er egentlig for stor for meg, men i4 er for liten (i kupeen - med 1,92 på strømpelesten må jeg ha setet helt nede på gulvet for å ikke stange i taket på en i4). Aller helst ville jeg ventet på Neue Klasse (av de bilene jeg har hatt har BMWer alltid fungert best, så jeg vil holde meg til det merket). Neue Klasse er imidlertid minst 2 år unna, og jeg begynner å "dra på åra" så det å vente i 2 år for å bytte til el-bil blir også litt feil. Jeg har alltid fått veldig god oppfølging fra BMW (først gjennom Strandveien Auto og nå Sulland Trondheim) med det jeg har hatt av BMWer, så det teller jo også positivt. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å slå til på denne i5-en, men med det pristilbudet jeg fikk fant jeg ut at det var greit - det dekker vel verditapet for det første året. Om 2-3 år kan jeg evt selge den og kjøpe en mindre Neue Klasse-variant uten alt for stort mellomlegg.

    Økonomisk sett hadde det sikkert vært det greieste å fortsette med 330e i 2-3 år til og så kjøpe ny bil da.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Erfaringer etter 1 mnd med i5 m60:

    Positivt:
    Fin blanding mellom komfort og sportslighet.
    Ekstremt gode seter.
    Utrolig god å kjøre. Den føles mindre enn den er - jeg har følelsen av at den faktisk har mindre svingradius enn min 330e.
    Ekstremt stille.
    Programvaren funker fint

    Negativt:
    Ikke mye, men noen ting er det jo alltid å sette fingeren på.
    Jeg skulle gjerne hatt noen funksjoner flyttet bort fra skjermen og hatt fysiske knapper.
    Skjermen er overbefolket av funksjoner du aldri kommer til å bruke (men positivt at du kan slå den av)
    Når de har en "Personal" modus burde du kunne sette den opp akkurat som du vil. Jeg skulle gjerne hatt strammere fjæring. Det kan jeg få, men bare i Sport-modus. Hvorfor kan jeg ikke sette det opp i min Personal modus som jo skal være hvordan jeg personlig vil at bilen skal være?

    Ellers ser jeg at noen klager på at den er for tung og at den har for kort rekkevidde. Vel - det er batteriet som gir den ekstra tyngden, så vil du ha lengre rekkevidde blir bilen tyngre.
    Og noen klager på at den er for dyr og at de har brukt for mye plastikk. De kunne sikkert brukt mindre plastikk (selv om jeg ikke merker noe til denne plastikken de snakker om), men da ville bilen blitt enda dyrere.

    Her i Norge er vel konkurrentene stort Audi e-tron GT quattro Pro, Mercedes EQE og Porsche Taycan. Den er billigere og mer praktisk enn alle disse (Mercedesen er vel på samme nivå når det gjelder å være praktisk), så jeg ser ikke helt at BMW har bommet så mye her. Hvorvidt du liker utseende eller ikke er jo rent subjektivt.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når de har en "Personal" modus burde du kunne sette den opp akkurat som du vil. Jeg skulle gjerne hatt strammere fjæring. Det kan jeg få, men bare i Sport-modus. Hvorfor kan jeg ikke sette det opp i min Personal modus som jo skal være hvordan jeg personlig vil at bilen skal være?
    Vet ikke om du har samme muligheter/begrensninger som i i4, men følgende kan være en work around.
    Comfort er hos meg kun comfort, mens i sport kan jeg sette opp en «individual».
    Så du kan f.eks sette «sport individual» opp til å være comfort på alt annet enn fjæring.
    mvh
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg prøvekjørte den i fjor. Likte den ikke i det hele tatt. i5 er en helt annen bil.

    Det spekuleres på om i5 Touring blir seende slik ut:
    1705275799880.png

    Og det blir spennende å se hvordan den endelige utgaven av Neue Klasse blir.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg prøvekjørte den i fjor. Likte den ikke i det hele tatt. i5 er en helt annen bil.
    Eg må vedgå at eg ikkje heilt forstår formatet med tungt motoristerte bilar med SUV-kropp, men eg anerkjenner jo at det er betydeleg segment. No er, rett nok, motorisering meir eit spørsmål om prisdiskriminering når det kjem til elbilar.

    Det spekuleres på om i5 Touring blir seende slik ut:
    I så fall fortener faktisk BWM ein eller annan pris for "klassisk/tidslaust design" og prisverdig understatement.

    Og det blir spennende å se hvordan den endelige utgaven av Neue Klasse blir.
    Det er sant. Prototypane du har posta tidlegare ser fine ut.

    Det er openbert fornuftig å korta ned snuten når det ikkje lenger skal (kunne) sitja ein langsgåande motor der, samtidig som den lange snuten er eit sentralt element i formspråket til BMW, iallfall dei siste tredve åra. 2-serien har eg aldri likt, og i3 redda seg eigentleg berre ved å sjå så science fiction ut.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Men en lang snute kan jo være en utmerket deformasjonssone, særlig hvis den ikke inneholder en svær metallklump. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Men en lang snute kan jo være en utmerket deformasjonssone, særlig hvis den ikke inneholder en svær metallklump. :)
    Siden 60-70 tallet ihvertfall så har man hatt noe som heter motorfester, disse er i mykere gods og gummi så den metallklumpen skal havne under bil og ikke inne i bil og har derfor en solid torpedovegg.

    Men ja, større snute = større deformasjonssone. Top Fuel dragstere er en av de sikreste bilene å krasje med rett frem med sin koniske fomede snute i karbon med 11 deformasjonssoner..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    En ting jeg liker med bilen er hvordan den føles som en bakhjuldrevet bil selv om den har firehjulsdrift. Den føles 40-60 front-bak. Gi litt gass på litt glatt underlag (grus, våt asfalt) og hekken kommer ut som på en bakhjulsdrevet bil. Det liker jeg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    I vår husstand er i4 eDrive 40 på verkstedet grunnet en kjent feil på temperaturstyring / varmeapparat (BMW selv som opplyste om at det er en kjent feil på denne modellen). En eller annen væske har lekket ut, og det finnes ingen varme i varmeapparatet. BMW må sitte på bilen i en drøy måned for å fikse dette serieproblemet. Not so good. Konemor har fått overlatt en Nissan Ayria fra Hertz som erstatning. Ikke fullgod, kan jeg vel tilføye.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Høres ut som et "mangel på reservedel" problem. BMW produserer nok ikke de delene selv og deleleverandøren har vel et problem, kanskje både med produksjon og frakt?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg liker med bilen er hvordan den føles som en bakhjuldrevet bil selv om den har firehjulsdrift. Den føles 40-60 front-bak. Gi litt gass på litt glatt underlag (grus, våt asfalt) og hekken kommer ut som på en bakhjulsdrevet bil. Det liker jeg.
    Det er fordi BMWen er bakhjulstrekk, og sender opp til 50% fremover. Når det gjelder de modellene som deler plattform med Mini derimot, så er de forhjulsdrift og sender opp til 50% bakover.
    Når det gjelder batteribilene så er det vel løst med mindre motor foran enn bak, da de ikke har transferkasse eller girkasse etc. Så 40-60 stemmer nok noenlunde der.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, det stemmer. Motoren foran er svakere enn den bak. Jeg tror den foran er på ca 255 hk og den bak 345 (i boost mode).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg blir litt forbauset over en del biljournalister som åpenbart ikke setter seg inn i hvordan bilen fungerer før de skriver sine omtaler. Leste nettopp en som beskrev det å skifte modus som en "uendelig vandring i menyer på touchskjermen", når det du trenger å gjøre er å trykke på modusknappen på midtkonsollen og så velge modus på skjermen. Eller legge inn ønsket modus som en snarvei - sveip ned på touchskjermen og velg 1 av 8 snarveier på skjermen. Det var flere kommentarer i omtalen som var åpenbart feil hvis du hadde satt deg inn i hvordan bilen fungerer. Bl.a. kritiserte han bilen for å være mer en luksussedan med sportsegenskaper heller enn en sportsbil. Litt rart å kritisere bilen for det når det er nettopp det den er og det den blir beskrevet som av BMW selv.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Bl.a. kritiserte han bilen for å være mer en luksussedan med sportsegenskaper heller enn en sportsbil. Litt rart å kritisere bilen for det når det er nettopp det den er og det den blir beskrevet som av BMW selv
    Det høyrest rart ut, om det ikkje var ein sånn "vi testar fire elektriske sportsbilar"-test. I det tilfellet var det utvalet som var merkeleg.

    Ut over det trur eg at den reelle målgruppa, altså dei som både er interessert og har faktisk betalingsvilje (eller, -evne) til å kjøpa ein bil i millionklassen, er vesentleg mykje større for ein sportsleg luksussedan enn ein sportsbil. Eg såg ein episode av Top Gear (elns) der dei skulle prøvekøyra ein italiensk sportsbil, og programleiaren knusktørt kommenterte at "no køyrer eg gatelangs i 40 mph, og det er den vanlegaste hastigheita for ein Ferrari".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Den ble testet mot Tesla S Plaid og Mercedes EQE AMG55. Det var den klart billigste av bilene. Hvorfor de valgte å sammenligne dem er litt uklart. Konklusjonen var vel at Tesla S Plaid var best for den gikk raskest rett fram.
    At BMWen hadde bedre kjøreegenskaper, bedre bremser, bedre betjening, bedre interiør og var billigere ble nevnt, men ikke vektlagt.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I vår husstand er i4 eDrive 40 på verkstedet grunnet en kjent feil på temperaturstyring / varmeapparat (BMW selv som opplyste om at det er en kjent feil på denne modellen). En eller annen væske har lekket ut, og det finnes ingen varme i varmeapparatet. BMW må sitte på bilen i en drøy måned for å fikse dette serieproblemet. Not so good. Konemor har fått overlatt en Nissan Ayria fra Hertz som erstatning. Ikke fullgod, kan jeg vel tilføye.
    Har vært gjennom det samme sure med i4 M50en her. Tror de begynner å få greit rutine på det der nå.
    På min var det en rekke verkstedbesøk som til slutt førte frem til fiks. Kan virke som det har vært noen dårlige deler i omløp i stort omfang.
    Først ventil som lakk, byttet og jeg kjørte i ca 15 minutter før jeg snudde og dro tilbake til verkstedet. Så var det varmer som ble byttet, de fant en i Drammen så det gikk kjapt. Den varte i ca ett døgn før det var ny tur til verksted. Så ble det venting og litt mer venting på ny varmer som tydeligvis var så rift om at det var tomme lager både her og både der. Ny varmer og noe ledningsnett i samme susen. Nå er det veldig så god varme og alt er vel.
    Fikk kjørt en ID4 og en Tesla Model Y mens det var verkstedbesøk, og det førte til at godfølelsen bak rattet til BMWen ble ganske så forsterket da jeg fikk den tilbake. :D

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn