BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Antagelig er du ikke soft nok for at Blue skal gå under huden på @The Gunner. 🥰 😆
    Preller nok av på kynikere med horn i både stua og panna. 😊
    Kan iaf avsløre at under det stålharde ytre, så er jeg soft som isen, men ikke si det til noen. Vi ønsker ikke at det skal bli misbrukt under tøffe forhandlinger av brukt haifai😜

    Ellers enig i at Blue er den skiva til JM som har flest lag og størst dybde. Btw, har nå gått flere dager der jeg ikke får sangen Woodstock ut av huet. Nuvel, har vært utsatt for langt verre sanger 🤐

    Damn, for et talent! Blir våt i buksa av stemmen.

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kan iaf avsløre at under det stålharde ytre, så er jeg soft som isen, men ikke si det til noen. Vi ønsker ikke at det skal bli misbrukt under tøffe forhandlinger av brukt haifai😜

    Ellers enig i at Blue er den skiva til JM som har flest lag og størst dybde. Btw, har nå gått flere dager der jeg ikke får sangen Woodstock ut av huet. Nuvel, har vært utsatt for langt verre sanger 🤐

    Damn, for et talent! Blir våt i buksa av stemmen.
    Ingen grunn til surfjes på min kommentar, for det er bare tull. Vi er dessuten enige ser jeg.🙂
    Woodstock er en fin skildring også mht tekst.
    Her er en helt annen versjon UTEN tekst.
    Scofield & co. gjør den på sin måte.
    Låter meget bra fra Tidal. Hele albumet som heter "Hudson" anbefales.

     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ingen grunn til surfjes på min kommentar, for det er bare tull. Vi er dessuten enige ser jeg.🙂
    Woodstock er en fin skildring også mht tekst.
    Her er en helt annen versjon UTEN tekst.
    Scofield & co. gjør den på sin måte.
    Låter meget bra fra Tidal. Hele albumet som heter "Hudson" anbefales.

    Ut fra kuttet å dømme, så må det være det reneste snacks for et godt anlegg. Veldig lovende! Det skal sies at jeg er nesegrust av beundring for stemmen og teknikken til JM, og hører meg gjerne gjennom hennes mindre gode sanger også.

    Husker jeg på et pokerfyllelag satt i skvis mellom han ene som mente at JM var den største, mens han andre tviholdt på Miles Davis. Veldig lite fruktbart diskusjon, ikke ulik de aller fleste av »diskusjonene» her inne på HFS. De var på et annet nivå enn meg, men ville absolutt ha meg med på sin side. Nuvel, jeg ville ikke ta parti og loppet dem begge for like mye penger isteden 🤣
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når man ser JM spille, så er det ikke lett å bli «klok» dersom man ikke vet at hun brukte mange forskjellige stemminger (turning) av gitarene. Over 50 forskjellige, i følge henne selv.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Når man ser JM spille, så er det ikke lett å bli «klok» dersom man ikke vet at hun brukte mange forskjellige stemminger (turning) av gitarene. Over 50 forskjellige, i følge henne selv.
    Det er ganske interessant det du sier ptb.👍


    Hun spiller jo også piano/keyboard og også noe så spesielt som dulcimer.
    Sistnevnte instrument høres mye på albumet " Blue".
    At hun er en god musiker foruten komponist/låtskriver og sanger, er lett å overse. Hun har alltid hatt svært gode musikere med med seg. F. eks Jaco Pastorious Wayne Shorter, Herbie Hancock, David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash, Neil Young, Robben Ford, The Band osv osv.
    At hun beholdt stemmen såpass til hun ble ganske gammel er nokså utrolig, - med et sigarettkonsum som i dag er sjokkerende.
    Dyktig og respektert som bildende kunstner er hun også. Hun har laget svært mange albumcovre sjøl.
    81wJrQDs1iL._SL1500_.jpg


    Dessuten en artist med meninger.
    IMG_20220511_222410.jpg

    Aldri sett henne, dessverre, men er fan. 🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kanskje ikke så overraskende at jeg forbigår JM i stillhet, men Hudson og kaffe starter dagen perfekt her i Drotningsvik. Takk for tips 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.920
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Skal ikke bombe tråden her med Joni videoer, men poster en for å vise noe av spennvidden . Konserten jeg opplevde kom ca 4år senere og var den mest rocka perioden hennes. Kremlag her bestående av:


    Joni Mitchell — vocals -guitar / Michael Brecker - tenor saxophone / Pat Metheney - guitar / Lyle Mays - keyboards / Jaco Pastorius - bass / Don Alias — drums.

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Det får man si er et kremlag, ja!
    Bittelitt misunnelig mht konsertopplevelse din.🙂

    Vi kan godt holde på litt med Joni Mitchell.
    Er mer komfortabel med det enn Bjøro. (over her ) 😆
    Som du sier, JM er uvanlig allsidig, - og uvanlig begavet.
    Denne lå på NRK nett TV, og finnes i sin helhet på youtube :
    2000858523.jpg

    Fascinerende å se hvordan Joni Mitchell håndterer et misfornøyd og urolig publikum på Isle of Wight festivalen i 1970. Hun snur hele situasjonen alene med gitaren.

    Det er mange gode album, men ved siden av "Blue" synes jeg "The Hissing of Summer Lawns" er verdt å nevne. Da det kom ut i 1975 fikk det til dels skarpe og negative kritikker. Anmelderne likte de poetiske tekstene, men var tydeligvis ikke klar for musikken som i ettertid er betegnet som folk-jazz og avantpop. Også her er det et stjernelag av musikere og kreativiteten blomstrer.
    På sporet "Jungle Line" benytter Mitchell sampling i studio. (Afrikanske trommer)
    Det er visstnok første gang at dette gjøres på en innspilling.
    Ellers er det hele preget av originalitet og sofistikerte melodlinjer til tekster som godt kan leses alene som poesi.
    Jeg har hatt plata siden en gang på 80-tallet, men det var langt senere jeg forstod hvor stor den er. Det krevde modning hos meg.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.920
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Turneen i 1983 fulgte utgivelsen av Wild Things run fast albumet. Den gang kunne man dra med skikkelig kamera, og det ble et par ruller diasfilm.
    Larry Klein på bass (som hun var gift med en stund), Vinnie Colaiuta trommer , Mike Landau gitar, Larry Williams keyboards.


    18699333_160121147858749_5610830368403245545_o.jpg
    18672856_160120427858821_507187837140776607_o.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Turneen i 1983 fulgte utgivelsen av Wild Things run fast albumet. Den gang kunne man dra med skikkelig kamera, og det ble et par ruller diasfilm.
    Larry Klein på bass (som hun var gift med en stund), Vinnie Colaiuta trommer , Mike Landau gitar, Larry Williams keyboards.
    Bra band. 👌
    Av disse har jeg bare sett Vinnie Colaiuta, og da med Jeff Beck. Trodde kanskje jeg også hadde sett Colaiuta med Zappa, men det var nok Terry Bozzio som han tok over etter.
    Å ha spilt i Zappas band blir jo sett på som å være av de aller beste. Ikke lett å komme gjennom nåløyet der. 🙂
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Var en tur på Hamar ifb med kurs, jeg fikk tatt en tur hjem til blues hvor det var leeeenge siden jeg hadde vært innom. Da han var rask på labben og sendte meg en innbydelse. Her ble jeg mottatt av noen "små hunder" og en blid blues, det ble servert rundstykke, kaffe og sprudlevann. Det ble en hyggelig stund med mye prat om alt i livet, anlegg og musikk. Det ble også tid å høre på anlegget som er noen store Magnapen som drives av en 70 watt rør forsterker og får hjelp i bassen av en REL sub. Det ble spilt igjennom en del forskjellig fra Tidal og deretter ble det vinyl. Noe det er tydelig at blues er litt ekstra begeistret for det sorte gull, en verden jeg ikke har våget meg inn i. Siste plata ut ble Deap purple med Marcine Head som ga meg skikkelig rockefot.

    Musikk spilt over et oppegående anlegg er alltid gøy å høre, og alltid like spennende å se hvilke valg andre gjør. Og hvor mange forskjellige måter musikk gjengis på. For meg er det meste folk gjør gjort rett selv om det presenterer musikk på litt forskjellig måte.
    Med paneler blir det stort lydbilde noe få andre byggeprinsipp kan følge, selv om jeg er en apekiste mann kan jeg lett la meg fascinere av den egenskapen. Jeg synes vinyl spiller godt selv om jeg nok har hørt en begrenset mengde oppsett med det som kilde. Og hos blues låt vinyl best, men jeg er likevel av den mening at digitalt er best om det er gjort rett😉
    Så en stor takk til Blues for et sosialt og audiofilt vertskap😎


    for å bli invitert, slikt setter jeg stor pris på😄
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det er mange gode album, men ved siden av "Blue" synes jeg "The Hissing of Summer Lawns" er verdt å nevne. Da det kom ut i 1975 fikk det til dels skarpe og negative kritikker. Anmelderne likte de poetiske tekstene, men var tydeligvis ikke klar for musikken som i ettertid er betegnet som folk-jazz og avantpop. Også her er det et stjernelag av musikere og kreativiteten blomstrer.
    På sporet "Jungle Line" benytter Mitchell sampling i studio. (Afrikanske trommer)
    Det er visstnok første gang at dette gjøres på en innspilling.
    Ellers er det hele preget av originalitet og sofistikerte melodlinjer til tekster som godt kan leses alene som poesi.
    Jeg har hatt plata siden en gang på 80-tallet, men det var langt senere jeg forstod hvor stor den er. Det krevde modning hos meg.

    Da er du enig med Prince @bluesbreaker (y) Han var også meget begeistret for dette albumet har jeg lest i et intervju. J.M. er en av mine favoritter og jeg liker til og med noen av hennes 80-talls ting med duetter sammen med bl.a. Peter Gabriel, Billy Idol, Willie Nelson, Tom Petty, Seal m.fl. Jeg må også si at albumet Shine var en verdig avslutning (det er vel det siste studioalbumet??).
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel på det albumet som heter Chalk marks in a Rainstorm disse duettene er.

    Det forundrer meg dessuten stort at jeg og Prince er enig om noe. 😆
    Stemmer og så er Seal duetten fra Turbulent Indigo. Coveret der er vel hennes homage til Van Gogh. Slett ikke så halvgal skive det heller!

    En Joni skive jeg setter høyt er Hejira🙌👏
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det kryr vel ikke av JM plater i samlingen her? Blue er der, og så fant jeg denne live dobbeln fra -80 som jeg misstenker aldrig vært på min tallerken🙄 har ivf betalt 120kr en gang😀
    Vis vedlegget 816689
    Få har vel klart å ha noe særlig bedre backing band enn J.M hadde på den live innspillingen der 😲 Nesten utenkelig at noen hadde klart noe lignende
    i dag!
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vi må ikke glemme Don Juans Reckless Daughter.
    En utfordring for mange ettersom det er temmelig løst satt sammen, og beveger seg langt inn i et eksperimentelt jazzlandskap. Så vidt jeg har hørt, er det ingen andre steder Jaco Pastorius skinner så kraftig som på dette doble albumet.
    I tillegg får man deltagelse av f. eks Wayme Shorter på sax, som tar med inn influenser fra sitt spill med Miles Davis.
    En sammenrasket gjeng av Glenn Frey, JD Souther og Chaka Kahn står for koring. 🙂
    På dette albumet får man virkelig demonstrert utallige måter å stemme gitar på.

    Tekstene handler f.eks om å gå på fylla.
    Fra "Talk to me" :
    "There was a moon and a street lamp.
    I didnt know I drank such a lot.
    Till I pissed a Tequila Anaconda
    The full length of the parking lot!"

    Det er i det hele tatt mye å utforske, men albumet fikk delte eller helt ræva kritikker da det kom i 1977.

     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det kryr vel ikke av JM plater i samlingen her? Blue er der, og så fant jeg denne live dobbeln fra -80 som jeg misstenker aldrig vært på min tallerken🙄 har ivf betalt 120kr en gang😀
    Vis vedlegget 816689
    Om den ikke frekventerer din tallerken Cash 63, så må den kanskje få ny oppholdstillatelse i Blåskogen hos Bluesbreaker ;)
    Bare en tanke.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Om den ikke frekventerer din tallerken Cash 63, så må den kanskje få ny oppholdstillatelse i Blåskogen hos Bluesbreaker ;)
    Bare en tanke.
    Jeg har den ikke, men tviler på at den hadde blitt mye spilt. Jeg har dessuten tilgang på Tidal, så det er ikke synd på meg. 🙂
    Det eneste jeg tenker å kjøpe er den beste versjonen av Blue. Helst uten hele boksen.
    Ellers er jeg ganske bra dekket opp på JM. 🙂
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    2.182
    Jeg har den ikke, men tviler på at den hadde blitt mye spilt. Jeg har dessuten tilgang på Tidal, så det er ikke synd på meg. 🙂
    Det eneste jeg tenker å kjøpe er den beste versjonen av Blue. Helst uten hele boksen.
    Ellers er jeg ganske bra dekket opp på JM. 🙂
    snakker vi om samme blue - så har jeg boksen ....
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    snakker vi om samme blue - så har jeg boksen ....
    Mvh
    JMK
    2002330771.jpg

    Det finnes vel bare en boks med "Blue" på vinyl. Denne med de 4 reprise-albumene. Den du har er vel neppe til salgs, men den er jo å få tak i andre steder. Har ikke lyst til å kjøpe alle på nytt,så derfor avventer jeg og ser om de kommer i samme utførelse enkeltvis.
    Det har skjedd før. Bl.a m Kate Bush.
    Da var det Aerial jeg var mest ivrig på.
    Disse boksene er fine for samlere.
    Jeg samler jo ikke på plater. 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det finnes vel bare en boks med "Blue" på vinyl. Denne med de 4 reprise-albumene. Den du har er vel neppe til salgs, men den er jo å få tak i andre steder. Har ikke lyst til å kjøpe alle på nytt,så derfor avventer jeg og ser om de kommer i samme utførelse enkeltvis.
    Det har skjedd før. Bl.a m Kate Bush.
    Da var det Aerial jeg var mest ivrig på.
    Disse boksene er fine for samlere.
    Jeg samler jo ikke på plater
    . 😊
    Host....kremt...neida så, man samler ikke på vinylplater i Blåskogen :rolleyes:
    Man kjøper kun inn for å lytte igjennom?
    Deretter arkiveres de for å bli benyttet som leirduer på "skeet" banen av Sundkoien.
    Skal vi forstå deg slik, siden du har Tidal abonnement? ;)
    Tøysekoppen :LOL:
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.034
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det kryr vel ikke av JM plater i samlingen her? Blue er der, og så fant jeg denne live dobbeln fra -80 som jeg misstenker aldrig vært på min tallerken🙄 har ivf betalt 120kr en gang😀
    Vis vedlegget 816689
    Den er veldig bra! Bare Blue og Hejira som kan måle seg med den mht spilletid her. Uten sammligning forøvrig.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Og,...
    Hvis man skal ha boksen omtalt over, så sies det her at det er lydmessig forskjell på europeisk og us versjon. Det skal ikke være lett. 🙈😊
    Håper dere som har boksen er fornøyd med den dere har. Gi gjerne tilbakemelding på hvilken utgave. Stoler ikke blindt på denne tyskern.🥴
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Host....kremt...neida så, man samler ikke på vinylplater i Blåskogen :rolleyes:
    Man kjøper kun inn for å lytte igjennom?
    Deretter arkiveres de for å bli benyttet som leirduer på "skeet" banen av Sundkoien.
    Skal vi forstå deg slik, siden du har Tidal abonnement? ;)
    Tøysekoppen :LOL:
    Det er vel mer en mellomting, og du må ikke blande sundkoien oppi dette. Han har i hvert fall ikke gjort noe gæernt. 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det er vel mer en mellomting, og du må ikke blande sundkoien oppi dette. Han har i hvert fall ikke gjort noe gæernt. 😊
    Sundkoien har definitivt ikke gjort noe galt.
    Om det skulle falle seg slik at man slumpet til å skyte ut vinylplater på "skeet" banen når nevnte herremann står der, ville det jo bare være morsomt for ham.
    På den annen side så skal jeg overhode ikke oppfordre noen til å kaste om seg med olje & plastikk produkter som deretter skytes i tusen biter.
    Det er alt for meget av disse produktene i våre nære omgivelser allerede :(
    Ha en avbalansert og musikalsk rik aften i de dype skoger.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Se så, dere kom dere til slutt til, Toscana. Ser ut som en utsikt som gir sjelefred, og høyst passende til å nyte sammen med litt vin. Kos dokkar 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn