Blitz til Nikon D80?

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Heisann.
Har sett at det er mange her som har kunnskap på dette området.
Jeg trenger gode tips til blits som sørger for gode bilder uten at det må koste en formue.

I prisklassen 3-4 tusen +/- må det vel finnes greie alternativer.

Takker for forslag.

mag
 
N

nb

Gjest
mag skrev:
I prisklassen 3-4 tusen +/- må det vel finnes greie alternativer.
Det er sånn ca hva toppmodellen (Speedlight SB-900) koster på FotoVideo (3295), så ja, det finnes greie alternativer i den prisklassen;)

Har Canon selv, så ikke så mye konkret å komme med, poenget var bare at gode blitzer heldigvis koster en del mindre enn hva du kanskje tror de koster, så du slipper nok billigere unna med mindre du skal ta den helt ut. Toppmodellene er kraftige, noe som også betyr store og litt tunge,det er også noe å ta med i vurderingen. På en annen side overlever en god blitz både hus- og objektivbytte, så det er kanskje ikke så dumt å kjøpe en god en med en gang siden de uansett ikke er så fryktelig dyre.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.053
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nikon sine SB600, SB800 og SB900 fungerer veldig godt med D80, og de er laget for å kommunisere problemfritt med Nikon SLR.
Valget kommer mest an på hvor stor og kraftig blitz du har lyst på. Jeg har en SB900 sammen med D80 og er strålende fornøyd. Den kan synes stor og tung, men er så fleksibel i bruk at det oppveier for størrelsen. Jeg bruker den aller mest trådløst på frihånd, og har egentlig fått helt nye blitz-vaner etter at jeg fikk SB900. Jeg liker ikke å ha den montert i blitz-skoen på kameraet, det syns jeg den er for stor til. Indirekte blitz mot tak eller vegg, trådløst eller med kabel, blitz i venstre hånd og kamera i høyre, og lar automatikken styre resten.
Sannsynligvis kan du klare deg med SB600, den er mindre og svakere (og billigere), kanskje ikke samme trådløsmulighetene som 900, men SB900 er den ultimate blitzen til Nikon og har aldri vært billigere. Jeg betalte over 4000 for min og syns den er verd hver krone. Sterkt anbefalt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg bruker SB600 til D80 og er veldig fornøyd. Tviler ikke på at SB900 er bedre, og prisen var veldig forlokkende. Nikon flash passer jo som hånd i hanske med automatikken på D80 da.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Glimrende!

Tusen takk for svar!

Disse skal sjekkes.

mag
 
Topp Bunn