Blandingsforhold for renseveske til platevaskemaskin riktig? jf HFS mantra

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Var innom Ringstrøms platesjappe i Ullevålsveien idag og spurte tilfeldigvis hvordan de blander rensevesken for sin VPI proffutgave rensemaskin.
Blandingsforhold sprit/vann kjørte de 1/4 og de anbefalte faktist høyre spritandel enn dette for å få skivene skikkelig rene. Ringstrøm burde jo vite hva de driver med mht antall skiver og platesmuss, og de understrekte at dette forholdet var også anbefalingen fra VPI.
Mantran her på sentralen har vært blandingsforhold 1/7 (med en dråpe zalo) som Ringstrøm mente var alt for lav spritandel til å få platene virkelig rene.
Er anbefalingen fra de garvede vinylfrikene helt på jordet eller - og hva er erfaringer her?
Nacka

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Forsøk selv.
Hvor rene blir platene med den ene eller den andre blandingen?
Det er ikke bare sprit og vann som er avgjørende. Selve vaskeprosessen er minst like viktig. Mange vaskemaskiner benytter børster som gir en mekanisk effekt i tillegg til løsemiddelet.
Vi som vet best :) bruker ultralyd.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Jeg bruker VPI's konsentrat blandet ut med anbefalt mengde renset vann og ca. 10% isopropanol (ikke blå, men den Arcus selger). Resultatet med min VPI 17F er strålende....
Ville ikke brukt 25% sprit eller mer, er ikke så sikker på at vinylen er så glad i det.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
ErosLoveking skrev:
Har dere maskin som takler orntli´vare, dvs. 7 gyldne tommer?
Tja.
De som er laget er vel dimensjonert for LP størrelse med litt margin alle veier.
Minimum er ca diameteren på senteretiketten.
Tor de kan vaske alle størrelser. Det som kanskje ikke er testet er steinkaker. I et slikt tilfelle bør en sjekke hva slags vaskemiddel som kan benyttes.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
nacka skrev:
Var innom Ringstrøms platesjappe i Ullevålsveien idag og spurte tilfeldigvis hvordan de blander rensevesken for sin VPI proffutgave rensemaskin.
Blandingsforhold sprit/vann kjørte de 1/4 og de anbefalte faktist høyre spritandel enn dette for å få skivene skikkelig rene. Ringstrøm burde jo vite hva de driver med mht antall skiver og platesmuss, og de understrekte at dette forholdet var også anbefalingen fra VPI.
Mantran her på sentralen har vært blandingsforhold 1/7 (med en dråpe zalo) som Ringstrøm mente var alt for lav spritandel til å få platene virkelig rene.
Er anbefalingen fra de garvede vinylfrikene helt på jordet eller - og hva er erfaringer her?
Nacka
Zalo gir bare skumbad.

Ringstrøm bruker blandingsforholdet 1 del sprit og 3 deler renset vann som Stereophile kom fram til som den beste blandingen i tester på slutten av 80-tallet.

VPI har egen veske som ikke inneholder sprit. De anbefaler neppe sprittilsetting.

Jeg har brukt Stereophiles blanding på vinyl i over 20 år og har ikke sett annet enn rene riller.

Riktignok anbefales det å ikke rense vinylen for ofte med sterk spritblanding på grunn av mulig uttørking av vinylen.

Med god vinylhygiene etter rensing har jeg ikke hatt behov for å repetere renseprosessen vesentlig selv med plater jeg spiller ofte. Jeg noterer på innercoveret måned og år for de rens som blir foretatt for å holde oversikt. Dette gir også en oversikt over når plata ble kjøpt siden rens er obligatorisk etter innkjøpet - både brukt og nytt.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.279
Sted
Laksevåg - Bergen
Kjøpte nylig lp'en "Harvest Moon" av Neil Young på Bayen. Original, brukt fra 1992. Litt knitring på enkelte av sporene. Noen som kjenner til denne rensevæsken. Har bestillt en slik, og er litt spent på om denne gjør susen. Kan vel neppe bli verre etter en omgang med rensevæske. Har "googlet" litt, og produktet får god kritikk.

Vedlegg

Topp Bunn