Biwire på singelwire

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Tester et par høyttalere med inngang kun for singelwire. Jeg har kun biwire, og har da satt high inn i høyttalerne. Mister jeg noe i lydbildet ved å gjøre dette? (Håper litt på det, da jeg ikke er helt fornøyd...)...
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har aldri hørt forskjell på single og bi-wire


bi-wire.jpg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det der er en måte å gjøre det på, men de bør helst omtermineres til SW- dog er jo det umulig her. Hør med forhandleren! DET JEG GJØR: Jeg har ett sett med hver terminering, av samme type kabel for slike tilfeller!
RuneG: Et lite tips er å få voksen ut av øra..hehe..det ER forskjell. Biwire -eller helst BIAMP/TRIAMP/QUAD MONO- er det beste om høyttaleren er utstyrt deretter..
 
Sist redigert:

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Hmmm...ser ikke ut til at jeg klarer å sette inn pluggene mine slik som deg Rune G...betyr det at jeg må kjøpe nye kabler, eller finnes det en annen løsning?
 
Sist redigert:

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hmmm...ser ikke ut til at jeg klarer å sette inn pluggene mine slik som deg Rune G...betyr det at jeg må kjøpe nye kabler, eller finnes det en annen løsning?
Du kan høre med noen som kan omterminere dine kabler? Da anbefaler jeg å ta kontakt med de som fører de.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Blir jo en tynn kabel med utgangspunkt i en "tykk" en når du ikke får brukt alle 4 pluggene i ene enden. Men veldig hørbart.... njaaa. Hva slags anlegg er det snakk om ? Langt ifra alle oppsett som er veldig kilene på kablinga (men det finnes unntak, der en kabel kan være prikken over i'en i en lang settning.).
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
440
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Om higt og low kablene er like lange går dette greit og du får utnyttet hele kabelen.I mange tilfeller er higt kabelen litt lenger og da vil hele signalet gå i den korteste kabelen.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
RuneG: Et lite tips er å få voksen ut av øra..hehe..det ER forskjell. Biwire -eller helst BIAMP- er det beste om høyttaleren er utstyrt deretter..
LOL, der ser du hvor mye jeg vet, eller hører.
Forsterkeren min har 4 terminaler, så jeg kunne jo snu kablene andre veien og bi-wire i forsterkerdelen, men da det er piler (i ht retning) på kablene så er jeg redd at musikken vil spille baklengs hvis jeg prøver det :p ...., men det skader jo ikke å prøve.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Retningsbestemte, de..det er noe annet.La dem være. MEN: Bruker du fire terminaler i forsterkerenden, kalles det BICABLING- to sett singlewirekabel.På den måten får du biwiret med SW-kabel- omvendt blir vanskelig å få til..
 
Sist redigert:
L

larkus

Gjest
Mye vås i denne tråden her. Eventuelle lydforbedringer med biwiring skyldes ene og alene at det totale tverrsnittet økes. Derfor oppnår du akkurat det samme med å koble til fire terminaler i forsterker-enden og to i ht-enden. Pilene på ht-kablene betyr ingenting. De er der bare for at det skal virke mer eksotisk og mystisk. Retningsbestemming gjelder bare for signalkabler med skjerm terminert kun i ene enden.
Enkelte her på hfs vil garantert prøve å overbevise deg om at dette ikke stemmer, men det skal du ikke bry deg om. :cool:

mvh
larkuz
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mye vås i denne tråden her. Eventuelle lydforbedringer med biwiring skyldes ene og alene at det totale tverrsnittet økes. Derfor oppnår du akkurat det samme med å koble til fire terminaler i forsterker-enden og to i ht-enden. Pilene på ht-kablene betyr ingenting. De er der bare for at det skal virke mer eksotisk og mystisk. Retningsbestemming gjelder bare for signalkabler med skjerm terminert kun i ene enden.
Enkelte her på hfs vil garantert prøve å overbevise deg om at dette ikke stemmer, men det skal du ikke bry deg om. :cool:

mvh
larkuz

Hvorfor skal han høre på deg da?
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Takk for alle svar! For min del handlet det kun om å finne en løsning for å få testet nye (brukte) høyttalere. Det har jeg fptt, gjennom å få låne 2 sett kabler av en annen forhandler en lørdaskveld. Pluss et par høyttalere av ham også. Så da ble det testing! Hva som er best av single og bi? Det har jg ingen anelse om. Jeg forholdr meg kun til de hølyttalerne jeg til enhver tid har i hus. Så nå ser det ut til at jeg må kjøpe meg singlewirekabler.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tester et par høyttalere med inngang kun for singelwire. Jeg har kun biwire, og har da satt high inn i høyttalerne. Mister jeg noe i lydbildet ved å gjøre dette? (Håper litt på det, da jeg ikke er helt fornøyd...)...
Sånn som du beskriver, vil de kun overføre halve frekvensområdet...
øøh... hæ? :p.

EDIT: Hvor blir resten av da ?!
.
Eller, for å utbrodere litt: Dette er direkte feil, Auditor. Hvis høyttaleren har et sett terminaler, så er både filterets høypassgren og lavpassgren (og dermed diskant og mellomtone/bassmellomtone/bass) koblet til det samme terminalparet på høyttaleren. Kobler man disse til motsvarende pluss og minus på forsterkeren, så har man overføring av hele frekvensområdet. At man ender med to ledere som bare er terminert i en ende endrer fint lite på det.

Hvis man på den andre siden har motsatt problemstilling, så stiller det seg annerledes. Da har man splittet filterets høypass- og lavpassgren fra hverandre, hvis man da har singlepar høyttalerkabel koblet til et terminalpar på høyttaleren blir det som du sier.

Det er derimot intet i veien for å koble terminalparene sammen, pluss til pluss, minus til minus, bass til diskant.
 
Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Larkuz: Veit det-se redigering. Men enkelte biwirekabler- jeg sier ENKELTE-forøvrig grunna bla tverrsnitt- bruker BASSDELEN av kabelen til å overføre, om du skal koble dem til høyttalere utstyrt med et singlewire terminalsett. Samme som du bestandig kobler singlewiresettet i bassterminalene ved bruk av bruer eller kabeljumpers.
Derfor kan det nok misforstås litt, Larkuz, og jeg innrømmer klønete ordvalg der! Tok meg bare noen dager å rette det opp. Det er nemlig sol ute.
Som jeg sa her oppe: Det jeg gjør i slike tilfeller er at jeg har to sett av samme kabel, men med forskjellig terminering for å kunne tilpasse til hvert enkelt tilfelle og høyttalerpar-TARA LABS HELIX 6 for single- pg HELIX 8 for biwiring- dama låner de nå:cool: Det ER kompetent kabling- og koster IKKE mye å realisere heller. Får jeg en dag en triwirehøyttaler i hus, kombinerer jeg disse to kabelsettene på Audiolab 8000SE/8200P. Og hopper over bruene og evt jumpers- de bruker jeg ALDRI i slike situasjoner. Det endrer både klangkarakter og kabelkarakteristika ellers, hvis det i det hele tatt fungerer- den risken er noe jeg absolutt ikke liker. Høyttalere med biwire-/triwireterminaler er nemlig laget for å kjøres enten med bruer, jumpers eller høyttalerkabel som forbindelse mellom terminalsettene- ikke alt sammen på en gang. Men hva du gjør, Larkuz, er opp til deg. Du kan nemlig bruke høyttalerkabel og jumpers på samme tid dersom du har flere terminalpar enn to- fex på Audiovector Mi3 eller Epos ES22. De er utstyrt med tre sett pr side.
 
Sist redigert:
Topp Bunn