Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Låter det greitt eller? Helt ok? Hvilken lyd lager de?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Valentino skrev:
    Mmm, ja. Impregnert MDF burde så absolutt kommet i rosa.
    jeg er rørende enig. Kult at det spiller i stua. Flere bilder PLEASE!!!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Helt unødvendig at det ikke har kommet et helfigurbilde.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ikke gjøre et lydopptak av vidundrene og gjøre tilgjengelig for nedlasting i mp3-format, så vi andre kan få høre hvordan det låter? :D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Må si jeg er imponert over coolbiz som bygger egne høyttalere, Valentino som er med på utvikling av flere ht-designs, og Karma som tar storspranget -- samt Pedal som er temmelig kompromissløs når det gjelder det å få godlyd i heimen. Alle engasjerer seg innen hifi på en måte som motiverer og inspirerer.
    Skal bli spennende å få lytterapporter fra det som skjer hos Valentino!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bare å sette på juleplatene.
    Fortsatt noe som gjenstår eller er dere helt i mål?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De lager ikke gromlyd ennå. Det fikser vi i kveld.
    En designissue: Bør finne et stoff som er akustisk transparent men lystett til kalotten.

    Det kan ta litt tid før dere får se bilder. Ikke hold pusten.
    Men lyttebesøk kan man komme på.

    Og de har fått offisielt navn:

    dD
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    vredensgnag skrev:
    Må si jeg er imponert over coolbiz som bygger egne høyttalere, Valentino som er med på utvikling av flere ht-designs, og Karma som tar storspranget -- samt Pedal som er temmelig kompromissløs når det gjelder det å få godlyd i heimen. Alle engasjerer seg innen hifi på en måte som motiverer og inspirerer.
    Skal bli spennende å få lytterapporter fra det som skjer hos Valentino!
    Og det Oblivion bygger og legger i Stallen er ikke direkte kjedelig det heller.
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    vredensgnag skrev:
    Må si jeg er imponert over coolbiz som bygger egne høyttalere, Valentino som er med på utvikling av flere ht-designs, og Karma som tar storspranget -- samt Pedal som er temmelig kompromissløs når det gjelder det å få godlyd i heimen. Alle engasjerer seg innen hifi på en måte som motiverer og inspirerer.
    Skal bli spennende å få lytterapporter fra det som skjer hos Valentino!
    Og det Oblivion bygger og legger i Stallen er ikke direkte kjedelig det heller.
    Link?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det nærmer seg virkelig høytid, skjønner jeg.
    Tar sjansen og GRATULERER!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    General8 skrev:
    Brasse skrev:
    vredensgnag skrev:
    Må si jeg er imponert over coolbiz som bygger egne høyttalere, Valentino som er med på utvikling av flere ht-designs, og Karma som tar storspranget -- samt Pedal som er temmelig kompromissløs når det gjelder det å få godlyd i heimen. Alle engasjerer seg innen hifi på en måte som motiverer og inspirerer.
    Skal bli spennende å få lytterapporter fra det som skjer hos Valentino!
    Og det Oblivion bygger og legger i Stallen er ikke direkte kjedelig det heller.
    Link?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39007.0

    --

    Man takker ydmykt.
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Takk takk Valentino..

    Forresten moro å følge tråden din.. Gleder meg til bilder og tilbakemeldinger..
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Må si jeg er imponert over coolbiz som bygger egne høyttalere, Valentino som er med på utvikling av flere ht-designs, og Karma som tar storspranget -- samt Pedal som er temmelig kompromissløs når det gjelder det å få godlyd i heimen. Alle engasjerer seg innen hifi på en måte som motiverer og inspirerer.
    Skal bli spennende å få lytterapporter fra det som skjer hos Valentino!
    Kan ikke si annet enn at jeg føler meg beæret over å bli nevnt i så celebert selskap!
    Nå skal det vel tilføyes at mitt eget lille prosjekt var nærmest som en orgie i trygghetsnarkomani å regne sammenlignet med Karmas og Valentinos friske satsninger på det tilnærmet ukjente.


    @Valentino, lykke til med ratting og ferdigstillelse! Vi ser frem til bilder og lytterapport men ikke la deg stresse. Dagens Linkwitz-sitat: "Have Fun!"
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noen observasjoner og kommentarer:

    Lytteavstand 2m, avstand mellom diskanter 2,1m, avstand mellom diskant og frontvegg 1m.

    Her er ikke ferdig rattet, tonalt er ikke alt helt på G. Det får komme.

    Skala. Dette anlegget har ikke sin egen romdefinisjon høres det ut som. Det er nytt. Alle anlegg jeg har hørt tidligere har bestemt hvor stort det skal låte. Det gjør ikke dette. Opptaket bestemmer.

    Dynamikk. Oj. Et paukeslag her, en ukomprimert gitarforsterker der. Ah!

    Bassdefinisjon. NPM Khmer, spor 4. Ny innsikt.

    Opplevelsen utenfor sweetspot overgår alt jeg har hørt av kjøpehøyttalere. Og jeg har hørt noen.

    Snag: Den stakkars laptopen som regner delefiltrene jobber helt på grensen. Har satt alle buffere til max, og det sier blopp bare en gang i halvtimen...
    Snag2: Fruen synes dD har for mange kabler.
    Snag3: Har måttet flytte SqueezeboxServer bort fra den stakkars laptopen. Det betyr grammofonspilling utenom SbServer og det er litt vel manuelt.
    Snag4: 30-50kg tema Isolators er for stivt, gitt. Både dD og Ragnarok dD-subene ble lettere enn vi hadde gjettet, hhv. 25 og 30kg.

    Men nå: Bach.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Her er det bare å bøye seg i støvet, ønske god høytid og gratulere. Synes det var mer enn sprekt å selge det forrige systemet før dette var ferdig og behørig testet, det kan høres ut som om det lønner seg med friske valg.

    Bach er alltid riktig.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Man gratulerer med at det hele ser ut til å ta av.

    Valentino skrev:
    Snag4: 30-50kg tema Isolators er for stivt, gitt.
    Ikke lenger møbelknotter?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Her tror jeg menigheten trenger noen bilder ;D
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Noen observasjoner og kommentarer:

    Lytteavstand 2m, avstand mellom diskanter 2,1m, avstand mellom diskant og frontvegg 1m.

    Her er ikke ferdig rattet, tonalt er ikke alt helt på G. Det får komme.

    Skala. Dette anlegget har ikke sin egen romdefinisjon høres det ut som. Det er nytt. Alle anlegg jeg har hørt tidligere har bestemt hvor stort det skal låte. Det gjør ikke dette. Opptaket bestemmer.


    Dynamikk. Oj. Et paukeslag her, en ukomprimert gitarforsterker der. Ah!


    Bassdefinisjon. NPM Khmer, spor 4. Ny innsikt.

    Opplevelsen utenfor sweetspot overgår alt jeg har hørt av kjøpehøyttalere. Og jeg har hørt noen.

    Snag: Den stakkars laptopen som regner delefiltrene jobber helt på grensen. Har satt alle buffere til max, og det sier blopp bare en gang i halvtimen...
    Snag2: Fruen synes dD har for mange kabler.
    Snag3: Har måttet flytte SqueezeboxServer bort fra den stakkars laptopen. Det betyr grammofonspilling utenom SbServer og det er litt vel manuelt.
    Snag4: 30-50kg tema Isolators er for stivt, gitt. Både dD og Ragnarok dD-subene ble lettere enn vi hadde gjettet, hhv. 25 og 30kg.

    Men nå: Bach.
    Siden dette 'anlegget' ikke har noen romdefinisjon, hvordan oppleves det å flytte en fullsize katedral inn i en 'normal' stue helt uten begresninger.

    Tott
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Det virker som dette funker som planlagt. Vi hadde nok ikke hatt noe imot flere bilder, nei...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Herlig å følge prosjektet fra drodlerier på et ruteark og kommentarer av typen

    Valentino skrev:
    [...]
    Ok, det er litt seriøsitet i dette, men det er ca. en snøballs sjanse i Sahara på at dette kommer til å materialisere seg. Om så er det en Tangenkonstruksjon.
    [...]
    .. til en ferdig kontruksjon som lever opp til forventningene! :D

    Valentino skrev:
    Skala. Dette anlegget har ikke sin egen romdefinisjon høres det ut som. Det er nytt. Alle anlegg jeg har hørt tidligere har bestemt hvor stort det skal låte. Det gjør ikke dette. Opptaket bestemmer.

    Dynamikk. Oj. Et paukeslag her, en ukomprimert gitarforsterker der. Ah!

    Bassdefinisjon. NPM Khmer, spor 4. Ny innsikt.

    Opplevelsen utenfor sweetspot overgår alt jeg har hørt av kjøpehøyttalere. Og jeg har hørt noen.
    Det er bra overensstemmelse mellom denne beskrivelsen og hva jeg selv har opplevd fra samtlige velkonstruerte, dynamisk bestykkede dipol-konstruksjoner jeg har lyttet til (alle det ene paret ;D ).
    Det du skriver om romdefinisjon er interessant, og jeg tror at de som hevder at dipoler er en slags kunstig romeffektsgenerator hverken har fulgt helt med i teori-timene eller deltatt i de praktiske øvelsene. Min erfaring med Orion+ er i hvert fall langt på vei på linje med slik du beskriver dDTM på dette punktet. (I parantes kan bemerkes at all reproduksjon er kunstig; det handler vel om å velge de kompromisser som i høyest mulig grad ivaretar illusjonen)

    Bilder av dD hadde ikke vært dumt, nei. Off-axis respons-målinger hadde også vært interessant, dersom du har dem liggende.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Apropos NPM. På "Er", spor 1 "Hover" får jeg noen ganske voldsomme, subsoniske (tror jeg, nesten) membranutslag på mine dipoler. Ulikt alle andre plater. Får du det på dD også eller er det noe galt hos meg et sted?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har bare Khmer jeg, coolbiz.

    Er det noen form for elektronisk lowcut på bassen på Orion+, forresten?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes et i ASPen, men jeg har ikke puttet komponenter i det og bruker det således ikke. Det er tiltenkt bulket vinyl etter hva jeg forstår. Har ikke savnet det før "Er".

    I Orion-ASPen er det også mulig å bestykke et kretsløp for å implementere en dip med valgbar karakteristikk etter hvilke komponent-verdier man putter inn. Dette er visstnok tenkt brukt for å dempe en romresonans, men jeg har sett andre Orion-eiere bruke det til å implementere en BBC-dip som kan slås av og på med bryter. Dersom du har god erfaring med din dip, vurderer jeg å legge det inn som del av en "midlife upgrade".
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Her er visst preliminære gratulasjoner på plass.
    Antar dette tegner til å bli en særdeles god jul.
    Lykke til med innkjøringen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne barnelaptopen klarer ikke treveis lineærfase-filtrering pluss en parametrisk uten å bloppe fra tid til annen. Det blir nok 2+2.

    Audiolense XO er også en mulighet. Jeg liker spesielt godt at man kan bruke XO uten romkorreksjon. Det er jo ikke noe poeng å korrigere for rombidrag når det har samme energispektrum som direktelyden. ;D

    Jeg har tatt bort BBC-dipen, kjører en jevnt fallende targetkurve nå, kanskje bittelitt for mørk.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Det er jo ikke noe poeng å korrigere for rombidrag når det har samme energispektrum som direktelyden. ;D
    ;D ;D

    Har du forresten vurdert mulighetene for en analog XO når du har fått spikret karakteristikken ad digital vei, eller er kurvene mm. for kompliserte til det?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok ikke tenkt å bruke tid og penger på noe slikt. Man måtte jo konstruere et slik fra bunnen av, og humøravhengig EQ kunne man heller ikke bedrive så lett.
    Heller spare til en 8-kanals superDAC da, selge Transporteren og bruke en Touch i stedet. Den ville ikke gjøre seg bort oppå venstre sub.

    Anyway. Sånn ser det ut:
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    Det er jo ikke noe poeng å korrigere for rombidrag når det har samme energispektrum som direktelyden. ;D
    Dette må vel bety at du har fått til ikke bare spredningen men også frekvensuavhengig demping i stua, eller har jeg misforstått noe?

    Edit: Også ser det veldig flott ut.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg har nok ikke tenkt å bruke tid og penger på noe slikt. Man måtte jo konstruere et slik fra bunnen av, og humøravhengig EQ kunne man heller ikke bedrive så lett.
    Heller spare til en 8-kanals superDAC da, selge Transporteren og bruke en Touch i stedet. Den ville ikke gjøre seg bort oppå venstre sub.
    Sikkert veldig fornuftlig. Jeg bare kom til å tenke på det fordi jeg bladde i Orion-byggeveiledningen her forleden og det slo meg at kretskortene som Linkwitz bruker til Orion er ganske modulært og fleksibelt bygget opp, og ikke så skreddersøm til Orion som man kanskje skulle tro. Med andre komponentverdier og bestykning kan man implementere temmelig annerledes saker med de samme kortene. Men DSP er naturligvis uendelig mye mer fleksibelt.

    dD ser riktig lekker ut på det bildet!

    Dersom det er en klassisk Slim Devices transporter i svart du skal selge, står jeg herved i budkøen. :)
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Dette ser veldig bra ut. Gratulerer med nye høyttalere :) Dipol har vel kommet for å bli?
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Nice "skyline" på der. Sikkert unødvendig å nevne at flere bilder ønskes ;) Gratulerer.

    Mvh
    Sniff
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn