Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De siste dagene har vi hatt det moro med alt annet enn apekister her inne, så jeg ble inspirert:

    Mbare skrev:
    Skal du drodle fram dipoler helt på egenhånd, eller har du en plan for hvor du vil hen, Val? Du sa noe om dynamiske dipoler...
    ...trommehvirvel....

    Bipolare Valentinos drodleDipol:



    ;D ;D ;D

    Ok, det er litt seriøsitet i dette, men det er ca. en snøballs sjanse i Sahara på at dette kommer til å materialisere seg. Om så er det en Tangenkonstruksjon.

    Høyttaleren er ca 100cm høy, 16cm bred øverst og 52cm bred nederst. Den er ca. 40cm dyp målt vinkelrett nederst på frontplaten.
    Den trapesoide grunnformen er valgt slik at høyttalerens bakkant skal være paralell med frontveggen (og subwooferen den blir stående foran). 30o på tegningen, men det kunne fort bli nærmere 40o i en ferdig høyttaler. Jeg spiller bredere enn likesidet. Og siden de fort kommer nær subene har avstivningen nederst luftehull til siden. Ikke sikkert at det er en god idé...
    Mellomtone og diskantbestykningen er den samme som mine nåværende tangenAVdesign Gjallarhorn 25, og der er tenkt passiv deling der og 2.ordens avrulling nedover i effektforsterkeren deres, slik som nå. Nødvendig EQ av mellomtone og diskant vil nok bli gjort med SW i min Logitech Transporters prosessorloop. Så blir ikke det passive delefilteret så komplisert.
    Behringer DCX2496 er tenkt å ta deg av 15" (muligens 15P1000Nd) og mine eksisterende tangenavdesign Ragnarok 212 suber, delefrekvenser ca. 200 og 50 Hz.

    Det som er vanskelig her er å få dem langt nok fram i rommet. Linkwitz bruker 2m, og vredensgnag noe liknende med sine planomnipoler, jeg tviler på om jeg får lov til mer enn 1,2m.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greia med dipoler er interaksjonen med rommet. De kansellerer 90 grader på hovedaksen, sånn at man kan unngå førsterefleksjoner fra sideveggene fullstendig ved å vinkle høyttalerne riktig. Bølgen som går bakover vil reflekteres med en viss tidsforsinkelse. 1,2 meter fra bakvegg betyr ca 7 ms forsinkelse (tur-retur). Det er på grensen, men kan fungere. Hvordan det høres ut kommer også an på hvor reflekterende frontveggen er. Hvis refleksjonen er dempet noen få dB i forhold til direktelyden burde det fungere godt. Se om du kan grave frem en artikkel av Olive & Toole, "The Detection of Reflections in Typical Rooms", JAES May-June 1989.

    Hos meg er den praktiske begrensningen 0,75 m fra veggen, og da er det bare å glemme dipoler. Refleksjonen vil lett rote til lydbildet, med mindre den er dempet ganske mye, og da er mye av poenget med en dipol borte.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg må få lov til å dempe stemningen ved å være nogle skeptisk her. ;)
    Hvorfor velge et basselement med så lav Q i en så smal baffel? I utgangspunktet begynner jo dette elementet å rulle av i alle fall ved 200Hz, og du trenger mengder av EQ og forsterkerkrefter. Selv ved Xmax blir ikke outputen svimlende ved Fs, og du kan glemme respons under 45Hz. Elementet i utgangspunktet er veldig bra, men det ikke spesielt gunstig til denne konfigurasjonen.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Skal det være morro å høre på en høyttaler må det være rask bass, altså ikke for lav Q. Dra boksen helt opp så kassevolumet øker og finn fram et hurtig element.



    Mvh. RS
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Forsto det slik at Val skulle beholde tangensubene til den laveste oktaven + jeg tolker tegningen slik at det er noen "sidevinger" på gang som vil gjøre den reelle bredden større. Men poenget ditt har jo noe for seg. Burde nok hatt et element med høyere q. Kanskje delefrekvensene skulle justeres opp til eks. 300 og 100. Nesiden blir da kanskje at behringerens begrensninger komme tydeligere frem?

    Lykke til videre!

    @RS: Hvorfor gir lav Q treig bass? Trodde Vals tegning var dipol hele veien og at kassen var åpen bak. Har jeg missforstått?

    Mvh
    Sniff
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er langt fra sikkert at det blir dette 15" elementet (om det blir noe i det hele da). Svære effektforsterkere er billige, effektive og gode blitt, og EQ må uansett til på en dipol om en skal ha håp om en noenlunde rett frekvensgang (+/- 1dB er godt nok fra 200Hz og opp). De trenger ikke gå lavere enn 50Hz. Der skal eksisterende omnipolsuber overta.

    Skal ikke ha noen kasse, RS. Det er en drodleDipolTM.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Valentino: Dette prosjektet kan fort utvikle seg til en bipolar lidelse.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    1,2 meter fra bakvegg betyr ca 7 ms forsinkelse (tur-retur). Det er på grensen, men kan fungere. Hvordan det høres ut kommer også an på hvor reflekterende frontveggen er. Hvis refleksjonen er dempet noen få dB i forhold til direktelyden burde det fungere godt.
    Det er det som er f. Jeg har ikke frontvegg, men skyvedør ut til terrassen.

    Jeg innrømmer at hovedhensikten med prosjektet er å oppnå bedre lyd utenfor sweetspot. I sweetspot savner jeg intet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den 15" Beymaen har nok litt for lite maksimaldisplasement, som antydet av flere.
    Beyma 18G50 er et annet beist.



    Baffelens grunnlinje øker fra 52 til 61cm om man skulle gjøre et slikt sprell, men da kunne det også deles til subene ved 40Hz.
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke tangens "flaskedesign"? Får 80-talls flashbackkvalme av slike pyramideliknende konstruksjoner....hehe
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holdt på å si...Dali Skyline..!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en ungdomsflamme i JBL 250 Ti...
    Husker ikke Dali Skyline.
    Men klart, det likner sikkert ting man har sett før. Se for dere denne 6cm tykke planken med en asymmetrisk 50cm høy kasse hengende bakpå.
    Et "problem" jeg har er at eksisterende suber skal stå der de står i dag. De er ikke mer enn 45cm høye.

    Jeg synes ikke flaskedesignet på hobbyplankeprototypene til Tangen er noe pent. Det mangler arkitektonisk vilje. Prototypekabinettene med 21" får en annen form, vet jeg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Hvorfor ikke tangens "flaskedesign"? Får 80-talls flashbackkvalme av slike pyramideliknende konstruksjoner....hehe
    «Audiovector» Trapez flasher langt ute til venstre i hjernecella - de/«han» het F3-lyd den gangen.

    mvh
    KJ
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Dali skyline var en ulykkelig ungdomsforelskelse jeg så vidt fikk lånt ørene til. Ekte ”hode i skrustikke”-høyttaler så vidt jeg husker. Synes den er MEGET stilig.

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hva med noe i retning av en stradivari med ”åpen rygg”? Da blir det materialvalg og øvrige finishgrep som gjør designet, mer enn selve formen. Kanskje ikke helt enkelt å få til de avrundede og eventuelt feminint buede sidene, men sikkert ikke umulig.



    Dette er Gravesens Poor mans strad, bygd av en flink finne. Ikke stygt.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    Dali skyline var en ulykkelig ungdomsforelskelse jeg så vidt fikk lånt ørene til. Ekte ”hode i skrustikke”-høyttaler så vidt jeg husker. Synes den er MEGET stilig.

    Mvh
    Sniff
    I følge noen jeg kjenner som jobbet på Hi-Fi Klubben da, så var det en vanskelig høyttaler å få til.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tror de fleste knakk ryggen på den ja, men eksotiske løsninger og stilig design lokket nok noen ut i ulykka.

    Mvh
    Sniff
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Er det jeg som husker feil eller fantes den i både en 1000 og en 2000 utgave? Jeg husker jeg synes den var flott da den ble demonstrert på hifiklubben i stavanger med dali gravity forsterkere i roysen-størrelse!!!!!! Men lydminnet har rosa filter så det er ikke sikkert det VAR slik.

    PS Spennende konsept val. Og trådtittelen sier vel alt. Og du jobber sikkert mer med formgivningen kjenner jeg deg rett. Det er ikke størrelsen det kommer an på, men estetikken. Heller stor og pen enn liten og stygg . . .
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer det, Dali Skyline fantes i en 1000 og en 2000 modell.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Og jeg tror jaggu meg en av de kosta 17998 pr par. Finnes det noen slike i bruk mon tro?

    Back to NON-OFFTOPIC:

    Det som dreper estetikken for meg er når disse pyramidene blir alt for skrå. Jeg synes de er mye mer elegante og proporsjonerte når de har mer tilnærmet vertikale linjer. Det betyr dessverre at baffelen blir veldig bred med de store basselementene hvis kan ikke lager gravidbulekulebassbaffel a la, eh . . . . var det Snell i noen senere modeller som gjorde noe lignende? Det dukker nok opp en løsning over en kasse amarone tenker jeg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gallo hadde vel en tilsvarende estetisk utfordring - buret klarer jeg meg uten. ;D

    Skal bli spennende å følge, Valentino!

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Valentino skrev:
    men da kunne det også deles til subene ved 40Hz.
    Hvorfor dele så lavt.....Du gir jo ikke hovedhøytalerne noen nevneverdig avlastning ved å dele ved 40Hz........og er ikke de subbene dine egnet til å spille høyere i frekvens..?

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Gallo hadde vel en tilsvarende estetisk utfordring - buret klarer jeg meg uten. ;D

    Skal bli spennende å følge, Valentino!

    Ja, hva med et sånt "bur" som dekker innmaten? da blir ikke finishen like "blottlagt" og man kan kamuflere det hele litt.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    Hvis du skal klare deg med en enkel 15" per side ville jeg delt høyere enn 50Hz.
    Eventuelt lage baflene bredere. Du kan jo lage noen 'Stradivari' som hintet tidligere i tråden.
    2 15" per side gjør alt så meget enklere, bredere bafler hjelper også.
    Da kan du dele ved 50Hz.
    "For mye" eq er døden for lyden.


    ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    BD-Design Quasar bruker doble 15,samme som i Jamo dipolene
    mvh
    Leif
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Spennende tanker om dipoler som du har drodlet deg frem til, Val.
    Denne drodlingen om "selvdiagnose" har smittet over til mitt hode, og får meg til å fundere på hva slags oppsett det kan være som representerer opp, og hva det er som representerer ned ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Det stemmer det, Dali Skyline fantes i en 1000 og en 2000 modell.
    1000-modellen benyttet 12", 2000 hadde 15", begge fra Cerwin Vega!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har du kikka på W16 utgavene til SEAS, Valentino?

    W15= 146 mm ytterdiameter, 8mm Xmax, 75cm2 areal.
    W16= 146 mm ytterdiameter, 14mm Xmax, 94cm2 areal.

    W16 flytter ca. dobbelt så mye luft ved Xmax, hvis jeg ikke tuller med kalkulatoren.

    Man kan kanskje slippe unna med en?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg til kravspec: Valentinos drodleDipol må kunne Wagner (også). Hurra!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    Tillegg til kravspec: Valentinos drodleDipol må kunne Wagner (også). Hurra!
    Spørsmål 1:
    Kan ikke Gjallarhorn Wagner?

    Spørsmål 2:
    Tror du +-1dB (eller indre kanskje..?) er mulig i sweetspot når det skal spille bra hos naboen også?

    Generelt er jeg litt undrende til ditt prosjekt, trodde du visste hvem du var by now.... ::)

    Men, det er jo moro at man kan finne ut nye ting og la seg begistre også i livets nedoverbakke. 8)

    Holder meg til apekister med pustehull og små tette basskasser jeg så lenge. Blir spennende å se om dette blir suksess!!

    Spørsmål 3:
    Hvorfor ikke bare innføre bakoverdiskant på Gjallarhorn?

    R
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Valentino skrev:
    Tillegg til kravspec: Valentinos drodleDipol må kunne Wagner (også). Hurra!
    Spørsmål 1:
    Kan ikke Gjallarhorn Wagner?

    Spørsmål 2:
    Tror du +-1dB (eller indre kanskje..?) er mulig i sweetspot når det skal spille bra hos naboen også?

    Generelt er jeg litt undrende til ditt prosjekt, trodde du visste hvem du var by now.... ::)

    Men, det er jo moro at man kan finne ut nye ting og la seg begistre også i livets nedoverbakke. 8)

    Holder meg til apekister med pustehull og små tette basskasser jeg så lenge. Blir spennende å se om dette blir suksess!!

    Spørsmål 3:
    Hvorfor ikke bare innføre bakoverdiskant på Gjallarhorn?

    R
    1 Jo
    2 Ja
    3 Det gir ingen dipol. Det gir en bastard. 8)

    Nå må jeg ut & kjøpe øl.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se hva andre roter med i finværet. Ikke bra å bli solbrent. 8)
    Men må de se så skeive ut, Val? Jeg måtte hatt en hel flaske vin for å tåle den der i utsikten.
    Uansett, ideen er fin, dipolare lidelser er ikke de verste. Det blir spennende å følge diagnostisering og terapi.
    (Dette gjør det også klarere for meg at jeg ønsker meg subber til Quadene mine, selv om de aldri vil like Wagner)
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Og jeg tror jaggu meg en av de kosta 17998 pr par. Finnes det noen slike i bruk mon tro?

    Back to NON-OFFTOPIC:

    Det som dreper estetikken for meg er når disse pyramidene blir alt for skrå. Jeg synes de er mye mer elegante og proporsjonerte når de har mer tilnærmet vertikale linjer. Det betyr dessverre at baffelen blir veldig bred med de store basselementene hvis kan ikke lager gravidbulekulebassbaffel a la, eh . . . . var det Snell i noen senere modeller som gjorde noe lignende? Det dukker nok opp en løsning over en kasse amarone tenker jeg.
    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17650040
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    RoDa skrev:
    Valentino skrev:
    Tillegg til kravspec: Valentinos drodleDipol må kunne Wagner (også). Hurra!
    Spørsmål 1:
    Kan ikke Gjallarhorn Wagner?

    Spørsmål 2:
    Tror du +-1dB (eller indre kanskje..?) er mulig i sweetspot når det skal spille bra hos naboen også?

    Generelt er jeg litt undrende til ditt prosjekt, trodde du visste hvem du var by now.... ::)

    Men, det er jo moro at man kan finne ut nye ting og la seg begistre også i livets nedoverbakke. 8)

    Holder meg til apekister med pustehull og små tette basskasser jeg så lenge. Blir spennende å se om dette blir suksess!!

    Spørsmål 3:
    Hvorfor ikke bare innføre bakoverdiskant på Gjallarhorn?

    R
    1 Jo
    2 Ja
    3 Det gir ingen dipol. Det gir en bastard. 8)

    Nå må jeg ut & kjøpe øl.
    1 Bra for deg så du ikke mangler Wagner mens dipolene er in the making... ;)
    2 Hvordan? DSP? Audiolense kanskje?
    3 Joa, men om bastarden funker lydmessig bedre for naboen enn dagens Gjallarhorn?

    Kjærringa kjøpte øl, jeg grillet, spiste og drakk ølet (og Braastad til kaffen).
    Ikke så værst å være menneske i dag. 8)

    R
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1. Om disse kommer lenger enn rutearket, that is the question. 'horna spiller fletta av de fleste minimonitorer, og det er jo intet poeng i dipoler om de ikke får (mye) rom mellom seg og frontvegg.
    2. Audiolense ville være en mulighet. Men jeg ser først og fremst for meg "tradisjonell" digital EQ.
    3. Det er Brucknerlangt til naboen her. Resultatet i stuen er viktigere. Sjekk Linkwitz' foredrag som vg linket til i en av de andre trådene som spant av Mbares MBL-jubelhistorie.

    I går drakk jeg Munkholm, Gambrinus, Rijk's, en god grappa og en enda bedre Calvados. Og Dipoler er brede. På terrassen med fyr i utepeisen går/natt forsøkte jeg å visualisere litt. 'horna er nette, gitt! Alt annet blir skjermbrett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn