Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En slik tror jeg. Står på loftet hos min far.

    Vis vedlegget 826270
    Philips GA308.12" platetallerken og antiskating er oppskrytt.
    Den der ser prikklik ut som den min onkel hadde. Da han døde, kastet tante den i søpla før uken var omme, sammen med Radionette-høyttalerne og Radionette-radioen. Jeg kan ikke tolke det annerledes enn at hun i 40 år hadde kriblet etter å kaste den ut av stua. Triste greier, på flere måter.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Men den skal ut. Noe annet skal inn. Men hva? What about this Very Peculiar Indescretion, @Dr Dong?

    Vis vedlegget 826123
    Blir ikke noe slikt. Fryktelig indiskrete disse VPIene. Jeg mener at en stuegrammofon skal se ut omtrent som den under.og ha fjæroppheng. Det hyggelige da er at det er mye å velge i fra gammelt og nytt, fra relativt rimelig til ut av nesen-dyrt.

    Vis vedlegget 826125
    Dette er en Pro-Ject Classic. Den er betalbar. En Linn LP 12 ser omtrent lik ut men den er ikke betalbar.
    det var da en henimot diskré vpi; en hrx (nå nedpakket) blir mer som et hangarskip, dog fjernt fra de hæselige boretårn som irriterer skjønnhetsnærvene. (jeg blir vel også å kvitte meg med den spilleren (hrx).) antar at min luxman pd444 matcher bedre bokryggene – ikke klokken!

    men vpi har en veldig vakker spiller; den siste direktedrevne. bare prisen avholder meg.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om alt går etter planen reiser Sotaen i slutten av måneden.

    Tilbake kommer spilleren som var innom:
    Thorens TD125 Mk.II 1973 med originalt dypt rettsidet kabinett i teakfiner.
    SME 3009 II Improved med RCA-kontakter. Fint, jeg har jo en kjekk og supermyk tonearmskabel allerede.
    Kabinettet stives av innvendig, renses og oljes opp på nytt. Åpen bunn, men den originale bunnplaten vil kunne monteres igjen. Den skal stå på sorbotanføtter på vatret Montanakabinett. Jeg var ganske lur som kjøpte bunnrammer til Montana den gangen for 15 år siden.
    Bitumendemping av chassisets baseplate.
    Oljeskift på hovedlager. Generell rens.
    Den avfjærede delen av chassiset er 7 kg alene, det skal få være i fred med mindre jeg finner ut at det er noe å hente med massebalansering; Thorens kunne det der med resonanser: Yttertallerkenen ringer for seg, og det gjør innertallerkenen også. Sammen er det dødt.
    Planlegger nye elektrolytter i strømforsyning/hastighetskontroll.
    Har bestilt den eneste MC-pickupen jeg har lest at virker bra i armen: Denon DL-301 II.

    Alle muligheter til å bytte arm (og evt. armbord med et enkelt "Regahull"...) senere. Det er ikke slik at disse klassiske SME-lettvekterne går ned i pris, og en Ortofon 2M eller OM er et bankers pickupvalg til dem.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    DL - 301 II er nok et bra valg når du skal ha MC i den armen. Jeg hadde en da jeg drev og bygde spillere i "alle" vektklasser.


    l2.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flott bilde! Litt synd at den lille gullklumpen blir så bortgjemt inni SME-huset. Den er jo snuppekort; 6 mm fra monteringshull til nål.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    TD125 hadde det som tilsvarer Linn Cirkus og Keel, samt whatsitsname elektronisk generert vekselspenning til motoren i 1968...
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabinett med forsterkninger. Klossene der chassiset festes og de originale hjørneavstiverne er ikke vist:
    0E5DBE72-A58E-4F68-A587-06FE5A3186D7.jpeg

    Blir det ikke stivt nok skrur jeg på den originale bunnplaten. Eventuelt lar jeg et lokalt verksted lage eine Trampoline i aluminium, Ivor.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig tema og nytt driv i tråden @Valentino
    Jeg har en lite brukt Denon DL 304 tilgjengelig om det skulle være interessant å prøve. Den var versting-match med Linn Ittok og kunne trives med andre venner
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    304 er en glimrende pickup. Må bare behandles med varhet; jeg ødela min ved uforvarende å legge et papirark oppå den mens den lå på bordet med buken i været.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    304 er kul, har tenkt på den. Har en riaa som er tyst nok og med forsterkning nok også. Interessant å prøve den, absolutt!



    I kveld har jeg truffet Kaos. Livet mitt føles fylt opp av Rhodesian Ridgebacks for tiden.

    A7460325-69F3-4466-898E-D68D3D783367.jpeg
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gøy at det havner Thorens hos deg, liker min TD160 Super med SME3009 Improved veldig godt, selvsagt sort plinth hos meg da. Grado Gold 3 vil være pickupen når jeg omsider får byttet fra Grado Black som står på den nå.
    Jeg har en jobb med å finne ut på hvilken spiller jeg skal bruke min andre SME3009 også .... Den havner ikke på TD160 nr.2, men jeg har jo et par andre Thorens-spillere også .... :) Største problemet mitt er at jeg ikke har mange nok anlegg til å få brukt alle ....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det låter definitivt ikke som i et konsertlokale av skoesketypen i alle fall.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minimalt med flaterefleksjoner. Eneste konsertlokale jeg har vært i der jeg har kunnet pinpointe enkeltstemmer fra 8. rad.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Åssen er etterklangen der?
    Og ikke minst - hvilken sal er dette egentlig?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kammersaal der Berliner Philharmonie (Kleiner Cirkus Karajani). Kontrollert etterklang, kanskje litt tørr under 200 Hz. Jobbigt for bass 2 spesielt. De måtte jobbe litt med oppstillingen, men er ganske så fleksible av seg og i stand til å ta ansvar i ulik akustikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    04B9E43B-DBF5-4A28-AE77-46D67311D000.jpeg

    Fra Berlinfilharmoniens kammersal på onsdag. Publikumsfavoritten Defrost Mashup er unnagjort med førstebassrekkas solistiske avslutning
    What do I stand for?
    What do I stand for?
    Most nights, I don't know anymore
    (fra Fun/Some Nights)

    Halve rekka er på vei bakover, mens guttungen og en annen 4-årsveteran som også takker av nå (eller blir alumni, man slutter aldri å være en Defroster) på grunn av kommende store geografiske avstander, tar seg tid til et Nailed it!-håndslag. Siste gangen satt også.

    Foto © Peter Adamik.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare å kjøre på :)
    Viva virker å være en fin gjeng (og den nye dirigenten deres er et funn. Vi sender en superb annenbass dit nå. Defrost blir for travelt for en lærerstudent med bijobb.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    23B19205-6D3F-4A2D-B49E-F807CE41B3EB.jpeg


    F1B82930-C276-4634-8A3A-EE70AFF6F105.jpeg



    Jeg har vært i den salen og det bygget for mange år siden, Tegnet av Scharoun. Ekspressiv arkitektur der formene forteller om funksjonen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi var i København fra torsdag kveld til i går.
    Fredag ble vi solbrente på Amager Strand. Lørdag ble vi svimle/slappet av/begge deler i Tivoli. Det må være verdens beste fornøyelsespark.
    1656344339827.jpeg

    Søndag gjorde Defrost først Vor frelsers kirke: Sang tre sanger fra eget repertoar under gudstjenesten, holdt en halvtimes konsert for stakkars intetanende turister (enten gråter folk eller You don't really care for music do you?), og gikk opp i tårnet etterpå.

    Så hadde vi lunch i bakhagen til Nemoland i Christiania, med takketaler til de seks som drar videre i livet, og til omgivelsene særdeles passende I seraillets have som takk for maten-sang. Christiania er et kult sted i verden. Bør oppleves.

    Til slutt fløy vi hjem med Norwegian. Det var et Guds under i seg selv.

    Defrost Youth Choir er en fantastisk gjeng å være på tur med. Interessant og veldig gøy å se og håndtere dynamikken mellom 31 mennesker på 14 til 25 som utøver kunst og deler rom og opplevelser i en uke til ende.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har vært i den salen og det bygget for mange år siden, Tegnet av Scharoun. Ekspressiv arkitektur der formene forteller om funksjonen.
    Ah! Det var difor ein liten nisse bak øyra mitt spurde, med kviskrestemme, om dette ikkje minna om "Steiner og Goetheanum", utan at eg heilt greidde å setja fingeren på kva som gjorde at eg tenkte det. Flott bygg, fint kor. Fabelaktig kortradisjon her eg bur, veldig trist å vita at eg ikkje har noko som helst å bidra med.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    10E5B7BD-E41B-4DBF-9922-4021A4E15DD0.jpeg

    Heart Shaped World og An die ferne Geliebte, helt tilfeldig. Én eneste halvvissen blomst på orkidéen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn