Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.432
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beyma'ene skal tåle 1000W da. Det er jo litt mishandling det....
    700 W AES for 12P80Nd, 1400 W "program power". 100 dB følsomhet og 1400 W i korte øyeblikk er ganske mye, ca 131,5 dB fra hvert element. Kan ikke tro det gikk mer enn énsifrede watt musikksignal til dem selv på full 1812-kanonade. Jeg anser disse høyttalerne som "indestructible" med de forsterkereffektene jeg har tilgjengelig og lydtrykk opp til øyeblikkelig hørselsskade og vel så det, men full railspenning DC kunne muligens smeltet noe.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    700 W AES for 12P80Nd, 1400 W "program power". 100 dB følsomhet og 1400 W i korte øyeblikk er ganske mye, ca 131,5 dB fra hvert element. Kan ikke tro det gikk mer enn énsifrede watt musikksignal til dem selv på full 1812-kanonade. Jeg anser disse høyttalerne som "indestructible" med de forsterkereffektene jeg har tilgjengelig og lydtrykk opp til øyeblikkelig hørselsskade og vel så det, men full railspenning DC kunne muligens smeltet noe.
    En god del av "PA" drivere er naturlig begrenset for slaglengde med opphengets strammhet og høyde på spole. Samtidig med godt konstruert kjøling. Da tåler det formidabelt med juling. Rein DC er jo drepen siden en har stillstand og stanser luftstrøm for kjøling. Tåler nok ikke mye av det i lengden. Jeg trur også det er nok ikke mange wattene til de driverne selv med fult kjør på kanonene siden de er midbasser med høy følsomhet :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Work in progress.
    I går kveld fikk Syncrolux og jeg gjort noe testing og feilretting.
    Litt loddeboltsvinging i forsterkerchassiset måtte til.
    Vi koplet om fra balansert signaloverføring til single ended til subene, som nå fores av RMEen sin hodetelefonutgang (tidligere var det diskantforsterkerne som hang der).
    Omrigging av subenes forsterkere fra brokoplet til single ended. Her inkluderte verktøyet hammer og meisel; da vi fikk laget kabinettene til systemet tenkte vi ikke på å legge 1 mm til elementdiameteren i tegningene, så de sitter litt bedre fast enn hva som er vedlikeholdsmessig tilrådelig, og B&O-forsterkerne sitter inni. Støvsuger er fint å ha.
    Vi målte litt også, men tiden gikk fra oss. Mer måling i kveld. Imens spilles det musikk med dårlig voicing her. Men det spiller da. :)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og de lever igjen !
    Som konstruktør er jeg inhabil, men jeg må vel få lov til å skryte av hvor stor kontroll det er på direktiviteten i disse høyttalerne. Det merker man på en liten rusletur rundt i stua. Klangbalansen forblir den samme i så og si hele rommet. (y)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fredagskveld, og @WyreLab har kabelfargeavstemning. Anything goes! er mitt svar. Jeg hører ikke på kabler, men om jeg må se på dem kan de godt være pene.
    Før hadde jeg en hvit og tre grå til hver høyttaler, nå har jeg tre med transparent isolasjon slik at man ser kobberet. Nuvel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Visste dere at de har highend-forgrenere til 70 kroner hos Clasern?

    72EFBCDE-D923-4FD9-9FB4-35AF6E778F1C.jpeg


    ...

    Den søte lille Yamaha strømmeforforsterkeren lot vente på seg såpass lenge at jeg mistet tålmodigheten. Mange leverandører har trøbbel med varetilgang, og utsatte leveringer, og da mister de kunder. Meg også.
    Hyggelig er det derfor at @SteReoFil kunne gi et tilbud jeg ikke kunne si nei til nå ved inngangen til den sorte uken. Da blir det både volumhjul og enkel spilling av Sort Gull innen advent.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Skulle vinylentusiasmen smitte fra sønn til far har jeg noen kilo med dubletter som kan plukkes opp på et postkontor i nærheten av deg. Særlig opera, blant annet 3/4 ekstra av Karajans Ring.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For anyone who values colorful and glowing presentation that brings natural timbre and the subtlest of details and dynamic shifts to the fore while supplying a breathtakingly full measure of big-picture dynamics, slam, and top-to-bottom frequency response, the tangenAVdesign dD must be heard.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I dag fant jeg fram stjernetrekkeren og det bittelille vaterpasset. Oppdrag etterstramming av opphengsfjærene på grammofonen. Skulle ha vært gjort for veldig lenge siden, men ting som ikke brukes neglisjeres gjerne.
    Så dette var en klargjøring mens vi venter type kosejobb, og mye enklere enn jeg kunne huske fra den gangen jeg installerte nye fjærer i 2006. SOTA-subchassiset henger i fjærene. Det er 4 fjærer som justeres fra undersiden mens spilleren står på et bord.
    Statisk balansering gjøres med blykuler, men det gjorde forrige eier.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ser fordømt hyggelig ut, Valentino.
    Gode gamle Schneiderhahn ser jeg, han spilte jeg faktisk i natt da jeg ikke fikk sove. Dvorak og Strauss filoinsonater. Da sluttet jeg å hoste og fikk sove.
    Min tilsvarende Yamaha, du vet, reinstalleres nå på på hjemmekontoret, sammen med gamle Scandyna Micropods. Ja til gjenbruk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    B7976C69-FBA5-4BF0-AFA4-85CAA1265DA3.jpeg

    @Syncrolux er innom. Det måles og trimmes og lyttes og trimmes og lyttes igjen.
    Vi skal prøve uten den anti-BBCen.
    Og:
    Du skulle hatt en litt mer audiofil cpu.
    Det har vært litt kuk i computeren, som danskene sier, i det siste.
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du fremdeles 'hedmarkspukkelen" eller hva du kalte den? :):)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er et løft fra ca. 80 Hz og nedover (6 dB/okt ca.) med denne måten å måle på ja. Bortevekk på sinussveip. Forøvrig er kurven rettlinjet fallende oppover i frekvensspekteret, dog er det er lagt inn en stuevennlig BBC-dip. Alt for at det skal låte riktig.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vi får minne om denne igjen da....

    Vi var vel temmelig tett på den øverste røde kurven der.

    9_91_915b8282_Harman (1).jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Låter godt på det aller aller meste den øverste der ja. Et riktig mål å ha.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Drodledipolene 2.png


    En ting er helt sikkert: Musikkbibliotekstyringen i Yamaha MusicCast når LMS omtrent til anklene. Funker bare på Artist/Album-nivå. Sludder & Vås for klassisk-elskere. Squeezebox Touch forblir derfor i anlegget, blokkskjemaet har fått en blokk til, og vi er på 2.1.

    Inngangsvalgene i MusicCasts GUI blir da:
    Squeezebox (opt)
    Phono (aux)
    Spotify
    Nettradio
    AirPlay
    Bluetooth
    USB

    Server er skjult. Kjekt med AirPlay inn forresten. Dro opp Youtube-videoen der Defrost gjør Til ungdommen i Olavshallen og portet lyden til Yamahaen. Kult. Fikk lyst på en brukt iPad nå...

    Den Toppingen er framleis på ønskelista.

    7FE61A13-3761-4C5B-B4D2-661802B656DC.jpeg

    Funky stofftrukne ledninger (Dacota Premium fra Power). Bildebehandlingen i Eplefonen er noget forvirret. Jeg skal kjøpe et sett analoge til Toppingen, en optisk til Touchen og en ethernetledning som ikke er gul.

    2B86E5CC-72A7-445E-9C6E-0DF0FB98FF66.jpeg


    De blir ikke enige om hvem som er Enhjørningen på Montana.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.

    Bakgrunnsstøynivået i rommet ligger på 27 dB(A), når jeg spiller klassisk på sort gull øker det til 30-31 dB(A) og over det hele strør tinnitusen et herlig stjernestøv.
    Best not to think about it, sa Charlie Watts da han en gang for lenge siden ble spurt om hvordan det hadde vært å spille trommer i Rolling Stones i 25 år.

    Praktisk info: Viktig å sette Phonakene til «Musikk» til hifi, konsert og korøvelse. Standardprosesseringen låter ikke bra i det hele tatt
    . 25E099FC-E5E6-40DF-AE86-B855621A7874.png
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis jeg skulle valgt mellom høreapparat og tinnitus, så hadde valget vært enkelt. Hos meg kommer og går pipinga med stressnivået mitt, men heldigvis er det mest bredbåndet og noenlunde likt på begge øra. Men vi hører likevel hva bra lyd er 🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det Nei takk, begge deler det heter? Skulle gjerne vært foruten, men det er som det er. Arv og miljø; når man gjør noe med det siste er det gjerne for sent.

    52FDA9F0-6597-45C3-A5A0-50BF062B7BB0.jpeg

    Inni Montana, bak Dmitri og Mariss som har fått dekkjobben sammen med Bach, Beethoven og Schumann, bor en RIAA-forsterker med hele to logoer med kred. Ingen skal påstå at den er pen, og synlige elektronikkbokser er ikke min greie.

    Har vurdert å sette den lille Yamahaen synlig inni Montana i stedet for oppå, men den er for høy for én hylleavstand og for lav for to til at det blir visuelt riktig. Løsningen ble da den opprinnelig påtenkte: Bort med veltepetterføttene og på med fire av de seks medfølgende lave gummiputene som egentlig er for føttene som brukes når den står horisontalt. The unicorn approves.

    929B6271-2864-4FFB-8345-FF1954D97712.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    SOTA-chassiset (og en musematte av Mies).

    Ombord-strømforsyning og hastighetskontroll. Gammel fjær helt til høyre og til venstre for den ett av tre bein.

    Da jeg overtok SOTAen våren 2007 trengte den nye fjærer, en av de nye (og nå over 14 år gamle) nærmest til venstre. Fjærene er limt til chassiset med superlim, og subchassiset henger rett og slett i superlimet. Sportsspray ødelegger bindingen i superlimet, og er altså verktøyet som skal til for fjærbytte.

    Sent i juni 2007. Stue/lytterom er nesten klart, bare parketten igjen å lakkere. Stuen ble innredet ved først å plassere høyttalerne på hver sin side av skyvefeltet ut til terrassen. Lyttestolen har aldri hatt fast plass foran høyttalerne.

    Det første bildet jeg tok av anlegget (-1 høyttaler) spillende etter innflytting i juli 2007. Lyttestolen står i hvile/hodetelefonlytteposisjon. SOTAen har den kortlivede Sumiko BPS HOMC-pickupen på, elektronikken er en Micromega Stage 6 CD-spiller (de koster det samme refurbished i dag som da de var nye for snart 20 år siden), en Tandberg 3028A preamp med MM-RIAA innabords, en B&O ICEpower125ASX2-modul kamuflert i et Tandberg 3031A tunerkabinett er effektforsterker, og høyttalerne er Sonus faber Concerto Domus i sort pianolakk. Jeg tror enda jeg har til gode å høre kjøpehøyttalere med riktigere stemmegjengivelse enn det Franco Serblin fikk til med 2-veiskonstruksjonene sine.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Husker de der ja. Øregangsbalsam i mellomtonen 😊

    På mange måter minner de Sonus Faberne meg litt om Magnepan 1.5 som jeg har i stua mi.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik ser det ut inn og ut av lydkortet her. I øverste rekke kommer optisk spdif inn på AS 1/2. Signalet sendes på USB til PCen der Console tygger og spytter ut ferdig 4-veis på AN 1-6 (diskant, mellomtone og bass) og PH 7/8 (sub) på midtrekka. Nederste rekke er balansert ut fra AN 1-6 (diskant, mellomtone og bass) og single ended fra Main til subene.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inni en PC i Montanakabinettet surrer et 4-veisdelefilter som ser slik ut akkurat nå:
    diskant211207.JPG

    Diskanten jobber kun delvis under første dipolpeak. Den inntreffer ved ca. 6 kHz.
    mellomtone211207.JPG

    Mellomtonen ser en god del ryddigere ut. Har måttet dra av litt ekstra på høyre høyttaler - det skjer noen greier idet asymmetriske rommet.
    bass211207.JPG

    Veldig ryddig bass. Her er det nok mulig å forbedre resultatet. I Schroeder-overgangen skjer det de rareste ting, og det er godt mulig at EQen er for enkel der.
    sub211207.JPG

    Sub. Trehus!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    All of this lusciousness was combined with an open, wide and deep soundstage almost completely disassociated from the physical structures of the speakers themselves. Especially in the upper midrange and treble, instruments were arrayed almost magically in a large three-dimensional space that began well in front of the speakers and extended way beyond the rear wall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn