Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Den nye PCen er noe svakere den gamle i regnekraft faktisk. Den ligger på 40% CPU-bruk (Console står for halvparten) og 30% RAM-bruk. Den gang anlegget sto ferdig så vi ikke noe behov for høyere filterfrekvens enn 44,1 kHz (hørte ikke forskjeller på testene vi gjorde, riktignok i andre anlegg). Ørene har ikke blitt bedre siden den gang. Om vi hadde noen lydlige kjepphester med dette anlegget var det spredningskarakteristikk, mellomtonegjengivelse og 10 oktaver. Det siste gikk nesten. Rommet svelger alt under 25 Hz.
    Det er grunnen til at eg liker å følgja dette prosjektet; at det har så tydelege mål og er dønn kynisk (men likevel ser imponerande bra ut). Kjøper argumentet om at det ikkje er bruk for fleire bits og høgare frekvens.

    Er forresten litt artig hvor "foreldet" RMEen har blitt teknisk, med sin THD+N på "kun" -96 dB. Vi kompenserer med at 0 dBFS ligger rett under hva anlegget er i stand til å peake, ca. 109 dB(A) i lytteposisjonen.
    Men ser du ikkje korleis du har sperra vegen for alle tenkjelege oppgraderingar med denne kyniske ingeniørmentaliteten? Byta ut forsterkarane når Purify-modulane vert tilgjengelege, kanskje? Gå over til UPnP? Rett og slett berre kjøpa B&O?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kan du si.
    Man tar valg. "Kompakt" var et ord som stod langt framme da vi holdt på.
    Det var en gang en tanke å henge på det som den gang var nonplusultra multikanal-DACen DAD24.
    Det hadde garantert vært lurt å putte forsterkermodulene i eksterne kabinetter med tanke på at at gode forsterkere har blitt fysisk større heller enn mindre med tiden. Ettersom Syncrolux har avviklet tangenAVdesign er det ikke lett å få tak i B&O, som sist jeg sjekket ikke leverer til DIY.

    Men (og det er stort): Anlegget spiller like godt som da det var nytt. Vanskelig å se hva som skulle kunne erstatte det. Måtte blitt noe ganske annet, f.eks:

    Squeezebox Touch (blir med videre sammen med PCen)
    RME ADI-2 (den moderne med EQ)
    Vera-effektforsterkeren
    Sonus faber Elipsa (brukt ja. Serblins konstruksjon)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så knelte høyre høyttalers B&O ICEpower125ASX2 også. 125'ene driver diskant og mellomtone.
    Bipolare Valentinos drodleDipol, verdens eneste sett Tangen AV Design dD, er ute av drift for en tid. Nå blir det Sennheisere eller blåtann rett i Phonakene inntil videre.
    Det blir ombygging. Siden dipolene er såpass trange flytter vi (konstruktør @Syncrolux og jeg) sannsynligvis effektforsterkerne fra bassenes H-rammer til Montanaseksjonen. Forsterkerne må som antydet tidligere bli noe annet enn B&O ASX2, klasse D har da også beveget seg på 12 år.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å faen. INCOMING!
    1635697446506.png


    Har innsett vinylaspilling blir så knølete med laptop at jeg ikke gidder. Når eldstepoden i tillegg fikk lyst på den siste til Vildhjarta på Sort Gull, vel da...
    Må få tak i en slik en også selvfølgelig. Anleggets Squeezebox Touch får lett en annen arbeidsoppgave i heimen.

    Ellers går prosjekt nye effektforsterkere sin gang. Hypex NCORE er på vei, og imens byttes signalkablene i dørstokken ut med høyttalerkabler fra Clas Ohlson.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Ajajajjjj! ...her må AAA-puristene finne frem både munnbind og håndsprit ser jeg. :oops:
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Så knelte høyre høyttalers B&O ICEpower125ASX2 også. 125'ene driver diskant og mellomtone.
    Bipolare Valentinos drodleDipol, verdens eneste sett Tangen AV Design dD, er ute av drift for en tid. Nå blir det Sennheisere eller blåtann rett i Phonakene inntil videre.
    Det blir ombygging. Siden dipolene er såpass trange flytter vi (konstruktør @Syncrolux og jeg) sannsynligvis effektforsterkerne fra bassenes H-rammer til Montanaseksjonen. Forsterkerne må som antydet tidligere bli noe annet enn B&O ASX2, klasse D har da også beveget seg på 12 år.
    Det hadde vært spennende å høre hvordan du vurderer lyden av ncore opp mot 125asx2.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Redd for at ørene mine ikke henger med lenger, bjos.

    Antar å bruke analog ut på Thorens-RIAAen. Har ikke satt meg inn i om volumkontrollen på Yamaha-streamerpreen virker på USB inn.
    AAA-puristene blir nok litt mindre fortvilet nå, siden RIAA-korreksjonen i anlegget går fra blautvare til - eh - opamper.
     
    Sist redigert:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Redd for at ørene mine ikke henger med lenger, bjos.

    Antar å bruke analog ut på Thorens-RIAAen. Har ikke satt meg inn i om volumkontrollen på Yamaha-streamerpreen virker på USB ut.
    AAA-puristene blir nok litt mindre fortvilet nå, siden RIAA-korreksjonen i anlegget går fra blautvare til - eh - opamper.
    Gratulerer med nytt utstyr uansett! Jeg har to 125asx2 (fortiden i btl), som jeg kjøpte etter din anbefaling her her https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/rotel-rb-1510-oh-yeah.39516/låter fabelaktig synes jeg!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har vel ikke helt trua på et nCore vil banke ICEpower langt ned i tøfla, selv om det på papiret er temmelig solid forskjell. Det viktigste er vel om holdbarheten er bedre? Det gjenstår å se. Vi snakkes om 10 år .. hehe.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    125ASX2 er veldig lastavhengig og får fort en solid avrulling i toppen. Det gjør at den låter "varmt" og behagelig. Nesten litt røraktig. I tillegg virket den noe slank i mellombassen.
    På passive høyttalere var forskjellen markant her i gården.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Det stemmer godt med hvordan jeg opplevde den. Veldig avvikende oppover i frekvens på flere passive høyttalere og svært lett hørbart. Kan derimot hende det B&O har rettet på dette senere.

    Mener det finnes flere målinger som har bekreftet lignende. Må lete litt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har "en håndfull" av de. De er kilne på lav-ohmige diskanter (bør være 8ohm), men styrer bra nedover.
    De holdt veldig godt nakketak på Magnepan bass/mellomtonepaneler hvor andre forsterkere ble andpustne og blodfattige.
    En god 3886 forsterker lyder bedre i diskanten (f.eks Modulus 86).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FTR har de ikke balet med diskanter i passive apekister høyttalere hos meg. Mundorf AMT2340 har et latterlig forutsigbart impedansforløp, nominelt 3,9 Ohm. Problemet med Mundorfene er at de spiller så rent at det ikke høres ut som at det er diskanter i anlegget. Dragspelmusikk. ❤

    Men om det dere skriver stemmer må vi muligens dra ned de to øverste oktavene noe i global EQ når Hypexene er på plass.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tja, det tviler jeg nå svært på vil være tilfelle. Orso får nå mene hva han vil, men det forandrer ikke fakta.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Glup dings den WXC-50 Streamepreampen til Yamaha. Ser riktig ut også. 0,5 dB trinn på volumkontrollen, appstyring, bla bla, masse kjekt.
    Jeg kommer til å bruke analoginngangene fra RIAAen og volumregulert optisk ut til RME Fireface UC-lydkortet.
    Den resampler alt til 48 kHz i preampmodus, hvilket skulle være transparent for øret, i alle fall mine to. Forventer ikke SOTA fra analoginngangen, but hey! vinyl er vinyl er kos først og fremst.
    Audiophile.no har en ny testrapport ute.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det tviler jeg nå svært på vil være tilfelle. Orso får nå mene hva han vil, men det forandrer ikke fakta.
    Det som er litt pussig her at du faktisk har sagt deg helt enig med beskrivende lydkvalitet av 125ASX2 vs Ncore med meg tidligere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det som er litt pussig her at du faktisk har sagt deg helt enig med beskrivende lydkvalitet av 125ASX2 vs Ncore med meg tidligere.
    Det kan nok stemme det, og det står jeg fortsatt ved. Men det du sa lenger opp her hadde med målinger å gjøre, og der er jeg helt uenig med deg. Du sa : " 125ASX2 er veldig lastavhengig og får fort en solid avrulling i toppen. "

    Det er rett og slett helt feil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når inngangsimpedansen varierer så mye og faller dramatisk i de høyeste frekvensene, så er det en avrulling oppover som i praksis vil skje i mange tilfeller og er sånt sett lastavhengig. Den trenger en buffer for å unngå dette.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du snakket om inngangen ja. Men hva har det med LASTEN å gjøre, bortsett fra absolutt ingen ting?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Går du over til UPNP frå musikkbiblioteket, Roon (ugh) eller "software Squeezebox" i PCen? Det siste berre reknar eg med burde vera ei smal sak, men då går du jo utanom den hendige digitale volumkontrollen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm, ja. Nå ble en forsterkers inngangsimpedans dens egen last?
    1635775395525.png

    Måling av inngangsimpedansen på 125ASX2 fra DIYaudio. Rød linje teller. Horisontal er F og Vertikal Zin i Ohm.
    Utgangsimpedansen på min RME FirefaceUC er 75 ohm på kanal 1-6 (sub, bass, mellomtone) og 30 på kanal 7-8 (diskant). 30 Ohm inn i 5k4 Ohm ved 20 kHz. Det droppet hører man lett! Not.

    ---

    Windows Media Player er Yamahas foretrukne musikkdatabase.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.020
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha kan låter litt klemt i diskanten ved høyt volum iflg egen erfaring (og andre anmeldelser) Et tysk firma kunne tilby oppgradering av strømforsyning.
    Atoll mini streamer (pre. streamer & dac) kan være et mulig alternativ.
    Har denne selv, lett moddet etter konf. med konstruktøren: Nye kondiser på utgangen som på deres flaggskipmodell. En rimelig og enkel endring.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tar sånne oppgraderingsmodder med et par klyper salt. Jeg husker jeg moddet en Logitech Transporter en gang og var såååååå fornøyd. En A/B test mot Valentino sin originale fikk meg fort ned på bakken kan du si.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Glup dings den WXC-50 Streamepreampen til Yamaha. Ser riktig ut også. 0,5 dB trinn på volumkontrollen, appstyring, bla bla, masse kjekt.
    Jeg kommer til å bruke analoginngangene fra RIAAen og volumregulert optisk ut til RME Fireface UC-lydkortet.
    Den resampler alt til 48 kHz i preampmodus, hvilket skulle være transparent for øret, i alle fall mine to. Forventer ikke SOTA fra analoginngangen, but hey! vinyl er vinyl er kos først og fremst.
    Audiophile.no har en ny testrapport ute.
    En slik har jeg på gjemmekontoret, bruker som DAC, hodetelefonforsterker og stereoforsterker fra PC og mobil til diverse små høyttalere. Funker langt over sin pris, den.
    Ikke prøvd streaming på den enda, men det kan fort skje.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Skal jeg få bedre lyd ut av den optiske digitalutgangen på Yamahaen ved å modde analogutgangen?

    @ottone , det er ikke en WXA-50 (med effektforsterkere) du har da?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Eh- jo, det er det vel ja. Men mye er vel det samme?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ekstremt mye likt:
    1635785191522.png

    1635784892842.png

    På nakenbildene av WXC-50 er det bare luft der effektforsterkerne i WXA-50 sitter. Til gjengjeld kan ikke WXA gjøre de preampgreiene WXC kan.

    Bruker du din med Stax-høretelefoner?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ajaj, det visste jeg faktisk ikke. Veldig greit å vite.
    Og nei, mine gamle Stax Lambda har forlatt meg for lenge siden. Men jeg tenker på dem fremdeles. Kanskje jeg bør planlegge å spille mer kormusikk på hjemmekontoret ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg visste det heller ikke, fant det plutselig ut fordi jeg drev og nerdet på disse Yamahaene, og med den misfortåtte dissingen av den B&O-modulen friskt i minne måtte jeg jo glise litt da.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer kormusikk til @ottone sitt gjemmekontor!
    Defrost Youth Choir velter Olavshallen under finalen i NM for kor, 9/10-21. Guttungen (ok, han har blitt 19), med kledelig blond man bun nr. 2 fra venstre på bakerste rekke.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ICEPower har som kjent fallende inngangsimpedans oppover i frekvens.
    Også økende utgangsimpedans oppover i frekvens.
    Dette går fint å reine ut hvor stor betydning det har.
    Veldig hørbart Bjørn? Det var å ta i litt vel mye etter min mening. Om da ikke trinnet fremfor ICE har en utgangsimpedans på flere kohm.

    Har både NCore og ICE, begge deler funker bra bortsett fra om en liker å varme hendene på forsterkeren :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    OJ!?
    Har bare en liten 122 modul i alt for stort kabinett, den gir ikke mye varme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.228
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg greide merkelig nok å blåse en UcD700 her om dagen. Spilte Tchaikovskys 1812-ouvertyre i Telarcs beryktede innspilling på "realistisk" nivå, dvs far alene hjemme-nivå. Etterpå fortsatte den bakre bassen på den ene høyttaleren å leve sitt eget liv med pulserende during uten inngangssignal. OK, så forsterker i termisk selvforsvar. Slo den av, ventet litt, og skrudde på igjen. Ingen during, men når musikken kom på var det kraftig hørbar forvrengning fra høyttalerelementet, ellers normalt. Skrudde av igjen og lot alt bli helt kaldt, på igjen. Tyst høyttalerelement. Kryssbyttet monoblokker og testet på motsatt høyttaler (mens jeg håpet at problemet ikke besto av DC i fatale mengder på forsterkerterminalene). Problemet fulgte monoblokken, ikke høyttalerne. Så jeg har en død UcD700, truffet av kanonskudd fra festningen. Eller bare av alderdomssvakhet siden den næmer seg 20 år.

    Men jeg har jo også en liten stabel med andre forsterkere liggende, så de to UcD700 gikk ut av stabelen og litt mer kompakte UcD180HG gikk inn. Funket som en drøm. Disse Beyma 12P80Nd-elementene tåler tydeligvis en del mishandling uten å ta skade. Og jeg har tilfeldigvis både et ekstra UcD700 forsterkerkort og matchende strømforsyning liggende i kjelleren, så den defekte monoblokken får ta sin plass i køen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Beyma'ene skal tåle 1000W da. Det er jo litt mishandling det....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn