Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvit Orion, ja. Lekkert!

    For drodlingens del: Er det mulig å få til en lignende visuell fremtoning med 21"?

    Hva med å klemme 21-tommer'n sidelengs inn i en N-formet baffel? Får ikke tegnet noe her jeg sitter, klarer dere å se for dere? Stående, vendt sideveis, i den diagonale streken på N'n? Høyden blir vel ikke så ulik 2x10". Dybden må vel økes en del, men likevel..
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    Ser at jeg blir nødt til å lese hele tråden på diyaudio.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Helsinki er en utstrålingsbastard, og det vil også Zombys forslag være. Det er ikke aktuelt å endre vinkelen på utstrålingsåttetallet. Nullene skal være på siden i hele frekvensområdet.

    Linkwitz, ikke Salmi, mao. ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helisinki er en dipol med vanlig flat baffel, vendt sideveis. Det blir noe annet.

    Spredningen fra en N-baffel vil vel gå mer eller mindre rett forover og bakover mellom 'åpningene'. Det blir vel mer som en H-baffel bortsett fra at elementet er skråstilt. Tipper at baffelåpningenes orientering har mer å si enn elementets orientering?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig. Så som så med leseferdighetene her også ja.

    Apropos Helsinki: Dipolbass, montert sideveis. Mellomtoneprinsipp?. Diskant foroverfyrende i waveguide. Såvidt jeg forstår har hvert element sitt eget prinsipp, altså. Ikke at det ikke kan låte bra.

    Men ok. Drodledipolen skal prototypes. Den blir prinsipielt svært lik Orion+. Men den kommer ikke til å likne på den.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helsinki er, sånn jeg har forstått det, ganske lik Revolution. Mellomtonen sprer i kardioid, ved hjelp av ventilering i kanten av 'luftfilteret'. Diskanten det samme ved hjelp av waveguiden. Forskjellene er at bassen er fast sidelengs, og at mellomtone og diskant er rettet oppover for å unngå gulvrefleksjoner. Takrefleksjoner kommer som regel litt senere, i tillegg er 'rett fram-aksen' rettet slik at de sterkeste refleksjonene treffer bak lytteposisjonen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Hvorfor vil alle ha så smal baffel som mulig?
    For min del, rent estetiske hensyn. Høyttaleren blir mindre dominerende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Hvorfor vil alle ha så smal baffel som mulig?
    Jeg vil ha en så liten høyttaler som mulig. Er den bred kan den være grunn. Men den må passe i stuen min og ta minst mulig av utsikten fra skyvefeltet.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    De 21" wooferne virker jo ganske interessante.

    Hmmmm, 2 stk 21" per side 30-300Hz .... :D

    ;)


    edit: Men membranarealet til ett av disse 21" elementene er såvidt større enn 2 x 15" ?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Helsinki låt innihelsikes bra på Horten messa i fjor, og da spesielt dette med perspektiv. Sjelden å høre så frigjort lyd. Det var litt magisk.

    (Forøvrig ble demoen litt skjemmet av en lystklingende/bassfattig vinyl-kilde, men det er en annen sak).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helsinki vil jeg si, basert på lytterinntrykk på Horten messen, er nærmest en feilkonstruksjon. Fikk lytte en god del til de alene og med ulike plasseringer. Man må velge mellom enten god bassgjengivelse eller god (åpen og luftig) diskant. Begge deler får man ikke, noe PM audio også indikerte. Men de hadde mange gode egenskaper. Lettplasserte og lite rombidrag, sånt liker jeg. Dynamikk og skikkelig transientrespons hadde Helsinki dog ikke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette blir vel en avsporing, men.. Jeg er bestemt enig med pedal, og kan rett og slett ikke begripe hva du mener orso.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fikk også litt av samme inntrykket, orso, men hjemme hos Paul spilte de med "nok" bass og veldig flott gjengivelse oppover. Dette var da med tilsynelatende vill toe-in, men det funket meget godt.

    Litt dyre i forhold til hva man får av evne til max volum og slam, men musikalske og interessante konstruksjoner er det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Dette blir vel en avsporing, men.. Jeg er bestemt enig med pedal, og kan rett og slett ikke begripe hva du mener orso.
    Jeg er helt enig med pedal sine tilbakemeldinger. Jeg opplevde også det, men samtidig var det svakheter som jeg indikerte. Bassen var altfor tam og gav for lite nivå når bassene pekte mot sideveggene. Snudde man bassen til å peke mer mot lytteposisjon ble bassen veldig mye bedre, men da mistet man en del av nivået og "luftigheten" (hifi uttrykk) i diskantområdet. Så det var enten eller på dette punktet. Som sagt, så benektet ikke representanten fra PM audio dette da jeg snakket litt med han etterpå.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    De vite "øyene" som mellomtone og diskant er montert i på Helsinki skulle tydeligvis vært justerbare! Valentino, gleder meg å se fortsettelsen på drodlingen, når går det fra papir til MDF?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino:
    Hva vil noe slik du skisserer koste omtrentlig i deler?
    Dipoler i anlegg nr. 2 hadde vært snadder.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo prøve å svare litt, mine 300b har jo samme diskanter og nesten samme basser. Litt under 5000,- pr diskant og ca. 2500,- pr 12". 8" Seas kjenner jeg ikke men den finner du sikkert på dynabel.no
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    12SW1300Nd ligger ca. 100 euro/stk. over 12P1000Nd i nettbutikken jeg sjekket.

    Mvh. Johan
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Helsinki låt innihelsikes bra på Horten messa i fjor, og da spesielt dette med perspektiv. Sjelden å høre så frigjort lyd. Det var litt magisk.

    (Forøvrig ble demoen litt skjemmet av en lystklingende/bassfattig vinyl-kilde, men det er en annen sak).
    -Noe bassterk høyttaler med dypbasstrøkk à la Ragnarok er det jo langt i fra. Da må man nok til med, nettopp, subwoofere. Med det var noe magisk med perspektivgjengivelsen...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser for meg at Drodledipolene skal få hjelp under 40Hz, ja.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Valentino,

    Hva med å overtale thestig til å lage en bassdipol der han sitter inni dipolen?

    Ja du leste riktig - inni dipolen! Inni høytaleren! Det gjør man uansett på lange bølgelengder så like godt å gjøre det beste utav det først som sist. Og mannen har jo et eget hus for fattern!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Da må du ha noen basselementer foran deg. Og noen bak. Resten kan du regne ut selv. ;)

    Jeg tror elementene skal være koplet slik at du ikke får dipoleffekten fra hver av de. Det idelle er vel å montere dem i ytterveggene. eller i alle fall slik at man får en ren og ubesudled push-pull konfigurasjon lnnvendig.

    Hifiannekset til thestig; Verdens største basshøyttalerkabinett; Inngang her.

    Jeg har steintro på konseptet. Men det er ikke enkelt å perfeksjonere. Kreves noen nye DSP algoritmer. Dog kan man fjerne den akustiske effekten av front- og bakvegg på denne måten. Burde gi litt sånn storsal-basslyd. Og det er ikke en enkel sak å få til. Hvis du får Stig på glid så er jeg villig til å kikke nærmere på dsp-siden av det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ofte så gir det et kreativt løft å tenke "outside the box". Men andre ganger er det omvendt ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det finnes AES papers med interessante resultater på beslektet konfigurasjon...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prinsipielt kunne man løse det med et trykkammerarray bak i lokalet, ikke sant? Skal prøve å sette nye griller i hodet på ham, men det gjelder å gå riktig frem. Drodledipolen er selvfølgelig langt viktigere. For meg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Trykkammer bak og trykkammer foran. I prinsippet. Men om dipolens fantastiske egenskaper skyldes spredningsegenskapene eller fraværet av noe som skjer inne i en bokshøyttaler er vel ikke helt på det rene eller...

    Forøvrig enig i at dipoldrodling er viktigere enn det meste... Noe skal vi jo ha å bruke hjernen på i disse valgkamptider også 8)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    Bx skrev:
    .... Men om dipolens fantastiske egenskaper skyldes spredningsegenskapene eller fraværet av noe som skjer inne i en bokshøyttaler er vel ikke helt på det rene eller...
    Sannsynligvis en kombinasjon. Uansett er det svært vanedannende. ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Da må du ha noen basselementer foran deg. Og noen bak. Resten kan du regne ut selv. ;)

    Jeg tror elementene skal være koplet slik at du ikke får dipoleffekten fra hver av de. Det idelle er vel å montere dem i ytterveggene. eller i alle fall slik at man får en ren og ubesudled push-pull konfigurasjon lnnvendig.

    Hifiannekset til thestig; Verdens største basshøyttalerkabinett; Inngang her.

    Jeg har steintro på konseptet. Men det er ikke enkelt å perfeksjonere. Kreves noen nye DSP algoritmer. Dog kan man fjerne den akustiske effekten av front- og bakvegg på denne måten. Burde gi litt sånn storsal-basslyd. Og det er ikke en enkel sak å få til. Hvis du får Stig på glid så er jeg villig til å kikke nærmere på dsp-siden av det.
    Det gir meg assosiasjoner til true infinite baffel, with a twist.

    En basseksjon i veggen i hver ende av romet (forran og bak lytteposisjonen), som spiller i motfase. Det fungerer antagelig best (uten DSP o.l.) for frekvenser hvor en halv bølgelengde er vesentlig lengre enn avstanden mellom basseksjonene. Dersom det skal realiseres som et «passivt» system (uten DSP) er det antagelig fornuftig å sikte mot maks 1/4 bølgelengde. Edit: Dvs at basseksjonene i hver ende arbeider i «push-pull» omtrent som en compound-bass.

    mvh
    KJ
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Yess,

    Push-pull. Og så *litt* dsp 8) for å perfeksjonere den akustiske balletten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmm, ja, det er en mulighet ettersom DrodledipolenTM skal drives av en datamaskin.

    @ hifiguru: Fra papir til MDF i september. Beyma har ferie ut august, så det er ikke basser å få bestilt før den tid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En prototypearbeidstegning, se vedagt pdf.

    H104, B34, D20. Ingen tilbakelening. Ytre skall 12mm MDF, indre struktur 21mm, mellomtonebaffel 16mm.
    Mellomtone og diskant avkoblet mot avkoblet baffel (nettopp!). Forsterkerne monteres på sideveggene ved diskanten. Det skal tilføres masse med blybarrer i hjørnene i bassavdelingene. Innfelte stofframmer foran og bak.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der kan bli lekkert! Hadde det vært en idé å sette bassene i push-pull i baffelen, dvs med det ene elementet reversert i baffelen? (Altså ikke i husveggene...) Linkwitz mener at dette reduserer forvrengningen med 20-30% i Orion, som måler < 0,5 % ved 50 Hz, og jeg ser at andre har vært inne på samme tanke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er en tradeoff det der. Tangen foretrekker å dele så høyt som 300Hz i prototypene (med 21") som han har spillende nå, og da funker visst ikke slik vending så godt. Vi har diskutert det, mao.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Jeg skal ha dette inn i stuen og beholde fruen. ;D
    Tangen har regnet litt. Paret skal kunne klare 101dB ved 40Hz, men siden det skal suber inn fra den frekvensen og ned tjener vi 6dB der. Dette vil klare å spille høyt nok og vel så det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Mye bedre formgivning og proporsjoner. Spennende.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Ja. Jeg skal ha dette inn i stuen og beholde fruen. ;D
    Tangen har regnet litt. Paret skal kunne klare 101dB ved 40Hz, men siden det skal suber inn fra den frekvensen og ned tjener vi 6dB der. Dette vil klare å spille høyt nok og vel så det.
    Jammen da blir det single-ended-ice-tubes da!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn