Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    jeg er også i dipolmodus om dagen, ref mitt orion-lookalike prosjekt. Jeg tror jeg har vært gjennom noe av den samme tankeprosessen som du er inne i.

    Valentino skrev:
    ... det er jo intet poeng i dipoler om de ikke får (mye) rom mellom seg og frontvegg.
    Uff, det der er en liten hodepine for meg også. Dipol-prosjektet ble starta mens jeg enda var ungkar. Det spørs om jeg får tillatelse til å dra dem så langt fram på gulvet som må til når alt kommer til alt. Jeg har gjort noen forsøk med hjemmelagd diffusor. Det var meget vellykket for diskant/mellomtone. Jeg kjørte blindtest med en kompis. Det var ingen sak å høre om man hadde diffusor eller ikke. Det hørtes ut som om frontveggen bare ble borte. Diffusoren var ca30cm dyp og skulle fungere fra 250Hz og oppover om jeg husker riktig. Her er et bilde av den bak båndhøyttaleren min:


    Om man satser på hybrid med kassebass, kan diffusor hjelpe deg å komme nærmere frontveggen.

    Valentino skrev:
    2. Audiolense ville være en mulighet. Men jeg ser først og fremst for meg "tradisjonell" digital EQ.
    Du mener pc? Eller DCX2496? Jeg kjører pc og tenker å investere i audiolense eller Acourate etterhvert.

    Valentino skrev:
    Og Dipoler er brede.
    Tjah, orion er jo ikke så bred? Det er da vel bare å bruke mange mindre elementer i høyden? Jeg så at noen mente beymabassen hadde for lav Q. Linkwitz driter tynt i det og kjører på med effekt istedet. XLS-ene har en Qts på 0.17(!)

    Nok drodling, tilbake til hverdagen,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Ved å guffe på med masse EQ og masse effekt introduserer du faseforvrengning. Linkwitz gjør det, men det er ikke akkurat enighet om at det er en god løsning.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke alle som hører fasevridning like godt heller da. De fleste hører ujevn frekvensgang langt enklere.
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    DIY_dude skrev:
    Ved å guffe på med masse EQ og masse effekt introduserer du faseforvrengning. Linkwitz gjør det, men det er ikke akkurat enighet om at det er en god løsning.
    Hei igjen,
    jeg hører til den lydige menighet under Linkwitz her, i alle fall foreløpig. Er det ikke slik at en dipol-høyttaler oppfører seg som et minimum-fase system for lave frekvenser? En EQ som klarer å rette opp dette vil også rette opp fasen. Det du kaller faseforvrengning vil jeg heller kalle fase-reparasjon ;)

    Jeg har forøvrig sansen for framgangsmåten med å bruke basser med høy Q i en dipol, men de er ikke så lette å finne. Her er en gammel side jeg nettopp snublet over:
    http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/reviews/stereophile_carver-ALS.htm
    "To underdamp a woofer you have to reduce the size of the magnet. As the magnet size is reduced, the electrical Q of the driver increases, and with it its total Q. The problem is that the efficiency of the woofer is reduced at the same time. The absurd conclusion of this scenario is zero magnet, zero efficiency, and of course zero cone motion."

    ØE
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Dipol er veien til et lykkeligere liv, mindre flass, god fordøyelse, snille barn, lengre ferie og annet du kan ønske deg....
    Ihvertfall er dipolia sterkt vanedannende, og vanskelig å kurere. ( dipolia abstinensis oppstår ved hjemlån av vanlige finerkasser )
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.285
    Torget vurderinger
    1
    Det var en lekker høyttaler! Er det DIY? I så fall håper jeg du kan legge ut flere bilder!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Synes det uansett bør legges ut flere bilder. Du verden den var snasen :)

    Mvh
    Sniff
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det er en G. Fredriksen konstruksjon, men det finnes bare 1 par, dermed er det vel i nærheten av DIY kategorien?
    Den ble bygd fordi jeg ville ha Martin Logans CLS sin åpenhet og fullskala-fremstilling i stua, men med mere tilstedeværelse i bassen enn CLS hadde. Jeg brukte to aktive 15" subber, men integreringen med CLS var håpløs, selv med trinnløs fasevender og nivåkontroll.

    Mangerelementet gir mye av kvalitetene til CLS, men må dempes litt i bakkant i mitt rom for å unngå hardhet i øvre mellomtone. Fostex banddiskant leverer litt stjernestøv der oppe fra ca 15khz og posisjoneres inn litt i bakkant av de andre elementene for å måles inn i fase. Rommet gir meg en dipp mellom 80-90hz, samtidig som det leveres ren og artikulert bass ned til 23hz uten å falle mye på veien.
    7 stk 8" fra Scanspeak utgjør bestykkningen i bass.

    Delefilteret er justerbart med tanke på bassnivå, og pr idag dipper jeg under 3 ohm for å få den bassen jeg vil ha. Høyttaleren er i prinsippet lettdrevet, men trenger masse krefter for å levere optimalt i bassen. Nå koser den seg med 70w klasse A fra single-ended pentode (GU81)

    Kjører kanskje en egen tråd en gang om anlegget, denne skal få handle om Val's fantasier :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det skal det G, men jeg må bare skyte inn at når jeg blir stor, vil jeg også ha slike høytalere.
    Og for dem som lurer, ja, jeg har hørt disse høytalerne mange ganger i forskjellige rom og med forskjellig elektronikk.
    VIL HA VIL HA!!!
    Her er det luft, pondus, presisjon, englestøv, brutalitet, mykhet- egentlig alt hva et musikerhjerte begjærer.

    btw:
    Jeg stiller gjerne m kamera og haukeblikk om det skulle være behov for det ved en eventuell tråd
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Den der var lækker!

    Gunzi skrev:
    7 stk 8" fra Scanspeak utgjør bestykkningen i bass.
    Vet du hva slags elementer som er brukt? Hva er delefrekvensene?

    mvh,
    ØE
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vi alle kan fantasere om alt annet enn apekister i denne tråden om vi vil.

    Selv har jeg tenkt tanken på at det kanskje ikke er nødvendig å finne opp kruttet på nytt. Det konstrueres jo en dipol med Beyma-AMT og SEAS Excel 8" i Løten for tiden, og jeg ser ikke bort fra at det kunne nære mulig å få til en lav tilbakelent variant med 18" for folk som er avhengige av å beholde utsikten.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal bli spennende å høre mer om hva som blir resultatet av denne "Løtendipolen"
    Det er i allefall et prinsipp som tiltaler meg.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Dette med å bevare utsikt og oversikt og hensikt...
    En vertikal dobbel ripol, går den helt på tvers av drodlepolen, eller ?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    oyvine skrev:
    Den der var lækker!

    Gunzi skrev:
    7 stk 8" fra Scanspeak utgjør bestykkningen i bass.
    Vet du hva slags elementer som er brukt? Hva er delefrekvensene?

    mvh,
    ØE
    Bass-elementene er Scanspeak 21W8555
    Akustisk deling ligger på ca 250Hz mens elektrisk deling i filteret (1 ordens) ligger på ca 300Hz.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Dipol er veien til et lykkeligere liv, mindre flass, god fordøyelse, snille barn, lengre ferie og annet du kan ønske deg....
    Ihvertfall er dipolia sterkt vanedannende, og vanskelig å kurere. ( dipolia abstinensis opptrår ved hjemlån av vanlige finerkasser )
    Har man plass til det, og får hjemmeaksept, så er det ikke et problem. For oss andre dødelige, er det ikke like enkelt. ;)
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    nå er det lenge siden det har vært noe drodling om drodlepolen. Lyngdorf har en kul semidipol:
    http://www.lyngdorf.com/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=111

    Deling på 300Hz og bassene inntil frontveggen. Det er sikkert litt lettere å komme nær frontvegg med en slik løsning? Forutsetningen er justerbar tidsforsinkelse mellom bassen og resten(digitalt delefilter mao).

    På tide med en is, vi drodles!
    ØE
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hovedhøyttalerne bør nok like langt frem på gulvet som ved andre dipoløsninger.
    Men det var pent dette her!

     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Disse kan plasseres nærmere bakveggen da dipolen kun er ned til 300 Hz. Lyngdorf anbefaler at en først prøver med "three feet" fra bakvegg, dvs. drøye 75 cm (?)

    I tidligere tråder har det vel vært nevnt at 60 cm kan gå ved såvidt høy nedre grense for dipolen.

    I tillegg kan en legge inn diffusor på bakvegg (vil jeg tro)

    Mvh Gisle
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker!

    De har jo ingen bakoverrettet diskant, så de er jo bare dipol fra 300 til 1600 Hz.
    En annen sak er at der jeg virkelig synes dipoler har noe for seg er i bassen...

    3 fot er 91.5cm, sånn ca.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Enig om at dipolenes sterkeste kort er bassen. En annen ting med disse Lyngdorfene er at de har en solid spredningsmessig diskontinuitet mellom mellomtonen og diskanten. Jeg er ikke sikker på at det er en god løsning. Sigfried Linkwitz ser ut til å være sikket på at det ikke er det. Hans siste Orion har bakoverrettet diskant i motfase.

    Nei, Val. Det må nok bli Jamo på deg, tror du ikke?

    Edit: Nei, vent... Den har jo også pakket inn baksiden av tweeter'n.

    Så, da får du heller finne fram stikksaga og installere trekkspill i toppen.  ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tangen og jeg har drodlet litt sammen:



    Dipol basskabinett med to foroverfyrende Beyma 12" av den nye typen med 20mm p-p slaglengde, delefrekvens ca. 300Hz.
    Toppen er også dipol med Beymatrekkspill (tilsvarende den i Duke 300B) og Seas Excel Al-Mg 6.5".
    Totalmål b33 d20 h102. Sort frontstoff og bakstoff, hvit lakk, 5mm radius på alle utvendige hjørner. Myk avkopling mellom bass- og topp"kasse".
    Vinkel 5o fordi det ser kult ut. Om høyttalerne skulle stått rett opp og ned ville diskanten havnet øverst.

    Mine eksisterende Ragnarok 212 ville måtte ta seg av bunnoktaven, tilsvarende løsningen på Linkwitz Orion++

    Fordrer 6-kanals DAC og PC-styrt delefilter (Behringer DCX 2496 ville fremdeles kunne ta seg av Ragnarokene.)

    Nuvel.
     

    Vedlegg

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Regner med at vinklingen og diskanthøyden er tilpasset avstand/høyde mot lytteplassen ?
    Hva med et justerbart ledd i overgangen slik at du kan tune direktiviteten til diskanten ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det. Jeg ser ikke noe behov for å tune høyden på diskanten selv. Det er så mye man kan gjøre inni datamaskiner.

    Etter at jeg har sovet på det ser jeg at dette her er jævla godt drodlet, og at dette kan kjøre allerede med en RME FF400 som konverter. Oj. Om ikke billig morro så iallefall en grei start. Fjong konverter kunne komme senere.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Oj, tøfft, er det samme basselementer som i mine duke 300b også? (sikle, hvor la jeg motorsaga, har en bakplate som skal vekk hehehe) ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Duke 300B har vel samme basser som Ragnarok 212, 12P1000Nd.
    Bassene som er tenkt brukt i denne inkarnasjonen av drodleDipolTM er 12SW1300Nd.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Du bør nok være forsiktig nå, Val.
    Blir du vant til åpne bafler er det nytteløst å gå tilbake til bokser igjen...

    ;)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som trodde 24" var forbeholdt TV'n på barnerommet ;D

    Dette trøkker nok ganske bra ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    mteinum skrev:
    Ser at tangen er i mål med sine ! :eek:
    Hvor fant du denne, jeg ser den ikke på hjemmesiden? Pris? specs?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.233
    Valentino skrev:
    Hovedhøyttalerne bør nok like langt frem på gulvet som ved andre dipoløsninger.
    Men det var pent dette her!

    Ser ut til at Lyngdorf har løst kabel-problemet på en oppsiktsvekkende måte også. ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Ser ut til at Lyngdorf har løst kabel-problemet på en oppsiktsvekkende måte også. ;D
    Ah, trådløst. Noe å strekke seg etter for andre skeptikere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Han deler subene ved 25Hz, noe som er betryggende. Var litt redd delingen skjedde vesentlig høyere og da ville ikke grafen ha sagt så mye om dypbassen til dipolene. Litt av en graf. Utseendet på høyttalerne kan vel diskuteres.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg syntes de ser fine ut. litt pirk. Jeg ville ha byttet de blanke skruene på mellomtone elemenet med sorte 8)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Tangens prototyper. Min far og jeg hadde hifiekspedisjon til taigakanten i formiddag. Joa, det er saker dette her.

    Det blir mer drodling. Ideen om 6,5" mellomtone er forlatt. Det er nå snakk om Excel 8" som i Tangens prototyper og Linkwitz Orion. Kabinettet er ikke todelt lenger. Ideen er nå å softmounte baffelen til mellomtone+diskant i stedet. Enklere og billigere kabinett da og det hele blir også penere å se på. Noen synes denslags er viktig.  8)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dipoldrodlere henger hos Siegfried. Jeg fant dette bildet her:



    Linkwitz Lab Orion++ i hvitt. Yummy!  ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tøffe høyttalere. Tror det hadde vært bedre med denne på veggen.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skal bli spennende å følge prosjektet, og lytte til resultatet.

    Rommet må med! Bare se Oddgeirs kommentar til Beethovens 9:

    Det er litt uvant å høre slik musikk utendørs, klangen fra rommet er borte, og det blir litt tørt.

    Linkwitz har skjønt det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn