Bilstereoforsterker i stua - En god ide?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hei!

Eltek har gode tilbud på bilstereoforsterkere. 1400 for en 2*150w. Ser ut til å være av god kvalitet også. Hva må til for å bruke slikt i heimen? F.eks. et bilbatteri, en billader og en elektrolyttkondensator eller to?

Mvh
Sniff
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Nei, kan ikkje se at det er nokon god idè. Det vil fungere, men kjøp deg heller ein vanleg forsterkar til samme pris som det bilforsterkar, bilbatterier, billadar og kondensator koster. Dessuten er det skummelt med bilbatterier i staua. Knallgass når du ladar = skummelt.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hm, særlig det siste der var jo et godt poeng. Dessuten estetisk utfordrende med en slik løsning.
Mvh
Sniff
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Det går da an å skaffe seg en vanlig 12V strømforsyning som går på 220-240V strøm.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
frans skrev:
Det går da an å skaffe seg en vanlig 12V strømforsyning som går på 220-240V strøm.
Joda, men skal de levere vesentlig med effekt og holde jevn spenning blir de fort ganske dyre.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
roffe skrev:
frans skrev:
Det går da an å skaffe seg en vanlig 12V strømforsyning som går på 220-240V strøm.
Joda, men skal de levere vesentlig med effekt og holde jevn spenning blir de fort ganske dyre.
Det blri fort like mye eller mer for en slik strømforsyning.
Utstyr som er laget for å gå på ca 12V passer best der 12V er eneste kilde.
 
A

audiosan

Gjest
altså. har dokker hørt om gele batteri. null knallgass og vedlikehold. har sjøl on bilforsterker te sub hjem.
det funke utmerket.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Alt det har vi hørt om ja. Og det fungerer sikkert.
Men noen god ide er det ikke.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg hadde ikke hørt om gelebatteri, bare så det er sagt, altså. ;)

Men uansett er en forsterkerløsning med ladere og batterier eller ekstern 12V strømforsyning så dyr og/eller upraktisk at jeg ikke ser noe fremtid som bilstereoforsterkere i stueløsninger. Ingen god ide.
 
A

audiosan

Gjest
vil ikke si det trenger å være dyrt da. betalte totalt ca 3000 jeg. fikk gelebatteri billig da. men alt skal snart i bil.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
audiosan skrev:
altså. har dokker hørt om gele batteri. null knallgass og vedlikehold. har sjøl on bilforsterker te sub hjem.
det funke utmerket.
Det har vi hørt om, men sist eg hørte om det var det ikkje akkurat gi- bort pris.

Reknestykke 1:
Strømforsyning, vanleg 2x150W klasse AB forsterkar: 2x150W=300W. Ca 50% virkningsgrad betyr at 300W/0,5=600W skal inn. I=600W/12V=50A. Det er jo litt strøm som skal leverast med andre ord.

Reknestykke 2:
Forsterkar: ~2000kr
Kondensator: ~1000kr
Batteri: ~1500kr?
Ladar, 40A: ~1500 kr
Totalt ~5500kr

Men då har du altså ladar med starthjelp på hjul i staua, lett tilgjengeleg til ein kvar tid, det må jo trekke positivt ;)
 
A

audiosan

Gjest
betalte 500 for gelebatteri jeg. kondensator trengs ofte ikke grunnet korte strømkabler og hurtig batteri. lader kostet meg ca 300.
den kan stå i 24/7.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Sniff skrev:
Hei!

Eltek har gode tilbud på bilstereoforsterkere. 1400 for en 2*150w. Ser ut til å være av god kvalitet også. Hva må til for å bruke slikt i heimen? F.eks. et bilbatteri, en billader og en elektrolyttkondensator eller to?

Mvh
Sniff
Husk at dette er ved 4ohms høyttalerlast. Bilhøyttalere har ofte lavere impedans, nettopp fordi de skal kunne spille høyere ved lave spenningsverdier. Du bør være klar over at for nominell impedans på 8 ohm gir denne neppe mer enn 2x75Watt, og bør dermed sammenlignes med nettspenningsbaserte forsterkere på den effekten.

Om man er villig til å importere, så finnes det prismessige alternativer til bilstereo i stua, sjekk f.eks. her:
http://www.diykits.com.hk/Little Dot.htm
http://www.diykits.com.hk/

Det står ikke pris på sidene, men i andre fora rundt omkring (googlet litt), så ligger prisen på drøye 300$ inkl frakt, men mva kommer i tillegg. Da har man et komplett produkt til en definitivt konkurransedyktig pris og med en enkel fjernkontroll.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Klar over det med impen. Så skikkelige ut de kittene på linkene, og rimelig, men jeg er ute etter rimlige løsninger for et aktivt oppsett. Vi titter videre.

Mvh
Sniff
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Sniff skrev:
Klar over det med impen. Så skikkelige ut de kittene på linkene, og rimelig, men jeg er ute etter rimlige løsninger for et aktivt oppsett. Vi titter videre.

Mvh
Sniff
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18639.0.html

LM3886 er er god, ikkje la deg lure av at det er ein integrert krins. Synast det er bra lyd rett og slett. Du kan få opp i 50W pr kanal til ein pris på omtrent 500kr pr kanal. Bygger du fleire kanalar vil prisen gå noko ned. Du kan også paralellkople og kjøre balansert og då blir det 200W som kan hentast ut. Se nederst på denne sida: http://linkwitzlab.com/xo_eq.htm
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Det der så veldig interessant ut. Hm, tenke tenke.

Mvh¨
Sniff
 
Topp Bunn