Ønsker anbefaling Bilstereo Treng tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette prosjektet er ikke gått opp i røyk.
    Men utsatt pga permittering, jobbing og andre prosjekter.
    Cabasse har levert høyttalerne i bilen. Det er det ingen tvil om.
    Nå er det lite som vibrerer i bassen. Spiller klokkeren og ganske bra. Men ikke som Focal.

    Så det vil komme ilag med demping av dører.
    Planen er også en Audison forsterker pluss en aktiv sub. Med mindre jeg gidd bygge sub. Bygger jeg sub, blir det soleklart Focal der også.

    Så tråden og planen er ikke glemt
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LM: Det er Cabasse, ja? Tenkte jeg det ikke... Et merke som tross alt vet hva de gjør, så hvorfor ikke da la det bli med dempinga og forsterkeren?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Godt å lese at du ikke er ferdig med prosjektet. Liker at du vurderer en aktiv sub. Jeg har noen tips hvis du går for litt effekt - enkel tiltak for å sikre strømforsyning.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    LM: Det er Cabasse, ja? Tenkte jeg det ikke... Et merke som tross alt vet hva de gjør, så hvorfor ikke da la det bli med dempinga og forsterkeren?
    Ja det er vist det. Men selve elektronikken er eller var Clarion selv om det stod Cabasse på utsiden.
    Kenwood har mange ganger kreftene til det Clarion anlegget. Var en helt enorm oppgradering. Det hadde ikke jeg trodd. Hadde trodd en fikk litt bedre og at det var høyttalerne som var det svake ledd. Men der tok jeg feil.
    Spiller mye høyere. Mye klarere. Mye mer dynamikk både i bass og mellom bass. Faktisk de beste orginal høyttalerne jeg har hørt i en bil.
    F. Eks Harman Kardon i en ny BMW til oppimot millionen som en kompis har spiller skuffende dårlig mot mitt anlegg. Da spiller anlegget til en arbeidskollega jeg kjører ilag med mye bedre. Rav4. Han har sub også som seff hjelper på. Men det spilte mye bedre enn i bmwen.

    Tok en kjapp titt og det ser ut som Cabasse ja.
    Ser litt mer seriøst ut enn clarion. Så det forklare litt.
    Er jo kjekt å bytte ut da hehe.. Men liksom ikke hast nå.
    Skramlingen i dørene fra lavbassen er også borte, bare skjelden jeg høre noe nå hvis det kommer noen toner som trigger.
    Hører på Dance kanalene så regel og litt guff på.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Godt å lese at du ikke er ferdig med prosjektet. Liker at du vurderer en aktiv sub. Jeg har noen tips hvis du går for litt effekt - enkel tiltak for å sikre strømforsyning.
    Ja.. Vi slutte ikke av.
    Corona permitteringen blir det vel slutt på etter hvert. Litt på is nå. Men ikke sluttet av nei!
    Nei, fy! Det sku tatt seg ut
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bilen vart solgt.
    Så nå blir det oppgradering av Volvo XC70 d4 AWD 2015 Summitt

    I første omgang blir forsterker skiftet ut med Match PP86DSP muligens.
    Den originale er for liten.

    Har tenkt vider tanken med Sub, men da må en legge opp strøm til en ekstra forsterker.

    Hvor mye strøm bruker en klasse D bil subforsterker?

    Noen som vet om det finnes nok strøm baki bilen eller om en må ta fra batteriet fremme?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Bilen vart solgt.
    Så nå blir det oppgradering av Volvo XC70 d4 AWD 2015 Summitt

    I første omgang blir forsterker skiftet ut med Match PP86DSP muligens.
    Den originale er for liten.

    Har tenkt vider tanken med Sub, men da må en legge opp strøm til en ekstra forsterker.

    Hvor mye strøm bruker en klasse D bil subforsterker?

    Noen som vet om det finnes nok strøm baki bilen eller om en må ta fra batteriet fremme?
    kommer helt an på effekten du ønsker, beste er jo ekstra batteri og ha større dimensjoner en en faktisk trenger for og være sikker sjekk Bassbrothers og hør med de, anbefaler virkelig denne butikken 👍
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    kommer helt an på effekten du ønsker, best er jo ekstra batteri og ha større dimensjoner en en faktisk trenger for og være sikker sjekk Bassbrothers og hør med de, anbefaler virkelig denne butikken👍
    [/SITAT]
    Var dei jeg skal kjøpe fra. Når det blir aktuelt. Jeg er ikke den som rir den dagen jeg saler 😂
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hehe skjønner 😋 driver selv prosjektet med B&O i min 2014 A3 Sportback med ny monoblokk og egen kasse og 12" GZ GZRW 30D2 element med dyp tuning på kassen så blir spennende med resultatet 🙂

    Edit: Litt køddent system og begi seg ut på mtp optisk MOST osv men satser på dette blir artig og rått, har to kasser å skifte ut om hverandre hvis jeg føler for det.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hehe skjønner 😋 driver selv prosjektet med B&O i min 2014 A3 Sportback med ny monoblokk og egen kasse og 12" GZ GZRW 30D2 element med dyp tuning på kassen så blir spennende med resultatet 🙂
    Spennende det.

    Trodde pittelitt kanskje at jeg kunne stjålet strøm fra en plass til sub forsterker baki der.. Men tror ikke det hvis det er 2x25A sikringer på den som skal vere under setet. Da blir det vel minst det på en som skal drive sub.. Akk da må jeg vel gjøre som på 90 tallet.. Hehe... Legge opp strøm.. 😏
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Spennende det.

    Trodde pittelitt kanskje at jeg kunne stjålet strøm fra en plass til sub forsterker baki der.. Men tror ikke det hvis det er 2x25A sikringer på den som skal vere under setet. Da blir det vel minst det på en som skal drive sub.. Akk da må jeg vel gjøre som på 90 tallet.. Hehe... Legge opp strøm.. 😏
    Hehe ja kan gå med ville da prøvd 4 ohm først om du får koblet det opp sånn men blir et sjansespill samme som med meg... Originale forsterkerne er lite å skryte av generelt sett..

    Litt av det jeg har hatt å holder på med: Kasse som er ferdig sparklett å som skal lakkes i blå med klarlakk over samt hjørner på kassa skal f beslag 🙂
    IMG_20200912_115029 1.jpg
    IMG_20200826_203833.jpg
    IMG20220820181846.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Bilen vart solgt.
    Så nå blir det oppgradering av Volvo XC70 d4 AWD 2015 Summitt

    I første omgang blir forsterker skiftet ut med Match PP86DSP muligens.
    Den originale er for liten.

    Har tenkt vider tanken med Sub, men da må en legge opp strøm til en ekstra forsterker.

    Hvor mye strøm bruker en klasse D bil subforsterker?

    Noen som vet om det finnes nok strøm baki bilen eller om en må ta fra batteriet fremme?
    Du må nok strekke kabel fra batteri i grei kvadrat. Ingen vei utenom det dessverre :)

    Sleng på en grei kondensator bake ved forsterkeren også når du først er i gang så har du så det holder i massevis :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hehe ja kna gå med ville da prøvd 4 ohm først om du får koblet det opp sånn men blir et sjansespill samme som med meg... Originale forsterkerne er lite å skryte av generelt sett..

    Litt av det jeg har hatt å holde på med: Kasse som er ferdig sparklett å som skal lakkes i blå med klarlakk over samt hjørner på kassa skal f beslag 🙂 Vis vedlegget 842786 Vis vedlegget 842787
    [/SITAT]


    😊

    Ja må ha noe skikkelig.
    Og nå er det jo DSP ++ på dagens forsterkere så er svære greier😁

    Skal jeg ha sub kan jeg få signal av evnt en Match PP86DSP som erstatter dagens forsterker vertfall.

    Baki her er det stor plass 😊
    FB_IMG_1661013003118.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Du må nok strekke kabel fra batteri i grei kvadrat. Ingen vei utenom det dessverre:)

    Sleng på en grei kondensator bake ved forsterkeren også når du først er i gang så har du så det holder i massevis:)
    [/SITAT]
    16 kvadrat nok til klasse D, regner jeg med?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Blir ikke mye spenningstap med 16 nei.
    Kl D trekker jo ikke stort heller.
    Spørs hva effekten skal være det men satser på det ikke blir problemer med dette, 16 er lite til vanlig men disse fra Match kan klare seg på originale ledningsnett også så satser på 16 skal gå bra hvis det kun er Match og ikke andre trinn som skal inn.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Blir ikke mye spenningstap med 16 nei.
    Kl D trekker jo ikke stort heller.
    [/SITAT]
    Er jo det jeg tenker også..
    Regnestykket over viser jo 30 (28, noe) kvadrat på erstatning forsterker Match PP86DSP.
    Det blir bare tull. Den erstatter en original A/B forsterker.

    Så da må vel 16 kvadrat holde på en sub forsterker?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Min 10 kvadrat stod det i en bruksanvisning av Match PP86DSP .. Så da er den grei.
    Holder med 16 da.
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    W/v=A så da finner en ut hvor mye kvadrat som trengs
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Greit å ta i litt, kostnaden for kabelen er ikke så mye - kan være litt jobb å montere kabel, da er det fint å kun gjøre det en gang. Jeg kunne klart meg med 16mm2 men la 21mm.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Greit å ta i litt, kostnaden for kabelen er ikke så mye - kan være litt jobb å montere kabel, da er det fint å kun gjøre det en gang. Jeg kunne klart meg med 16mm2 men la 21mm.
    Jojo.. Det er greit.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    W/v=A så da finner en ut hvor mye kvadrat som trengs
    Vet ikke hvor mye strøm den trekker..
    Men oppgitt til 8x70/140 w I 2 ohm.. Og ved å regne ut fra 170 blir det 28,noe.. Og det er Bob Bob.. Er ikke klasse A/B dette..
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Nja 8x70 = 560w RMS regner jeg med? 560÷0.80÷13.8v=50.72 amp

    75 / 80% ca effektivitet på klasse D 50% ca for a/b
    13.8V grei beregning å bruke generelt

     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn