Billigste HT-kabel som er "bra nok"

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Som alle har fått med seg på dette forumet har man en gruppe som mener kabler har mye og si, en gruppe som mener det er små forandringen og en gruppe om mener kabel er kabel.

Har lenge hørt at kabler ikke har serlig innvirkning på lyden så lenge den har nok tverrsnitt. Dette skal testes ut da jeg har kabler til en verdi høyere enn bilen til kona, og dermed mulighet til å frigjøre litt kapital om et billig alternativ skulle vise seg å fungere bra nok.

Dette kommer ikke til å bli noen blindtest, men en enkel test der jeg bytter ut høytalerkablene på frontrekka og spiller litt musikk og ser gjennom en film. Om jeg ikke har noe veldig negativt i mot billigkablene blir de stående og sølvkablene fra Nordost forsvinner til de som måtte trenge noe slikt. :)

Så, trenger tips. Helst fra Clas eller Biltema siden disse er i umiddelbar nærhet. Trenger mellom 5 og 6m. 5m kan holde om en pakke er kun det.

Gode XLR(under tvil RCA) kunne også vært ønskelig å teste.


Geir Arne
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
2x4 mm2 RKUB fungerer stort sett helt fint i de fleste sammenhenger, leveres i kveiler a 10 meter til den svimlende formue av 149,- kr. Om det er verdt å realisere evt tap ift dyrkjøpte HiFi-kabler er kanskje en litt annen sak.

mvh
KJ
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Geir Arne; du får IKKE LOV til å bruke jalla-ledninger til Marten Getz! FY! :mad:
Neinei. Men i kinoen. :)

Getz må testes med Jorma, men regner med at du sponser litt. ;)


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
2x4 mm2 RKUB fungerer stort sett helt fint i de fleste sammenhenger, leveres i kveiler a 10 meter til den svimlende formue av 149,- kr. Om det er verdt å realisere evt tap ift dyrkjøpte HiFi-kabler er kanskje en litt annen sak.

mvh
KJ
Må grave dypt og ta opp et lån, men skal nok få det til.

Testen av nordost kablene var jo eget ønske, og har jeg gått på en smell må jeg bare ta det tapet. Men de er ganske lett å omsette.

Edit: Hva betyr RKUB forresten?


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
2x4 mm2 RKUB fungerer stort sett helt fint i de fleste sammenhenger, leveres i kveiler a 10 meter til den svimlende formue av 149,- kr. Om det er verdt å realisere evt tap ift dyrkjøpte HiFi-kabler er kanskje en litt annen sak.

mvh
KJ
Fant RKUB, men er dette 2 ledere eller 2 stk flettet. Tror jeg velger HT-kabel, for 50kr mer.


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Fant RKUB, men er dette 2 ledere eller 2 stk flettet. Tror jeg velger HT-kabel, for 50kr mer.
...
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148000687

Aka «Fig. 8» eller «zip-cord». RKUB er en svensk std benevning for kabler (jeg tror norsk std er ganske lik):
«R» - for mangetrådet kobber (kontra enkletråd, få tråder og ekstra fin tråd)
«K» - for PVC isolasjon
«U» - for at det er uten mantel/ytre kappe (enkel isolasjon)
«B» - for koblingstråd

HT-kabelen fra clasern med gjennomsiktig plastisolasjon er vesentlig kipere å avisolere - seig plastisolasjon som lett revner ved lederen når du trekker lederne frahverandre - dvs risiko for kortsluning og annen morro.

mvh
KJ
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Prøver den billigste da.

Noen her som vil vite resultatet, eller ser dere på det som inhabilt. Vil gjerne vite dette FØR jeg poster et resultat.


Geir Arne
 
S

Supertramp

Gjest
KJ skrev:
HT-kabelen fra clasern med gjennomsiktig plastisolasjon er vesentlig kipere å avisolere - seig plastisolasjon som lett revner ved lederen når du trekker lederne frahverandre - dvs risiko for kortsluning og annen morro.

mvh
KJ
Det er da bare å bruke en saks eller tapetkniv til å skille lederne før man avisolerer.

Kortslutning får du vel ikke før du har koblet til og har man gjort jobben riktig, skal det ikke være mulig å få kortslutning.

Er med på at de gjennomsiktelige til CO er seige, men lydmessig er de som alle andre kabler :)
Bang for bucks!
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
FAB skrev:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48766.140.html

Se fra midten og ned på siden.

PN 2.5mm2 hos clasohlson. En 25m rull holder til ca 2x2.5m. 139,- :)
Bra kobber. Så og si fri for korrosjon og oksydering,
(som kimber tc-kablene)
Benytt flettemetoden.
Kan med fordel termineres med noen gode plugger,
for optimalt lydmessig og pent resultat.





http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=pn

Denne så litt tøff ut, ekte bi-amp også. Men det trenger jeg ikke, så går for en eklere i første omgang.


Geir Arne
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Trenger ikke være bi-amp / biwiring.
Kjører singelwire to stk ledere til + og 2stk til - med utmerket resultat. 5mm2 til + og 5mm2 til - flettingen er for å motvirke høyfrekvent støy. Det ser oxo pent ut.
 

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Innlegg
159
Antall liker
30
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Hei,

vi vil gjerne vite resultatet av testingen!

Hadde AP Scorpio før og følte selv det var
greit å skille forskjellige kabler med de høyttalerne...


mvh PetterH
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Da er kabelen kjøpt, kuttet og avisolert.

Klar til test. :)


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Nå sitter jeg her og spiller på "high-end" kabler fra klas og må komme med en tilståelse. Jeg tror jeg hadde hatt virkelig store problemer med å plukket ut riktig i en blindtest.

Jeg aner noen forskjeller, men de er langt fra store. Føler det ble lagt på et lite slør eller to over stemmer på noen sanger, men ikke nok til å henge seg opp i. Merkelig nok virker det som om clas kablene har noe bedre perspektiv, men dette velger jeg å tro er innbilning. Føler også jeg mistet en kul i bunnen jeg hadde tidligere, men likevel mindre definisjon nede sammenlignet med Nordost.

Når dette er sagt er det noen ting her man må tenke på. Jeg gikk inn i teste med ønske om å ikke høre noen forskjell. Jeg har også nylig flyttet rundt på høytalere og sweetspot så "rommet" sitter ikke helt i hukommelsen. Jeg er heller ingen erfaren lytter. Men likevel, mye mulig disse blir stående.


Geir Arne
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har bestilt meg EKKJ 4 X 2,5 mm2 kabel hos ELFA som skal hentes til freddag, og tenkte å teste ut dette på anlegget hjemme. Har lest mange positive erfaringer på disse kablene, og ikke koster de mere enn 25 spenn for metern heller. :D
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
ganilsen skrev:
Da er kabelen kjøpt, kuttet og avisolert.

Klar til test. :)


Geir Arne

Hvem type clas kabel prøvde du?

Mvh
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Sort og rød, for å gjøre kobling enkelt. :D


Geir Arne
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Prøver du mitt forslag, så blir akkurat det du nevner her rettet opp ;)

Jeg aner noen forskjeller, men de er langt fra store. Føler det ble lagt på et lite slør eller to over stemmer på noen sanger, men ikke nok til å henge seg opp i. Merkelig nok virker det som om clas kablene har noe bedre perspektiv, men dette velger jeg å tro er innbilning. Føler også jeg mistet en kul i bunnen jeg hadde tidligere, men likevel mindre definisjon nede sammenlignet med Nordost.


Mvh
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Spennende dette her :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
(vi gjør sånn, for innlegg nr.500)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
FAB skrev:
Spennende dette her :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
(vi gjør sånn, for innlegg nr.500)
FAB, erfaringsmessig må kabler spille en god stund i systemet før den endelige "oppførselen" setter seg. I tillegg erfarer jeg at positive endringer oppfattets raskere enn negative, de har en tendens til å "gro" på en. A/B testing av kabler blir i slikt perspektiv i bestefall for en indikajon å regne. Spill med de ulike over endel tid før du konkluderer, er mitt entydige råd.

mvh
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg bruker bare PR fra Clas Ohlsson, koster mye mer enn PN jjo, 225,- for 10 meter så litt nermere highend altså. De er jo stive som fy, men jeg liker det, da kan de legges fint oppe på gulvlister osv.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
FAB skrev:
Prøver du mitt forslag, så blir akkurat det du nevner her rettet opp ;)

Jeg aner noen forskjeller, men de er langt fra store. Føler det ble lagt på et lite slør eller to over stemmer på noen sanger, men ikke nok til å henge seg opp i. Merkelig nok virker det som om clas kablene har noe bedre perspektiv, men dette velger jeg å tro er innbilning. Føler også jeg mistet en kul i bunnen jeg hadde tidligere, men likevel mindre definisjon nede sammenlignet med Nordost.


Mvh
For å være helt ærlig så kommer jeg ikke til å gidde å flette kabler. :D

Skal teste Nordost igjen om en uke eller to og se hvordan ting blir da. Syntes det var noen småting som var forskjellig nå etter kabelbyttet (mer enn jeg skrev i stad) men jeg står fast ved at i en blindtest ville jeg fått problemer.

Den virkelige kabeltesten skal etterhvert gjøres på det nye 2-kanals oppsettet nede i stuen. Men til kinobruk og litt mer rocka/høyt volum spilling ser disse patetiske små stygge lakrisene ut til å gjøre jobben.

Nå har jeg kun testet HT-kabler, sammen med ellers ganske annerkjente strøm og signal kabler. Gleder meg til å se hvordan det blir når jeg kobler bort alt det dyre og setter inn billige signalkabler og orginale strømplugger. Om jeg ikke kan bytte ut allt, vil jeg beholde det jeg har i dag. Litt kan jeg betale for finish. :D

Takker for interessen i tråden.


Geir Arne
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ganilsen;

- siden dette handler om litt mer enn bare å kable om et hjemmekinooppsett får jeg vel kommentere likevel.

Vil du prøve en relativt billig std kabel som gjør susen? Har utstyret solide terminaler? Oppsøk nærmeste el-installatør og spor opp 6kv PFSP std Norsk grøftekabel. Massive ledere, ikke tynnere enn 6kv.
En 6kv leder pr pol er for lite, to-tre-fire pr pol anbefales. Fordel å være hard i klypa. Vær obs på at kobberet må ha litt "juling" før det åpner opp.

Resultat? Dette vil være det nærmeste du kan komme tapsfrie kabler. Jorma; hvem er det?


Mvh. RS
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
R.S. skrev:
ganilsen;

- siden dette handler om litt mer enn bare å kable om et hjemmekinooppsett får jeg vel kommentere likevel.

Vil du prøve en relativt billig std kabel som gjør susen? Har utstyret solide terminaler? Oppsøk nærmeste el-installatør og spor opp 6kv PFSP std Norsk grøftekabel. Massive ledere, ikke tynnere enn 6kv.
En 6kv leder pr pol er for lite, to-tre-fire pr pol anbefales. Fordel å være hard i klypa. Vær obs på at kobberet må ha litt "juling" før det åpner opp.

Resultat? Dette vil være det nærmeste du kan komme tapsfrie kabler. Jorma; hvem er det?


Mvh. RS
Ser for meg at disse blir i overkant tykke til slutt. Og disse er vel stive?


Geir Arne
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Enig med de fleste her. Men les overskriften. Dette er bare basert på min erfaring om en kabel som er billigst mulig, og bra nok.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bruker RKUB under 300 Hz. Bra nok, iallefall i de 20-30 cm lengdene jeg har i mitt system. Over 300 Hz bruker jeg en myk 1,5 kvadrat sak på bortimot 50 cm.

Hører ingen grunn til å bytte.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Bruker RKUB under 300 Hz. Bra nok, iallefall i de 20-30 cm lengdene jeg har i mitt system. Over 300 Hz bruker jeg en myk 1,5 kvadrat sak på bortimot 50 cm.

Hører ingen grunn til å bytte.
Men jeg kan vel bruke RKUB hele veien? Har bare singelwire, men har misstanke om at du mente internt.


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Lurte på om jeg skulle dra det hele litt lenger i dag og "invistere" i 6 slike: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150179371 men klarer ikke finne ut om de har skjerming. Samt bytte alle strømkabler.

Noen som vet om man kan få tilsvarende priset XLR noen plass?

(Går det ikke ann å forandre 1. inlegg og dermed overkriften?)


Geir Arne
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ganilsen skrev:
R.S. skrev:
ganilsen;

- siden dette handler om litt mer enn bare å kable om et hjemmekinooppsett får jeg vel kommentere likevel.

Vil du prøve en relativt billig std kabel som gjør susen? Har utstyret solide terminaler? Oppsøk nærmeste el-installatør og spor opp 6kv PFSP std Norsk grøftekabel. Massive ledere, ikke tynnere enn 6kv.
En 6kv leder pr pol er for lite, to-tre-fire pr pol anbefales. Fordel å være hard i klypa. Vær obs på at kobberet må ha litt "juling" før det åpner opp.

Resultat? Dette vil være det nærmeste du kan komme tapsfrie kabler. Jorma; hvem er det?


Mvh. RS
Ser for meg at disse blir i overkant tykke til slutt. Og disse er vel stive?


Geir Arne

Tykke, stive og optimale. Har du noe å tape ;)


Mvh. RS
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Får se hva det blir til etterhvert.

Men mottoet mitt er keep-it-simple, og det enkleste er å kjøpe ferdig kabel. :D

De skal helst også passe i terminalene.

Men på en annen side, siden det er dette tråden handler om, hører du forskjell på dine og mine tror du?


Geir Arne
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ganilsen skrev:
Prøver den billigste da.

Noen her som vil vite resultatet, eller ser dere på det som inhabilt. Vil gjerne vite dette FØR jeg poster et resultat.

Geir Arne
Klart vi vil vite resultatet!
Det vil si, hva du hører og syns.
Noen syns kanskje det er irrelevant hva du opplever, jeg syns det er interessant og viktig.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Hvis du synes det er for mye jobb å flette 4stk pn 2.5 så kan du tvinne 2stk pn 2.5 og prøve med det. Da blir det 2x2.5mm2 istedenfor. Bruker dem slik selv i anlegg nr.2. Du vil bli overrasket over kobberet i disse kablene. Disse andre multicore greiene oksyderer og lederne blir fort brune. Det gjør ikke disse.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Valentino skrev:
Bruker RKUB under 300 Hz. Bra nok, iallefall i de 20-30 cm lengdene jeg har i mitt system. Over 300 Hz bruker jeg en myk 1,5 kvadrat sak på bortimot 50 cm.

Hører ingen grunn til å bytte.
Men jeg kan vel bruke RKUB hele veien? Har bare singelwire, men har misstanke om at du mente internt.
Jeg bruker dem internt, ja. Effektforsterkerne sitter internt også. RKUB er litt for stivt for mine baffelløse mellomtoner og diskanter, derfor den mykere kabelen der.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
ganilsen skrev:
Lurte på om jeg skulle dra det hele litt lenger i dag og "invistere" i 6 slike: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150179371 men klarer ikke finne ut om de har skjerming. ...

Noen som vet om man kan få tilsvarende priset XLR noen plass?
...
Den kabelen fra kurter er en std koaksialkabel med senterleder og skjerm. Det er en fin signalkabel (du trenger evt to til stereo). De har en tilsvarende AV-kabel som leveres i pakke a 3.

Musikk(instrument)/Prolydsjapper har XLR-kabler til OK priser.

mvh
KJ
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ganilsen skrev:
Men på en annen side, siden det er dette tråden handler om, hører du forskjell på dine og mine tror du?


Geir Arne

Selv med lua på; ja ;)


Mvh. RS
 
Topp Bunn