Billige forsterkermoduler

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Er det nokon som har stalltips kor det er best å få tak i billige, reine forsterkermodular?

Tanken er å drive nokre L26RO4Y, det er jo 4ohms elementer, og minimum 400W på kvar, dvs at eg treng 40Vrms, evt 80/120Vrms og sette to eller tre i element serie.

Det må være forsterkarar med minimal tidsforsinkelse sidan dei skal bli brukt i ei regulert sløyfe, rekner med vanlige klasse D burde duge.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
AAaF skrev:
Er det nokon som har stalltips kor det er best å få tak i billige, reine forsterkermodular?

Tanken er å drive nokre L26RO4Y, det er jo 4ohms elementer, og minimum 400W på kvar, dvs at eg treng 40Vrms, evt 80/120Vrms og sette to eller tre i element serie.

Det må være forsterkarar med minimal tidsforsinkelse sidan dei skal bli brukt i ei regulert sløyfe, rekner med vanlige klasse D burde duge.
Skal du seriekoble elementer bør de i alle fall ha hvert sitt kammer. Kan bli katastrofe om du ikke gjør akkurat det. Bare som et tips.

Vidar
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Low-Q skrev:
AAaF skrev:
Er det nokon som har stalltips kor det er best å få tak i billige, reine forsterkermodular?

Tanken er å drive nokre L26RO4Y, det er jo 4ohms elementer, og minimum 400W på kvar, dvs at eg treng 40Vrms, evt 80/120Vrms og sette to eller tre i element serie.

Det må være forsterkarar med minimal tidsforsinkelse sidan dei skal bli brukt i ei regulert sløyfe, rekner med vanlige klasse D burde duge.
Skal du seriekoble elementer bør de i alle fall ha hvert sitt kammer. Kan bli katastrofe om du ikke gjør akkurat det. Bare som et tips.

Vidar
Takk, det var eg ikkje klar over.

Kva er grunnen? Er det fordi elementa ikkje er 100% like og dermed vil det svakaste elementet tape "luftkrigen"?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
AAaF skrev:
Low-Q skrev:
AAaF skrev:
Er det nokon som har stalltips kor det er best å få tak i billige, reine forsterkermodular?

Tanken er å drive nokre L26RO4Y, det er jo 4ohms elementer, og minimum 400W på kvar, dvs at eg treng 40Vrms, evt 80/120Vrms og sette to eller tre i element serie.

Det må være forsterkarar med minimal tidsforsinkelse sidan dei skal bli brukt i ei regulert sløyfe, rekner med vanlige klasse D burde duge.
Skal du seriekoble elementer bør de i alle fall ha hvert sitt kammer. Kan bli katastrofe om du ikke gjør akkurat det. Bare som et tips.

Vidar
Takk, det var eg ikkje klar over.

Kva er grunnen? Er det fordi elementa ikkje er 100% like og dermed vil det svakaste elementet tape "luftkrigen"?
Noe sånnt ja. Elementene blir aldri helt like, og ved høye lydtrykk der det blir mindre kontroll på elementene, kan en liten toleranse fort utarte seg. Det har jeg smertelig erfart selv. Det blir som styrkeløft - enten greier du den siste halvkiloen før 100kg, eller kollapser under vektene ;)

Vidar
 

Ekko

Medlem
Ble medlem
02.06.2005
Innlegg
12
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Tja... har er orion system som skal ferdigstilles først, dvs aktivt x-over og siste flikking på høyttalerene, deretter gjøre ferdig en dac.. Ikke hold pusten som de sier..

Men det er et enkelt kit, og jeg har en (smps) psu ferdig, så bør gå raskt når jeg først begynner. I mellomtiden kan du jo titte her:

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/191739-my-design-l20d-irs2092-irfi4020h-200w8r.html

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/200687-connexelectronic-vs-zoe_tsang-amps.html

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/199638-l15d-a1000smps-enything-better-price.html
(det er L15D jeg har kjøpt)

Kit'ene L20D/L15D kan også kjøpes ferdig loddet ($15 ekstra).
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ati at-6012?

Tja... har er orion system som skal ferdigstilles først, dvs aktivt x-over og siste flikking på høyttalerene, deretter gjøre ferdig en dac.. Ikke hold pusten som de sier..
<...>
Endelig noen andre Orion-byggere her. Er dine snart ferdige?
Har du fått med deg at "rre" har (hadde?) en AT-6012 tilsalgs på brukttorget? Under 1/3 av nypris, om jeg husker riktig. Vanskelig å komme under den prisen, selv med selvbygg.


EDIT: Beklager off-topic. Jeg misforsto hvem som var trådstarter.
 
Sist redigert:

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Hei,
jeg har kjøpt meg noen moduler her:
Hifimediy Store

Jeg kjøpte en T3s og en T4 samt en SMPS300R 48V 230V (poweret er underdimensjonert men jeg tror ikke jeg trenger mer)
Litt for tidlig å si noe om lydkvaliteten da jeg ikke har fått dem inn i hovedsystemet enda. Jeg tenker å bruke dem i bass/midbass. Det er iaffal billig!

ØE

 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Ser jo at Dynabel har kommet med Hypex UcD2k, desse skal kunne gi 3,2kW og koster 3500kr, då begynner det å likne noko. Men PSU og greier så nærmer vi oss då noko slik som 2kr pr. W. Om ein kopler 4 elementer i serie og paralell, så blir jo det 800W pr element.
 
Topp Bunn