Sport, sykkel og trening Bike Brothers - Erfaringer

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
jeg lurte i fjor her på forumet om jeg skulle gå for en Vipera eller Cannondale cyclocross. Jeg valgte Cannondalen og angrer på det. Vil bare advare dere mot Bike Brothers, de har bare vært ubehagelige og vil ikke ta ansvar for å ha solgt en sykkel til 10 000,- som ikke fungerer som den skal.

Jeg kjøpte sykkelen hos Bike Brothers Forus. Fra første tur fikk jeg problemer med at frontbremsen ikke kunne brukes da det vibrerte slik at jeg nesten ble kastet av sykkelen ved hard bremsing, og ellers vibrerte ubehagelig ved mindre bremsing.

Den første gangen jeg tok sykkelen tilbake sa de at det ville gå seg til. Den andre gangen vet jeg ikke hva de gjorde, men daglig leder, Arnstein Nagell, avfeide meg med at "de har vel skiftet bremseklosser". Den tredje gangen mente selgeren at det var felgen som var feilprodusert og skiftet denne. Den fjerde gangen jeg tok den tilbake krevde jeg å få hevet kjøpet som jeg har krav på i kjøpsloven. Da sa daglig leder "ja det vil du vel, men det får du ikke. En sykkel som ikke koster mer har gjerne slike problemer." Han mente altså at en sykkel til 10 000,- burde ha slike problemer.
Da sa jeg at jeg ville kontakte forbrukerrådet sa han "ja det må du bare gjøre, de bryr jeg meg ikke om".

De prøvde sykkelen og var enige i at den ikke fungerte som den skulle.

Så endte det med at jeg måtte ta sykkelen tilbake til butikken 5 ganger, og har brukt masse tid og penger på en sykkel jeg ikke har kunnet bruke. Nå har de skiftet gaffelen og satt på en skivebrems foran, så sykkelen kan brukes. Men det tok altså 5 ganger og flere måneder, samt ubehagelige opplevelser med daglig leder som har opptrådt ufint og ubehagelig. Og jeg forstår ikke hvorfor, de kunne jo bare sendt sykkelen tilbake til produsenten. Jeg bruker aldri bike brothers igjen!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har bare hørt positive erfaringer her i Haugesund om de. De er grisedyre riktignok på servicer etc. men ellers bra.
Kjøpsloven sier vel at leverer du tilbake et produkt 3 ganger har du krav på nytt eller pengene tilbake? hmm - husker ikke helt men tror det var noe i den duren.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
det har du helt rett i, og det var grunnen til at jeg ville heve kjøpet. Men det ville han ikke ha noe av.

Da jeg bodde i Haugesund hadde jeg min gamle terrengsykkel på service der. Etter et par turer var girene helt ute å kjøre. Da fikk jeg beskjed om at "ja drivverket er så utslitt at det ikke var noe å samle på." Men å ta seg betalt for å justere girene hadde de gjort, istedet for å fortelle meg dette på forhånd.

Millionærer på sykkelbutikk - Aftenbladet.no
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmm.. Bra at man deler sånne opplevelser, synes jeg. Jeg husker at en kollega kjøpte en Bros den gangen jeg var midlertidig jærbu, fikk inntrykk av at han var godt fornøyd med alt. Men det er vel fem år siden, og mye kan forandre seg.

En sykkel til 10.000,- skal ikke bare virke, den skal virke bra.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det er jo sannsynligvis snakk om et forhjul til under tusenlapp eller et styrelager, uansett bare en bagatell.

Jeg ville ordnet det selv eller fått en 3. part til å gjøre det for meg, livet er for kort til å irritere seg over bagateller og Cannondalen din er en super sykkel.

Hvis det er hjulet som er problemet så holder Runde Hjul til i Stavanger, det er en mann som virkelig kan hjul så det er neppe dumt å betale han for å gå over det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Her er jeg rett og slett uenig med deg, Anonym. Service etter salg er ingen bagatell, mildt sagt. Greit nok at det er en enkel sak å fikse, og at Cannondalen sikkert er en god sykkel, og i det hele tatt. Men sånn skal det virkelig ikke være!

Sånn jeg ser det har Rocke-Rolf to muligheter:

#1: Ta kampen via forbrukerrådet. Det er et langt lerret å bleke. Saksmengden er stor, og ventetiden lang.
#2: Ta med sykkelen til noen som bryr seg. Regningen havner hos feil person, men ting blir gjort.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hvis man bestandig skal stå på barrikadene får man mange kamper her i livet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du kjenner til 'gratispassasjerproblemet' fra politisk teori? Folk tar de snarveiene de slipper unna med, dessverre. Når ingen krever sakene sine prøvd er lovene verdiløse.

Av og til hjelper det bare å melde saken inn for forbrukerrådet, etter egen erfaring.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Veldig interessant lesning; ikke på grunn av butikken, men problemet med sykkelen. Har en Cannondale cyclocross selv med nøyaktig samme problemet. Årsaken er rett og slett feildesign. Du løser problemet med å bytte bremse fra cantilever til V-brems. En enkel og billig affære.

Synd Cannondale ikke har tatt tak i dette; jeg "rapporte" problemet tilbake i 2009.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Men hør her da gutter!

I "min verden", kan man faktisk få kjøpt en BIL til 10K og forvente at den funker greit fra A til B fram til neste EU kontroll om knappe to år. En sykkel til 10K er jo, fortsatt i "min verden", grisedyr og har å fungere upåklagelig i allefall ut den sesongen den er kjøpt. Deretter skal den for pokker fungere upåklagelig hele neste seong også, etter at butikken har tatt en vårservice på den!

Nei her er firmaet ute "å kjøre" slik jeg ser det. Det fortjener virkelig all den tyn de kan få!

Som motsetning la meg fortelle en glad historie om et lokalt firma som heter "Barents Sport". Lille Prinsesse skulle ut på sykkeltur med skolen langt nede i Pasvik. Hun fikk da behov for nye styreholker, skjermer og bagasjebærer

( Som jeg ønsket å kjøpe da sykkelen ble kjøpt ny. Hos et helt annet firma!! Ja og det lille "frø" ville selvsagt ikke ha noe slikt på sin sykkel!!! Dere som har døttre vet hva jeg prøver å si her! ;) )

Fruen stakk innom dette firmaet og spurte om de hadde slike ting. Jo det hadde de og de kunne også montere det. Nå har ikke fruen sin stasjonsvogn lenger, hun kjørte en Toyota Yaris ( leiebil ) uten muligheter for sykkelstativ. Resultatet var at han på butikken kom innom hos oss, hentet sykkelen, tok den med på jobb dagen etter og satte den på plass etter arbeidstid. Dette var service som han ikke skulle ha betalt for. Gjett hvor vi nå handler sportsutstyr?? ;) Service er en god investering i framtidig kundemasse!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
God service er lurt. What goes around comes around.

Hvis det er bremsene som er opphavet til trøbbelet har jeg en idé, og den er slett ikke dyr: Tektro, 926A BMX mini V-broms, svart

Når klossene er slitt kjøper du et sett vanlige terrengsykkelklosser fra BBB eller lignende. Dette er egentlig BMX-bremser og klossene har en fasong tilpasset hjul med langt mindre diameter enn de på 'crossen. Jeg har disse på min, og de fungerer strålende så lenge hjulene er rette (litt tighte med tanke på avstanden mellom felg og klosser). Bremsekraft og modulasjon er helt supert.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Men hør her da gutter!

I "min verden", kan man faktisk få kjøpt en BIL til 10K og forvente at den funker greit fra A til B fram til neste EU kontroll om knappe to år. En sykkel til 10K er jo, fortsatt i "min verden", grisedyr og har å fungere upåklagelig i allefall ut den sesongen den er kjøpt. Deretter skal den for pokker fungere upåklagelig hele neste seong også, etter at butikken har tatt en vårservice på den!

Nei her er firmaet ute "å kjøre" slik jeg ser det. Det fortjener virkelig all den tyn de kan få!

Som motsetning la meg fortelle en glad historie om et lokalt firma som heter "Barents Sport". Lille Prinsesse skulle ut på sykkeltur med skolen langt nede i Pasvik. Hun fikk da behov for nye styreholker, skjermer og bagasjebærer

( Som jeg ønsket å kjøpe da sykkelen ble kjøpt ny. Hos et helt annet firma!! Ja og det lille "frø" ville selvsagt ikke ha noe slikt på sin sykkel!!! Dere som har døttre vet hva jeg prøver å si her! ;) )

Fruen stakk innom dette firmaet og spurte om de hadde slike ting. Jo det hadde de og de kunne også montere det. Nå har ikke fruen sin stasjonsvogn lenger, hun kjørte en Toyota Yaris ( leiebil ) uten muligheter for sykkelstativ. Resultatet var at han på butikken kom innom hos oss, hentet sykkelen, tok den med på jobb dagen etter og satte den på plass etter arbeidstid. Dette var service som han ikke skulle ha betalt for. Gjett hvor vi nå handler sportsutstyr?? ;) Service er en god investering i framtidig kundemasse!
Pasvik vil jeg tro er en fantastisk sykkeltur destinasjon. Hadde verneplikt bla. i det området :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Pasvik vil jeg tro er en fantastisk sykkeltur destinasjon. Hadde verneplikt bla. i det området :)
Ungdomsskolen her i kommunen har et "prosjekt" som går ut på at elevene i løpet av tre år skal ha gått hele grensa mot Russland, knappe 200 km, på beina, ski og på sykkel avhengig av sesong. Et fint tiltak som gjør at ungene blir bedre kjent i sitt eget nærområde.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Veldig interessant lesning; ikke på grunn av butikken, men problemet med sykkelen. Har en Cannondale cyclocross selv med nøyaktig samme problemet. Årsaken er rett og slett feildesign. Du løser problemet med å bytte bremse fra cantilever til V-brems. En enkel og billig affære.

Synd Cannondale ikke har tatt tak i dette; jeg "rapporte" problemet tilbake i 2009.
Hva er det som har feil design?
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Feilkonstruksjon er kanskje bedre; det oppstår en resonanseffekt mellom bremse, hjul og gaffel/styrelager. Skikkelig ubehagelig da man mister kontrollen på sykkelen under oppbremsing. Sykkeldelisk kjenner veldig godt til saken. Med V-brems forsvinner hele problemet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Feilkonstruksjon er kanskje bedre; det oppstår en resonanseffekt mellom bremse, hjul og gaffel/styrelager. Skikkelig ubehagelig da man mister kontrollen på sykkelen under oppbremsing. Sykkeldelisk kjenner veldig godt til saken. Med V-brems forsvinner hele problemet.
Dette høres vel mer ut som en farlig sykkel enn "en super sykkel"?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Det er en Cannondale, ergo en super sykkel;)

Javel........?

Forstår brått litt mer av hvorfor der er en "krig " mellom bilister og syklister.
"Sykkelistene" må jo være gærne! ;)
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Cannondale er som regel bra. De tenker utenfor boksen og har bygget opp et godt varemerke ved å lage solide , godt utstyrte sykler med et snev av yrkesstolthet som andre sykkelmerker mangler. Derfor ofte litt mere kostbare sykler.Nå sykler ikke jeg på cannondale selv, bortsett fra en eldre terreng 'hyttesykkel' jeg har stående, men har litt erfaring med merket etter 10år med jobb som sykkelreperatør. Jeg ville iallefall mye heller hatt cannondale enn vipera som var nevnt som alternativ fra trådstarter. Når det gjelder behandlingen fra butikken så lukter det av arroganse, mangel på kunnskap og lite vilje til å ta problemet seriøst. Man bruker fort mere tid og ressurser på å krangle med kunden fremfor å fikse problemet. Dersom ikke justering av klosser, bytte av klosser hadde hjulpet så burde de ringt importør og hørt etter lignende problemer eller prøvd å bytte bremser, fremfor å sende ut sykkelen med samme problem til kunden.De har neppe prøvd sykkelen etter utbedringsforsøkene, annet enn i stativet. Hodeløs oppførsel fra selger som etterhvert fører med seg mye grums på framtidig googling.:(
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hvis man bruker google ser man at det er et problem med den modellen i visse årganger som løser seg med bytte av forbrems, altså en kjapp modifikasjon til et par hundrelapper.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
...Når det gjelder behandlingen fra butikken så lukter det av arroganse, mangel på kunnskap og lite vilje til å ta problemet seriøst. Man bruker fort mere tid og ressurser på å krangle med kunden fremfor å fikse problemet. Dersom ikke justering av klosser, bytte av klosser hadde hjulpet så burde de ringt importør og hørt etter lignende problemer eller prøvd å bytte bremser, fremfor å sende ut sykkelen med samme problem til kunden.De har neppe prøvd sykkelen etter utbedringsforsøkene, annet enn i stativet. Hodeløs oppførsel fra selger som etterhvert fører med seg mye grums på framtidig googling.:(
Ja jeg skjønner det ikke, det var ny info for meg at det er et kjent problem på denne modellen, men når det bare er et kjapt bytte av forbrems må de jo ha brukt langt mer på å skifte hele gaffelen og skifte om til skivebrems? Eller skriver de faktura med gaffel og sender importøren? Det kan jo forklare at de har blitt millionærer på sykkelbutikk, noe som i artikkelen jeg linket til beskrives som sjeldent.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Cannondale er som regel bra. .....
det er jeg enig i, men hvis sykkelen oppfører seg som beskrevet så er den langt fra super, Cannondale eller ei.
Hvis ting ikke fungerer som man må forvente, kanskje spesielt fra et velrenommert merke som Cannondale, så må man legge bort medlemskapet i fanklubben og kalle en spade for en spade.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt enig. Jeg mener bestemt at Cannondale hadde gjort lurt i å ta dette på alvor, kjøpe inn nye bremser og sende etter syklene. Det hadde blitt en kostbar affære, først og fremst i form av logistikken, men det hadde vært god merkevarebygging. De er definitivt store nok til å rette opp en enkeltblemme av denne typen uten å brekke ryggen.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Aaahhh.. Det der er det nok ikke bare Cannondale som har fått pepper for, ganske allment problem. Problemet er definitivt løst med mini-V (prøv nå endelig ikke V-bremser for cross country, det funker ikke med landeveishendler). Eventuelt Wirestopp til å feste i krona på gaffelen, men da må det være et skruehull i den.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Har bare hørt positive erfaringer her i Haugesund om de. De er grisedyre riktignok på servicer etc. men ellers bra.
Kjøpsloven sier vel at leverer du tilbake et produkt 3 ganger har du krav på nytt eller pengene tilbake? hmm - husker ikke helt men tror det var noe i den duren.
For å nyansere dette litt, er det ikke 3 ganger med samme feil?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jo det er nok riktig det Distinctive. Kjenner ikke kjøpsloven/reklamasjonsreglene så veldig godt.
Når jeg leser denne tråden på nytt er jeg ihvertfall rimelig klar på en aktør jeg skal gjøre et forsøk på å holde litt avstand til... Har snakket til min søster som har handlet der og ikke så veldig gode erfaringer.

Nå mekker jeg alt selg riktignok.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
DSCN7542.JPG

Litt mer tydeliggjøring: Wirehengeren monteres i det hullet som sitter midt på gaffelkrona. Strømpa trekkes ned i denne i stedet for den som pr. i dag er festet på oversiden av styrerøret, og presto! Du må nok dessverre ha lengre strømpe. Dermed må du kjøpe ny strømpe, og antageligvis ny styretape. Jeg anbefaler forresten denne styretapen: Pro, styrlinda gel Den har ikke tape som hugger til direkte, men et 'klissebelegg' som gir hold nok. Så det er ingen fare å ta av noen runder og prøve på nytt om det blir skjevt. Den er elastisk, føyelig, og veldig lett å legge. Som om det ikke er nok, så er den både behagelig og meget slitesterk.

Denne jobben skulle være innenfor rekkevidden til den middels nevenyttige. Går greit med ti tommeltotter, bare ikke alle sitter midt i håndflata (også kjent som banjofingre). ;)
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Han har jo fått skivebremser foran nå så problemet skal visst være løst. Bare håper de satte på skivebremser for racerhendler ;-)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Der har man for å slurve md lesingen igjen.... Jeg, ass!

Men så enkelt kunne det vært gjort av Cannondale og deres forhandlernett fra starten.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn