Ønsker anbefaling Bigger is better, stemmer det alltid?

ronnym

Medlem
Ble medlem
06.02.2013
Innlegg
10
Antall liker
0
Hei. Dette gjelder basskasse i bil. Det var en som sa at større kasse alltid er bedre hvis man tenker på lydkvalitet, altså dypere og diggere. Er det riktig?

Vi kan ta som eksempel en Alpine 12 tommer som jeg har stående i en lukket kasse på 28 liter. Volumet er Alpine sin anbefaling for lydkvalitet.

Men hva om jeg bygger en kasse på for eksempel 100 liter, vil det låte bedre? Eller er produsentens anbefaling alltid det beste, eller opererer de med kompromiss på lydtrykk og kvalitet?
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Anbefalingen er nok en anbefaling. Ikke et minimumsmål. Jeg ble i sin tid frarådet av Bilradiospesialisten å fravike fra anbefalt kassevolum.
Om du vil ha større kasse, kan du bruke annet element som er beregnet for større kasse, eventuelt sette sammen flere kasser. Eller rett og slett få plass til bagasjen når du skal på tur. :)
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.019
Antall liker
4.364
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Designet en nøytral, dyptspillende sub til et par karer. De var fornøyde, men synes det låt rent, men kjedelig. Luktet lunta hva de egentlig var på jakt etter og dro på overdrevent andre veien ( høy Q høyere fs). Låt helt Cerwin i mine ører, men gutta var kjempefornøyde. Altså: Du får krydre lappskausen selv eller kjøpe DSP.
 
Topp Bunn