Bias justering, nødvendig ???

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har nå fått med nye Golden Dragon rør til både effekt og ingangs rør. Trenger jeg da å justere bias, eller bør jeg bare ? Hvordan gjøres dette og hvor måler jeg og hvilke verdier. Det er EL84 rør på effekt og 6922 på inngangen.

Slenger med non bilder om det hjelper.
 

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ja det må du gjøre etter bytte av effektrørene. Hvor du gjør det og hvilke verdier du skal ha står i bruksanvisningen. Om den ikke følgte med bør den finnes på nettsidene til Kora
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Finner kun bruksanvisning for en inntegrert på Kora si hjemmeside, men den er på 2x40 watt. Så det blir kanskje ikke det samme ? ??? Jeg kan kanskje måle med de gammle rørene i og se om det er i samme gata som det skjemaet på den inntegrerte. Er det det kan jeg sikkert bruke det skjemaet på min også da.

HMMMMM SKEPTISK.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
send dem en mail, så får du sikkert et skjema, gjorde det samme med mine tildigere kora titan blokker. Tungvint å biasjustere disse, må frem med måleinstrumentet.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det tviler jeg på blir det samme for en 40w.

Er det noen punkter under den? Evt. maile Kora og høre?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Det er viktig at du justerer bias!
Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det fremstår på en SE forsterker, men på en Push/Pull som din, så er det helt essensielt at rørene "drar likt"

Dersom du ikke har noen last som simulerer høytalermotstand (f.eks 8 ohm) så bør du gjøre det med høytalerne tilkoblet. Dersom du har forsterkeren påslått uten noen motstand over høyalerutgangene, risikerer du å brenne uitgangstrafoen.

Jeg vet ikke hvilke pinne på rørene du skal måle, og hvilke verdi du skal lese av. Dersom du skal gjøre dette i helgen, ville jeg sendt en mail til jane her på hfs, eller ringt til Brynjar Kvanlid. Evt kan du lete på nettet etter denne info. Mener det er slik at du skal måle spenningen over en motstand.

Fremgangsmåte:
-Ta rede på den rette spenningsverdien og hvilke pinner den måles over.
-Ha et multimeter tilgjenglig og innstilt for å måle DC-strøm.
-Åpne forsterkeren, koble til ht. eller evt en ~8 ohms last.
-Blinde av inngangene. Dette gjør du enkelt ved å klippe av en kjip ledning RCA plugger -som vil alle har flytende rundt. Tvinne sammen de to lederne og isoler med tape. (Evt om du har ferdiglagde blindplugger)
-Lokaliser 4 stk potensiometer som står i forbindelse med utgangsrørene inne i forsterkeren, og hvilket som går til det respektive rør.
-Slå på strøm, og la forsterker stabilisere seg min en 15 minutters tid.
-Mål og juster spenning på hvert enkelt utgangsrør. Det skal bli tilnærmet helt likt.
Dersom du har hatt hørbar støy fra forsterkeren, er det ikke usannsynlig at dette reduseres eller bli helt borte når de rørene for hver kanal har lik verdi.
-Vent en 15-20 minutter og mål igjen, evt etterjuster om nødvendig.

mrk:
En del vil nok mene at siste setning i beskrivelsen er unødvendig, men jeg synes det er greit med en verifiserende dobbeltsjekk når en likevel har snudd forsterkeren på hode og koblet opp.

Lykke til.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Takker for utfylende svar Erland.
Jeg fant et skjema for en inntegrert forsterker i samme serie som har noenlunde lit innmat. Jeg lokaliserte målepunkter og målte på min fortserker med gammle røra montert, deretter puttet jeg i nye røra og justerte til lik verdi. Da gjør jeg sikkert ikke veldi mye feil. til jeg får sendt skjema fra Kora. Så får jeg ta en etterjustering da. Jeg slipper å snu forsterkeren på hode også, da justering og måling gjøres fra oversiden. :D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ta kontakt med audioaktøren i Horten,han selger jo Kora...og kan sikkert hjelpe deg videre for å få nødvendige papirer på justeringen...

Kan tipse om at mulitmetere fra Biltema er egnet til dette arbeidet,har testet det opp mot en kalbrert FLUKE på flere parametere,og den er faktisk helt i tråd... ;)

Det jeg har kjøpt for dette kosta 198,- og er blått/grått på farge.

det er med lange kabler også.Stilles inn på MV 2000 med en nøyaktighet på 1 mv...jeg justerte min så alle ble helt like,etterjustert etter 50 timer etter anbefalig fra Motron.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har egen Fluke, så den biten er nokk grei. Har sendt mail til Kora, så håper på svar mandag. Den spiller helt greit nå også, men vill ha det rett.

Uansett takker for tips !!!!!
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
For ordens skyld litt blanding av begreper her: det skal måles spenningstap over en motstand som står i serie med røret. Multimeteret MÅ være stillt på spenning mV og ikke strøm mA, da vil du i så fall kortslutte motstanden og gi fri flyt av strøm fra strømforsyningen gjennom multimeteret ditt og inn i røret, noe som resulterer i et raskt smell med dertil medfølgende svilukt, brente baner og defekte reguleringkomponeneter i strømforsyningen. Med litt omtanke er dette en enkel prosess som ikke bør skremme vekk noen, men vær klar over hva du gjør, det kan være over 1000volt på røret.
 
Topp Bunn