Bias justering av rør

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg har en rørforsterker med 4 stk KT88 rør.
Rørene har gått mellom 6 til 800 timer og jeg sjekket biasjusteringen da jeg begynte å oppleve klipping i den ene kanalen.

Der viser det seg at det ene røret nå trekker halvparten så mye strøm som de 3 andre. Jeg ser også at dette røret har mindre glød fra glødetråden.

Er dette et tegn på at røret er i ferd med å bryte sammen eller er det normalt at glødetråden lyser svært forskjellig og at dette ikke har noe med strømtrekket å gjøre.

Jeg kan selvsagt justere biasen slik at strømtrekket øker, og jeg kommer nok til å prøve det, men jeg lurer litt på om jeg da forkorter røret siste timer mer enn nødvendig. Risikerer jeg å knekke røret med å etterjustere dette?

Jeg har lest mye om rør og konstruksjoner, men har lest lite om hvordan et rør oppfører seg ved elding og hvor langt man kan gå i å etterjustere rør som begynner å endre oppførsel.

Så nå håper jeg det er noen med teknisk kompetanse og erfaring på området som kan hjelpe meg med en forklaring.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Arcturus skrev:
Jeg har en rørforsterker med 4 stk KT88 rør.
Rørene har gått mellom 6 til 800 timer og jeg sjekket biasjusteringen da jeg begynte å oppleve klipping i den ene kanalen.

Der viser det seg at det ene røret nå trekker halvparten så mye strøm som de 3 andre. Jeg ser også at dette røret har mindre glød fra glødetråden.

Er dette et tegn på at røret er i ferd med å bryte sammen eller er det normalt at glødetråden lyser svært forskjellig og at dette ikke har noe med strømtrekket å gjøre.

Jeg kan selvsagt justere biasen slik at strømtrekket øker, og jeg kommer nok til å prøve det, men jeg lurer litt på om jeg da forkorter røret siste timer mer enn nødvendig. Risikerer jeg å knekke røret med å etterjustere dette?

Jeg har lest mye om rør og konstruksjoner, men har lest lite om hvordan et rør oppfører seg ved elding og hvor langt man kan gå i å etterjustere rør som begynner å endre oppførsel.

Så nå håper jeg det er noen med teknisk kompetanse og erfaring på området som kan hjelpe meg med en forklaring.
Hvis et av fire like rør trekker bare halve strømmen ved samme g1 spenning er det opplagt noe galt.
Du kan stille bias slik at alle rørene treker lik strøm (katodestrøm) og deretter måle g1 speningen i forhold til neg/chassis eller katode. g1 på KT88 er pinne 5. Katode pinne 8. Dersom det røret som trakk lite strøm nå har tydelig mindre negativ spenning på g1 ift katode, er det noe galt.
Når et rør er redusert til 50%, er det normalt så lite igjen at det ikke spiller noen stor rolle hva du gjør for å forlenge levetiden.
Mindre glød fra glødetråden? Har dette også skjedd samtidig med at strømtrekket ble redusert?
Hvilken type KT88 har du? Hva slags forsterker?

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Målingene mine er gjort via hull i kabinettet, det er hull i kabinettet til selve justeringen også. Så jeg har ikke åpnet forsterkeren ennå. For å måle på de punktene du snakker om blir jeg nødt til å snu forsterkeren på hodet og åpne den helt.

Jeg mener at når forsterkeren var ny, var det lik glød på disse effektrørene. Det jeg kan se for meg at har skjedd er at glødetråden er blitt svekket over tid. Lavere temperatur bør vel gi mindre strøm gjennom røret. Og det var her jeg tenkte at det kanskje ikke er så sunt å gi mer strøm gjennom et rør som ikke er varmt nok.

Forsterkeren er produsert i Kina og er Yaqin MC100B
Rørene som er i bruk er de som fulgte med forsterkeren.
De er merket med Elektron Tube KT88-98

Jeg har også vurdert å skifte plasseringen på to rør for å se om feilen følger røret.

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg fikk tak i nye rør og byttet alle 4.
Det viste seg at det var røret som holdt på å ryke nye målinger viste enda mindre strøm gjennom røret.
Nå har jeg Golden Dragon i utgangen og så langt, virker det bra.

Og nå som jeg har flere rør i reserve, blir det lettere å feilsøke neste gang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Arcturus skrev:
Jeg har også vurdert å skifte plasseringen på to rør for å se om feilen følger røret.
Glemte å nevne den enkleste måten å finne ut om et rør er dårlig ;)

Topp Bunn