Bias justering av KT88 rør

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Er usikker på om dette er rette fora for dette spørsmålet. Adm får eventuelt flytte tråden til passende sted.

Har nylig ervervet meg en rimelig rørforsterker med KT88 rør (MA XD800 mk3).

Først og fremst som en test på rørlyd, men også for å lære meg opp på emnet. Ser også på mulighet for å modde den opp med bedre komponenter og fjerne overflødige saker som 120/220v bryter og bypass av rele for pentode/triode drift.

Den er bestykket med Golden Dragon retro utgangs rør og gode smårør i følge info jeg har funnet. Har dog flere rør på vei for ut testing.

Sålangt opplever jeg lyden som et stort løft sett mot min tidligere rimelige lille Nad forsterker.

Mitt første punkt som jeg ønsker å sette fokus på er å få satt bias riktig. Både for lydkvalitet, men ikke minst å skåne utgangsrøra.

Min forsterker har 5 ohm motstandere på katode for å lese bias strøm. En grei bias på denne skal være 50mA +-
Mange anbefaler 38-40mA og jeg tenker å satse på det i første omgang.

Jeg har nå målt og justert meg ned så langt jeg klarer via 4 trimpotmetere.

Da jeg har 5 ohm motstandere skal jeg måle 0,19v over motstanden for å få 38mA (0,19/5), om jeg har forstått det riktig.

Dette har jeg klart å justere meg ned til på ene kanal.
På den andre klarer jeg ikke å få ned spenning over katodemotstand mer enn til ca 38mV. Dette utgjør vel da en bias strøm på 76mA.
Altså altfor høy.

Lurer da på hva tiltak som er mest hensiktsmessig for å få bukt på dette og hva som forårsaker slike utfordringer. Er det utgangsrøra som er problemet og at de bør byttes?
Vil endring av noen av følgnede komponenter gjøre det mulig å få ned bias strøm:

- Øke motstand på katode til 10ohm f.eks.
- Sette inn et annet potmeter med større motstand.

Jeg fikk med en sokkel med testledninger for å måle spenning på KT88 røra. Målte da 423v på på alle rør.
Hva dette betyr er jeg usikker på. Om denne spenning varierer alt etter bias strøm har jeg ikke testet. Men tenker vel at det gjør den ikke da jeg ikke har fått til lik bias på begge sider.

Innspill mottas med takk.

Vedlagt er et bilde fra biasmåling.
IMG_20170814_182009.jpg
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mål g1 spenningene i forhold til katode.
Hvis den er rimelig lik på alle rør måler du feil / på feil sted når du måler buas (katodestrømmen).
Sjekk også om denne g1 spenningen varierer når du justerer.
Tipper den er ca -40V. Veldig ca.
Det finnes et eget MA forum. Fantes i hvert fall.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Har trålet gjennom mange MA tråder og andre rør tråder i det siste. Har såvidt begynt å få litt kunnskap om emnet. Har lært endel om elektro via GK1 for en evighet siden, så det hjelper litt.

Skal sjekke G1 verdier i kveld. Forstår det slik at det er pinne nr 5. Denne verdien måles mellom pinne 5 og chassis?

Jeg er sikker på at jeg skal måle over 5ohm motstand for å finne bias strømmen. Har målt med positiv klype mellom rør og motstand og negativ klype på chassis.
Kanskje jeg må måle direkte på motstand?
Uansett snålt at jeg får korrekte verdier på 2 rør.
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
155
Antall liker
252
Hei, det er sikkert en skrivefeil, men 38mV er 0,038V noe som gir deg 7,6mA gjennom motstanden.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Hei, det er sikkert en skrivefeil, men 38mV er 0,038V noe som gir deg 7,6mA gjennom motstanden.
Den skal jeg jammen meg dobbelsjekke..

Om jeg har målt 0,038V er det ikke rart jeg kommer lavere.. :)
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Nå har jeg fått målt litt mer.

Blir jeg klokere? Absolutt ikke..

Jeg funnet det jeg tror er G1 spenning. Når jeg måler mellom punkt 5 på røra og chassis får jeg følgende verdier:

V5 -33,5V
V6 -32,8V
V7 -31,8V
V8 -32,6V

Om denne verdien skal ligge rundt -40V er de altså ikke der. Hva det betyr eller om det er mindre bra vet jeg ikke.

Så fulgte jeg tipset om å justere på bias potmetere for å se om verdien endrer seg. Og det gjorde den.
Som et eksperiment så jeg på om det var mulig å justere samtlige rør til -40v og se hva V over katode motstand ble.

Fikk da følgende resultat:

V5 -40V 0,16V over katodemotstand = bias 32mA (0,032)
V6 -40V 0,21V over katodemotstand = bias 42mA (0,042)
V7 -32,5 0,47V over katodemotstand = bias 94mA (0,094) Ikke mulig å stille til -40V
V8 -32,6 0V over katodemotstand ikke mulig å stille til -40V og finner ingen spenning over motstand.

Så hva ståa er lurer jeg på.

Funderer også på hvor kritiske disse verdiene er. Vet at for høy bias kan brenne ut røra kjappere.
Slik det er nå kan jeg stille V5 og V6 til bra bias med 40mA, men får da G1 spenning på ca -33V.
V7 og V8 som virker mest ute å kjøre får jeg ikke til lavere bias enn 70-80mA og også med ca -33V over G1.

Uansett er det vel best å sette bias så korrekt som mulig inntil videre. Kan problemet forårsakes av røra eller er det noen komponenter som er feilaktige tro?
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Suksess!

Hva jeg har gjort vet jeg ikke, men enten så har jeg ikke hatt nok kontakt på måleklypa eller så har måleapp vært på tur.
Byttet apparat og startet på nytt. Og nå responderte alle trim pot og fikk til slutt følgende status:

V5 G1 -45,5V 0,19V over R
V6 G1 -44,6V 0,19V over R
V7 G1 -45,5V 0,19V over R
V8 G1 -46,7V 0,19V over R

Nå ser bias altså ut til å ligge flatt på 38mA. G1 varierer ørlite men dette er vel innafor.

Kjekt å få dette på plass og fokusere på andre saker.

Nye smårør er på vei.
Nytt strøminntak med filter.
100k motstander til å koble direkte pentode drift.
Har også lyst å koble bort 120/220v bryter.
Videre også se på å bytte endel kondensatorer til riktig volt og med forhåpentligvis bedre kvalitet.

Om noen har tips på saker som kan slå ut positivt på lyden mottas alle innspill med takk.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ordner seg:)
Ca -40V var tatt litt ut av lufta. Det du målte først var innafor slik sett, men skjønner at du målte feil.
Nettspenningvelger ville jeg ikke gjort noe med før den eventuelt slutter å virke.
Nettinntak med filter. Vær obs på at et filter kan ødelegge mye for lyden. Merker du at noe har gått den gale veien kobler du utenom filteret eller bytter tilbake.
100k til pentode drift?
Du kan støte på problemer i forhold til plassen om du bytter til bedre kondensatorer. Bedre er alltid større.
Hva slags smårør er under veis?
Et godt råd:
Ikke legg ned en liten formue i dette prosjektet. Det finnes bedre.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Har kjøpt et par 12AU7A Clear Tops. Tenkte det kunne være artig å se om det gjør noe med lydbildet. Er oppgraderte rør på den, men man vet aldri.
Er klar over at det muligens ikke er regningssvarende å putte mye penger i den, men tenker det kan være en lærerik og interessant reise.
Jeg liker best lyden i pentode kobling. Og har lest alt det er mulig å forbedre lyd med å koble direkte på røra via en 1kohm 2w motstand. Man går da uten rele.
Med strømfilter tenkte jeg en sånn sak som demper pop ved strømavslag. Må forske litt der.
Har også forstått store større kondiser hjelper, men plass er utfordrende. Tenker ikke jeg har lyst å total pimpe den heller. Men om den kan optimaliseres forsiktig ville det vært et mål. Feks er det mulig å høre litt støy når den er på uten musikk. Om dette kan trimmes bort er det et pluss.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
HVORFOR VIL DU HA PENTODE DRIFT? Det er der fordeler ved å benytte Triode,, selv kan jeg velge Triode VS Ultralinear og ender alltid opp med Triode selv om UL låter litt høyere , men det utligner man med volumkontrollen

Har også meget bra resultat med å benytte 6GU7 istedte for 6SN7 og KT88 med KT120 , om det passer din forsterker vet jeg ikke
 
Sist redigert:

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Jeg har testet med både pentode og triode drift. Forstår mange like triode driften. På mitt oppsett er pentode fyldig, bra bass luftig og ikke minst med tube sound.
Triode låter tynnere enn den lille Naden jeg hadde før.
Lydnivå betyr ikke så mye da vi aldri spiller så høyt.

Jeg har tenkt endel på det med ulike preferanser for pentode vs triode.
Kan det ha noe med matching å gjøre?

Jeg spilte nylig med Monitor Audio silver 6 og en liten gammel Nad forsterker.

Fin og oppløst lyd jada. Men litt kjedelig. Spesielt på lavere volum som vi typisk spiller på.

Så fikk jeg MA i hus.

Den sparket virkelig liv i høytalerene. De skal være 90DB følsomme men kanskje de er glad i strøm? Ikke vet jeg.
Uansett om jeg ikke spiller så høyt, blir det litt mer tilbake til den litt mindre engasjerende lyden jeg hadde med Naden om jeg går i triode drift.

Så kan det tenkes at det har med rør valg å gjøre.

Kan det tenkes at jeg kan få noe midt i mellom med andre rør tro?

I dag står det følgende rør i forsterkeren:

4 x KT88 Golden Dragon Retro
2 x Pro/Comm 5814A (Har et par RCA Clear tops på vei for å teste i stedet for)
2 x Siemens E81CC
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørene du har er bra.
Ikke fall for fristelsen å prøve sk TV rør (P-xxx)
Det kan virke, men ikke optimalt.
At du liker oentode eller UL er helt ok. Smak og behag vet du.
 

912R

Medlem
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
42
Antall liker
17
Sted
Bryne
Ja, dagens oppsett på rør var årsaken til at denne ble valget hos Finn.
Forstår det skal være en ok bukett.

Har stusset litt på Pro/Comm 5814A røret. Er dette et forriktig rør av denne typen eller er det en kopi utgave?
Blir nå uansett artig å se om Clear top røret fra RCA gjør noe annet eller bedre. Kostet ikke mange kr uansett.
 
Topp Bunn