Bias current high/low?

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Bak på amp`en min kan jeg velge mellom høy eller lav bias current.
Den står alltid på høy.. Vil det være strømbesparende å sette den på lav når jeg ikke hører på musikk?
Har denne en lydmessig betydning hvis den skulle stå på lav mens jeg spiller musikk?

Mvh Thomas
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Høy eller lav bias? Hold tunga rett i munnen og les eventuelt instruksjonsboka for forsterkeren. Spørs hva som menes med høy bias. Er det høy spenning i positiv eller negativ retning? Mer eller mindre negativ? For det er egentlig spenningen som er bias. Strømmen følger deretter. Eller menes det høy eller lav bias strøm? Det vil si hvilestrøm.
Vel.................. Lav (for lav) hvilestrøm kan gi økt forvrengning. Og det gir økt levetid på rørene.
Høy hvilestrøm kan gi lavere forvrengning. Det fører til kortere levetid. Hvis levetid ikke er noe poeng, setter du bias slik som du synes låter best. Har du egnet måleutstyr kan du justere optimalt.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Gjelder det du skrev for en transistor-amp også?
Den slites vel ikke like fort ut som en rør-amp.. :D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
OK. Det meste gjelder for en transistor amp også. Men halvledere slites ikke. Vær obs på høy temperatur her også. Sett den i den stillingen som du synes er best og sjekk om den holder seg fri for feber.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Halvledere slites også ved høyere temperatur, men ikke like fort som rør.
Transistorer som har veldig høy temperatur bruker kjølefinner for å lede bort varmen.
Disse transistorene "slites" fortere enn de som ikke bruker kjølefinner.


Sonicfrontiers
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et slitt rør er nesten det samme som et kaputt rør. En slitt transistor? Har jeg aldri hørt.
 
Topp Bunn