Beyma 18P80NdE

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

Er det noen som har erfaring med Beyma 18P80NdE? http://profesional.beyma.com/pdf/18P80NdE.pdf

Elementet ser ut til å kunne spille høyt oppover i frekvens (begrenset av beaming selvfølgelig), samt også nedover. Samtidig har det høy følsomhet m.v.

Tenker i enten bassrefleksapplikasjon, evt. med flere samlet i en dipol-linjekilde. Anvendt oppover til max 5-600 Hz, kanskje bare fra 350 Hz.

Mvh Gisle
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Til å være 18" er vel Le ganske så akseptabel?

Men ser poenget ditt; hvor høyt i frekvens kan det spille. Se at AE sitt TD18+ har Le på 0,41 men det er vel ganske eksepsjonelt.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Er vel T som har mest greie på Beyma her på berget,
men jeg ville brukt den der som sub.
Skal du opp i frekvens er 15" et bedre valg vil jeg tro.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Oi, visste ikke at SM-serien hadde 18", rasende billig var den også

Er ikke SM-serien studioserien?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
slowmotion skrev:
Er vel T som har mest greie på Beyma her på berget,
men jeg ville brukt den der som sub.
Skal du opp i frekvens er 15" et bedre valg vil jeg tro.
Ja, jeg hadde nok også vært litt mer komfortabel med en god 15" hvis jeg skulle latt den spille nedre mellomtone.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Enig på generelt grunnlag, men

a) Jeg har hørt Søren (ssnht) sin technics-klone og den bruker et 22" element som spiller opp til 600 Hz med glimrende resultat
b) Mener også at den første dipolen Tangen lanserte i den lange tråden sin på DIYaudio brukte Beyma 21" spillende opp til 450 Hz med godt resultat

Med andre ord: Det er mulig å bruke større elementer som spiller høyt opp i mellomtone med godt resultat. Spørsmålet er bare å finne rett element, ref. temaet for denne tråden :)
Videre er selvfølgelig valg av applikasjon viktig; jeg innbiller meg at et element kan spille høyere opp i frekvens i dipol enn kasseløsning da den ikke må "kjempe" mot kassevakumet, men det kan være jeg totalt har misforstått der.

(Bare så det er sagt: la alle innspill flomme! :))
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg tillater meg å "bumpe" denne i fall det skulle være flere med meningers mot og kunnskap her :)

(host host Mr T host host hark ;-))

Jeg synes fortsatt at 18P80NdE ser spennende ut med tanke på å kunne spille langt opp i frekvens m.v., muligens bedre en SM118 ?
 
M

Mr-T

Gjest
Ahem.. joa

Jeg har aldri prøvd dette elementet sjøl, men basert på erfaring med 15P80nd og en haug med andre fra Beyma vil jeg vil tro at det kan spille bra til 3-400 Hz i hvertfall.

Stemmer det at jeg brukte en 21" opp til 350 Hz. Det fungerte bra forsåvidt, men den er ikke helt optimal så langt opp, så jeg ville nok sagt 200 Hz som max på den nå. Per dato deler jeg dette elementet på 180 Hz i mitt eget oppsett.
 
Topp Bunn