Betydelige endringer i streamingtjenestene på gang - noe å glede seg til?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Da Tidal lanserte sin connect (TC) tenkte jeg, Yes! Endelig slipper vi den middelmådige implementeringen av Tidal SW i produsentenes apper, endelig et brukergrensesnitt til å leve med. Men så renner det inn med negative faktaopplysninger rundt MQA, og man ønsker egentlig ikke å forholde seg til Tidal overhodet.

Er Tidal en trussel man ikke burde støtte opp om, mon tro?

Så kom nyheten om Spotfiy HIFI, og på nytt tenkte jeg, Yes! Verdens beste brukergrensesnitt og musikkutvalg med "lossless" lyd ! Men hva er det egentlig Spotify gjør med dette? Hvilket format er det snakk om, og er det ekte lossless? Eller tenker Spotify også å tilby MQA? I så fall er vi like langt, eller nesten verre da dette vil medføre at MQA nesten blir umulig å styre utenom, og håpet om streaming med godt utvalg og høyoppløst lyd er i det blå, eller i værste fall utenkelig.

Det Spotify beslutter kan få veldig stor betydning. Går de for ekte FLAC e.l. vil vel ingen som er interessert i lyd ha noen interesse av Tidal, eller? Hva er grunnen for å velge Tidal utover påstanden om bedre lyd?
-Men velger Spotify MQA...skrekk og gru...

Hva med Qobuz? De ryktes å etablere seg i Skandinavia og har etter sigende søkt etter ansatte til oversettelse av innhold osv. Man kan jo håpe, men har de et godt utvalg musikk? De ryktes i alle fall å ha god lyd, ekte FLAC. Qobuz (og Deezer) er ofte implementert i streamer-software, og det gjør de jo enkle å ta i bruk den dagen det blir aktuelt i det minste.

Fordelen med connect-utgavene av de to førstnevnte er jo at man da kan bruke appene som de er, og slippe en mer eller mindre vellykket implementering av dette i streamer-produsentens app. Brukermessig er dette flere hakk frem for mange. Min erfaring er fra Simaudio og Auralic som ikke gjør dette mer enn høyst middels.

Men kan dette føre til at streamer-produsentene helt slutter å utvikle apper? Altså pga SC og TC ? I så fall blir det vanskeligere å være Qobuz og Deezer fremover.

Hva tenker dere?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg tenker at det beste er å kjøpe musikken; både for å ha et litt bedre forhold til det du hører på, samt at det må være mye bedre økonomi i det for artisten å kjøpe (nesten) direkte fra dem, f.eks. fra tjenesten www.bandcamp.com. Det gir i alle fall meg en mye bedre bruker-opplevelse å gjøre det på den måten.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tenker at det beste er å kjøpe musikken; både for å ha et litt bedre forhold til det du hører på, samt at det må være mye bedre økonomi i det for artisten å kjøpe (nesten) direkte fra dem, f.eks. fra tjenesten www.bandcamp.com. Det gir i alle fall meg en mye bedre bruker-opplevelse å gjøre det på den måten.
Jeg kjøper en del musikk, men det er likevel ikke til å komme fra at streaming bare blir mer og mer aktuelt for flere og flere. Å tro noe annet er ren ønsketenkning dessverre.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg kjøper en del musikk, men det er likevel ikke til å komme fra at streaming bare blir mer og mer aktuelt for flere og flere. Å tro noe annet er ren ønsketenkning dessverre.
Joda, enig at flertallet gjør det, men vi som er her på forumet synes jeg bør gå foran med noe som er bedre for alle. Jeg mener at vi gjør oss selv en tjeneste hvis vi er mer bevisste på hvordan vi bruker penger på musikk; og at det bare er et gode at vi faktisk bruker en del til akkurat den biten av hobbyen vår. Mange bruker jo mye på vinyl; men hvis du heller vi ha digitale filer, så står forslaget mitt fast.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.242
Sted
Bartistan
^ Bandcamp Friday i går, første fredag i mnd. Da gikk det noen spenn igjen.
For egen del ofra jeg Spottern utelukkende pga at Wimp betalte artistene bedre (uten at 'bedre' var definert nevneverdig)
Grensenitt var helt underordna her i gården.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Joda, enig at flertallet gjør det, men vi som er her på forumet synes jeg bør gå foran med noe som er bedre for alle. Jeg mener at vi gjør oss selv en tjeneste hvis vi er mer bevisste på hvordan vi bruker penger på musikk; og at det bare er et gode at vi faktisk bruker en del til akkurat den biten av hobbyen vår. Mange bruker jo mye på vinyl; men hvis du heller vi ha digitale filer, så står forslaget mitt fast.
Ja takk, begge deler😊
 
Topp Bunn