*Betinget glede*

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Sitter og tildels fryder meg av begeistring over en ny god invistering i systemet. Har etterhvert blitt mere og mere bruktkjøp på meg følgelig med manglende mulighet for testing før handel og dermed stor spenning til graden av systemmatch.

Var i Tigerstaden i går og kom hjem med en hendig 93 kg Sub i bagasjen (til samboerens lette fortvilelse som måtte både hjelpe til å bære samt akseptere nok en godt synlig"dings" i husets stue ;))
Først den ergelige biten:
Handlet suben privat og var godt fornøyd med det. Problemene startet de jeg skulle hjem. Først ville myndighetene ha ett fint "bilde" av meg kjørende (muligvis noe i overkant fort) på ring 3. Dumt tenkte jeg men min egen feil. Værre ble det noen minutter senere da jeg hadde rotet meg på ville veier og i villfarelsen forsøkte å komme på rett kjøl visstnok (i følge politiet hadde kjørt ureglementert mot trafikkskilting (mot bedre vitene). Dette medførte ett bidrag med kr.kr 4200.- til Statskassa. Jeg skjønte han hadde en smule medlidenhet med "Bønder" i byen som tross hans iherdige forsøk hverken forsto hforbrytelsen eller hadde hørtom/sett typen skiltet han forsøkte etter beste evne å forklare hvordan så ut.Så her forsvant en 6-7000, litt kjappere enn ønskelig. Ekstra ergelig når forbyteren handler i god tro og forsøker etter fattig evne å opptre lovlydig ???
Så til den gledelige biten:
Fikk i dag koblet suben opp og sitter nå med et stort ;D. Dette virker meget lovende. Har foreløpig ikke optimalisert plasseringen men likevel er virker forbedringen å være vel værd invisteringen. Var en smule betenkt på om dette ville ha noe for seg da jeg har relativt store høytalere i utgangspunktet og har fått med med noens skepsis til bare å skjøte på litt i de nederste frekvenser. Desto mere gledelig at dette etter førsteinntrykket å dømme virker meget positivt. Merker ingenting til de negative innvirkningene oppover i frekvens som jeg tidligere har opplevd ved forsøk med sub (ikke i nåværende system). Denne suben deler bratt samt at jeg har delingspunktet relativt lavt.

Vel som dere skjønner var den normalt ubetingede gleden ved nyinvisteringer ikke tilstede i går.
Nå er smilet derimot tilbake :) selv om jeg både grunnet begrensede kjøreferdigheter og handel er økonomisk fattigere i dag!

Mvh
Kjetil ;)
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Gratulerer! ;D

Trist å høre om bøtene, er ikke ofte man er så uheldig... Du får tro på karma og satse på at du får noen av dem tilbake! Hva er det for et monster du har kjøpt da?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Gratulerer! ;D

Trist å høre om bøtene, er ikke ofte man er så uheldig... Du får tro på karma og satse på at du får noen av dem tilbake! Hva er det for et monster du har kjøpt da?

Takk for medfølelsen!

JM-Lab Sub Utopia II , en sak med to stk 15" i push-pull konfig. Matcher mine kjære Utopia glimrende ;)
Kjetil
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skikkelig kjipt å høre.
jeg ble også knipset for et par uker siden (bergen), på vei hjem fra ikea med noen nyinnkjøpte melkeglass og ei brødfjøl.
3600 i bot.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
skikkelig kjipt å høre.
jeg ble også knipset for et par uker siden (bergen), på vei hjem fra ikea med noen nyinnkjøpte melkeglass og ei brødfjøl.
3600 i bot.
Ja du burde ha dratt til byens dyreste "design shop" og kjøpt glass og brødfjæl der. Billigere OG mindre forurensing da du kunne gått eller tatt buss! :mad:

"Completely waste of money", ingen vil tro at glass og brødfjøl koster mer enn 36 høvdinger når det står IKEA på dem. ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hadde nylig en tur til stavanger for å hente nyinnkjøpt forsterker. Gledet meg enormt til å komme hjem. Resultaten ble 103 i 80 sonen, og med ett var jeg 4900,- fattigere. Sure penger.
Grattis med ny sub ;D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Det værste var egentlig at jeg forvirret meg i ukjendt området i den hensikt å kjøpe meg brukte høytalere til hobbyrommet, som når jeg kom frem viste seg å være alt for store. DET kunne jeg sjekket bedre på forhånd så hadde alt vært unngått!
Når det gjelder fartsovertredelser så har jeg tidligere kun et gebyr for å kjøre i 57 km/t i 50 sone (m /MC)så har vel kommet relativt greit fra det gjennom 20 år ;)
Kjetil
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Når det gjelder fartsovertredelser så har jeg tidligere kun et gebyr for å kjøre i 57 km/t i 50 sone (m /MC)så har vel kommet relativt greit fra det gjennom 20 år ;)
Kjetil
flinke gutten.
selv går jeg på en smell minst en gang i året (for ikke å snakke om et par dusin parkeringsbøter).

klager dog ikke et sekund på staten.
sånn er det når man aldri lærer.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Ja nå handlet vel dette mest om flaks kan du si!
Samt at jeg bor så langt fra folkeskikken at politiet har lagt ned kontoret :)
Er riktignok i Oslo endel i forbindelse med jobb men netopp fordi jeg er på jobb forholder jeg meg mest mulig til reglementet. Det er ihvertfall sure penger å betale bøter for å "stresse" i
arbeidssituasjonen. Tar det heller med ro da ;D
Parkeringsbøter får desverre jeg også.
Kjetil
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Føler med dei,men du må jo fortelle noe mer om

monsteret do har kjøpt.

Det er ikke bestandig lett å inntigrere med sub så

fortel.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Føler med dei,men du må jo fortelle noe mer om

monsteret do har kjøpt.

Det er ikke bestandig lett å inntigrere med sub så

fortel.
Tja! Nå er det første kvelden i oppsettet så her er det sikkert mye flytting,justering og annen tilpasing før det optimale resultatet oppnås. Men første inntrykket er særdeles positivt. Hovedhøytalerene spiller jo relativt fullfrekvent selv, men mitt rom stjeler endel bass så litt ekstra nivå lengst der nede har stått på ønskelisten. Mye av dette falt på plass for noen uker siden da jeg fikk ny (men brukt) cd-spiller men de helt laveste frekvenser (på de innspillingen som har dette) har vel manglet litt, ikke minst kan det nå spille med mere nivå og trøkk. Her flyttes luft nå ;) Kan bli fysisk,men fungere samtidig meget sivilisert .Merker foreløpig ingenting til overgangen hovedhøytaler/sub, ei heller maskeres noe oppover, snarere motsatt, kan virke som den smule bassavhjelping og frekvensbreddeøkning i bunn åpner opp oppover?.
Skal komme tilbake med ytterligere erfaringer i denne tråden etter noe tids testing. Erfaringsmessig tar det tid å opptimalisere. vet f.eks. ikke om kabler har like mye å si her som ellers men blir ikke forbauset så er tilfelle!
En liten ting til forresten, hurtigheten er jeg overrasket over merker ingen forskjell i forhold til hovedhøytalerne, var litt redd for dettte da det er endel membran som skal styres her!

Når dette er sagt burde jeg egentlig ikke uttale meg på bakgrunn av førsteintrykk, det er stor mulighet (ikke minst psykoakustiske) for øyeblikks begeistring. Svakhetene oppdages gjerne litt etterhvert :(

Artig er det ihvertfall :D
Kjetil
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Inntresant å høre håper det blir like bra etter du har

lyttet og fått justert en del.

Hadde vært fint om du kom med flere data etter å ha

kjørt suben en stund.

Lykke til.
 

tan

Medlem
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
9
Antall liker
0
Den fungerer og til de grader på film ( les. DTS lydspor);D. Jeg har denne selv, og den fungerer veldig bra etter litt justering. Er ikke bare bare å flytte beistet rundt for å finne optimal plasering.

Kjøpte du den på HifiHuset?
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Forstår godt det er ikke lett ,men uttelingen kommer

etterhvert. Fikk ikke til 2stk billige suber så nå er det

kanskje mulighet for meg også med en dyr sub.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Kjøpte du den på HifiHuset?

Nei! Kjøpt privat.
Forsøkte forøvrig tidligere å kjøpe en på Hifi-huset, men ga tilslutt opp da det ble så mye "surr" frem og tilbake, avtaler ble ikke holdt!
Kun Andre som kunne hjelpe, virket å ha for mye å gjøre, spør du meg!

mvh.
kjetil
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.049
Antall liker
33.660
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Gratulerer med en seriøs sub, har selv hatt Sub Utopia 1.
Sub Utopia 2 burde flytte luft så det holder, selv i store rom !
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Gratulerer med en seriøs sub, har selv hatt Sub Utopia 1.  
Sub Utopia 2 burde flytte luft så det holder, selv i store rom !
Takker for det!
Fant ut at dette måtte testes i systemet bl.a. med bakgrunn i din erfaring med sub 1.
Som sagt meget lovende førsteinntrykk. Klar over faren med øyeblikkets begeistring. Testing/flytting med mulig påfølgende "banning,sværting og vond rygg" følger fremover ;)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vel, jeg var en tur til tannlegen i går. Hvis det hjelper, så må jeg ut med 18000. Og det før jeg er nådd 40.

Håvard
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Vel, jeg var en tur til tannlegen i går. Hvis det hjelper, så må jeg ut med 18000. Og det før jeg er nådd 40.

Håvard
Hjelper overhode ikke. Skulle selv vært der (tannlegen) måtte du minne meg på dette :-/
Eller kanskje jeg burde takke og somle meg til timebestilling før utgiftene kommer opp i ditt nivå. (Jeg holder meg forøvrig også så vidt under nevnte krisealder)
Lykke til!
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hvor mye bla bla bla er det mulig å fortelle om en dårlig sub?
Utopia er lik konge over konge, tror mange ...............BUT
Disse subbene krever optimalt av både rom og anlegg, noe jeg tviler på at du har, money cant buy it all!!!
Hei,

Nå kjenner ikke jeg til det rommet han har eller for den saks skyld denne subben, men det ser da ut at han er godt fornøyd.
Tror neppe det er en dårlig sub, har du eid den selv?

Det med "money can't buy it all" er muligens riktig, men har du penger og finner de riktige butikkene så har du ihvertfall et bedre utgangspunkt enn uten penger ;)

Mvh
Geir :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.049
Antall liker
33.660
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Blir litt for usakelig å kritisere et produkt man sannsynligvis aldri har hørt. Har selv eid Sub-Utopia 1 noen år, og sammenlignet med annerkjente subber, som i sammenligning låt som en do-bøtte !
Min er faring med Sub-Utopia er utelukkende positiv.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Regner med at når utalelsene kommer så klart som DAChilds så er de basert på inngående kjennskap til produktet.
Hvor er forøvrig innlegget blitt av?
Ang. rom og utstyr forøvrig har han selvfølgelig rett i at dette ikke er optimalt.(desverre)
Det jeg stusser over at det ikke er mulig å utveksle litt "bla bla"og tullprat, ikke ment å plage noen.
Er forøvrig usikker på hvor mye jeg bør vektlegge innlegget.

Tilbake til subben så holder jeg på med flytting og justering . Artig dette! :)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Erfaringen er at man må ha med anstand som kan roe en ned når man i "hi-fi" rus er på vei hjem for å prøve herligheten.
Også kjekt å ha under buksering eller montering, slik at man ikke ødelegger noe.

kW
 
Topp Bunn