Betaling ved sending av bruktkjøp?

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Hvordan pleier dere å gjøre det ved bruktkjøp der produktet skal sendes? Betaler dere på forhånd, noe på forhånd og resten ved mottakelse av produktet, Paypal...eller andre løsninger?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg foretrekker forskuddsbetaling ved salg selvfølgelig, men noen er av helt åpenbare årsaker ikke komfortable med dette. Da tar jeg forskuddsbetaling for frakt samt returfrakt og resten av beløpet i oppkrav.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Postoppkrav
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
98% av menneskeheten er oppegående, ordentlige og hyggelige mennesker som er til å stole på. Betaler uten problemer på forhånd og har aldri blitt lurt. Som regel har jeg snakket med dem på forhånd, og dannet meg et inntrykk.

Ved store kjøp hadde jeg vel gjort det annerledes.

Håvard
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Haavard skrev:
98% av menneskeheten er oppegående, ordentlige og hyggelige mennesker som er til å stole på. Betaler uten problemer på forhånd og har aldri blitt lurt. Som regel har jeg snakket med dem på forhånd, og dannet meg et inntrykk.

Ved store kjøp hadde jeg vel gjort det annerledes.

Håvard
Hva som er store og små kjøp i dette gamet er det jo rimelig mange forskjellige oppfatninger av har jeg erfart, hehe ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har satt en slags grense et sted mellom 5 og 10 tusen kroner for både å betale på forskudd eller å kreve forskuddsbetaling. I hvert fall når det gjelder selgere/kjøpere som har en viss aktivitet på Hifisentralen eller tilsvarende hifi-fora. Jeg må bare innrømme at jeg betaler på forskudd uten å blunke - det har alltid gått bra. Selv om det neppe er det lureste man gjør.

Når jeg selger utstyr, tilbyr jeg gjerne å sende gratis ved forskuddsbetaling - noen goder skal kjøper ha for å ta en slags risiko. Så ender det gjerne med at jeg likevel sender utstyret før pengene er kommet inn på kontoen - er litt sløv sånn. Det har nå alltid gått bra, det også. Selv om heller ikke det er det lureste man gjør.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Ulf-B skrev:
Jeg har satt en slags grense et sted mellom 5 og 10 tusen kroner for både å betale på forskudd eller å kreve forskuddsbetaling. I hvert fall når det gjelder selgere/kjøpere som har en viss aktivitet på Hifisentralen eller tilsvarende hifi-fora. Jeg må bare innrømme at jeg betaler på forskudd uten å blunke - det har alltid gått bra. Selv om det neppe er det lureste man gjør.

Når jeg selger utstyr, tilbyr jeg gjerne å sende gratis ved forskuddsbetaling - noen goder skal kjøper ha for å ta en slags risiko. Så ender det gjerne med at jeg likevel sender utstyret før pengene er kommet inn på kontoen - er litt sløv sånn. Det har nå alltid gått bra, det også. Selv om heller ikke det er det lureste man gjør.
Hei,

Stiller vel ca i samme kategori selv, er det en som er medlem på sentralen med noen innlegg fra før så får jeg vel automatisk en god følelse. Veldig mye salg selv har jeg ikke gjort via nett siden jeg stort sett har solgt "lokalt", eventuelt brukt i system 2, gutterom etc.
På store beløp (har hent engang) så har jeg og selger møtt på halveien, dvs jeg kjørte mot Oslo og han mot "meg"., men det fordrer jo at det er praktisk mulig, hadde jo ikke kjørt til Tromsø.

Mvh
Geir
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Man kan se litt på hvilken aktivitet vedkommende har hatt her og hvor lenge de har vært medlem. De fleste her er interesserte mennesker i hobbyen sin og derav ærlige. Men man har sef ingen garanti. Jeg har betalt inn på forskudd flere ganger og fått inn penger på forskudd. Det har alltid gått bra.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Torek skrev:
Haavard skrev:
98% av menneskeheten er oppegående, ordentlige og hyggelige mennesker som er til å stole på. Betaler uten problemer på forhånd og har aldri blitt lurt. Som regel har jeg snakket med dem på forhånd, og dannet meg et inntrykk.

Ved store kjøp hadde jeg vel gjort det annerledes.

Håvard
Hva som er store og små kjøp i dette gamet er det jo rimelig mange forskjellige oppfatninger av har jeg erfart, hehe ;D
det har du veldig rett i ;D

Håvard
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg synes forskuddsbetaling er helt greit men jeg vil vite hvem jeg betaler pengene til, telefonnummer, adresse osv for å være sikker på hvem jeg handler av.
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Etter hvert har jeg kommet frem til at jeg foretrekker postoppkrav, gjerne med forskudd av fraktkostnader.
Det er ikke så dyrt heller, betalte nylig 300kr for en ~18kg pakke fra østlandet til midt-Norge.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg betaler og får gjerne betalt på forskudd, aldri vært noe tull med det. Det gjelder med Hifisentralen og AVForum, på Finn.no er jeg noe mere skeptisk til forskudd ja.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Kjøp her på HFS mellom aktive medlemmer har jeg ingen vrangforestillinger med forskudd betaling.
Har gjort det mange ganger i løpet av årene nå og har bank i bordet ikke hatt noe tull her inne på HFS.

Men ser jo selvfølgelig an. Har brukeren f.eks bare et par innlegg eller annonser her tidligere er jeg litt mere forsiktig.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Skattelistene er topp til brukt kjøp/salg. Gir en hvis pekepinn på kredibilitet 8)
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Når jeg handler hos medlemmer pleier jeg å tilby forskudd som mottytelse til lynrask forsendelse. Det har alltid gått greit og jeg har til dags dato ikke følt meg lurt på noen måte.

Elektron
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
vins666 skrev:
Skattelistene er topp til brukt kjøp/salg. Gir en hvis pekepinn på kredibilitet 8)
Men så dukker det opp sånne som meg som bor i utlandet, tilnærmet ingen skatt til norge, har norsk bosted/adresse og foretrekker å handle hi-fi i norge.. Er jeg svartelistet? ;) ;D

Hvis medlemmet av hfs er aktivt og kanskje til og med har eksponert seg selv på "Mitt anlegg og billedtråder", så ville jeg følt meg ganske trygg på forskuddsbetaling. Men heter medlemmet f.eks. "Cuntz" og har 3 inlegg, tja, da ville jeg tenkt meg om.. ;)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Har ingen problemer med forhåndsbetaling til medlemmer på HFS eller AVF. Har handlet en del og aldri blitt lurt.
Men forsøkte et pc kjøp i høst utenom forumene, alle varsellamper blinket men fyren hadde gode forklaringer og var rask med tilbakemeldinger osv. Endte med å betale dobbel frakt i forskudd, og dermed ble det tyst som i graven.............
Tåler et tap på 4-500kr men irriterer meg grenseløst over at sånne bare kan fortsette å svindle folk for småbeløp her og der.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
ceroxol skrev:
Hvis medlemmet av hfs er aktivt og kanskje til og med har eksponert seg selv på "Mitt anlegg og billedtråder", så ville jeg følt meg ganske trygg på forskuddsbetaling. Men heter medlemmet f.eks. "Cuntz" og har 3 inlegg, tja, da ville jeg tenkt meg om.. ;)
Der har du et veldig godt poeng.

Elektron
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Så lenge det er fast inventar av HFS eller AVforum som selger/kjøper så går det suverent nesten uansett betalingsmåte.Her har jeg betalt alt på forhånd av og til eller som jeg som regel gjør,betaler halve før og halve som oppkrav ved henting.Har også mottat pakke jeg bare har betalt halve før på,uten at det kom oppkrav ved henting.Men det gikk jo greitt det også.De som frekventerer fast her inne er som regel til å stole på.

Tommelfinger-regel nr.1:Det at betaling og sending skjer prompt,og at pakken er godt embalert gir som regel en god handel. :)

Er jeg ukjent selger eller at selger er ukjent så pleier jeg vel gjøre det på en sikrere måte med kunn betaling av frakt først eller bruk av forskjellige betalingsgarantier/kjøpekontrakter som f.eks. på Finn.no .PayPal på Ebay.Dette har så langt fungert toppers.
 

mjes

Medlem
Ble medlem
18.12.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
Blåser liv i en "gammel" tråd her jeg, istedet for å starte noe nytt.
I Januar i fjor gjorde jeg en handel med en ganske kjent/profilert person her på sentralen. På hans oppfordring ble avtalt beløp forhåndsbetalt, ikke noe veldig stort beløp, men nok til at man bryr seg. Siden har jeg hverken hørt noe til selger eller mottatt noe vare. Så at det er en "kjent" profil her, betyr ikke at man er trygg eller at moralen er på topp.
Dette er et år og tre måneder siden og jeg har selvsagt gjort utallige henvendelser.

Nå har jeg innført enkle betalingsregler for meg selv:
Beløp større enn kr 1000,- overføres aldri på forhånd, bortsett fra til mennesker jeg kjenner personlig.
Kan varen betales via Finn.no’s betalingsordning, så gjør jeg det. Ellers brukes postoppkrav.
Dersom selger ikke godtar annet enn forhåndsbetaling, blir det ingen handel.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Vel, jeg har gjort to kjøp den senere tid og begge har gått helt smertefritt.
To meget hyggelige handler :)

Men for all, man skal være litt forsiktig.
At folk kan oppføre seg på en slik måte er skammelig og direkte respektløst. Utrolig hva noen har samvittighet til, heldigvis er de unntakene. Surt er det uansett for den som rammes.
 
Topp Bunn