Beste lyd på messa 2008.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva er nødvendigvis galt med pa lyd?
for live-aktig?
bedre med lyden fra to hestehengere?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Dere snakker om BEST lyd. ??? IMO det var det her mange forskjellige tilnærminger til godlyden. Ulike parametre vektlagt i forskjellige systemer. INGEN var best på alt (og det finnes vel heller ikke?). Ser mange hevder TAA`s system var suverent, hevdre det hadde, for meg, betydlige begrensninger. Jeg ville ikke hatt systmet hjemme. Vel, Ikke har jeg rom, økonomi eller estetisk sans for verken monsterhøyttalerene eller kubikkvis med elektronikk. Låt som et godtlydene PA i mine ører. (live følelse) Lydbilde var jo flatt (og litt in your face) og hvor var "finessen". OK! dynamikk og lydstyrke var ivaretatt, bassen hang bedre med enn jeg har hørt på AG-før OG "foten gikk" (første gang jeg hører hornbassene, skjønner det er mere å gå på også ift.flere slike) Fungerte KUN midt i sweetspot (prøvde fremste rekke i midtstolen og stolen ved siden av). ikke akkurat et "sosialt" system (i den grad det skulle bety noe som helst).

Vel skjønner vi ikke blir enige om hva som er god lyd (heldigvis, kjedlig om alle hadde samme utstyr), synes dette systemet var ett av flere som hadde fokus på enkeltparametre ved musikkgjengivelsen jeg kunne sette pris på.

OG Duo-Grosso skulle jeg gjerne hørt ;)

mvh.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
man kunne klart seg med mindre mengder elektronikk ja
jeg syntes de var plassert for langt fra hverandre slik at det ble ping pong stereo med hull i midten og lite/ikkenoe dybde men iom at jeg selv har trio hører jeg forbi dette fordi jeg vet at det har kun med feilplassering å gjøre
jeg ville heller ikke løftet de opp på den pingleplattformen med en wireworld tom eske for å tilte de?
mellom-basshornene får da ikke noe support fra gulvet
MEN for en rutinert lytter får man et klart inntrykk av potensialet og mere forventer jeg ikke fra en messe
de fleste jeg hørte ellers ga ikke inntrykk av å ha tilsvarende potensiale
imo
mvh
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Synes det spilte bra med Messenger, Edge, Von Schweikert, og Roald Mikkelsens nye kabler. Godt å høre veloppløst lyd fra cd også. Synd jeg glemte å spørre om hvilken innspillinger han brukte under demoen.....
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
TommyL skrev:
Selv likte jeg lyden av Eben, men Per pleier alltid å ha god lyd ;D
Kunne gjerne hatt Eben selv dersom prisen ikke hadde vært så stiv.

Har også sansen for Piega, men det koster dessverre altfor mye :'(
De heter Ayra by Raidho og ikke Eben (en annen serie fra samme produsent By Raidho).

Dette oppsettet er kanskje det mest fantastiske jeg har hørt, uansett lytteseanser og messer, og for meg messens klart beste lyd (eneste rommet jeg måtte tilbake til pga kjærlighetssorg).

Her var det om å sitte i sweetspot, for da åpnet det enorme 3D bilde seg på en måte jeg ikke trodde var mulig (og jeg har hørt mye bra tidligere). Klangfargene på instrumenter/vokal og klangbalansen var nydelig.
Dette oppsettet tror jeg neppe imponerte den store massen som bare stakk huet innom, men trollbant de som til slutt ble belønnet med senterstolen. Noe også Hifi+ har oppdaget og faktisk mener at stativhøyttaleren C1 (90000kr inkl stativer) er den beste høyttaleren de har hørt uansett pris! (inkl gulvstående høyttalere).

Beste lyd pr krone må bli Danavax Polestar F1 høyttalerene til 10000kr. Trodde en stund at både hørsel og syn drev meg et puss, men både prisen og lyden var <ekte> :D
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
HC skrev:
joaquin skrev:
SOA skrev:
Avantgarde Trio oppsettet hos Tor Aamodt!

Likte også Usher/Holfi i naborommet.
stakkars usher/holfi.
kanke værra greit å ha en sånn nabo... ;D
Jeg gikk rett fra Trio til Usher D2 og det var som å gå fra Maria Callas til Olga Marie. Beklager Usher men så var det, jeg håper det finnes mer i disse D2 høyttalerene enn hva som ble demonstrert på messa
Tydeligvis enkelte som ikke likte Usher. Synes de nevnte to rom var de eneste der en hadde en viss fornemmelse av å være tilstede i musikken. Ellers synes jeg mange av anleggene låt enten tynt og pistrete eller høyt og skjærende. Hederlig unntak var Pass/Respons.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
jonas skrev:
De heter Ayra by Raidho og ikke Eben (en annen serie fra samme produsent By Raidho).

Dette oppsettet er kanskje det mest fantastiske jeg har hørt, uansett lytteseanser og messer, og for meg messens klart beste lyd (eneste rommet jeg måtte tilbake til pga kjærlighetssorg).

Her var det om å sitte i sweetspot, for da åpnet det enorme 3D bilde seg på en måte jeg ikke trodde var mulig (og jeg har hørt mye bra tidligere). Klangfargene på instrumenter/vokal og klangbalansen var nydelig.
Dette oppsettet tror jeg neppe imponerte den store massen som bare stakk huet innom, men trollbant de som til slutt ble belønnet med senterstolen. Noe også Hifi+ har oppdaget og faktisk mener at stativhøyttaleren C1 (90000kr inkl stativer) er den beste høyttaleren de har hørt uansett pris! (inkl gulvstående høyttalere).
Noen flere lytteintrykk av Ayra høyttalerene? De ser jo helt fantastiske ut.. Spilte de kun på c1?

Vurderer en prøvelytt selv hos forhandler en av dagene..

Test fra HiFi+ sept 08: http://www.aaudioimports.com/UploadImages/Raidho Ayra C1, hifi plus review, sept_ 2008_1.pdf
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var alene i rommet og lyttet til de store. Det var ikke noe særlig. Jeg legger selvsagt skylden på rommet. Et par av mine kompiser lyttet til de små, og det var visstnok veldig bra.
Noen som vet prisen på disse høyttalerne?
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
bambadoo skrev:
Var alene i rommet og lyttet til de store. Det var ikke noe særlig. Jeg legger selvsagt skylden på rommet. Et par av mine kompiser lyttet til de små, og det var visstnok veldig bra.
Noen som vet prisen på disse høyttalerne?
De små selges for 80.000dkk inkl. stativer, de større vet jeg ikke prisen på..
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=7792

Ayra C2 virker også veldig spennende:

Er forresten litt uvant å se DP med en E foran...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Lyttet til de store selv og minnes at det var en hel masse kvaliteter ute og gikk her.
Minnes at musikken ble servert på lettflytende vis med en særdeles frigjort lyd med storslått holografi (lyden oppstod mellom høyttalerne).
God detaljering.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Lyttet til de små Ayra og aldri har jeg hørt slik bass fra så små høytalere. Satt litt nært dem, men lyden var ellers også topp notch. Synes dog prisen er helt hinsides..
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Synes også prisen på Ayra er for stiv, selv om dette var messas beste stativhøyttalere. Noe helt annet enn Eben, som jeg aldri har likt.
 
U

utgatt60135

Gjest
ceroxol skrev:
bambadoo skrev:
Var alene i rommet og lyttet til de store. Det var ikke noe særlig. Jeg legger selvsagt skylden på rommet. Et par av mine kompiser lyttet til de små, og det var visstnok veldig bra.
Noen som vet prisen på disse høyttalerne?
De små selges for 80.000dkk inkl. stativer, de større vet jeg ikke prisen på..
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=7792

Ayra C2 virker også veldig spennende:

Er forresten litt uvant å se DP med en E foran...
Da husket jeg rett om de små og mener å huske at disse kostet 135.000,-.

Inntrykket mitt stemmer med Fosse sine. Litt vel stiv pris ja.
 
O

omholt

Gjest
Likte godt de små fra Ayra første gang jeg var innom. Låt uanstrengt og behagelig, men det ble litt kort lytte tid. De andre to gangene jeg var innom rommet hørte jeg på de store gulvstående og ble ikke like imponert. Det var riktig nok mykt og fint, men syntes bånddiskanten rulte av for tidlig i toppen og savnet noe der. Spurte om jeg kunne få høre noe musikk med litt bass og det var heller ingen stor opplevelse, men der må garantert også rommet ta mye av skylden.

Vanskelig å bedømme etter så kort tid og minst i et så lite rom, men prisen virket veldig høy. Skal jeg betale 90 høvdinger for et par stativ høyttalere uten skikkelig bass fundament, skal det virkelig være noe helt spesielt. De store mener jeg kostet 180k.
 
T

tst

Gjest
Jeg syntes det var best lyd i Audiaktørens lokaler (og best kaffe og betjening).
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
omholt skrev:
Likte godt de små fra Ayra første gang jeg var innom. Låt uanstrengt og behagelig, men det ble litt kort lytte tid. De andre to gangene jeg var innom rommet hørte jeg på de store gulvstående og ble ikke like imponert. Det var riktig nok mykt og fint, men syntes bånddiskanten rulte av for tidlig i toppen og savnet noe der. Spurte om jeg kunne få høre noe musikk med litt bass og det var heller ingen stor opplevelse, men der må garantert også rommet ta mye av skylden.

Vanskelig å bedømme etter så kort tid og minst i et så lite rom, men prisen virket veldig høy. Skal jeg betale 90 høvdinger for et par stativ høyttalere uten skikkelig bass fundament, skal det virkelig være noe helt spesielt. De store mener jeg kostet 180k.
De fleste er vel enige om at all elektronikk/høyttalere i denne klassen er for stivt priset, men i Ayre høyttalerene brukes det enormt dyre elementer (info fra Per Bendiksen). Stativhøyttalerene spilte klart best i det lille rommet, som kun ga oss en liten smakbit på hva de er gode for.

Disse høyttalerene runder IKKE av for tidlig!! Båndiskenten som blir brukt går like høyt som Beryllium diskanter. Tror den lettflytende og delikate klangbalansen lurer de fleste til å tro at de runder tidlig av, men de av oss som fikk sitte i beste lytteposisjon fikk høre mikrodetaljer og luftighet av høy klasse.
 
O

omholt

Gjest
jonas skrev:
Disse høyttalerene runder IKKE av for tidlig!! Båndiskenten som blir brukt går like høyt som Beryllium diskanter. Tror den lettflytende og delikate klangbalansen lurer de fleste til å tro at de runder tidlig av, men de av oss som fikk sitte i beste lytteposisjon fikk høre mikrodetaljer og luftighet av høy klasse.
Interessant det du skriver der. Fikk en helt annen opplevelse av åpenhet oppover med Usher BE 10, men det kan godt hende du er inne på noe. Jeg hørte også noen Litho høyttalere på lørdagen som også bruker bånddiskant og fikk samme intrykk. De manglet åpenhet helt øverst. Spredningsmønsteret kan sikkert også ha innflytelse. Ser ikke bort fra at mindre refleksjoner fra diskantområdet kan oppfattes som mindre oppløst fordi det blir glattere og mykere, men det blir en annen debatt.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Gjekk fra Tors rom med Avantgarde til Roald Mikkelsens rom med Von Schweikert, og tilbake til Avantgarde igjen. Da gjekk jeg fra HiFi til musikk og tilbake til hifi igen.

For meg var Mikkelsens demonstrasjon den eneste på messen som låt musikk. Alt annet ble hifi.
For å være litt snill så låt det også litt musikk av Respons, MBL, Linn, og til prisen også hos det billige anlegget til Celius (oblivion-rommet). Høyttalerne der kostet 10.000 og var messens beste til prisen. I rommet der Bertram-kablene ble demonstrert - hørte jeg messens mest detaljerte og oppløste lyd. Disse kablene må være fantastisk gode som kunne formidle så mye detaljer. Men også dette anlegget låt hifi. Det gjorde også høyttalerne hos Audio Note UK, men de imponerte likevel på sitt vis. De hadde stor åpen mellomtone og svært oppløst diskant, men den ble vel viril, som på Avantgarde høyttalerne hos Tor. Ellers låt Usher hornsystemet D2 i naborommet til Tor nokså nøytralt, noe som gjorde at det nesten ikke låt hifi - men musikk. Men Usher bakhøyttalerne i dette kinooppsettet låt mye hifi- og passet slett ikke inn i lydbildet i lag med D2. Det var også et elektrostatstystem med noen høye høyttalere i første etasje som også låt bra, men husker ikke navnet på det. Det var gjennomsiktig lyd der, men ikke helt nøytrale.

Så nå drømmer jeg om Von Schweikert VR4 i denne nye supermodellen med VR5 sitt delefilter. Det koster 130.000 kroner. Det var de som Roald Mikkelsen demonstrerte på messen med de tykke Renaissance kablene som han er konstruktør av.

Kjøpte forøvrig Oblivion sin digitalkabel under messen. Den låt bra. Den blir nok stående i mitt oppsett.

Forøvrig har jeg en mistanke til at jeg har glemt å rose ett eller annet system på messen.
Noen flere fortjener ros.

De hyggligste menneskene jeg traff, utenom Roald Mikkelsen, var de som hadde MBL-rommet. Det sistnevnte rommet var også det mest avslappende å kommme inn i på hele messen.

Ellers lurer jeg på om mange av de som demonstrerer anlegg tror at alle hifi-interesserte er blitt døv av hobbien. Hvorfor demonstrere anlegg på over 110 dB lydtrykk? Gjekk noen forbi baren og inn i dette kinorommet? Angret på at jeg ikke tok med lydmåleren der. For der passerte nok lydtrykket godt over 110 dB. Skal tippe at det lå på ca. 120. Og hele hotellet ristet av det som foregjekk der. Dette rommet var det som ødela mest for hele messen. Det var jo jordskjelv i hele hotellet derfra i 2 dager.

Og, ja, jeg var innom alle rommene på messen, ja opptil flere ganger. Jeg tråkket att og fram der i de to dagene det varte. Og var nokså sliten etterpå.

Mvh Consen
 
O

omholt

Gjest
Kanskje dette er grunnen til Von Schweikert VR-4SR Mk II låt så bra?



Dette er høyttalere jeg skal sjekke mer ut. Mikkelsen får nok besøk av meg etter hvert. Håper og få høre de med en annen kilde enn en DVD spiller også. ;) Lo litt da jeg fikk en DVD fjernkontroll til å styre Edgen.
 

Vedlegg

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er noe ganske annet enn den andre målingen jeg har sett på von Schweikert. Ordentlig!
 
O

omholt

Gjest
Kanskje ikke så rart heller når høyttaleren er laget for studio bruk.

"The engineering target was to design a highly accurate, laboratory-grade system with the ability to be used as a professional reference monitor. Studios using VR-series include Sheffield Labs, Musical Fidelity Sound Labs, A&M Records (Herb Alpert), and Walt Disney Studios (Alan Menken, winner of 7 academy awards). Many recording engineers brought these speakers home, including Robert Harley, now editor of TAS, and Herb Alpert, creating an audiophile demand. A reference monitor must have wide bandwidth, low distortion/coloration, with convincing three dimensional depth and realistic sound staging. The VR-4SR Mk II is highly optimized for this use and is highly musical as well."

http://www.vonschweikert.com/zvr4sr.htm
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Valentino skrev:
Det er noe ganske annet enn den andre målingen jeg har sett på von Schweikert. Ordentlig!
Man bør igrunnen vere ganske så sikker før man utbasunerer den andre målingen i tide og utide slik måleren ofte gjorde ;)
Jeg påpekte flere ganger at det kunne ikke stemme med min praktiske erfaring av ca 10 forskjellige Von Schweikert modeller.
Lurer igrunnen på hvordan vedkommende hadde følt det viss jeg fekk tak i en av hans konstruksjoner,som enten ble feilplassert,hadde en produksjonsfeil,eller lignende,fekk frem en hårreisende måling og påpekte det i hver tråd som omhandlet hans konstruksjoner?
 

thorla

Fersking
Ble medlem
03.10.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
von schweikert var bra. resp.ns og pass fungerte også bra. montana emm labs imponerte - messens mest lettflytende og naturlige lyd. raidho ayra ved siden av låt behagelig, men med med et 'rørslør'. avantgarde var messens mest imponerende på størrelse, men låt larger than life
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
omholt skrev:
Kanskje dette er grunnen til Von Schweikert VR-4SR Mk II låt så bra?



Dette er høyttalere jeg skal sjekke mer ut. Mikkelsen får nok besøk av meg etter hvert. Håper og få høre de med en annen kilde enn en DVD spiller også. ;) Lo litt da jeg fikk en DVD fjernkontroll til å styre Edgen.
Så jo flott ut dette ! :p
Men, denne kurven gir vel ikke helt realistisk bilde av virkligheten. Litt lite lite detaljer kanskje ? :D

up
 
Topp Bunn