Beste høyttalere bak eller som Dolby Atmos foran?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Trenger et råd fra surround-ekspertisen her:

Har 2 DALI Fazon LCR og 2 DALI Fazon Sat. LCR er som kjent større med dobbel bass/mellomtone. Det ene settet skal være surround bakhøyttalere ( i takhøyde), det andre settet skal være Dolby Atmos høyttalere i takhøyde foran.

Men; hvor bør de beste høyttalerne stå, som surround bak eller Atmos foran?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Surround back. De skal under ingen omstendighet stå i takhøyde, da feiler du allerede der - optimalt bør de ikke være mer enn 30cm over ørehøyde.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Har senter, 2 surround foran i ørehøyde, 1 sub foran. I tillegg har jeg 2 sett DALI (ett Fazon Sat og ett Fazon LCR)
Så er spørsmålet om de beste av DALI settene bør brukes som surround bak, eller om de beste bør stå som Dolby Atmos foran.
I begge tilfelle må begge disse settene stå i takhøyde, pga estetiske hensyn.
Oppfattet av svaret over at det er LCR som bør stå som surround bak og de mindre Sat som Dolby Atmos foran?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har senter, 2 surround foran i ørehøyde, 1 sub foran. I tillegg har jeg 2 sett DALI (ett Fazon Sat og ett Fazon LCR)
Så er spørsmålet om de beste av DALI settene bør brukes som surround bak, eller om de beste bør stå som Dolby Atmos foran.
I begge tilfelle må begge disse settene stå i takhøyde, pga estetiske hensyn.
Oppfattet av svaret over at det er LCR som bør stå som surround bak og de mindre Sat som Dolby Atmos foran?
Fikk ikke svar på spørsmålet mitt i forrige post, men dersom surround bak uansett må stå i takhøyde ville jeg heller hatt 2 sett med Atmos høyttalere og kuttet surround bak, dersom oppsettet ditt har mulighet for det. Eventuelt flyttet surround foran(side?) lenger bak. Bare ett forslag her i fra meg, uten at jeg vet hvordan det ser ut hos deg. :)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Fikk ikke svar på spørsmålet mitt i forrige post, men dersom surround bak uansett må stå i takhøyde ville jeg heller hatt 2 sett med Atmos høyttalere og kuttet surround bak, dersom oppsettet ditt har mulighet for det. Eventuelt flyttet surround foran(side?) lenger bak. Bare ett forslag her i fra meg, uten at jeg vet hvordan det ser ut hos deg. :)
Takk for svar. Vet ikke presist hva 7.1.2 er, derfor jeg prøvde å svare ved å heller beskrive oppsettet. Har Denon AWR X2300W og den har 7 kanaler, så det begrenser også.
Vet ikke om min Denon tillater 2 sett Atmos, men skal sjekke det.
Er det mer viktig info/lyd i Atmos enn i surround bak - derfor du anbefaler kutte surround bak og heller 2 sett Atmos?
Ja, alt må stå i takhøyde (ellers blir det bråk med fruen....) bortsett fra TV-veggen der både senter, surround foran og sub står i ørehøyde på en lang benk.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Vet ikke presist hva 7.1.2 er, derfor jeg prøvde å svare ved å heller beskrive oppsettet. Har Denon AWR X2300W og den har 7 kanaler, så det begrenser også.
Vet ikke om min Denon tillater 2 sett Atmos, men skal sjekke det.
Er det mer viktig info/lyd i Atmos enn i surround bak - derfor du anbefaler kutte surround bak og heller 2 sett Atmos?
Ja, alt må stå i takhøyde (ellers blir det bråk med fruen....) bortsett fra TV-veggen der både senter, surround foran og sub står i ørehøyde på en lang benk.
Fant den på nettet, ser ut som den er begrenset til 5.1.2 på Atmos. 5 er da venstre, center og høyre fremme pluss 2 surround høyttalere. 1 er sub og .2 er Atmos høyttalere. Ser ut som du må velge mellom surround back eller Atmos på denne.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Fant den på nettet, ser ut som den er begrenset til 5.1.2 på Atmos. 5 er da venstre, center og høyre fremme pluss 2 surround høyttalere. 1 er sub og .2 er Atmos høyttalere. Ser ut som du må velge mellom surround back eller Atmos på denne.
Sjekket set up på den og det gis flere valg, for Atmos er det 2 kun valg, enten Atmos foran eller Atmos bak. Atmos kommer da i tillegg til surround bak og foran. Og selvsagt med kun ett sett Atmos ettersom receiver kun har 7 kanaler.

Har ikke plass til både Atmos og surround bak, så må ha Atmos foran. Og som nevnt i taket. Ville du valgt det beste settet for Atmos foran eller for surround bak?
Hadde jeg visst hvilke lydspor som inneholder mest dynamikk og bredest frekvensgang så hadde jeg jo visst svaret...vet du det?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Sjekket set up på den og det gis flere valg, for Atmos er det 2 kun valg, enten Atmos foran eller Atmos bak. Atmos kommer da i tillegg til surround bak og foran. Og selvsagt med kun ett sett Atmos ettersom receiver kun har 7 kanaler.

Har ikke plass til både Atmos og surround bak, så må ha Atmos foran. Og som nevnt i taket. Ville du valgt det beste settet for Atmos foran eller for surround bak?
Hadde jeg visst hvilke lydspor som inneholder mest dynamikk og bredest frekvensgang så hadde jeg jo visst svaret...vet du det?
Jeg tror vi har forskjellig navn på kanalene.Vet ikke hva du mener med surround foran? Er det slik du har eller vil ha det? Pluss Atmos foran eller bak i stedet for surround back.

LEFT ---- CENTER ---- RIGHT ---- SUB



LEFT SURROUND ----- RIGHT SURROUND


L SURROUND BACK ----- R SURROND BACK
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Ja, alt må stå i takhøyde (ellers blir det bråk med fruen....) bortsett fra TV-veggen der både senter, surround foran og sub står i ørehøyde på en lang benk.
Surround foran......er det Front høyttalere du mener? :unsure:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Surround foran er et veldig vagt begrep, det kan være surround1 eller wide (noe jeg basert på utstyr involvert tviler på at det er). Høyre og venstre kanal foran er _ikke_ surround :) Surround skal være rett til siden eller litt bak, surround2 er mellom surround rear og surround.

Skjermbilde 2022-10-18 kl. 00.12.05.png


Skjermbilde 2022-10-18 kl. 00.13.07.png
 
Sist redigert:

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Jeg var uklar om front ser jeg. Foran har jeg LEFT, CENTER, RIGHT og SUB. Alle disse står i ørehøyde.
Bak har jeg surround left og surround right. Begge disse står i overgang tak/vegg, og det må de pga plassforholdene.

Det nye er at jeg har anskaffet 2 DALI LCR. Disse må stå i overgang/tak vegg og jeg tenkte ha de foran for å få høyde-info også foran. Min Denon tillater Atmos enten foran eller bak, men siden jeg allerede har surround bak er vel det beste å ha Atmos foran.

Så er spørsmålet om de nåværende surround bak (som er Dali Fazon Sat) og de nye (Dali Fazon LCR) bør bytte plass, eller om det beste er å ha Fazon LCR foran? Som en skrev oppfattes lyd best forfra, og da er det vel best å ha de største (LCR) foran, de blir da Atmos i overgang/vegg tak foran.

Håper jeg var klarere nå....
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Jeg ser at det innledningsvis var litt begrepsforvirring med "surround foran", som nå ser ut til å være oppklart. Og det er fort gjort og vanlig, men vil likevel minne om at det er viktig at det også benyttes korrekt utganger på forsterkeren. Front-høyttalerne (L/R) må for all del ikke kobles til utgangsterminalene det står "Surround" på, noe man kan være bekymret for har skjedd med den begrepsforvirringen innledningsvis Og på samme måte er det viktig at surroundhøyttalerne, (som jeg da altså forstår må monteres litt høyt på veggen bak) kobles til høyttalerterminalene kalt "Surround", ikke "Surround back".
de_avrx2300w_e2_bk_re_001_hi.png

Jeg støtter ellers @TGB sin bekymring for at disse må monteres høyt, men det er en større ulempe jo kortere avstand det er til lytterposisjon. Montert på vegg bak lytterposisjon er det fordel at de får størst mulig avstand, gjerne med en vinkel på 100-110 grader fra synsretningen.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.025
Antall liker
380

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Ville brukt Dali Fazon LCR som surround og Sat som Atmos høyttalere foran, kjør Audyssey så blir det nok bra. Flott center du har. :)
Takk for svar, hva er grunnen til at du anbefaler de beste som surround og de litt mindre som Atmos ?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Jeg ser at det innledningsvis var litt begrepsforvirring med "surround foran", som nå ser ut til å være oppklart. Og det er fort gjort og vanlig, men vil likevel minne om at det er viktig at det også benyttes korrekt utganger på forsterkeren. Front-høyttalerne (L/R) må for all del ikke kobles til utgangsterminalene det står "Surround" på, noe man kan være bekymret for har skjedd med den begrepsforvirringen innledningsvis Og på samme måte er det viktig at surroundhøyttalerne, (som jeg da altså forstår må monteres litt høyt på veggen bak) kobles til høyttalerterminalene kalt "Surround", ikke "Surround back".
Vis vedlegget 859240
Jeg støtter ellers @TGB sin bekymring for at disse må monteres høyt, men det er en større ulempe jo kortere avstand det er til lytterposisjon. Montert på vegg bak lytterposisjon er det fordel at de får størst mulig avstand, gjerne med en vinkel på 100-110 grader fra synsretningen.
Takker igjen.
Utgangene på min Denon defineres dynamisk med hvilke oppsett man velger, så tror det skal bli rett. Og ja, jeg har brukt frontutgangen og ikke surround for de 2 fronthøyttalerne.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Det er MYE lyd fra Surround-kanalene ift Atmos-kanalene.....
OK! Da bytter jeg om som dere foreslår. Er det bare mer lyd, eller er også frekvensområdet større, spesielt dypere, på surround enn på Atmos kanalen?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hos meg så bruker jeg Dali Concept 6 som surroundhøyttalere og Dali Concept 1 som Atmos, det er ganske lite (men likevel viktig) lyd som kommer ut fra Concept 1.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
OK! Da bytter jeg om som dere foreslår. Er det bare mer lyd, eller er også frekvensområdet større, spesielt dypere, på surround enn på Atmos kanalen?
Det er litt greit å se på hva som kommer av informasjon fra Atmos-kanalene.......
Så langt er vel regn/lyn/torden den mest benyttede lyden i Atmos - altså lydobjekter fra oven.....
Slik jeg forstår så har du Surround montert høyt bak deg og da får du mye "Atmos"-effekt på grunn av plasseringen.......
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Hvis du vurderer ny TV..... så er det tid for litt betenkning :unsure:
Sakset fra tek.no
" Nye EU-regler trer i kraft 1. mars: – Hvis det skjer: Ikke mer 8K."
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Nettopp, er det lyn & regn og denne type enkle lydobjekter så stemmer jeg også for de beste høyttalerne som surround (bak) og de enklere som Atmos (oppe foran)
Takk for gode svar!
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Hvis du vil teste litt musikk i Atmos - så finnes det en del heftige mixer med f.eks gitarer, koring osv i takkanalene.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Hvis du vil teste litt musikk i Atmos - så finnes det en del heftige mixer med f.eks gitarer, koring osv i takkanalene.
Spennende, finnes det på Tidal, og hvordan ser jeg at det er rett format på filene? Ev. finnes det gode test-eksempler (film eller musikk) på Altibox?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Spennende, finnes det på Tidal, og hvordan ser jeg at det er rett format på filene? Ev. finnes det gode test-eksempler (film eller musikk) på Altibox?
Finnes på Tidal, men du må vel ha hifi abonnement. Har du ATV er det Apple Music som gjelder. Jeg hører mye på musikk mikset i Atmos fra Apple Music.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Spennende, finnes det på Tidal, og hvordan ser jeg at det er rett format på filene? Ev. finnes det gode test-eksempler (film eller musikk) på Altibox?
På Tidal er Atmos tydelig merket.
csm_Tidal_Dolby_Atmos_qu_b5d395a682.jpg
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Flott, Har Tidal HiFi Pluss ser jeg, så da får jeg testet dette, må bare finne en måte å koble PC eller mobil til Denon'en på.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
En annen sak som har dukket opp: Jeg har ny LG OLED TV med mange HDMI innganger, noen av disse er merket med eARC og 120 Hz, 4K, mens andre ikke er merket slik.
Problemet er at jeg ikke får noe signal inn til til TV på disse merkedede HDMI inngangene, det er kun de umerkede som virker.
Har en ide om at det kanskje er en litt eldre HDMI kabel som ikke støtter eARC/4K som er grunnen til dette, kan det stemme?
Litt pussig vel at kabelen/TV nekter å overføre signaler, også når det er vanlig HD signal som kommer gjennom kabelen?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Kanskje noen har interesse av det jeg fant ut her, hypotesen var korrekt, med en ny og "siste skrik" HDMI kabel så virket også eARC/4K inngangene.
Litt merkelig dette synes jeg, at TV'en klarer å finne ut hva slags kabel det er som dyttes inn i den. Men, men, nå funker det.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Kanskje noen har interesse av det jeg fant ut her, hypotesen var korrekt, med en ny og "siste skrik" HDMI kabel så virket også eARC/4K inngangene.
Litt merkelig dette synes jeg, at TV'en klarer å finne ut hva slags kabel det er som dyttes inn i den. Men, men, nå funker det.
Biltema selger nye versjoner av "siste skrik" for under 1 hundrings og funker fint med LG OLED (y)
PS! Selgeren av TV ville også selge kabel, men det er grenser for pris/funksjon/nytte på kabel......
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Ja, kabel-diskusjonen er jo minst like gammel som jeg er her inne og jeg ble medlem her for 19 år siden.
For meg er TV og film ikke noe high end greier, det forbeholder jeg musikkanlegget i stua, så min HDMI kabel kommer fra Clas Ohlson, og den er helt OK.
 
Topp Bunn