Beste armen for Grace F9 og Shure V15 type II

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hadde tenkt å montere opp disse mykpu-ene på en Luxman PD444. Hvilken arm mener de kyndige ville være den ultimate?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
F9 funkar godt i fleire armar. Eg har prøvd han med mykje, frå tung Technics EPA 100 (og magnetisk demping) til Rega-armar, og har vel aldri vore ute for at det fuskar. Brukar han no innimellom på JMW 9 Signature, der det også går bra (heilt utan demping)
V15 type II høyrest betre ut dess lettare arm du får tak i. Beste resultat eg har hatt, er i billegaste (men likevel svinedyre) Clearaudio-tangentialarm. Her brukte eg minste motvektsloddet på lang arm, og fekk fantastisk god lyd. Men han funkar også godt i ein Infinity Black Widow, og sannsynlegvis (det har eg ikkje prøvd så langt) i gamle Formula 4 Mayware.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva med å prøve å få tak i en Grace 707 ? Klassisk arm som selvfølgelig fungerer optimalt til F-serien, og ikke er særlig kostbar brukt...

Her på en Luxman PD 131..

Vedlegg

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Da tar jeg en rask jakt på Grace 707. Hva er en normal pris på slikt nå der ute på verdensveven?

Jeg har en SME 3009 series II improved som jeg har rekablet nå. Men alltid artig å prøve forskjellige armer.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er en nydelig arm, og med en F-9-pickup er det den du skal ha, spør du meg. Dessuten bør du kunne få en for ca 1500,-, ettersom denne typen armer er litt "Out of fashion" om dagen. Forstå det den som kan.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ah. Den overlegent beste av dem alle. Du er i sannhet en heldig mann! ;D

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Grace glapp for meg på ebay, men kjøper en Infinity Black Widow nå, kan det se ut som.

Den skulle vel passe greit til F9 Ruby vil jeg anta? Eller hva tror du, Impulse? Erfaring/kunnskap om den komboen?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hmmm.. Det er vel en av de letteste armene som noen gang er laget, og jeg har faktisk hørt en Ruby i den armen en gang i steinalderen. Den ble litt lettbent for min smak.

Jeg så forresten aqt det lå en annen Grace-arm her på børsen forleden. Ikke akkurat gratis, men det er det jo lite som er uansett.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Takker, impulse.

Da skulle uansett en svart faen (widow) være på vei de nærmeste dagene, så vi får se hvordan det lyder. Er uansett mer en hobby enn rent alvor dette (i motsetning til den andre riggen). Hadde bare så lyst til å sjekke ut den F9 på komponenter den skulle være matchet til. (Var egentlig aldri HELT fornøyd når den stod i en Mörch. Ble vel aldri helt fortrolig med Mörch DP-6, på tross av alle gode omtaler og alle de forskjellige armrørene.)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
A-A, jeg har en Shure V 15 Mk II også, så det er ikke noen mangel på PU-er til den Widowarmen (Infinity Black Widow som du nevnte - takk for den) som i dag kom i hus.

Da gjenstår det bare å ommøblere alteret slik at det kan gjøres plass til Luxmanen (444). Disse vinylriggene fortrenger meg ut av stuen. (Hverken HR-X eller 444 er små nette spillere. Det ender vel med at jeg går over til Sound Burgeren av rene plasshensyn her i latteland…)

Takker til dere begge for innspill! Settes pris på.

PS. Har noen av dere erfaring med JICO sin SAS stift til Shure V 15 Mk II i forhold til den originale VN 15 E?

http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=18&products_id=1042

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Dr Dong skrev:
A-A, jeg har en Shure V 15 Mk II også, så det er ikke noen mangel på PU-er til den Widowarmen (Infinity Black Widow som du nevnte - takk for den) som i dag kom i hus.

Da gjenstår det bare å ommøblere alteret slik at det kan gjøres plass til Luxmanen (444). Disse vinylriggene fortrenger meg ut av stuen. (Hverken HR-X eller 444 er små nette spillere. Det ender vel med at jeg går over til Sound Burgeren av rene plasshensyn her i latteland…)

PS. Har noen av dere erfaring med JICO sin SAS stift til Shure V 15 Mk II i forhold til den originale VN 15 E?

Om eg ikkje tek feil, er dette ein tilsvarande som eg testa for nokre år sidan. Eg erfarte at denne var like god som ei NOS-nål, og mykje betre enn dei billege meksikanske alternativa. Det var ein annan leverandør, men det var også fineline-slipt nål.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
149
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Dr Dong skrev:

Om eg ikkje tek feil, er dette ein tilsvarande som eg testa for nokre år sidan. Eg erfarte at denne var like god som ei NOS-nål, og mykje betre enn dei billege meksikanske alternativa. Det var ein annan leverandør, men det var også fineline-slipt nål.
Om ikke jeg heller tar feil, så var det ikke en SAS du testet Arve. Den du testet var vel en original US M91GD retippet med fineline nål hos Expert stylus.

SAS er spesiell siden den har bor nålefane. Selve slipingen kan nok best beskrives som en contact line/microridge variant. SAS VN15E er i mine ører noe mere oppløst oppover enn den originale VN15E.

Forøvrig kan det nevnes at etter å ha studert SAS nålen og Nagaoka MP-500 under mikroskopet, så er det mye som tyder på at de er identiske....

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Herlig tråd!

Venter en F-9 i posten og gleder meg no verre. Spiller i dag på en F-8 og er superfornøyd sammen med Jelco 750D påmontert en noe bola Lenco L75.

Ett røskende bevis på at hi end ikke trenger å koste skjorta.

Blir artig å høre hva du synes når du får greiene opp å gå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Eit lite tips: Det går an å få ny nål til F9 som er endå betre enn R og E. Hugsar ikkje kva nåla heiter, men ho har blank plastfatning der E har grøngul. Den blanke er langt livlegare og meir dynamisk, utan at tredimensjonalitet eller klang vert dårlegare (faktisk er bassen meir markert og tydelegare). Denne nåla er relativt dyr, men verd kvar krone (inntil 1500 stk, tenkjer eg det var snakk om). Beste Grace eg har høyrt så langt.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Den jeg kjøpte kommer med RS-9D nos nål, med rød plast.
Kjenner du til den?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
arnejustad skrev:
Den jeg kjøpte kommer med RS-9D nos nål, med rød plast.
Kjenner du til den?
Ut fra vinylmaskinens sider så ser dette ut til å være en F9D, hvor stiften er benevnt RS-9D. Sfærisk, ifølge det som står.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Har tro på at denne komboen kan funke.Grace 714 unipivotarm med Grace F9 ruby. Blir et lite prosjekt da jeg må få laget ny armbase til min Luxman PD 310 til denne armen.Noen forslag til vilket metall som er best å bruke til armbase.

Vedlegg

Topp Bunn