Besøk hos Overkill Audio!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Søndag morgen reiste jeg over til England for å lytte til Derek Wilsons nyeste kreasjon, en prototype. Flyet gikk tidlig, så jeg måtte stå opp 05.00 :eek:
    Siden kona hans er høygravid så bodde jeg på en B&B ganske nær Dereks hus:
     

    Vedlegg

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Derek hentet meg på Stansted og kjørte meg hjem til sitt hus hvor vi hørte på følgende prototyper:
     

    Vedlegg

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Men siden jeg ikke tok bilde med kameraet (har på telefonen) av det hele treveis-systemet, så legger jeg ved et bilde av prototype-delen som dekte 100-300Hz, et proffelement fra Volt, 10 tommer:
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    ;D ;D ;D ser fett ut, men du skriver i flertall og vi har bare sett en .....Come on!

    Edit: vi skriver tydeligvis samtidig...

    Edit 2: Dipole midbass-seksjoner det der ?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    De hvite blokkene ligner på sånne store puter man får på IKEA :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jepp :) Det er de ekstreme subene Predator. Det er en 12-tommer konstruert helt hinsides med en 10-tommer bak for å få aerodynamikken, motsnaden ved ut og inn bevegelse lik. Det er en sinnsyk sub og den gjør ting jeg aldri har hørt 18 tommere gjøre :eek: Den spiller høyere enn det jeg har hørt, men samtidig en ekstrem tyngde, trøkk og snert. Trommeinnspillinger får ny betydning her, alt annet låter sirup.
    Målingene vi gjorde i hans rom viste at høyre sun gikk flatt til 11,5Hz og den venstre til 12Hz. Og dette ved høyt nivå :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    ;D ;D ;D ser fett ut, men du skriver i flertall og vi har bare sett en .....Come on!

    Edit: vi skriver tydeligvis samtidig...

    Edit 2: Dipole midbass-seksjoner det der ?
    Jepp, åpen baffel. Men siden de kan få kanselleringer har Derek funnet en formel for sidene slik at dette ikke oppstår. Det er forholdet på kurven og de andre dimensjonene opp mot elementets egenskaper som avgjør form og dimensjoner. Han har jobbet i 4-5 år for å finne denne formelen :) Virker det? JAAAAAAAAAAAAAAAA :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Velkommen hjem Viking.

    Spennende,kan høres ut som du hadde en skikkelig kosetur :)
    Du må gjerne fylle på med bilder/lytterintrykk.

    Så 10000.- spørsmålet,kommer det noe nytt i heimen snart ? (bortsett fra baby ;D )

    /jan
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Oioi!

    Venta på dænna trå'n ;D
    Virkelige interessante konstruksjoner! Keep it comin' !

    PK
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    På en måte ligner dette på et godt gammeldags viking-tokt.

    Men da hadde kona til Derek blitt gravid under seansen og ikke før, godsakene hadde blitt røvet med hjem, og huset blitt liggende i aske. Dagens Viking er aaaalt for sivilisert. ;D

    Hva er statusen til Overkill egentlig?
    Er dette produkter som snart nærmer seg produksjon, eller er det tidlig i utviklingsfasen ennå?
    Hvilke produkter tilbyr Overkill i dag?
    Det er mulig denne infoen ligger i OMF sin tråd, men det er sikkert flere enn meg som ikke kjenner den diskusjonen så godt...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Nå må du komme med noen lytteinntrykk da Viking...!!!!

    Produkter fra Overkill i dag...(Så vidt jeg vet...)

    Prey - egget med Manger element!
    Angel - bass-seksjon med 2x8 tommer - åpen baffel
    Encore - bass-seksjon med 12 tommer
    Predator -subwoofer med 12 tommer
    Finale - var opprinnelig med 2x12 tommere i lignende kabinett som Encore (gammel type)
    Finale (prototype) - så vidt jeg kan se er dette en predator subwoofer, med en 10 tommer åpen baffel.....

    Systemene oppover skal vel da være omtrent:
    Prey + Predator (Dyp bass...)
    Prey + Angels (Raske bass)
    Encore
    Finale (gammel) (Dyper enn Encore + litt raskere i mellombassen)
    PRey + Angels + Predator (Halleluja!)
    Finale (Prototype)

    Elektronikk
    Høytalerne blir levert med standard DEQX.

    Conductor
    Dette er en oppgradert DEQX - det er vel først og fremst power supplyet som er oppgradert...

    End Game
    Er en 6 kanals DAC og volumkontroll som benytttes sammen med Conductor.

    Ellers har jeg forstått det slik at OVerkill ikke har lager av utstyret - så utstyret bygges på bestilling!

    Men...Viking....få høre litt mer hva du synes da....

    Mvh
    OMF
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Prototypen av Finale spiller bedre enn Predator-Angels-Prey iflg. Derek ;D
    Denne høyttaleren er vel produksjonsklar, Prey var jo den som produseres, Predator var i MDF og baffelen til 10-tommeren var av standard finerplate ::)
    Produksjonsversjonen vil få 30mm Corian i valgfri finish til både Predator og åpen baffel. Dette blir EKSTREMT :)
    Lytteinntrykk? Her får du servert det som er på opptaket, enkelt og greit. Er det trommeopptak så er det så dynamisk med så mye trøkk at det er helt sinnsykt, jeg skvatt som f.en enkelte ganger på perkusjon :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Viking skrev:
    ... Er det trommeopptak så er det så dynamisk med så mye trøkk at det er helt sinnsykt, jeg skvatt som f.en enkelte ganger på perkusjon :)
    Arti med litt "fysisk reaksjoner" på musikk og :) Skvatt selv her om dagen, når jeg satte på en live konsert med dave matthews band, tilfeldigvis cd nr 2(dvs ingen intro, og slagverket som startet momentant), med gårsdagens(!) volum innstilt.. Kjente det slo i brystkassa i allefall :)

    - Var det "standard" DEQX du fikk høre på, eller var den prototypen til Conductor?
    EDIT: fant svaret i "OMF tråden" 8)
    mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    JanR skrev:
    Så 10000.- spørsmålet,kommer det noe nytt i heimen snart ? (bortsett fra baby ;D )
    Det var vel Derek som ventet baby i heimen forstod jeg av Viking sitt innlegg.

    Dette er uten tvil blant markedets mest interessante konstruksjoner for tiden. Er det Corian i selve "egget" også?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Der ser du snickers.
    Ser dårlig,leser dårlig ja i det hele tatt ;)

    /jan
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    From the outside, the stylish egg-shaped, high-gloss lacquered top enclosure of the Encore thus doesn't begin to transmit the story of what went into creating it. It's built up in hand-applied and slowly cured layers from a fiberglass mold that itself was taken off a wooden master fashioned by a true furniture craftsman. We're now talking wavy 2" - 3" wall thicknesses. They are asymmetrically offset such that no internal surface point faces an opposing one of equal thickness. We're talking 18 different constrained layers. They stack polymer resin/cotton-filler/unobtainium triple sandwiches atop one another in succession. The secret "unobtainium" ingredient differs from tri-layer to tri-layer for a total of 6 undisclosed materials. The name of the game here is extreme self-damping. It effectively absorbs all of the Manger's rear wave to prevent time-delayed out-of-phase reflections through the flat diaphragm with its concentric rings.

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Viking skrev:
    Prototypen av Finale spiller bedre enn Predator-Angels-Prey iflg. Derek ;D
    Denne skjønte jeg ikke. Er ikke Finale "bare" en sub, som er beregnet å brukes sammen med Prey?

    Er det antydet noen priser på disse overkillerne?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    BT skrev:
    Viking skrev:
    Prototypen av Finale spiller bedre enn Predator-Angels-Prey iflg. Derek ;D
    Denne skjønte jeg ikke. Er ikke Finale "bare" en sub, som er beregnet å brukes sammen med Prey?

    Er det antydet noen priser på disse overkillerne?
    Finale er hele oppsettet av Predator, 10-tommer og Prey :) Predator er navnet på bare subene :)
    Prisen for Finale uten Deqx er £19000
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hadde OA hatt et litt mer konevennlig design ala B&W, gjerne med et touch SF, så tror jeg ikke denne tråden hadde vært _kun_ av ren akademisk interesse for mange ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Man skrev:
    Hadde OA hatt et litt mer konevennlig design ala B&W, gjerne med et touch SF, så tror jeg ikke denne tråden hadde vært _kun_ av ren akademisk interesse for mange ;)
    Men Derek skaffer den finish du måtte ønske :) (så lenge du betaler
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Viking skrev:
    Man skrev:
    Hadde OA hatt et litt mer konevennlig design ala B&W, gjerne med et touch SF, så tror jeg ikke denne tråden hadde vært _kun_ av ren akademisk interesse for mange ;)
    Men Derek skaffer den finish du måtte ønske :) (så lenge du betaler
    Hvis man ikke liker egg også? ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Alt ettersom man ser på det det Man. Hadde flere hatt mere hifi vennlige koner, hadde kanskje flere hatt overkill høyttalere ;) Kanskje eget lytterom bør prioriteres først hvis man har koner som ikke er hifi vennlige ;) Man må jo også ta i betraktning at de avbildede suber her er prototyper. Se på OMF sine høyttalere. Ingenting å si på finishen der. Tvert i mot synes jeg de er nydelige i finishen! Om man liker designet på høyttaleren, se det er nok rimelig individuelt som så mye annet i denne hobbyen... Ref; rør, transistor, horn, elektrostater, dynamiske høyttalere...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man skrev:
    Hadde OA hatt et litt mer konevennlig design ala B&W, gjerne med et touch SF, så tror jeg ikke denne tråden hadde vært _kun_ av ren akademisk interesse for mange ;)
    Tja...er vel ikke så ille..er det det.....?? (Mener det er samme firma som bygger disse som Signatur versjonen til B&W...)

    (Det står vel ganske ettertrykkelig at det er en prototype som det er lytte på...)





    Riktignok med et feilplassert egg, men….


    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Skulle klart å leve med de der i stua, når man ser hvor fornøyd dere er med lyden. ;D
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke kritisert finishen, den er uåklagelig! (Og jeg snakker selfølgelig ikke om prototypen) Har ikke kritisert designen som sådan heller, bare påpekt det som er åpenlyst, at form følger funksjon en smule strengt, og at den derfor ikke vil appellere til alle. Men nå skal jeg slutte å være negativ:)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Så fant jeg noen bilder på telefonen der hele prototypen står oppe og går :)
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Er det den ferdige utgaven av disse som blir din neste oppgradering Viking?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Snickers-is skrev:
    Er det den ferdige utgaven av disse som blir din neste oppgradering Viking?
    Det er muligheter for det ja ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Whow, her var det raske rykk, spennende prosjekter du er opptatt med Viking! ;) ;D....

    mvh
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    om.s skrev:
    Whow, her var det raske rykk, spennende prosjekter du er opptatt med Viking! ;) ;D....

    mvh
    Sitter og tenker en del ja. Overkill gir alt det beste av det vi hørte i Gøteborg og mer + MYE mer dynamikk :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    En kort beskrivelse av lyden: Med Deqxen så kan man få den klangbalansen man vil :) Men høyttalerne er så "raske" og dynamiske at enhver forbedring i signalkjeden er svært tydelig. Men uansett kilde og forsterker så er dette mer dynamisk enn noe annet jeg har hørt har vært i nærheten av, bortsett fra live PA. Det hele virker så avslappet og oppløst at jeg aldri ble lyttetrett, selv etter nesten 10 timer lytting på en dag, og da snakker vi også masse HØYTspilling :) Overkill takler alle musikkformer glimrende.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Vi snakker vel rimelig hi-eff ogsaa da om dette spilte hoeyt med Tom Evans forsterkere (skimter en paa bildet)? Ogsaa interessante produkter foroevrig.

    Kul traad!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.373
    Antall liker
    35.119
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjempebilder Viking.. Utrolig kjekt å se noe en ikke ser hver dag.. Låt bra også tenker jeg..
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    JENO skrev:
    Vi snakker vel rimelig hi-eff ogsaa da om dette spilte hoeyt med Tom Evans forsterkere (skimter en paa bildet)? Ogsaa interessante produkter foroevrig.

    Kul traad!
    At en 25 watts rørforsterker skulle smekke til så j.vli at jeg skvatt hadde jeg definitivt ikke forventet :)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Er dette da en tidligere prototype utgave da, som ikke ble det endelige ...eh the Finale?


    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial skrev:
    Er dette da en tidligere prototype utgave da, som ikke ble det endelige ...eh the Finale?


    mvh
    Ja, dette er en tidligere versjon av Finale. Derek hevder at den nye versjonen spiller betydelig bedre.

    Mvh
    Roysen
     
    O

    omholt

    Gjest
    Er alle høyttaler systemene basert på aktiv deling? Synes suben var interessant og ikke så hinsides dyr heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn