Besøk hos "nye" HiFi-Guiden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Valentino skrev:
    Jøje meg RBN! Nå må jeg ha brakt bredbåndskapasiteten i Vestbygda i kne. Hjelp oss!
    http://stangevestbygd.no/bredband-i-stange-vestbygd/

    Og: Er det de gamle lokalene til Space Valley Studio han har overtatt?
    Sorry Valentino. Neste gang skal jeg stensilere opp noen sett og sende med smørruta som kjører Vestbygda.

    Vet ikke hva studioet het, men det kan da umulig være så mange å velge blandt på Hjellum. Ser nabo'n har spilt inn der men fikk ikke tak i han akkurat nå.
    Vi lar det være en gåte.

    RBN
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Haavard skrev:
    Vurderer å ta turen innom på lørdag.
    Står noen monoblokker der jeg skal sikle på.
    Kanskje tar jeg med kamera også.

    Håvard
    Du må være forsiktig med å sikle ned i elektronikk Håvard. Fali det
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Fine bileder RBN :) Dette ser jo mye bedre ut nå, en den gang han drev i sentrum ;D Ser det blir mere en plate titting på lørdagen ;)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Det er jo faktisk mulig å høre plater der også
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    58.457
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    J T skrev:
    Der sku vi ha vøri Karl.. :)

    Mye fett utstyr!

    Det er ikke litt overkill med de Krell-ampene på Quad ESL..?

    JT
    Det er nok ikke overkill på noen måte. Jeg tror det er ESL 2905.
    Disse Quadene krever ordentlig forsterkeri og de koster omlag 70.000 nye. (9.000 u.s.d)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    RBN skrev:
    Haavard skrev:
    Vurderer å ta turen innom på lørdag.
    Står noen monoblokker der jeg skal sikle på.
    Kanskje tar jeg med kamera også.

    Håvard
    Du må være forsiktig med å sikle ned i elektronikk Håvard. Fali det
    jepp, spesielt 845 amper er farlige, der snakker vi riktig high voltage

    håvard
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.762
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her var det mye spennende utstyr - og flotte lokaler. Husker Arild fra han drev butikk i Oslo, alltid hyggelig å stikke innom der enten det var for å handle eller bare for å kikke litt.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Synes flere burde ta turen til Hifi-guiden.
    Mye pent og interessant utstyr.
    Disse var det jeg siklet litt på. Desverre er bruktmarkedet dødt om dagen.

    Håvard
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.639
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flotte bilder og finfin reportasje. Mye snadder utstyr. Liker spesielt godt endel av det "gamle".
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Her var det mye fine greier :)
    Får nesten ta meg en tur dit.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Tusen takk for så mange fine bilder, og fantastisk at Arild har gjort dette. Sist jeg så lokalene var det vel bildeler der??

    Ellers gjelder vel, ær itt du frå hjællum, bræinn itte du i osv... ?

    Her er det bare å kjenne sin besøkelses tid, og det kjennes fint å være på de trakter hver 14de dag.

    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    58.457
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på nettsida til HIFI Guiden at butikken er ferielukket til 21 mars. 8)
    Ser at mange har lyst til å ta en tur dit, og det er litt dumt å gjøre bomtur. :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Ser at mange har lyst til å ta en tur dit, og det er litt dumt å gjøre bomtur.
    Jeg burde nok ha fulgt med her, for jeg rakk å gjøre bomtur. Men, da er det i allefall ikke der bilrekvisita butikken er, for den eksisterer enda. Motsatt side av veien og i "industribygget". Det står på plakaten at det er en velfortjent ferielukning, og utfra bildene har jeg ingen tvil om det. Må ha vært litt av en flyttprosess.
    Vel, da får det bli neste gang - og jeg gleder meg.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    J T skrev:
    Der sku vi ha vøri Karl.. :)

    Mye fett utstyr!

    Det er ikke litt overkill med de Krell-ampene på Quad ESL..?

    JT
    Mye mindre " overkill " enn du aner JT ;)
    Ta og hiv 2xDP A1s EBW på dine ESL-989.
    Jeg tror du vil få stjerner i øynene av attrå 8)
     

    stg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Må bare gratulere med flott butikk!! Og flott bildetråd. Var innom butikken i Strandgatenfor et par år siden, men det var bare en butikk..... Men dette er....Hortenmessa ble liksom liten den. Ligger ikke så langt fra Oslo, for jeg har ny bil.......

    Stein
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Hei
    Jeg vil og anbefale på det varmeste en tur til Arild og Hifi Guiden, maken til hyggelig handel og god service skal du nå lete lenge etter.

    Stig
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Var på HiFi treff i Hamar i helgen, og tre av oss benyttet anledningen til å besøke HiFi Guiden og Arild i hans nye lokaler rett utenfor byen.
    Det var rett og slett en stor opplevelse!

    Du verden for en flott butikk han her har fått! Dette er jo et Mekka for enhver HiFi entusiast, en uslepen diamant kan man si.
    Snobbe faktoren er ikke-eksisterende og utvalget rett og slett ufattelig.

    Her er noe for absolutt enhver smak og prisklasse; nytt og brukt, gamle klenodier og avantguardistisk utstyr i skjønn forening.
    Ikke minst finnes det en masse spillere på vinylisda. HiFi guiden er jo vel kjent som en stødig leverandør og ekspert på dette erverdige analoge mediet.

    I tillegg til et utrolig spennende utvalg av utstyr i alle "kategorier", kan han også skilte med opptil flere meget gode lytterom.
    Vi fordypet oss i to av dem:

    I det ene hadda han koblet opp et sett med Ascendo F3 og drev disse med et lett brukt Mark Levinson 33 (!!)
    Og, det spilte fantastisk godt og med en dybde og 3-dimensjonalitet som vanskelig kan gjøres bedre.

    I det andre rommet, hadde han stillet opp sitt eget favouritt utstyr:
    Ett sett med de vakre Italienske høyttalerne Casta Ref. C og Octave (rør) elektronikk.
    Høyttalerne er ganske spesielle: med en 15" bass + en 22 mellom tone og en 12 diskant, begge hornladet og med kompression drive.
    Driftseffekten var på 98 db og Octave elektronikken serverte gjennom disse en gjennomsiktighet, hurtighet og oppløsning i stjerneklasssen.
    Må si det er uhyre sjelden å få oppleve så god lyd i en forretning.

    Dessverre hadde vi for lite tid til ytterligere fordypning. Neste gang blir det en dedikert tur til "Hjellum", slik at vi kan få sjekket hyllene hans skikkelig.
    Han har også godt med vinyl og et helt rom med forseglede vinylskiver som selges til meget hyggelige priser.

    Anbefales på det sterkeste!
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.348
    Antall liker
    5.452
    Sted
    Moss
    Anbefaling er notert og besøk vil bli gjort ved besøk på de kanter :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vel kanskje ikke Cresta er så spesielle :D
    Har vært så heldig at jeg har kunnet lytte til disse ved tre anledninger, fra de var nye til de var rimelig innspilte nå sist gang. Ca en uke siden. Kan bare skrive under på at disse spiller sjeldent godt. Jeg har ikke lyttet til så mange anlegg som spiller bedre.

    Det er morsomt at nevnte Mark Levinson Morty. Jeg måtte hjelpe til å få disse i hus forrige lørdag, tror hver veide 200kg jeg trekasser, eller var det 140. De ble koblet opp i det rommet de står i nå, og de høyttalerne de ble koblet opp på var langt i fra innspilte. Jeg hørte på disse før ML kom i kjeden. Det interessante var at ved å skifte amp til ML så endret lyden seg kraftig. Låt ikke så uinnspilte.

    Ellers er Hifi-guiden et lite mekka. De som har vært på galaien noen år vet hvilke perler som står stablet rundt omkring.

    Håvard
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes vel kanskje ikke Cresta er så spesielle :D
    Har vært så heldig at jeg har kunnet lytte til disse ved tre anledninger, fra de var nye til de var rimelig innspilte nå sist gang. Ca en uke siden. Kan bare skrive under på at disse spiller sjeldent godt. Jeg har ikke lyttet til så mange anlegg som spiller bedre.

    Det er morsomt at nevnte Mark Levinson Morty. Jeg måtte hjelpe til å få disse i hus forrige lørdag, tror hver veide 200kg jeg trekasser, eller var det 140. De ble koblet opp i det rommet de står i nå, og de høyttalerne de ble koblet opp på var langt i fra innspilte. Jeg hørte på disse før ML kom i kjeden. Det interessante var at ved å skifte amp til ML så endret lyden seg kraftig. Låt ikke så uinnspilte.

    Ellers er Hifi-guiden et lite mekka. De som har vært på galaien noen år vet hvilke perler som står stablet rundt omkring.

    Håvard
    Hei Haavard.

    Vår tid foran Casta begrenset seg til 2 låter. Forøvrig de samme to som ble spilt på Acendo/ML 33
    Arilds preferanser gikk tydeligvis på Casta oppsettet. Han antydet vel at dette var de beste høytttalerne han hadde hatt i lokalene sine.
    Og flott spilte de, ingen tvil om det. Særlig på områder som dynamikk og detaljer. Som om artistene befant seg i et meget lyst rom, i motsetning til Ascendo/ML hvor lydbildet nok var litt mørkere, men uten å virke mørke.
    Min preferanse var uten tvil Ascendo/ML på det lille vi hørte på.
    Men to flotte anlegg var det, bevares.
    Fy pokker så kule de ML blokkene var!
    Håper ikke sikklet vårt ødela parketten.
    Må få meg en tur oppover og sette av godt med tid.
    Kanskje prøve noen forskjellige Vinylsnurrer og denne Opera RIIA'en som fikk så skryt i Fidelity.
    Ja, dette er litt av et Mekka.
    Kan bli relliøs av mindre.:rolleyes:

    Morty
     
    Sist redigert:

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Interessante, når man har hørt lyden av begge oppsettene- får bekreftet i det ovenstående hvor ulikt vi preferer lyd.
    Jeg foretrekker med god margin Cresta/Octave oppsettet. Overgår i mine ører langt Ascendo/ ML som jeg ikke tror jeg kunne levd lykkelig med (selv om jeg selvf. hører kvaliteter det innehar).

    Bra det finnes gode alternativer for alle, bekrefter i all tydelighet "smaken er som baken",selvf. lytte selv og velge deretter:)

    Anbefaler flere å ta turen dit , har vel ikke opplevd så mye godsaker samlet - oppe og spille samtidig der, som nettopp nå. Vel verd en tur, hvor stemning i såvel lokaler som hos etablissementets innehaver klart heller mot "lun, tilbakelent og trivelig":).

    mvh
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Jeg skal dit en liten tur i kveld......
    Skjønner ikke at Arild ikke ville bære ML blokkene opp trappa hjemme hos meg for en liten testrunde.....
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Jeg skal dit en liten tur i kveld......
    Skjønner ikke at Arild ikke ville bære ML blokkene opp trappa hjemme hos meg for en liten testrunde.....
    Det tror jeg ikke byr på SÅ store problemer, snakker bare om et par hundre kg hver her!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Ja, nettopp. En under hver arm og litt forsiktig i trappa slik at det ikke tar borti
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Var en tur opp fra Oslo til Arild i helga, for å hente min Wilson Benesch Act One platespiller etter service og finlodding av ny kabling. Ikke mange andre jeg vet om som kunne gjort en slik jobb, med et slikt resultat. Ble traktert med kaffe og kake, samt lytting på begge kombinasjoner nevnt over. ML-blokkene og Ascendo spilte med stor autoritet, men mulig det var det faktum at min spiller var koblet opp der, som gjorde at jeg foretrakk Casta/Octave? Kan ellers ikke dy meg for å gjenta at høyttalerne heter Casta, ikke Cresta eller Cresto :) Takk for meg.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Så da er alt bare fryd med platespilleren igjen da, Jan?;D

    Må få tatt meg en tur opp selv snart. På tide!
     

    janomdahl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Så da er alt bare fryd med platespilleren igjen da, Jan?;D
    Ja, det ser faktisk slik ut. Den gamle, kinkige og stive kabelen rett i tonearmen ble dumpet til fordel for ny plugg kjøpt på nettet, meget finkalibret lodding og et stykke grisefin sølvkabel bort til de orginale RCA-kontaktene. Sammen med jording i egen kabel, nye fjærer og litt ratting på stifttrykk etc. låter det plutselig som det skal. Arild sier han ikke kan skjønne hvordan en platespiller kan låte noe særlig bedre, og en sporingsevne målt til 80 mikrometer er vel omtrent så bra som man kan håpe på. Dermed er det også tyst fra ASR Basis Exclusive, endelig. Har ikke hatt bedre analoglyd hjemme, nei. Spiller foreløpig på to sett lånte og alt for dyre Vertere-kabler, men er åpen for andre forslag.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer! Det var godt å høre! Vertere er veldig bra,men jøsses,det koster.Har noen tanker der.Vi får ta en prat.Jeg er helt enig med Arild.Det kan ikke bli særlig mye bedre enn en topptrimma WB Act. My point exactly.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Så da er alt bare fryd med platespilleren igjen da, Jan?;D
    Ja, det ser faktisk slik ut. Den gamle, kinkige og stive kabelen rett i tonearmen ble dumpet til fordel for ny plugg kjøpt på nettet, meget finkalibret lodding og et stykke grisefin sølvkabel bort til de orginale RCA-kontaktene. Sammen med jording i egen kabel, nye fjærer og litt ratting på stifftrykk etc. låter det plutselig som det skal. Arild sier han ikke kan skjønne hvordan en platespiller kan låte noe særlig bedre, og en sporingsevne målt til 80 mikrometer er vel omtrent så bra som man kan håpe på. Dermed er det også tyst fra ASR Basis Exclusive, endelig. Har ikke hatt bedre analoglyd hjemme, nei. Spiller foreløpig på to sett lånte og alt for dyre Vertere-kabler, men er åpen for andre forslag.
    Var innom Arild da han tørket svette etter en økt på platespilleren din. Tok noen timer med lupebriller og stødige fingre dette. Loddepunktene var mildt sakt mikroskopiske. Fint at det fortsatt finnes de som tar på seg denne type jobber uten å drepe kundens økonomi, for prisen står ikke i forhold til nedlagt tid. Vet ikke hva du betalte, men vet at Arild er som Julenissen når det gjelder denne type jobber.Han synes det er morsomt og det kommer kunden til gode. Skulle vært flere som han i bransjen.

    RBN
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ja, nettopp. En under hver arm og litt forsiktig i trappa slik at det ikke tar borti
    Man LAGER vel ikke problemer, gjør man vel?

    En Praktisk utfordring løses.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.651
    Antall liker
    58.457
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    At Arild har peiling på platespillere er det ingen tvil om.
    Jeg har bare gode erfaringer med å handle hos ham.

    Tips til vinylinteresserte:
    De som skal til HiFi Guiden bør også innom Håkon Busterud i etasjen under.

    Det står Telekom på døra.
    Man bør ringe og gjøre avtale for han er ikke alltid inne.
    Dette er ikke en regulær butikk, men mer en hobby/bigeskjeft.
    .
    Det står en del tusen plater innafor der.
    Busterud har utrolig god greie på det meste av musikk og utgivelser.
    Han er kjent for å eie en av verdens største og fineste Zappa samlinger.

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.763
    Torget vurderinger
    23
    At Arild har peiling på platespillere er det ingen tvil om.
    Jeg har bare gode erfaringer med å handle hos ham.

    Tips til vinylinteresserte:
    De som skal til HiFi Guiden bør også innom Håkon Busterud i etasjen under.

    Det står Telekom på døra.
    Man bør ringe og gjøre avtale for han er ikke alltid inne.
    Dette er ikke en regulær butikk, men mer en hobby/bigeskjeft.
    .
    Det står en del tusen plater innafor der.
    Busterud har utrolig god greie på det meste av musikk og utgivelser.
    Han er kjent for å eie en av verdens største og fineste Zappa samlinger.

    mvh
    Good one, Blues! Den hadde jeg ikke fått med meg. Hadde tenkt meg en tur til Hamar før jul for å se på Fehn's geniale ruin-innkledning i vinterskrud, og da er det jo en glimrende anledning til å kombinere med vinylsnoking.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn