Besøk hos Avantgarde Acoustic

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Må først og fremst få beklage at jeg ikke har bilder å fremvise.
Skal gjøre det bedre neste gang  :)

Jeg har altså igjen hatt gleden av å besøke Avantgarde Acoustic utenfor Frankfurt igjen sammen med
Hans Iversen fra ArtSound ( www.artsound.dk ).


Sist gang fikk jeg bl.a. høre vanlig Duo side om side med Duo Omega og det var overhodet ikke tvil om at Duo Omega var MYE bedre enn vanlige Duo'er.
Rett og slett mye høyere oppløsning og finkornhet med Omega versjonen samtidig som man beholder Duo sin litt varme og fyldige klang (egentlig er Omega enda en tanke varmere og MYE mer delikat enn vanlige Duo'er).

Denne gangen fikk jeg hørt følgende side om side:
- Duo Grosso
- Duo Mezzo
- Trio med store basshorn
- Trio med små basshorn (samme som står i Duo Mezzo).

Først og fremst må jeg si at selv om Duo Grosso (med sine 2 x 12 tommere pr. side) nok kan gi enda litt mer trøkk enn vanlige Duo basser, så er allikevel Duo Mezzo med sine små basshorn MYE bedre.
Basshornene (både store og små) er altså ( IMHO ) MYE bedre enn alle "vanlige" basser til Avantgarde høyttalere.

Faktisk er Duo Mezzo ( denne har Omega oppgraderingen som standard) så bra at den på enkelte områder overgår Trio Omega :eek:
Mellomtonen på Duo Mezzo ( og Duo Omega ) er en god del varmere og ikke like naken og avslørende som på Trio.
Duo med Omega oppgradering er rett og slett snillere mot mindre optimale innspillinger.
Når det gjelder dynamikk og oppløsning derimot så er Trio Omega fortsatt den helt klare "Kongen på haugen".

Fikk også tydelig demonstrert forskjellen mellom de store og de små basshornene.
De små er raskere enn de store og IMHO derfor bedre egnet til rytmisk musikk, mens de store er mer "soundstage champs" og lager et enormt stort lydbilde og passer derfor ( fortsatt IMHO ) bedre til akustisk musikk.
Uansett er begge disse basshornene (som tidligere nevnt ) mange klasser bedre enn alle andre mer konvensjonelle bassløsninger jeg har hørt til Avantgarde.

PS. Den nye lille Nano ser også svært fin ut og kan være en "rimelig" inngang til Avantgarde verden.
Denne skal også etter sigende være MYE bedre enn Solo og også klart bedre enn den gamle Uno (som den erstatter).
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jøss, dette kaller jeg realt hifi-besøk. Spennende lesning Jens. Må ha vært utrolig moro og lærerikt å oppleve dette side om side, noe som nærmest er nødvendig om man skal kunne mene noe bestemt om forskjellene.

Slike fortellinger vil vi gjerne ha flere av (tør vi håpe på bilder neste gang?)

Takk for supert innlegg.
 
3

322_911

Gjest
Wøy, hvor møe koster disse Nanoene? Var av den oppfattning at de bare var Uno med korte og høyere basskasse samt kortere horn: altså at de låter som Uno men i mindre innpakning. Soloene mine er da ikke SÅ ille. Jeg liker dem faktisk SÅ mye. Tydeligvis må jeg investere i Nano, noen som i den forindelse vil investere i meg?

Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
 

Pauli

Medlem
Ble medlem
11.12.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Wøy, hvor møe koster disse Nanoene?
Tja, du må vel eventuelt kontakte forhandlerne og spørre.
Forresten så tror jeg at Artsound har et demo-par stående som han muligens lar gå til en redusert pris.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Takk for nyttig info Jens, tror Mezzo settes opp på ønskelisten her ;D
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
Nano er en oppgrdering ja , men iflg produsent er de primært konstruert for å passe hos de som vil ha en smekrere løsning ang str. UNO/Duo er jo ganske ruvende. Skal en ha oppgradering utover gamle UNO , er ikke UNO Nano en betydelig oppgradering, da må man gå for DUO.
mvh :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tror nok haden har rett. og det er også det jeg har blitt fortalt gjennom mailvekslinger med art sound og avantgarde.
duo blir nok det neste skrittet når/hvis jeg skal skifte ut uno.
nano har dessuten en støgg form og klossete dimensjoner, og da hjelper det ikke at den er litt mindre enn uno, imho.

den råeste oppgraderingen er nok mezzo-sub.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hvem låter best tro av Duo Mezzo og Meta Picco?
Som du ser Jens skriver, er horn bassen bedre enn den lukkede bassen . Er det UNO Picco du mener, så er det 2 x 12"'ere i lukket kabinett. Og i tillegg er det altså UNO horn. Så med andre ord blir vel Duo Mezzo overlegen??
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nano er en oppgrdering ja , men iflg produsent er de primært konstruert for å passe hos de som vil ha en smekrere løsning ang str. UNO/Duo er jo ganske ruvende. Skal en ha oppgradering utover gamle UNO , er ikke UNO Nano en betydelig oppgradering, da må man gå for DUO.
mvh :)
Enig og selv om Nano er en ganske annerledes høyttaler enn gamle Uno så er den nok ikke av Duo-standard.
Og Duo har jo også den fordelen at den kan oppgraderes videre helt opp til Duo Mezzo (som etter undertegnedes mening er en av verdens beste høyttalere uansett pris).
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Wøy, hvor møe koster disse Nanoene?
Listepris Dkr 85.000,- såvidt jeg kan se utifra ArtSound sine nettsider (men listepris er jo ikke alltids ensbetydende med den prisen man faktisk må betale  ;)
Og det finnes jo et demopar................ :)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Er svært fornøyd med Zu Druidene mine. Dynamikken er i en helt annen klasse enn alle andre høyttalerene jeg har hatt i hus, men jeg har selvfølgelig ikke hørt Avantgarde......... Det burde jeg nok, kanskje.....
Du har forresten en PM, Jens

Lf
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Fryktelig spennende det du skriver Jens spesielt om Duo Mezzo. Ikke alt for mye info på nett rundt disse, men jeg har funnet noe som stemmer godt med det du rapporterer.

http://www.high-endaudio.com/RECENT.html
(litt ned på siden, 2 inntrykk)

Når det gjelder Meta Pico/Uno Pico så er jo den spennende, men den burde etter alle solemerker være klart bak Duo Mezzo. Noe av ankepunktet er bla. at diskanten sitter øverst på høytaleren, noe som ikke virker særlig ideelt. Det kan jeg lett forstå av egne erfaringer. Tror faktisk ikke de kommer til å selge ’fryktelig’ mye av denne, men jeg kan jo ta feil.

http://www.highfidelity-online.com/!ev/artykuly/09_11_2006/picco.html

Sikkert kjent stoff, ligger på Avantgarde sine sider.

Ellers så får jeg si 'Joaquin' at smak som kjent kan diskuteres, men jeg respekterer ditt syn. Selv synes jeg Nano er vakre å se på og ruver lite, derfor valgte de jo også det designet og er faktisk grunnen til at jeg kan ha horn på loftet (skråtak).



Har tidvis vurdert å ha mine Nano i stue nede (er jo der jeg er mest), men der er det Gallo som er planen (står i hjørnet) slik at dagens oppsett bare er helt midlertidig. Nano skal opp på loftet (pusser opp) og der er det som sagt ikke plass til Duo, eller Mezzo..

Hadde jeg hatt plass (+peeng) så står Duo Mezzo 'fryktelig' høyt på listen. Virker også til å passe min musikk/spille stil bra. Dette må jo høres på selv selvfølgelig, men jeg tillegger personers meninger/inntrykk vekt når de tilsynelatende godt vet hva de snakker om. Og spesielt når flere reviewer samstemmer (ref tidligere link).

Noen, bla Tor  :), mener Mezzo er grisestygg.. Jeg synes selv den ser skikkelig 'ufin-rå' ut; på en positiv måte. På dette nivået mener jeg normale hifi 'skjønnhetsbegreper' må sees i ett annet lys. Integreringspotensialet samt raskheten i de mindre hornene høres meget tiltalende ut. Altså da; nytt hus, nytt lån, nye høytalere, påen igjen... .

Flere som fikk lyst på Mezzo, eller utgår det pga. av at de er så stygge..  :)

Uansett, takker så mye for rapport Jens, fabrikk besøk hos Avantgarde hadde jeg lett brukt ferien min på.

Kun mine tanker rundt dette, og jeg tenkte kanskje noen likte å se Nano i ett hjemme oppsett.

(Har ikke postet bilde før så det går sikkert skjeis, og ja jeg kan 'ikke' fotografere)

Bob
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har ikke hørt omega-systemet til lmc, som jeg innbiller meg må være et av landets flotteste høyttalersystemer.
men jeg har hørt mezzo duo, og de er pr. dags dato det beste jeg har hørt - til tross for at rommet de sto i var litt lite.
hornbassen er way beyond den vanlige basskassa.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Når det gjelder Meta Pico/Uno Pico så er jo den spennende, men den burde etter alle solemerker være klart bak Duo Mezzo. Noe av ankepunktet er bla. at diskanten sitter øverst på høytaleren, noe som ikke virker særlig ideelt. Det kan jeg lett forstå av egne erfaringer. Tror faktisk ikke de kommer til å selge ’fryktelig’ mye av denne, men jeg kan jo ta feil.
Det har du helt rett i!
Denne plasseringen er valgt pga at endel kunder (bl.a. i Japan) forlangte denne løsningen og den er slettes ikke idéll sett fra et lydmessig ståsted (dette har jeg fra Avantgarde selv).
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jeg har ikke hørt omega-systemet til lmc.
Er det Trio'ene til LMC du mener, eller?
Egentlig trodde jeg ikke at LMC hadde Omega versjonen, men jeg kan selvfølgelig ta feil (det kan jo LMC selv best svare på).
Har selv ikke vært hos Leif og hørt, men kjenner flere andre som har vært der og lyden skal etter sigende være fantastisk.
Enkelte mangler i bassen er det visstnok allikevel så det spørs om ikke LMC også skulle fått seg noen basshorn ;D
Men han har muligens andre planer, eller hva Leif?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Er "basshornet" på Mezzo noe lignende som Altec 816, dvs rett og svært kort?

Frode

 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Er det Trio'ene til LMC du mener, eller?
Egentlig trodde jeg ikke at LMC hadde Omega versjonen, men jeg kan selvfølgelig ta feil (det kan jo LMC selv best svare på).
Har selv ikke vært hos Leif og hørt, men kjenner flere andre som har vært der og lyden skal etter sigende være fantastisk.
Enkelte mangler i bassen er det visstnok allikevel så det spørs om ikke LMC også skulle fått seg noen basshorn  ;D
Men han har muligens andre planer, eller hva Leif?
ja, jeg mente trio-systemet med customs basser.
skrev feil.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er "basshornet" på Mezzo noe lignende som Altec 816, dvs rett og svært kort?

Frode

Tja, muligens ikke helt ulike ???
De "små" basshornene til Avantgarde (kan kjøpes separat om man ønsker) er dog aktive og de bruker i tillegg aktiv EQ for å få dem til å spille ned til 20Hz.
I tillegg har de et egent patentert system som de kaller for Adric som visstnok skal være en eller annen form for passiv romkorreksjon (som jeg ikke aner hvordan/om fungerer).
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
De "små" basshornene til Avantgarde (kan kjøpes separat om man ønsker) er dog aktive og de bruker i tillegg aktiv EQ for å få dem til å spille ned til 20Hz.
Vet du hva prisen ligger på disse separate Mezzo subbene Jens?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
MIne Trio er IKKE Omega
Mine basstårn har ikke EQ (bevisst valg) og ikke horn.
Jeg mangler noe trøkk under 35 men heller det enn redusert kvalitet.
Avantgardes basshorn blir ikke EKTE horn i de lavere frekvenser før munnigsåpningen blir stor NOK...dvs min 3 per side.Hornlengden er fortsatt FOR KORT.
Skulle jeg gått fo noe rått måtte det bli DANLEYs Tower of Power,men det blir for svært.
Systemet er allerede ca 140cm bredt og 160 høyt (pr. kanal) og det holder.(nesten)
Går derfor for et kompromiss: hardt eq. 18tommere i 120liters kasser fra 30 og NED til 10-15hZ.
Dermed slipper jeg å ødelegge resten som er så fantastisk bra(IMO)
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ja med fotavtrykk på 46*50cm i tillegg til det jeg allerede har,så er det for digert
har heller ingen ledige bak eller sidevegger jeg kan legge de langs.
infinite baffle i taket blir feilplassert og horn er utelukket pga plass.
mvh
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vet du hva prisen ligger på disse separate Mezzo subbene Jens?
Har egentlig ingen peiling, men litt kvalifisert gjetning kan jeg jo prøve meg på.
Vil tippe en "veillende" pris på ca 160.000,- inkludert moms for et par..
"Veilledende" Europapriser finnes forøvrig her:
http://www.avantgarde-acoustic.com/download/de/preise_produkte.pdf
Vær dog oppmerksom på at dette er priser inkludert "bare" 16% moms og for at det hele skal være relevant så bør man derfor legge på 10% ekstra moms.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har egentlig ingen peiling, men litt kvalifisert gjetning kan jeg jo prøve meg på.
Vil tippe en "veillende" pris på ca 160.000,- inkludert moms for et par..
Stemmer nok det ja, ser nå at oppgraderingen fra DUO til DUO Mezzo (får da nye subber og "hus" til diskant/mellomtone) koster 18.000 Euro. Kostbart er det...

Fra DUO til DUO Grosso koster det 12.000 Euro. Fra TRIO 8 Ohm til TRIO OMEGA koster det 12.000 Euro.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
100kkr for 6 elementer? er det ingen som ser at Avantgarde er i ferd med å prise seg helt inn i tåka?!? 16000 i snitt! per element?
give me a break!
IMO
Mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
100kkr for 6 elementer? er det ingen som ser at Avantgarde er i ferd med å prise seg helt inn i tåkaHuh 16000 i snitt! per element?
give me a break!
Ja, jeg synes prisene er i stiveste laget. I oppgradringskittet til TRIO følger også CPC moduler og internal wiring med. Men allikevel. OG: de gamle elementene får man ikke beholde, de MÅ leveres til fabrikken! :-/

Egentlig synd at så ufattelige gode høyttalere er såpass dyre at den vanlige hifi entusiast aldri får råd.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de nye filtrene er jo ennå billigere i og med at verdiene på kondisene kan halveres eller fjernes helt pga av dobling av impedansen
gjør det hele bare ennå råere
IMO
Mvh
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Prisene henger ikke på greip. Hadde vært moro å vite produksjonskostnaden på høyttalerne. Tipper det er ålreit høy fortjeneste.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
de nye filtrene er jo ennå billigere i og med at verdiene på kondisene kan halveres eller fjernes helt pga av dobling av impedansen
gjør det hele bare ennå råere
IMO
Mvh
Nå skal jeg da ikke være den som forsvarer slike priser, men kan vel allikevel opplyse om at disse filtrene inneholder spesiallagde Mundorf gold kondensatorer (med 3 tilkoblinger) og dermed nok ikke er spesielt rimelige å produsere.

Ellers er det vel ikke noe nytt at såkalt "high-end" koster mye penger  :-/

Skulle du regnet "normal" timepris (f.ks. 6-700,- pr. time) på tiden du har brukt på forsterker/riia samt "normal" fortjenestemargin på delene (slik som seriøse firmaer som skal ha mulighet til å overleve på lang sikt er NØDT til å gjøre) så er det slettes ikke utenkelig at enkelte ville synes at dine forsterkere også var litt "rått" priset  ;D

Av ovennevnt årsaker er det vel også hevet over enhver tvil at diy gjort "riktig" vil gi mer valuta for pengene enn kommersielle produkter.
Men så var det bare det å ha tid og kompetanse til å få det "riktig" da................... :-/
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Prisene henger ikke på greip. Hadde vært moro å vite produksjonskostnaden på høyttalerne. Tipper det er ålreit høy fortjeneste.
Nå kjenner jeg absolutt ingenting til de spesifikke produksjonskostnadene her, men det normale som regnes når det gjelder hifi generelt er vel at produksjonskostnaden står for ca 20% av veil. utsalgspris.
Sikkert ingen grunn til å tro at det er annerledes med Avantgarde enn med andre hifiprodusenter.

Når det gjelder "high-end" er det vel strengt tatt også slik at man betaler for "godlyd" (og tildels design/status) og hva det koster i produksjonskostnader er strengt tatt likegyldig.
De fleste som har litt erfaring med f.ks. selvbygg vet jo utmerket godt at man ikke bare kan kjøpe de fineste delene man finner og ukritisk sette dem sammen for så å få "high-end" lyd............ :-/
 

jbh

Medlem
Ble medlem
06.11.2003
Innlegg
11
Antall liker
17
Sted
0862 Oslo
Torget vurderinger
14
Sv: Besøk hos Avantgarde Acoustic

hei til alle horntullingene!
Jeg kan si et par ord om DUO Mezzo Omega. Kjøpte vanlige DUO for 6 år siden, hadde de i 5år før jeg oppgraderte til DUO Mezzo Omega.

Det er ikke samme verden. Bassen er helt fantastisk, kontrollert, tørr, kontant, men samtidig kroppslig og organisk naturlig. Omega oppgraderingen med nye filter og drivere er også en annen verden av oppløsning. Spiller ellers på Kondo IO pickup, diverse armer og diverse Luxmann platespillere, EAR 912 preamp og EAR 519 monoblokker med bla Telefunken 803S rør. Har 2 sett til med monoblokker, bla. noen ekstreme danske med Tamura interstage- og utgangstrafoer med WE 437A driverrør etc. Men saken er at de små EAR 519 blokkene er kanon! Prosjektene står og støver. Ellers Kimber Select og heimespøta sølv/bommull.

Jeg har hatt mya rart opp gjennom åra, men nå er jeg hjemme på et vis, ønsker meg ikke noen andre høyttalere uansett pris. Lyden er glassklar uten å bli klinisk eller kroppsløs. Luft rundt alle instrumenter og vokal hvis det finnes på innspillingene. Har hatt en del på besøk, og alle har begynt å telle penger mens de mumler, eller kanskje jeg heller skal si Mezzer... om noe tyske geier. Han som kjøpte det gamle anlegget mitt var også rysta (DUO, McIntosh MC2000, Pass Aleph2, BAT VK5i, BAT P5 RIAA, dCS Verdi/Purcell/Elgar+, Luxmann PD300L/SAEC 407/Miyabi MC PU og Kimber Select og litt mer...) og mente han fikk komme om 5 år når jeg var lei av Mezzoene spesielt.
Konklusjon: bedre med 2 horn i stua enn ett i sida
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Sv: Besøk hos Avantgarde Acoustic

jeg er en av de heldige som har fått høre på duo mezzo'ene til jbh, og kan bare underskrive på alt han sier om lyden fra disse.
helt vanvittige høyttalere, men dessverre også i en prisklasse det ikke er alle forunt å kunne boltre seg i.
 

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
53
Antall liker
0
Sv: Besøk hos Avantgarde Acoustic

Pokker ta! Og jeg som synes Solo'ene mine låter bra..... har heldigvis(?) annet å bruke penger på også, så de blir nok værende en stund til selvom jeg hører et rungende "VIL HA" inne i hodet mitt..... Jaja, kanskje Solo'ene blir Duo Mezzo'er når de blir store...... :-\
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Solo er spennede , den er vel fullaktiv , en kamerat av meg vurderer ett sånt system....kan det da bare brukes en passiv pre(for å få inn flere kilder) å fyre løs ? ;D

Har du noen bilder av dine solo , solo har ikke vært stort representert her i tråden , noe jeg syntes er litt synd , det er nok flere som kan ta seg råd til en slik modell i forhold til de andre modellene tror jeg...

selv har jeg uno og såre fornøyd med de , selv om jeg i disse dager står å bikker litt på effektforsterkersiden,,,,ser ut til at det nå kanskej blir nykjøp denneg angen men laveffekt må det bli...triode ;)
 
Topp Bunn