Besøg af Roald fra Norge Fredag 07-08-20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Roald kom på besøg igår. Da han allerede var i Kbh spurgte han til om han kunne komme på besøg. Trods de mere end 30 grader fik vi nogle hyggelige timer med en del musik og fandt hurtigt ud af i vi er forskellige :) Selvfølgelig . Men det gik hurtigt op for os da vi sad i haven at Roald kan lide katte.... og kattene også kunne lide Roald :)
    20200807_182529.jpg
    20200807_182447.jpg
    20200807_182453.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nå lidt om min oplevelse af besøget.
    Jeg havde forberedt en del blandet musik jeg ville plage Roald med. Efter noget tid spurgte jeg hvad Roald synes . Svaret var umiddelbart at det var noget mørkt? .
    Hvilket er sandt nok et sted . Efter yderlige musik fandt Roald noget musik i min samling som vi så hørte. Her fik Roald mulighed for at justere lidt på lyden.
    Efter noget tid fik Roald justeret lyden ind som han synes passede. Musik der spillede var Rhythm Divine (Yello) . Roald synes jeg skulle sætte mig i stolen og fik nu en udgave af dette pragtfulde musik stykke med et voldsomt blus på mellemtonen og diskant at det var for voldsomt synes jeg :) :) Her gik det op for mig at mine øre er noget mere følsomme end Roalds :) Vi er så forskellige . Enddu et besøg kommer nok i stand og jeg skal måske en tur til Norge ... Måske :)

    Men alt i alt en hyggelig god eftermiddag :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I og med at du sitter såpass langt fra høyttalerne og rommet er smalt, får du ikke problemer med førsterefleksjoner? Glass på venstre side og mur på høyre?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Du hadde vel ikke hatt det sånn om ikke det hadde fungert, men det ser bare litt «mindre enn ideelt» ut :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Uansett er det interessant å lese om hvor vidt forskjellig folk oppfatter lyd, og hva slags preferanser man har.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Roald kom på besøg igår. Da han allerede var i Kbh spurgte han til om han kunne komme på besøg. Trods de mere end 30 grader fik vi nogle hyggelige timer med en del musik og fandt hurtigt ud af i vi er forskellige :) Selvfølgelig . Men det gik hurtigt op for os da vi sad i haven at Roald kan lide katte.... og kattene også kunne lide Roald :) Vis vedlegget 654705 Vis vedlegget 654706 Vis vedlegget 654708
    Takk for besøk kommer tilbake til lyden litt sener har en annen Danske som også skal besøkes, når det gjelder dyr så er jeg en dyrevenn av dimensjoner….



    Avsporing men…..





    107094694_1386768008377557_5553449173294395072_n.jpg


    Dette er den farligste skapningen på jorden. De spiser omtrent hva som helst og ødelegger andre skapninger og omgivelsene nådeløst. Og når de er ferdige med ødeleggelsen, skifter de til andre områder og begynner å konsumere igjen uten grenser.




















    .....den andre er bare en fisk med store tenner.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Artig å lese om opplevelsene fra besøket og har fått høre litt på telefon. Mørkere enn mitt til og med
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Okay... jeg høre det tit fra musik nydere der har været her forbi :) At det er mørkt i lyden. Men jeg tror bare om man vil at mine øre (Trods deres alder) er noget følsomme :) Så jeg har ikke så meget blus på som Roald ønskede. Men det er jo det man kan her . Man kan individuelt skrue op eller ned for volumen i bassen hvis man synes det er for meget. Det samme med mellemtonen og diskant. Så jeg kan næsten afspille selv de værste indspilninger og opnå et forholdsvis godt resultat :)
    Som nævnt før var styrken på Mellemtone/diskant lige kraftig nok efter Roald har justeret lidt på det. :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Er rimelig altetende på musikk så lenge det er bra;)

    Når det gjelder lyden så mener jeg det er det mest mørklydende anlegg jeg har lånt øret til, selv The Shy sitt på det mørkeste har ikke vært så tiltet. Dette handler selvsagt litt om preferanser og hva man mener kler sin musikk, men så lenge eier sier at han egentlig ikke bryr seg om hva andre mener og samtidig gir meg lov å justere så klarte jeg meg bedre og bedre.

    Et slikt oppsett hadde selvsagt fortjent ett litt større rom men når jeg fikk justert litt var ikke romproblemer plagsomt i det hele tatt så jeg tror man kan få det ganske så bra tonalt med mye smekk og moro. Når høyttalerne er like brede som rommet og med litt lang lytteavstand vil selvsagt størrelsen på lydbildet og stereoeffektene bli litt neddempet, men dette er jo ikke nødvendigvis et høyt prioritert parameter.

    Jeg kunne ønsket meg noen timer til med pc på fanget for litt mer detaljert innstilling, når det gjelder disse følsomme ørene får jeg si som jeg sier til alle disse som alltid skal spille inn ting😇






    Det er ørene som tilpasser seg……😇



    Jeg tar gjerne turen innom når vi skal ha neste hifitur men da må jeg få lov å skru litt eq





    Og forresten så har hifikompisen din jeg besøkte i dag en ganske annen tonal balanse og han kunne fått litt av ditt trøkk i øvre bass nedre mellomtone.:)



    Mvh Roald
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Angående Roalds besøg i Danmark, så havde jeg ikke mulighed for, at få gæster denne weekend. Jeg beklager meget. Håber det kan blive en anden gang.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Når dere sier mørkt, mener dere da rullet av i toppen?
    Det handler vel mer om tilten på helheten., med litt farging for moro her og der. Liker en hylle fra 150 og ned til 50 Hz

    Her er sånn omtrent slik tilt jeg liker. Har vel kanskje en db mindre tilt nå. Låter naturlig i mine aldrende ører.

    1/12 glatting
    tilt 2.jpg
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det handler vel mer om tilten på helheten., med litt farging for moro her og der. Liker en hylle fra 150 og opp til 50 Hz

    Her er sånn omtrent slik tilt jeg liker. Har vel kanskje en db mindre tilt nå. Låter naturlig i mine aldrende ører.

    1/12 glatting
    Vis vedlegget 654798
    Ikke akkurat noen party-kurve, det der :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Tror de fleste vil bli overrasket over hvor party det er...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva må til for party i dine ører. Ser at flere nevner haugevis med ekstra db nede ved 20 hz. En stund siden jeg synes det var gøy
    Var bare humoristisk ment, altså. En party-kurve er vel gjerne veldig U-formet. Mye bass og diskant.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu må man vel respektere hinandens præferencer mine er ikke som dine. Hvis jeg skulle bruge den indstilling som du endte op med ville jeg blive lytte træt meget hurtigt. Det gjorde ondt i mine øre.

    hva man mener kler sin musikk, men så lenge eier sier at han egentlig ikke bryr seg om hva andre mener og samtidig gir meg lov å justere så klarte jeg meg bedre og bedre.

    Det blev ikke bedre i mine øre ... tværtimod. Jeg synes lyden blev dårligere . Du synes lyden blev bedre hvilket jeg respektere . Men som jeg nævnte for dig at når jeg holder musik aften og vi er en 8-10 stykker og får alle lov til at indstille lyden som de ønsker. Ingen indstiller lyden som jeg ... Ingen indstiller lyden ens. Hvis du fik følelsen af at nu gjorde du min lyd bedre har du desværre misforstået det. Hvis du fik følelsen af at du måtte justere på lyden var noget helt specialt for dig har du taget fejl ...Alle får den mulighed.

    Jeg ER ligeglad med hvad du mener om min lyd. Jeg er glad og tilfreds før dit besøg og efter.
    Vh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.220
    Sted
    Langesund
    Respektere hverandre er viktig, og forskjellig meninger om lyd er bare moro.

    En likeglad danske er hermed invitert til en lytt her oppe i nord, hvis han tar seg bryet da.:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.

    Så hva er årsaken til at det er så mørkt? Er det kun preferanser eller en nødvendighet? Kunne den gode herre levd lykkeligere med et sett softdomes tro? Sikker på at slike spekulasjoner avvises kontant! Men likevel, jeg føler jeg kjenner meg litt igjen. Lyttetretthet, horn, alt stemmer liksom.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Nu må man vel respektere hinandens præferencer mine er ikke som dine. Hvis jeg skulle bruge den indstilling som du endte op med ville jeg blive lytte træt meget hurtigt. Det gjorde ondt i mine øre.

    hva man mener kler sin musikk, men så lenge eier sier at han egentlig ikke bryr seg om hva andre mener og samtidig gir meg lov å justere så klarte jeg meg bedre og bedre.

    Det blev ikke bedre i mine øre ... tværtimod. Jeg synes lyden blev dårligere . Du synes lyden blev bedre hvilket jeg respektere . Men som jeg nævnte for dig at når jeg holder musik aften og vi er en 8-10 stykker og får alle lov til at indstille lyden som de ønsker. Ingen indstiller lyden som jeg ... Ingen indstiller lyden ens. Hvis du fik følelsen af at nu gjorde du min lyd bedre har du desværre misforstået det. Hvis du fik følelsen af at du måtte justere på lyden var noget helt specialt for dig har du taget fejl ...Alle får den mulighed.

    Jeg ER ligeglad med hvad du mener om min lyd. Jeg er glad og tilfreds før dit besøg og efter.
    Vh


    Nå var det jo at gjester fikk mulighet til å justere lyden som var det spesielle, de fleste hififolk ville jo ha fått panikk om gjestene startet å gjøre endringer i oppsettet, noen har jo så anstrengt forhold til hva andre synes om lyden deres at man ikke en gang får velge egen musikk da de allerede har funnet låtene som kler anlegget best.

    Når det gjelder lyden så var det vel aldri noen tvil om at vi har en tonal preferanse som er ganske så forskjellig så jeg har ingen illusjoner om at mine justeringer ble stående etter jeg dro ;)

    Men selv om preferansene til folk er forskjellig er det muligens verdt å teste ut endringer over litt tid, som du selv sa det var ikke akkurat første gang noen omtalte det som mørkt.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    De sier at Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.

    Så hva er årsaken til at det er så mørkt? Er det kun preferanser eller en nødvendighet? Kunne den gode herre levd lykkeligere med et sett softdomes tro? Sikker på at slike spekulasjoner avvises kontant! Men likevel, jeg føler jeg kjenner meg litt igjen. Lyttetretthet, horn, alt stemmer liksom.
    Jeg synes ikke det er mørkt :) :) Det er lige som jeg vil have det. Som allerede nævnt vist nok flere gange er mine øre bare mere følsomme end så mange andres.
    Omvendt synes jeg den indstilling Roald endte med var alt for hård til mine øre. Hmm føler jeg gentager mig selv.
    Men men kommer der en på besøg eller holder jeg musik aften kan den der sætter sig i stolen få det så lyst at ørnene falder af eller man kan få lyden så mørkt man vil.
    Man kan få bas så voldsomt at glassene gerne vil ud af skabene og potteplanterne falder ned eller man kan få så svag bas at det bliver kedeligt og drive er helt væk.
    Man kan selv vælge her på få sekunder :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nå var det jo at gjester fikk mulighet til å justere lyden som var det spesielle, de fleste hififolk ville jo ha fått panikk om gjestene startet å gjøre endringer i oppsettet, noen har jo så anstrengt forhold til hva andre synes om lyden deres at man ikke en gang får velge egen musikk da de allerede har funnet låtene som kler anlegget best.

    Når det gjelder lyden så var det vel aldri noen tvil om at vi har en tonal preferanse som er ganske så forskjellig så jeg har ingen illusjoner om at mine justeringer ble stående etter jeg dro ;)

    Men selv om preferansene til folk er forskjellig er det muligens verdt å teste ut endringer over litt tid, som du selv sa det var ikke akkurat første gang noen omtalte det som mørkt.

    da de allerede har funnet låtene som kler anlegget best.

    :: Nej nej :)

    Som jeg forklarede dig kan jeg/du tage hvilken som helst indspilning fra min samling og afspille det med et godt resultat. Jeg havde IKKE fundet indspilninger der er godt på anlægget. Derimod prøvede jeg på at finde 5-10 indspilninger der var forskellige fra hinanden. Der var Jazz/Blues/Pop/Og en test skive med en fase test. Lydkvaliteten var meget meget forskelligt på disse indspilninger. MEGET FORSKELLIGE.
    Hver gang jeg satte en ny skive på rettede jeg på indstillingen :) :) Men det bemærkede du måske ikke.
    Vh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes ikke det er mørkt :) :)
    Saken er den at jeg også er følsom i visse deler av det øvre registret og opplever derfor at visse høytalertilnærminger blir for harde for meg. Det er en av grunnene til at jeg har en forsiktig aversjon mot hornladning som jeg ofte opplever som svært trettende.

    Nå er det jo ikke så viktig om du har egne preferanser og om andre ikke liker dem, det er jo tross alt du som primært skal nyte musikk hos deg. :) Men trass avvik i preferanser, pleier langt de fleste å likevel være sånn noenlunde innenfor og tilsynelatende store avvik som her beskrives er derfor interessante. Dessuten, jeg har jo også hatt @Roald her, så hans observasjoner hos andre er interessante for meg å følge.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Saken er den at jeg også er følsom i visse deler av det øvre registret og opplever derfor at visse høytalertilnærminger blir for harde for meg. Det er en av grunnene til at jeg har en forsiktig aversjon mot hornladning som jeg ofte opplever som svært trettende.

    Nå er det jo ikke så viktig om du har egne preferanser og om andre ikke liker dem, det er jo tross alt du som primært skal nyte musikk hos deg. :) Men trass avvik i preferanser, pleier langt de fleste å likevel være sånn noenlunde innenfor og tilsynelatende store avvik som her beskrives er derfor interessante. Dessuten, jeg har jo også hatt @Roald her, så hans observasjoner hos andre er interessante for meg å følge.
    Jeg er ikke et sekund tvivl om at Hr Roald har forstand / styr på indstillinger og lydgengivelse
    Men jeg kommer ikke i nærheden af at kunne nyde min musik så lyst som Roald synes var godt :) Men jeg respektere Roalds meninger . Men lytte træheden ville komme efter få skæringer. :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Lassencad du syntes det var for lyst hos Sven og hos mig.
    Hej Drossel
    Ja jeg husker at selve diskant området var der for meget blus på. Husker også du ikke rigtigt forstod det. Sådan plejede det ikke at lyde.
    Mente du nævnede noget om en forstærker havde skylden :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn