Bergen Lydlaug Klubbkveld 31

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Da har vi i Bergen Lydlaug gleden av å presentere et nytt anlegg.
Vi har vært på besøk hos Jakob61.

Hadde ingen spesielle forventninger for kvelden og ante ikke hva som ventet.



Burmester, hele veien :D

088 pre

Cd spilleren er 089



Strømrenser som jeg ikke husker nummeret på. Er det 048...?
Monoblokkene nederst er 911mkIII. Disse er produsert fra fabrikk som monoblokker. Som standard er det en stereoforsterker.







Alt sammen plassert i rack fra Burmester.

Analog kilde er Avid Acutus med SME 309 og Lyra Kleos.





Phonoforsterker fra Burmester. Gode innstillingsmuligheter.



Høytalerne er Burmester B50.







Jeg har likt Burmester godt de gangene jeg har hørt det tidligere. På Horten-messa i år var Burmester oppsettet noe av det bedre jeg hørte.
De samme kvalitene finnes også hos Jakob. Noe problemer med stående bølger i stua er det, og størrelsen på lydbildet ville nok øke betydelig med større avstand mellom høytalerne, mer plass rundt høytalere, og større rom.
Jakob venter på å flytte inn i ny leilighet som bygges på en av de fineste tomtene i Bergen, med stue på 45 kvadrat. Så dette skal nok bli veldig, veldig bra etterhvert.
Hvis jeg var Jakob ville jeg plassert racket på siden av rommet i ny leilighet. Ingenting mellom høytalerne, bortsett fra fjerneren på veggen som er vanskelig å unngå.

Noen andre som blir mentalt forstyrret av flatskjermer hvor klistremerkene ikke er fjernet, eller er det bare meg? ::) ;D
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Hei!

Meget flott anlegg. Skulle gjerne vært hos Jakob, men denne gangen passet det desverre ikke. Satser på at det blir muligheter ved en senere anledning.

Flotte bilder som alltid Kjoenik, men kanskje vel mye selvportrett ;D

Enig Kjoenik, klistremerker må selvfølgelig av...

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan jo bare istemme i at dette er et lekkert oppsett, stilrent og bling-bling all the way...
For utskremte var Burmeister noe jeg bare har lest om og sett bilder av, og det var derfor moro å få mulighet til å høre slikt kremutstyr.
Lyden da? Selv hadde jeg bare medbragt cd`er, og fikk verken hørt spesielt mye vinyl fra sweetspot eller vurdert hva som låt best av vinyl og cd. Den biten overlater jeg derfor til Kjoenik og andre, som spilte mer vinyl.
Når det gjelder inntrykkene jeg fikk via de cd`ene jeg spilte kutt fra, var det noen faktorer som imho utpekte seg som spesielt moro/positive. Det gjelder først og fremst kreftene. Disse monoblokkene spiller så uanstrengt, uten engang å bli halvsvette. Kan liksom aldri tenke meg at Jakob kommer til å oppleve at forsterkeriet slipper opp for krefter. Selv om Kjoenik har vært inne på at der tydelig kunne merkes stående bølger i rommet, og da særlig på et spesielt frekvensområde i dypbassen, var likevel bassgjengivelsen imponerende. Forsterkerne pumpet ut av kjempekreftene der de skulle, for så i neste sekund å bråstoppe og gi den "stillheten" som da skulle være der. Meget bra, enkelt og greit!
Det neste var stillheten, eller den svarte bakgrunnen. Den var intet mindre enn imponerende, og har gjerne sammenheng med pkt over; kreftene til disp....
Til slutt vil jeg fremheve holografien, og da særlig dybden i lydbildet. Det var stort, luftig og meget dypt.

Kjoenik har ellers, som nevnt, poengtert potensialet for enda mer godlyd i et større rom, og at der kanskje er muligheter for å tenke noe annerledes mht plassering av rack/anlegg ifht høytalerne. Vi snakket for såvidt også litt om at høytalerne nå er plassert med bassportene pekende utover, dvs motsatt av hva Burmeister selv anbefaler i brukermanualene. Det vil jo være et punkt å forske videre på for Jakob, selv om han hadde fått beskjed om at det også skal være helt greit å plassere høytalerne med bassportene pekende utover slik han har de stående nå. Det kan jo også hende at en "omplassering" av rack/anlegg ifht høytalerne vil gi et litt mer "frempå" lydbilde. Jeg opplevde lydbildet hos Jakob som litt "laid-back", og mine preferenser at at jeg foretrekker lydbildet litt mer "rett i fanget"....
En annen ting jeg "kicket" litt på, var graden av kjøtt-og-blod-følelsen. Jeg opplevde lyden som litt "steril"/klinisk/hifi`ish (ikke i direkte negativ forstand, dog) ifht hva jeg selv foretrekker, for jeg foretrekker no et noe rundere og "feitere" lydbilde...noe som kanskje ikke er spes overraskende, all den tid jeg i en del år nå har vært et rør-hue... ;D
Men her snakker vi utelukkende om preferenser, for det er jo ingen tvil om at det Burmeister gjør, det gjør det meget bra!

Totalt sett en trivelig snarvisitt hos Jakob, der man fikk sett og hørt utstyr som for mange gjerne forblir en våt drøm... ;D

mvh
Proffen
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.621
Antall liker
15.412
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nok en fremragende Klubbkveldtråd fra "baksiden av fjellet-byen"!
Og hvilket anlegg du har Jacob. Dette endrer jo bildet mitt på at Bergensere kanskje har god smak for kvaliteter allikevel ;D

Og litt stående bølger ...pøøøh, de er borte på et blunk i nytt husvære.
Dette var flott Jacob og dere andre!

Mvh
Jan P.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
SOA skrev:
Flotte bilder som alltid Kjoenik, men kanskje vel mye selvportrett ;D
mvh
Alltid viktig å kjemme håret før man fotograferer Burmester... ;)
 

Jakob61

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
23
Antall liker
1
Sted
Bergenhus
Omside fjernet klistremerkene. Ettersom eg har den vanen att eg saler ikke hesten samme dag som eg rir men etter 2 år er no det gjort.
Tror ikke eg orker flytting av rack før eg flytter men helt enig om en god forbedring der, for ved enkelte plater, er det en betydelig bass som ikke eg liker (som de fleste spor av cd platen Canned Heat blues band). Ellers kribler det i fingrene med kvalitetsikre i øvre volum men våger ikke av hensyn til naboer. Ingen svikt av lydkvalitet når eg spiller krevende classisk musik på moderat høyt nivå.
Uansett er eg meget fornøyd av denne moderate innvisteringen. Takk for en meget hyggelig aften, selv om dere kom i 2 grupper, med bedre lyttepossisjon for de tilstedeværende. Skal nok innvitere til nytt møte ved senere tidspunkt.
Hilsen.
Jakob
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vakkert.

Håper på en lytt i fremtiden.

Drømmen min er Burmester over alt. Bare fremtiden vil vise. ;)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Jakob61 skrev:
Omside fjernet klistremerkene. Ettersom eg har den vanen att eg saler ikke hesten samme dag som eg rir men etter 2 år er no det gjort.
Tror ikke eg orker flytting av rack før eg flytter men helt enig om en god forbedring der, for ved enkelte plater, er det en betydelig bass som ikke eg liker (som de fleste spor av cd platen Canned Heat blues band). Ellers kribler det i fingrene med kvalitetsikre i øvre volum men våger ikke av hensyn til naboer. Ingen svikt av lydkvalitet når eg spiller krevende classisk musik på moderat høyt nivå.
Uansett er eg meget fornøyd av denne moderate innvisteringen. Takk for en meget hyggelig aften, selv om dere kom i 2 grupper, med bedre lyttepossisjon for de tilstedeværende. Skal nok innvitere til nytt møte ved senere tidspunkt.
Hilsen.
Jakob
Moderat investering... ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Moderat investering...

ja :) Ivertfall jeg går den veien med Rondoserien..den er jo "bilig" serien og innstegsmodellen.
Skulle gjerne hatt pre og blokkene der.. Må si fra når du selger dei om noen år :)

Har et høyttalerbytte på gang jeg, ca mnd skiftet juni/juli :p


Flott anlegg og evig drøm tror jeg. :p
 

Jakob61

Medlem
Ble medlem
19.09.2010
Innlegg
23
Antall liker
1
Sted
Bergenhus
Deresom eg ikke oppgraderer arealet på stuen, regner eg nok med små oppgraderinger (sorry). Som innertips, bør du vurdere Burmester sin 948 som eg hører stor forskjel på dagtid. Meget fornøgd med opplegget som eg har men savner veldig det noe større og noe bedre lydissolering, som kommer til neste høst
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har ikke penger alikevel :)

948 er notert i hjernen min. :)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kjempelekkert system, den riaa'n så jo helt utrolig ut. Kan nok tilpasses de fleste pickup'er tipper jeg?
 
Topp Bunn