Bergen Lydlaug Klubbkveld 23

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjengen samlet før lyttingen begynte....


Her er platespilleren.....


Med pick up.....






Dette er vel noe til vinylavspilling...


Mesteparten av front end.....






En av monoblokkene.....godt dempet.....


Man blir sikkert tilgitt for å legge ut flerebilder avsamme komponent!




Kjoenik lar sine komponenter få gode arbeidbeidsvilkår....gode nettkabler, ferriter


Høytalerne – Living Voice!


Hele oppsettet....


Sniktitt bak godstolen – som forøvrig var noe lavere i ryggen enn jeg hadde forestilt meg.....


Litt senere på kvelden.....


Noen deltakere.....



Eieren....


Også denne gangen inntok enkelte av deltakerne Lotusstilling...


Mvh
OMF
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fantastiske bilder som vanlig OMF!
Det ser ut som om Bergens gjengen har hyggelige og regelmessige treff.
Dette LV oppsettet er vel et av det kuleste jeg vet om ;) Og at Kjoenik bruker Audion elektronikk er jo skikkelig spennende. Mener jeg så blokkene hans på børsen her for leden dag, med oppgradering innen Audion sortimentet som begrunnelse. Så da er jeg svært spent på hva som dukker opp. Skal man lenger opp i hierarkiet så blir det vel de famøse Golden Dream, eller Elite som er neste skrittet?!
Uansett.... dette oppsettet er bare rålekkert.

BTW!
@Kjoenik: Ser du kjører god lengde på signalkablene dine. Kan jeg være så frekk å spørre hvilke kabler du bruker?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for i går, ja!

Honning:

Vakkert og vellydende anlegg ute hos Kjoenik, skal legge ut bilder her senere. Må bare få dem lastet ned fra kameraet først.
Vinyl var vinneren hos Kjoenik, IMO. Den Dynavectoren likte jeg! Stort lydbilde, vippefot, veldig bra holografi.

Malurt:

15 watt er 15 watt..Synes at Audionene feiger ut når det blir dradd litt på. Savner litt bass også, den som var der var relativt tørr og kontant men selv med velvilje synes jeg ikke den gikk særlig dypt.

mvh
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Flotte bilder OMF!

FallenA skrev:
@Kjoenik: Ser du kjører god lengde på signalkablene dine. Kan jeg være så frekk å spørre hvilke kabler du bruker?
Bortsett fra strøm er all kabling fra Chord Company. Modellen fra pre til effekt heter chameleon silver plus. Iflg produsenten en kabel som godt kan brukes over lengre strekk. Mine er tre meter.

Er enig med tkr at det ikke hadde gjort noe med litt mer effekt og mye større strømreserver.
Det er på vei! ;)

Når det gjelder de dypeste frekvensene er nok ikke det noe man savner før man har hørt hva som mangler.
Kanskje best at jeg holder meg unna besøk hos folk med ordentlig dypbass...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Døh! Du har åpen invitasjon hit iallefall. Vi kunne høre på strykekvartetter...
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Takk for en hyggelig kveld.

Som vanlig god stemning og mye fin musikk (og fin gjengivelse av den :)).
Likte forøvrig godt den spillelisten din Nils, den går alle syngedamer en høy gang!

ivarlo
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Døh! Du har åpen invitasjon hit iallefall. Vi kunne høre på strykekvartetter...
Takk for det!
Strykekvartetter kan man ikke få nok av!

ivarlo skrev:
Takk for en hyggelig kveld.

Som vanlig god stemning og mye fin musikk (og fin gjengivelse av den :)).
Likte forøvrig godt den spillelisten din Nils, den går alle syngedamer en høy gang!

ivarlo
Ja det er en veldig hyggelig gjeng i Bergen Lydlaug.
Kjekt at den søte-syngedame frie spillelisten falt i smak!
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Takk for hyggelig aften

Fin musikk og lyd, rør og vinyl er akkurat det jeg liker best.
Det er første gang jeg hører disse høyttalere og er veldig imponert på hvordan mann blir inndraget inn i musikken.

Takk igjen for veldig fint aften.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Man takker for en flott aften.

Jeg satt ved siden av ivarlo og hørte på "hans" sesjon, og syntes det aller meste låt flott: Som forventet veldig fine stemmer, men lydbildet var også stort og intenst. Det eneste som jeg ikke syntes ga noe særlig i denne runden var Ozzy: Det ble ikkenoe Hælvete.

Senere på kvelden fant jeg frem noen av kjoeniks CDer som jeg kjenner ganske godt og inntrykket her var mye det samme som tidligere på kvelden. Spesielt likte jeg lyden av strenger. En ting jeg ikke likte var den ganske så kraftige boomingen i bassen som ødela en del. Jeg er usikker på om dette er romressonanser eller bassrefleksen som får problemer ved det ganske høye volumet det ble spilt på på dette tidspunktet. Det skal bli morsomt å høre om de større blokkene kontrollerer dette ved neste anledning.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Nido skrev:
og spillelisten var?
Spillelisten
Og med fare for å fremstå som lettere nerdete, kl... angir plassering av volumhjulet :-[ Det gikk naturligvis i dass etterhvert som stemningen steg...

Talking Heads Stop making sense 1&5 CD kl14

The White Birch Come up for air sideA 3 Vinyl kl13/14

Blues Around The World 4 CD kl12

Lee Dorsey Def. Collection 5&6 CD kl13

Tom Dorsey Best off sideA siste spor Vinyl kl13

Grieg Symfoni i c-moll sideB 1 Vinyl kl14

Chopin Fantasi impromptu 1 CD kl13

Vivaldi Årstider sideA 4 Vinyl kl14

David Gray White Ladder 9 CD kl12/13

Marianne Faithful Live 12 CD kl13/14

C. Wreesvijk Sjunger Taube sideB 4 Vinyl kl13

Elvis Presley Stuck on You cd1 23 CD kl13
Polk Salad cd2 13 CD kl15

Jose Feliciano Sings (Don’t think twice) sideB 1 Vinyl kl13

Nick Drake Pink Moon 3 CD kl13/14

Bruce Springsteen Born in the USA SideA 5 Vinyl kl13/14

Grateful Dead Workingmans dead sideA 1 Vinyl kl14

Tom Waits Franks wild years 7 CD kl13

Gordon Lightfoot The way I feel sideB 1 Vinyl kl14

Jethro Tull Stand Up SideA 3 Vinyl kl13
(Aqualung SideA nest siste Vinyl kl13)

Senor Coconut Y su conjunto 1&3 CD kl13


Xploding Plastix Amateur Girlfriends… 9 CD


Babe Ruth Grand Slam 2&3 CD kl13/14

AcDc SideA 1 Vinyl kl13

Nirvana Unplugged 11&12 CD kl13

Jackie Leven Elegy for Johnny Cash 1 CD kl13/14

Blood sweat and tears Best of SideA 2 Vinyl kl13

Allman Brothers Beginnings 4
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Takk for i går ja...som vanlig hyggelig på Laugkveldene. Kjoeniks anlegg har jeg hørt svært mange ganger. Dette er absolutt et av mine favorittoppsett. Anleggets force er at det presenterer musikken på en organisk, deilig lettflytende måte. Samtidig er her godt fokus og detaljering. Jeg savner i motsetning til andre ikke dypbass. Her er nok etter min mening. Derimot savnet jeg for første gang krefter i dette anlegget. Bassen hang i perioder ikke helt med i går, noe som nok skyldes at det ble spillt mye høyere enn vanlig. De kommende forsterkerne har jeg stor tro på vil gjøre noe med dette. Blir spennende å følge fortsettelsen...

Takk til Kjoenik for flott vertskap

mvh
 

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
232
Antall liker
7
"kl... angir plassering av volumhjulet"....ubetalelig ;D

sier nido som skulle vært der....
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Nido skrev:
"kl... angir plassering av volumhjulet"....ubetalelig ;D

sier nido som skulle vært der....
Ante meg at det var litt nerdete ja...
Jaja, som audiofil blir man vel betraktet som nerd av 99 prosent av befolkningen, så litt fra eller til har vel ikke den store betydningen.
På den annen side...når man blir betraktet som nerd av sine medaudiofile, hvor nerdete er man ikke da... ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for nok en hyggelig kveld!
Mye snadder i heimen hos Kjoenik, ja, og det spiller jo riktig så flott både på cd og vinyl... (selv om jeg nok lyttet mest til cd)
Vet ikke om det er hukommelsen som svikter meg, men kan det være at lydbildet har vært en smule mer "frempå"/in your face tidligere, Kjoenik? Mulig det har endret seg etter hvert som høytalerne har flyttet fra hverandre, kanskje...
Anyway, var jo litt spent, all den tid Kjoenik og jeg sitter med samme logo på blokkene våre.
Igår fikk jeg en "maktdemonstrasjon" på hva det kan bety å velge høytalere som er lettere å drive enn mine. Har jo også hørt Kjoeniks blokker på BKS`ene mine, men med Living Voice blir det en radikalt annen opplevelse....
Futt og fart i bøtter og spann, veldig "kontant" i gjengivelsen, det er et av inntrykkene som sitter igjen.
Et annet er holografien og størrelsen på lydbildet. Myyyye høyere, bredere og dypere enn jeg får til pr dags dato.
Stemmer og instrumenter gjengis som bare rør (og kanskje i særdeleshet 300B) kan.... ;D Meeeget naturtro, organisk og vanedannende gjengivelse av i særdeleshet stemmer. En helt spesiell klang som bare kryper inn under huden....
Skulle jeg kicke på noe som helst, og da kun ut fra egne preferenser, måtte det nesten være det jeg kaller kjøtt-og-blod-følelsen, det fysiske "nærværet" av en kropp bak vokalen, en brystkasse og mage som jobber og blåser ut og inn.
Ellers savnet ikke jeg mer i dypbass-området, selv om det seff finnes høytalere og oppsett som går dypere, gjengir med mer rå kraft og autoritet osv.... Skjønner imidlertid hva totte skriver mht "boomingen, men vil tro at den er mer relatert til db-nivå enn ren musikkgjengivelse.... De to siste lyttekveldene har det nok blitt spilt en del musikk på volumnivåer som er på grensen av hva oppsettene fikser.... ;D

Til slutt: synes blåsere gjengis med en hæææærlig klang på oppsettet ditt, Kjoenik. Gjorde seg spesielt på Dvoraks "From the new world"! Så rått at det går rett i sjelen....;D

Blir spanande å høre forskjellen, når ny vinylsnurrer og nye blokker kommer i hus!

mvh
Proffen
 
R

Rojoh

Gjest
Ser ut som lydlauget nordenfor vet å hygge seg. :) Dessuten veldig fint å se en spilleliste uten det sedvanlige audiofile "rabalderet". Det kan være krevende å "teste" anlegget med mye folk tilstede - volumbehovet oppleves fort større enn når man sitter alene, noe som igjen fort kan presse ting mot grensene.

Mvh. Johan
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Igjen en veldig hyggelig kveld ute hos Kjoenik…

I et oppsett jeg liker veldig godt…., jeg tar meg friheten og siterer meg selv fra forrige besøk – ganske nøyaktig 18 måneder siden….!

La meg si en ting med en gang – dette anlegget traff meg utrolig godt og er omtrent perfekt match til mine preferanser.

Fra sweet-spot forsvant høytalerne fullstendig i et lydbilde som var mildt sagt overraskende stort i forhold til høytalerne. Under denne ”innledende” lyttingen spilte vi ikke så høyt – jeg kommenterte ikke det noe nevnerverdig – ”stakkaren” hadde jo tross alt bare 2 x 18W, men jeg var som sagt imponert over størrelsen på lydbildet, presisjon, holografien, homogenitet, organisk klang og synes alt i alt at dette spilte utrolig godt, men litt snilt og at det manglet en del oppløsning oppover.

Senere på kvelden spilte vi en god del høyere…imponerende høyt faktisk! Og jeg synes anlegget spilte betydelig friskere og våknet enda mer til liv ved litt høyere volum. Stemmer lød realistisk, lydbildet var stort – frigjorde seg helt fra høytalerne, og en lyd som var 100% homogen og organisk og hellet litt mot det varme…absolutt ingen unoter å høre….Det var nesten merkelig å høre hvor kontrollert og riktig klangbalansen var i denne relativt minimalistisk innrede stuen. Her var det masse rørlyd og det nesten helt uten å gå på bekostning av det vi transistorgutta ofte savner litt…...oppløsning og presisjonsbass.


Det er derimot ikke sagt at det ikke kan hentes ut litt mer her og der…og for at verten ikke skal iverksette laubærhviling må vi jo påpeke noen potensielle forbedringsområder. Det ble påpekt at det mangler dypbass – det er jo relativt åpenbart også med høytalere og watt som begge er i miniputtklassen, sånn rent bassmessig. Bassen som ble spilt var både dyp og fyldig men det ultimate punchet og kjellerbassen var fraværende. Personlig så var ikke savnet av dypbass noe som plaget meg……men er man orgelmusikkfetischist eller kontrabassonanist så kan jo dette være et betimelig ankepunkt. Anlegget får også litt pustebesvær og vreng når det skal spilles høyt – men for vanlig lyttenivå var det nok krefter.
Jeg savnet også en del oppløsning/luft oppover og det er her min kommentar om hvordan musikk som spilles kommer inn. På normale opptak og dårlige opptak – uten den helt store mengden med mikrodetaljer og rominformasjon så spiller dette oppsett langt på vei på linje med det beste jeg har hørt, men når kilden tillater det, merker man at det anlegget ikke helt følger med den siste mila og da er det spesielt oppløsningen som gjør at illusjonene av å være tilstede kan bli sterkere!

Men til tross for at man kan savne litt her og der, så er det helheten som fremstår ganske så unikt og som gjør at dette er et anlegg mange burde lyttet til. Spesielt moro er det at det funker så godt til tross for plassering nærme sidevegg, lite akustikktiltak og en prislapp som ikke gjør det nødvendig å selge organer.




Nå hadde jeg nok litt større forventninger denne gangen, og jeg kan vel ikke si at jeg ble skuffet. Jeg synes fremdeles dette oppsettet spiller veldig godt. Når det gjelder bassen – så synes jeg egentlig ikke at det er det helt store problemet – når man ikke kan ha 100% dyp, tørr og presis bass – så foretrekker jeg en bass som ruller av tidligere snarere enn en ukontrollert booming i bunn. Ellers reagerte jeg nok litt mer på at oppsettet ”stresser” litt nedover i frekvensene når det blir spilt høyt og man sitter litt med ”går dette bra da?” følelsen når ”crescendo” i musikken bygger seg opp (som sagt når det spilles høyt).

Men igjen så syns jeg dette oppsettet har veldig mange av de egenskapene jeg setter veldig høyt (presisjon, holografi, stemmegjengivelse, oppløsning, tilstedeværelse, luft(!)) og kombinert med en litt ”avrundet/organisk/røraktig” presentasjon så blir dette veldig bra! Litt mer krefter gjør nok dette bare enda bedre!

Takk for lytten!

Mvh
OMF
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Heisann.
Takk for en fin lytte- og hifi kveld hos kjoenik. Musikalsk og vakkert synes jeg dette var. Single ended amper, vinyl og de lettdrevne høyttaleren spilte utrolig bra. Skal få bestilt den ...Pawnshop plata jeg også. Mye bra musikk ble spilt, og flere av dem står nå på min liste (ikke Ozzy). Det var et opptak med Bach musikk som jeg likte godt, men som jeg har glemt hva var, kan du hjelpe meg litt her kjoenik. Det var en du har plystret på i "alle" år :).

Veldig hyggelig for en tvangsinnflyttet Tønsbergenser(nå bare Bergenser) å bli med på disse kveldene. Mye bra musikktips og hifi prat er flott. OMF kom med et forslag om blindtest av kabler hvor PR 2,5' er fullt på høyde med andre dyre høyttalerkabler. Dette skulle vært moro å fått gjennomført en gang. Jeg som har planer om nytt kabelkjøp kan kanskje spare titusener av kroner. Vel, kan jo bare teste hjemmme alene, men det er litt mer lærerikt og spennende å
teste ut dette sammen med andre.

Takk til kjoenik for en hyggelig kveld.

Mvh mag.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Som vanlig, en veldig hyggelig kveld i godt selskap;)

Mye bra musikk, likte spessielt godt at Xploding Plastic hadde funne veien inn på spillelisten din ;D ;D "more power to you"...

Eg begynner ikkje å "beskrive" lyden, siden det er gjort så mange ganger allerede, og eg må si meg ganske så enig i det som blir sakt ;)

Gleder meg til neste treff hos hjemme hos deg;) Håper det ikkje blir så alt for lenge til...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Beklager, gutta, kameraet har vært på reise....

Her iallfall mine bilder:















mvh
 
Topp Bunn