De siste par-tre klubbkveldene har jeg vært opptatt, men omsider klaffet det. På torsdag dro vi sørover til Ivar, som har vært medlem fra første kveld. Vi spilte rimelig variert musikk, men majoriteten var jazz og klassisk, noe oppsettet for øvrig er tunet mot. Blitzen i kameraet gikk tomt for batteri etter noen få bilder, men de burde gi et greit inntrykk allikevel.
Analogt:Forsell Air Reference platespiller med ekstern Teres motor, VdHul Colibri pickup
Digitalt: iMac med musikk i losslessformat, Counterpoint DA11 Drivverk og DA10 Dac m/Raptor kort fullmodifisert av Altavista audio
CAT SL-1 Sign MK I preamp, Counterpoint NP100B+ amp
Harbeth C7ES-3 Anniv. ed. høyttalere
Chord og Oblivion kabler, PS Audio PPP, Pagode-rack & Ceraball
Her er en liten krabat som holdt oss med selskap.
Dette er første gang jeg har hørt på Harbeth høyttalere. Konstruksjonen er rimelig enkel, og kabinettet spiller helt klart med musikken, men ga visstnok et markant løft sammenlignet med Duelundhøyttalerne han brukte tidligere.
Ivar peker og forklarer.
Om vi går øverst og ned har vi vinylriggen, DAC, CD drivverk, pre, strømgenerator, og effekt.
Kveldens oppmøtte, minus fotografen
Ivar har rippet samlingen sin til Mac lossless, og lagrer dette på tre 1tb disker, pluss backup av alt. Dette går inn til stua via optisk kabel, men Ivar bruker også en Mac laptop til å styre musikken.
Mange frykter at lyden skal bli dårlige ved å flytte til en PC-basert løsning, men Ivar erfarte faktisk et løft, riktig nok etter arbeid med å finne god nok kabel, tweaking av oppsettet, osv. For øvrig sammenlignet vi 16 bit avspilling med 24 bit oppsampling, og så vidt jeg kan huske var vi alle enige om at 16 bit hadde en mindre aggressiv øvre mellomtone, noe bedre lydbilde, og var generelt mer behagelig å høre på.
Men så var det vinylriggen da. I begynnelsen av kvelden spilte vi CD og PC-lyd på medium volum. Også da spilte det bra, om noen innesluttet. Ved høyere volum voknet høyttalerne virkelig til liv, men når vi begynte å snurre vinyl kom bl.a. mye av luften vi samnet litt i toppen. Det ble helt klart en favoritt, så spørsmålet ble da hvordan en kan få digitalriggen (som for øvrig spilte veldig bra) til å strekke seg nærmere.
Ellers låter det veldig bra. Mellomtonen er spesielt flott. Høyttalerne forsvinner til en stor grad, spesielt på jazz og klassisk. Musikksmaken min er riktig nok mer "rocka", så jeg prioriterer en noe dypere bass, men til musikken vi hørte på fungerte det veldig bra. De andre oppmøtte får supplementere med sine inntrykk.
Hele sulamitten står på lekre Pagode Signature.
Solide strømkabler, naturligvis på egen kurs.
Og til slutt har vi en veldig minimalistisk DAC, men Ivar har også en 10 watts forsterker i samme størrelse som vistnok skal spille rimelig bra, alt tatt i betraktning.
Søt er den i alle fall.
Et par av disse blokkene er for øvrig til salgs.
Analogt:Forsell Air Reference platespiller med ekstern Teres motor, VdHul Colibri pickup
Digitalt: iMac med musikk i losslessformat, Counterpoint DA11 Drivverk og DA10 Dac m/Raptor kort fullmodifisert av Altavista audio
CAT SL-1 Sign MK I preamp, Counterpoint NP100B+ amp
Harbeth C7ES-3 Anniv. ed. høyttalere
Chord og Oblivion kabler, PS Audio PPP, Pagode-rack & Ceraball
Her er en liten krabat som holdt oss med selskap.
Dette er første gang jeg har hørt på Harbeth høyttalere. Konstruksjonen er rimelig enkel, og kabinettet spiller helt klart med musikken, men ga visstnok et markant løft sammenlignet med Duelundhøyttalerne han brukte tidligere.
Ivar peker og forklarer.
Om vi går øverst og ned har vi vinylriggen, DAC, CD drivverk, pre, strømgenerator, og effekt.
Kveldens oppmøtte, minus fotografen
Ivar har rippet samlingen sin til Mac lossless, og lagrer dette på tre 1tb disker, pluss backup av alt. Dette går inn til stua via optisk kabel, men Ivar bruker også en Mac laptop til å styre musikken.
Mange frykter at lyden skal bli dårlige ved å flytte til en PC-basert løsning, men Ivar erfarte faktisk et løft, riktig nok etter arbeid med å finne god nok kabel, tweaking av oppsettet, osv. For øvrig sammenlignet vi 16 bit avspilling med 24 bit oppsampling, og så vidt jeg kan huske var vi alle enige om at 16 bit hadde en mindre aggressiv øvre mellomtone, noe bedre lydbilde, og var generelt mer behagelig å høre på.
Men så var det vinylriggen da. I begynnelsen av kvelden spilte vi CD og PC-lyd på medium volum. Også da spilte det bra, om noen innesluttet. Ved høyere volum voknet høyttalerne virkelig til liv, men når vi begynte å snurre vinyl kom bl.a. mye av luften vi samnet litt i toppen. Det ble helt klart en favoritt, så spørsmålet ble da hvordan en kan få digitalriggen (som for øvrig spilte veldig bra) til å strekke seg nærmere.
Ellers låter det veldig bra. Mellomtonen er spesielt flott. Høyttalerne forsvinner til en stor grad, spesielt på jazz og klassisk. Musikksmaken min er riktig nok mer "rocka", så jeg prioriterer en noe dypere bass, men til musikken vi hørte på fungerte det veldig bra. De andre oppmøtte får supplementere med sine inntrykk.
Hele sulamitten står på lekre Pagode Signature.
Solide strømkabler, naturligvis på egen kurs.
Og til slutt har vi en veldig minimalistisk DAC, men Ivar har også en 10 watts forsterker i samme størrelse som vistnok skal spille rimelig bra, alt tatt i betraktning.
Søt er den i alle fall.
Et par av disse blokkene er for øvrig til salgs.