Beresford Caiman eller?

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei,

Har en Primare I30, og den mangler hodetelefon utgang. Savner det litt! Sitter med et sett Sennheiser 595 som jeg ikke får brukt. Har også en Squeezebox duet som brukes en gang i blant.

Ønsker ikke bruke mye penger på dette da jeg ikke vet hvor mye dette kommer til å bli brukt.
Så er Beresford Caiman et ok valg tror dere? Er dac`en i Caiman bedre enn den som jeg har i Duet?
Eller er det andre ting jeg heller burde se på? Kanskje en ren hodetelefonforsterker?

Takker for innspill!
Mvh.
Ulf
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg ser ikke for meg at det er lurt å kjøpe en Beresford for hodetelefonutgangens del.
Jeg ble mektig skuffet over 7510 sin hodetelefonutgang her hjemme, 7520 har jeg kun hørt sporadisk og den er mye bedre, men det er laangt opp til en god separat hodetelefonforsterker synes det som.

Mitt tips er at dersom du kun er ute etter en headamp så gå for en dedikert en. Dac-ytelsen fra Beresford er derimot svært god til prisen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Svaret er litt avhengig av hva du skal lytte mest til. Hvis det at du har en Duet, betyr at du skal lytte til musikk fra harddisk eller nettradio også - i tillegg til CDer fra CDspilleren din - ville jeg absolutt ha tenkt i retning av den Caiman-DACen - eller gjerne den litt billigere Beresford'en som er nevnt ovenfor. Det finnes DACer med bedre hodetelefonforsterkere enn dette - men det bør jo stå i et slags rimelig forhold til hva hodetelefonene dine koster. DACen i Duet er grei nok, men ikke allverden. Hvis det musikk fra CDspilleren din som er hovedpoenget, ville jeg tenkt i retning av en hodetelefonforsterker. Jeg hadde en liten Creek OBH-11 hodetelefonforsterker som jeg solgte for en liten tusenlapp på bruktbørsen for et par år siden - noe slikt kan jo være et alternativ hvis ikke DAC er viktig for deg.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Vidar P skrev:
Jeg ser ikke for meg at det er lurt å kjøpe en Beresford for hodetelefonutgangens del.
Jeg ble mektig skuffet over 7510 sin hodetelefonutgang her hjemme, 7520 har jeg kun hørt sporadisk og den er mye bedre, men det er laangt opp til en god separat hodetelefonforsterker synes det som.

Mitt tips er at dersom du kun er ute etter en headamp så gå for en dedikert en. Dac-ytelsen fra Beresford er derimot svært god til prisen.
Vel, 7510 og Caiman kan knapt sammenlignes hva gjelder hodetelefonforsterkerdelen vil nå jeg mene. Der 7510 knapt er i stand til en gang å drive klokker som HD650, så har Caiman ikke noen pusteproblemer i så måte. Som hodetelefonforsterker har jeg funnet Caiman å være like bra, eller endog bedre, en Benchmark sine komboer. Klart en dedikert hodetelefonforsterker fra for eksempel Lehmann (som jeg har selv) er bedre på de fleste parametre, og kanskje den beste match man kan finne til trådstarters Sennheisere, men så kan man jo da også kjøpe fire - 4 - Caimaner til prisen av en Black Cube Linear. Min Caiman står fortsatt i hovedanlegget, og brukes både som DAC og hodetelefonforsterker, mens Lehmannen er flyttet opp til nattbordet.

Så til trådstarter vil jeg si at Caiman er nærmest en no-brainer for det bruket som er skissert.
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takker for innspill karer!
Hvis ikke dac`en i Beresford er noe særlig bedre enn i duet, er det kanskje smart å kjøpe dedikert hodetelefonforsterker. Spiller musikk stort sett fra cd spiller, duet`en brukes til radio og ved lystige lag.Hva kan være vært å titte på av forsterker da? Rundt 3 tusen +-.
Har en Sennheiser 595.

mvh.
Ulf
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
så ikke ditt svar før jeg postet noruego!
 
C

Cyber

Gjest
I mitt oppsett var Caimanen klart bedre, men min generelle opplevelse er at DACer varierer endel utifra hva man har koplet på nedstrøms i kjeden...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ulf....

Jeg har en Bereford 7520 så om du vil teste så kan du jo ta deg en tur til Lillestrøm. Har også Squeezebox silk at det vil bli tilnærmet likt det du tenker deg.

Peter
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
noruego skrev:
Vidar P skrev:
Jeg ser ikke for meg at det er lurt å kjøpe en Beresford for hodetelefonutgangens del.
Jeg ble mektig skuffet over 7510 sin hodetelefonutgang her hjemme, 7520 har jeg kun hørt sporadisk og den er mye bedre, men det er laangt opp til en god separat hodetelefonforsterker synes det som.

Mitt tips er at dersom du kun er ute etter en headamp så gå for en dedikert en. Dac-ytelsen fra Beresford er derimot svært god til prisen.
Vel, 7510 og Caiman kan knapt sammenlignes hva gjelder hodetelefonforsterkerdelen vil nå jeg mene. Der 7510 knapt er i stand til en gang å drive klokker som HD650, så har Caiman ikke noen pusteproblemer i så måte.
Jeg har heller ikke sammenliknet de. Sa derimot at 7520 er mye bedre. Det går ganske tydelig frem av innlegget mitt. Men heller ikke 7520 er på langt nær på et nivå som jeg vil betegne som "en god headamp", basert på min hørsel og relativt til andre gode dedikerte headamper i prisklassen iallefall.

Den låter mye bedre enn 7510, som var en lydmessig katastrofe som headamp og hadde knapt driveevne til noen "vanlige" audiofile hodetelefoner. Men er det bra nok som ren headamp? Ikke i mine ører. Veldig bra som gratis-app til en god dac til prisen. Så det spørs hva man skal bruke dette til imo. Dac med sporadisk headampbruk? Godt valg. Ren headamp? Dårlig valg. Imo.
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei igjen,

Takker så mye for alle innspill til min lille investering.
Caiman TC-7520 SE er bestilt i dag.
 
S

Supertramp

Gjest
Velkommen i Beresford familien skal du være :)

Grattis!
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Som Dac er den knall! Jeg gleder meg til å prøve hodetelefonforsterkern i den.. har lest mye positivt om den, og jeg kan ikke forestille meg at den er værre en den i forsterkeren min, så total waste blir det jo aldri uansett.. +1 på velkommen i "familien" :)

ulf skrev:
Hei igjen,

Takker så mye for alle innspill til min lille investering.
Caiman TC-7520 SE er bestilt i dag.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for å nyansere bildet litt av alt det positive man måtte lese; Stanley Beresford selv er jo for en tid tilbake tatt på fersken i å ha en rekke brukernavn på en rekke fora, som han bruker til å late som om han er en vanlig kunde, og skryte produktene opp i skyene. Han er følgelig utvist fra en rekke fora. Så man må kanskje være litt forsiktige i hvem man hører på når det gjelder treff på fora om slikt.

Nå er jeg mangeårig eier av Beresford-produkter, og liker dac-delene godt. Bare for å ha sagt det.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Den tråden hvor det ble oppdaget er en av de mest underholdende jeg har lest på nett tror jeg :)... Tro hvor mange slike vi har her på sentralen (endel vil jeg anta..) ;D Han har kommet seg noenlunde helskinnet gjennom det (føler jeg) .. men fytti katta for en blemme !! ???
 
S

Supertramp

Gjest
humre humre......

Husker jeg spurte ham pent på epost for en god stund siden om han så for seg å lage en remote til disse DAC'ene.... videreutvikle nye produkter men med en enkel volum-fjernkontroll.....

Svaret var mildt sagt ganske uhøflig, noe ala dette:
"Do you think I can afford it....Here I work my a** off for you guys and all you do is moan....."

Pussig skrue, men pålitelig i den forstand at jeg aldri har hørt noe negativt om kjøp av produktene hans.
 
L

lasse5214

Gjest
Hehe, den siste der var jo helt konge :)

Jeg hadde Beresford Caiman her en tid og den gjorde
helt klart jobben.
Jeg prøvde den som for forsterker og det virket fint.

Smart kjøp.

Lasse :)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Ingen tvil om at Beresford nok har kjørt og muligens kjører en noe uortodoks forretningsprofil... Finner dette først og fremst trist da det burde være så unødvendig. Både produktene og ikke minst den kundebehandling jeg personlig har fått har vært førsteklasses. Uten unntak.

Flott at han ble avslørt, forøvrig, viktig at både selgere og kjøpere blir mer bevisste på hvilke fristelser enkelte finner vanskelig å ikke sluke på internettfora som dette. Tipper det flere av HFS egne medlemmer som også har falt for fristelsen til å anbefale/skryte av et produkt, for så tilfeldigvis å legge samme produkt ut på bruktbørsen under et annet brukernavn...
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei, I går hentet jeg Caiman på posten, 1 ukes leveringstid og alt i orden. Bra!.

Input:cd spiller fikk coax1, og duet fikk coax2.Toslink og usb er ledig.
Spørsmålet er hvilken elekronikk kan men fordel kobles til toslink?

Har Pioneer tv, Sony Blu ray spiller og pvr fra canal digital(parabol)

Noen som har tips?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Toslink er godt egnet til å koble til computer. Siden det er en optisk, og ikke elektrisk, forbindelse så forhindres overføring av jordstøy og denslags elendighet til dac'en. Også andre apparater med mye støy i sitt elektriske miljø bør passe bra, ting med f.eks vifter o.l.

Også egnet til å koble til en Apple Airport Express, slik at du kan ha den bak stereoen slik jeg gjør, og spille av musikk til dac'en trådløst til AE fra computeren din. Optisk kabel kan du kjøpe for etpar-tre tiere fra www.dealextreme.com som også har kabler med 3.5mm (minitoslink) for bruk fra Mac eller Airport Express.
 
S

Supertramp

Gjest
Enig, hvis din laptop har optisk utgang da...

Jeg måtte ta til takke med USB, men fungerer fint det også.

Men AE, Vidar - trådløst fra din laptop, AE takler vel ikke FLAC?
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
nå kjører jeg jo trådløst fra laptop da, via duet. Den har også toslink. skal jeg heller kjøre toslink på duet da? så får jeg 1 stk coax ledig?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Trådløst fra laptop til Duet - da har du jo alt under kontroll. Jeg har inntrykk av at mange foretrekker å koble Squeezeboxene sine til DAC via koaks, men jeg bruker optisk på en av tilkoblingene her hjemme - og kan ikke si annet enn at det blir hipp som happ i mine ører.

Har du bruk for en ledig koaks, kan du altså gjerne kjøre Duet via optisk. Alternativet - hvis du mangler de digitale inngangene du trenger i forhold til alle kildene dine - TV, Blu-ray etc. etc. - kan en liten digital svitsjeboks være løsningen. Da får du maks utnyttelse av DACen din.
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Trådløst fra laptop til Duet - da har du jo alt under kontroll. Jeg har inntrykk av at mange foretrekker å koble Squeezeboxene sine til DAC via koaks, men jeg bruker optisk på en av tilkoblingene her hjemme - og kan ikke si annet enn at det blir hipp som happ i mine ører.

Har du bruk for en ledig koaks, kan du altså gjerne kjøre Duet via optisk. Alternativet - hvis du mangler de digitale inngangene du trenger i forhold til alle kildene dine - TV, Blu-ray etc. etc. - kan en liten digital svitsjeboks være løsningen. Da får du maks utnyttelse av DACen din.
Har du tips eller link til en slik boks? Googlet dette i går kveld, men sleit litt!
Hadde vært greit med et par ekstra coax innganger!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg fikk tips om noe slikt da sønnen min var på jakt etter en slik svitsjeboks:

http://www.inday.com/da4x/da4x.htm

Jeg skal ikke gå god for at denne virker - men jeg tipper at du finner mer hvis du googler litt på "SPDIF switch", "SPDIF coax swith" o.l.
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takker!
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Tenke jeg skulle prøve å dele noen (få) inntrykk etter at caiman har stått i hus en ukes tid.
Som dac til duet og min blu- ray funger denne strålende etter prisen. Og vil klart anbefale denne til andre som ønsker et lite løft i lyd til en billig penge. Spesielt lyden fra blu –ray spilleren ble bra. Vi ser film her med lyd gjennom anlegget i stereo, noe som faktisk er ganske så bra. Justere litt på subben, og vi har knall kino lyd, i 2 kanaler. :)
Headamp delen, mulig det er mine HD 595, men det virket noe tynt. Mangler liksom pondus og bass. Lys diskant. Men jeg ble jo advart, og kan bekrefte det som ble sagt stemmer bra.
Det å benytte hodesettet sammen med lyd fra høyttalerne i stua er bare deilig, en ekstra dimensjon til musikken. Har igjen muligheten til å spille musikk da det er ”frustrerte fruer” ( nyheter på tv2 ) eller hva alt heter? Har dessverre ikke eget ”gutterom” så det å spille musikk da ungene er i seng og kona titter på ”boksen” er jo helt fantastisk.
Denne lille geniale boksen er kommet for å bli… en stund :)

mvh. Ulf
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ulf skrev:
Headamp delen, mulig det er mine HD 595, men det virket noe tynt. Mangler liksom pondus og bass. Lys diskant. Men jeg ble jo advart, og kan bekrefte det som ble sagt stemmer bra.
Tror det skal mye til for at det skyldes HD595. Jeg er jo blant de som advarer mot å håpe på at denne headampen får det beste ut fra gode hodetelefoner, og det er synd at den kun har økt rail voltage (om jeg forstår Stanley rett) ift 7510, og ikke er komplett rebygd. Da hadde det vært et supert apparat totalt sett; pr idag så synes det som om man bør kjøpe denne for dac-delen først og fremst, fordi den er jo veldig god til prisen.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei
Har en TC-7510. Bruker den ikke som head-amp, men som ren dac. Det jeg lurer på er:

- Vil en oppgradering til 7520 eller Caiman (er det stor forskjell på disse?) gi meg en løft i ytelse kvalitet? Og hva er de bedre på?

- Kan de brukes som pre-amp? Jeg vet de kan, men er det godt nok?

Vil muligens skaffe meg en Kingrex til. Vil da helst unngå enda et ledd i linjen. Er fornøyd med anlegget i dag, men vil bare ha det enda litt bedre
Nye (brukte) Klipsch RF/Heresey vil også komme etter hver. Men alt til sin tid ;)
 

ulf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.11.2008
Innlegg
81
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei Torsen,
Spørsmålene dine kan ikke jeg svare på, men så akkurat at Beresford Dac har en vennetråd her på sentralen.
Der er det sikkert hjelp å få.
mvh.
Ulf
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
ulf skrev:
Hei Torsen,
Spørsmålene dine kan ikke jeg svare på, men så akkurat at Beresford Dac har en vennetråd her på sentralen.
Der er det sikkert hjelp å få.
mvh.
Ulf
Ja jeg vet og har spurt, men der har det ikke vært folk på flere dager. Er litt utålmodig ;)
 

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Innlegg
167
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Noen som kan anbefale en ren head-amp som man kan koble ut av Caiman, og brukes mot Sennheiser 650. Må da gi bedre lyd enn det Caiman leverer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er sikkert på tynn is siden jeg kun har hørt 7520 og eid 7510, dvs aldri dypdykket i Caiman (som forøvrig sies å ha akkurat samme tekniske design på headampen som 7520); men jeg ville ikke blitt det minste forbauset dersom de aller fleste (i praksis alle?) stand-alone headamper med RCA inngang vil passe din bestilling everlong.

Jeg har alltid synes Beresford sin headamp er apparatenes svakeste ledd by far, og min var iallefall dårligere enn alle andre headamper (også de innebygd i bærbare, kassettdeck etc) jeg har hatt. Jeg vil nesten si at min 7510 hadde en ubrukelig headamp. 7520 (og følgelig Caiman) sier å være en oppgradering, men jeg er ikke imponert. Dac'en er lett å like dog, og det gjør jeg også; den har en bouncy levende lydtype som får musikk til å swinge.

Å switche mellom mine egne 7510 og Naim Headline med hodetelefoner likner imidlertid mest på natt og dag. Det samme gjelder andre headamper også. Når du har et sett så gode hodetelefoner som HD650 skal du unne de en skikkelig headamp. Selv bruker jeg Headline med HD800 og er svært fornøyd, den låter også veldig bra med HD650 forresten. Men markedet er rikt på gode alternativer.
 

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Innlegg
167
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Takk for gode svar Vidar P! Nå er jeg ny på dette med head-fi, så har ennå ikke fått Caiman engang. Så jeg får teste litt og se hvordan det lyder, for så å ta et steg videre. Men ser veldig fin ut den fra Naim, men kanskje litt for stiv pris ???

Men kanskje jeg blir frelst, og da er jo ikke 3900kr så altfor dyrt ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Auda, den koster 3900,- uten psu, så det kommer obligat i tillegg. Det er ikke innebygd psu. Man må ha Napsc, FlatCap eller HiCap (hos meg er selvsagt HiCap klart best). Så det var ikke meningen å pushe opp pris i så måte, og det fins jo en god del rimeligere headamper som også gjør nytten. Du burde som du sier prøve din Caiman først, og om den er tilfredsstillende for deg, så er jo det topp.
 

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Innlegg
167
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
PSU i tillegg ja, hehe. Koster å ta vare på seg selv!

Men jeg begynner med Caiman og ser hva jeg syntes.
Coax fra Squeezebox og optisk fra PC er å anbefale?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Optisk fra PC er lurt; selv om det er utfordringer i den interfacen også, så oppnår du iallefall galvanisk skille fra den elektriske bråkebøtta som en PC er.
 
Topp Bunn